Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Geen fietsen meer tussen Maubeuge en Parijs - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Geen fietsen meer tussen Maubeuge en Parijs

stef schreef:
wo 20 mar, 2019 20:19
Over het Westen van Frankrijk kan je wel degelijk met een niet verpakte fiets op de TGV. Maar!!!

Als je de routeplanner gebruikt, en je wil van bv. Duinkerke naar Tarbes (= Zuid/West Frankrijk), en je geeft aan dat je een niet verpakte fiets mee wil nemen, dan zal je altijd de melding krijgen dat dat niet gaat op de planner (https://be.oui.sncf/)

Deel je de route echter zelf op in aparte ritten, met wat zoekwerk (Duinkerke - paris nord, fietsen naar paris montparnasse, mont-parnasse - Tarbes), en je gebruikt de routeplanner weer voor de aparte trajecten, dan lukt dat wel, op lijnen waar de fiets zo mee kan. Ik heb zo mijn route voor later dit jaar gepland.

Maar inderdaad, vanuit Lille lijkt het niet meer te lukken (tot voor kort ging dat wel)
Als ik op 25 april kijk, dan gaat Rijsel - Parijs nog wel, maar slechts in 3 TGV's per dag. Het kan zijn dat er tegen de zomer meer TGV's met fietsplaatsen rijden, maar die kun je nu nog niet opzoeken. Het handige is om bij de treinplanner je route in stukken te knippen. Dit geldt vooral voor Parijs.
Gebruik de planner voor Frankrijk: www.oui.sncf
bert sitters schreef:
wo 20 mar, 2019 08:17
nicolevelo schreef:
di 19 mar, 2019 19:44
Heeft iemand geïnformeerd rechtstreeks bij bij de SNCF? Anders wil ik dat wel eens doen.
Kun jij dit doen Nico? Ik vind SNCF een buitengewoon lastig bedrijf om contact met de juiste persoon te krijgen.

Mijn probleem is dat als ik op de Franstalige routeplanner van www.oui.sncf Parijs Maubeuge opzoek en stel voor dat ik op "rechercher" klik bij "+critères" de selectie in "1 vélo non plié ou non démonté" ik voor deze verbinding op mijn scherm krijg: "Nous ne trouves pas de train où il est possible de voyager avec votre vélo non démonté." Er komen dan geen treinen in beeld.

Bij voorbaat hartelijk dank,

Bert
Ziehier het antwoord van de SNCF, netjes binnen de beloofde 48u. Mijn vraag was of het nog mogelijk is de niet-plooi fiets mee te nemen op het traject Maubeuge-Parijs. Bondig vertaald wordt in dit antwoord uitgelegd hoe je een online reservering moet doen, en hoe je de optie 'fiets' aanvinkt. Weinig nieuws dus.

C'est toujours possible de voyager avec des vélos sur un trajet Paris-Maubeuge mais tout dépend du transporteur sélectionné ainsi que le type de vélo en question.

Je m'explique. Tout vélo démontable et pliable avec housse est considéré comme bagage et il est accepté dans tous les trains. Nul besoin donc de réserver au préalable et aucun supplément n´est payable. Les TGV ont même un emplacement prévu pour ces bicyclettes - cependant aucune place n'y est jamais garantie !

Le vélo non démontable, quant à lui, n'est autorisé que dans certains trains.

Par exemple, ce n'est pas permis dans les trains suivants : TGV INOUI, Thalys, TGV Lyria, Renfe-SNCF, TGV France-Italie.

Sur le site de OUI.sncf sur la page de 'Réserver un billet de train', vous allez constater qu'il y a une petite flèche pointée vers le bas à côté du bouton 'rechercher' à droite. Cliquez dessus puis l'option vélo non plié ou vélo plié, au cas échéant.

Il est possible que vous voyiez apparaitre le message suivant : 'Nous ne trouvons pas de train où il est possible de voyager avec votre vélo non démonté. Veuillez modifier votre recherche'. Si cela survient, je vous suggère d'opter pour un train TER puisque le vélo démontable et non démontable y est autorisé.

Merci d'avoir contacté OUI.sncf.


Wil iemand dat ik meer detail vraag? Zo ja, laat maar weten wat precies.
Beste Nico,
Het lijkt alsof de persoon die jouw vragen heeft beantwoord de klok heeft horen luiden, maar niet weet waar de klepel hangt. Verder draait hij er omheen en haalt er van alles bij zonder concreet antwoord te geven op jouw vraag.
Wellicht de volgende reactie: " kunt u mij in contact brengen met de fietsdeskundige van de SNCF?"

Ik had een paar jaar geleden contact met de fietsdeskundige, maar hij is vertrokken.


Bedankt voor jouw inspanning.

Groetjes,

Bert
In de TGV tussen Lille en Parijs kunnen toch gewoon fietsen mee, voor 10 euro extra? Of is die mogelijkheid recent geschrapt? Dan wordt het wel erg moeilijk zo langzamerhand.
Georg schreef:
vr 22 mar, 2019 09:06
In de TGV tussen Lille en Parijs kunnen toch gewoon fietsen mee, voor 10 euro extra? Of is die mogelijkheid recent geschrapt? Dan wordt het wel erg moeilijk zo langzamerhand.
Net even op Oui gekeken, in mei reden er in alk geval alleen bussen...
Bahn.de leert dat je met een overstap in Amiens nog steeds naar Parijs komt in een uur of drie.
Ik ben afgelopen mei 2018 nog van Parijs naar Lille gereisd in de TGV met een fiets. Niet verpakt. Vreemd.
Georg schreef:
vr 22 mar, 2019 09:59
Ik ben afgelopen mei 2018 nog van Parijs naar Lille gereisd in de TGV met een fiets. Niet verpakt. Vreemd.
Ik ben vorig jaar diverse malen met mijn fiets in de TGV van Rijsel naar Parijs V.V. gereisd. Aardig wat mogelijkheden.
Ik had nu 25 april opgezocht op www.oui.sncf. Drie mogelijkheden!
Ik heb ook Parijs - Rijsel op diverse dagen in mei en begin juni bekeken. Op zaterdag en zondag niet mogelijk. Overige dagen slechts 2 TGV's vertrek uit Parijs om 6:46 en 9:46.

Mijn ervaring is dat er in de zomermaanden meer TGV's met fietsplaatsen zijn.
Het zou zo fijn zijn als de SNCF eens aan de designer van de DB vroeg om de site eens onder handen te nemen...zit er op Oui eigelijk de 'Nur Nahverker' optie, zoals de DB heeft? Dat je alleen de TER treinen ziet? Of moet je dan echt naar de regio specifieke TER site?
captain_fabulous schreef:
vr 22 mar, 2019 10:21
Het zou zo fijn zijn als de SNCF eens aan de designer van de DB vroeg om de site eens onder handen te nemen...zit er op Oui eigelijk de 'Nur Nahverker' optie, zoals de DB heeft? Dat je alleen de TER treinen ziet? Of moet je dan echt naar de regio specifieke TER site?
DB werkt ook voor fietsen in de trein in Belgie niet goed.
bert sitters schreef:
vr 22 mar, 2019 10:28
DB werkt ook voor fietsen in de trein in Belgie niet goed.
Vermoedelijk omdat je in veel Belgische treinen een conducteur moet vragen om het fietsenkot open te maken. En op sommige lijnen is er niet eens zo'n fietsenkot (met name in spitstreinen en soms ook tussen Luik en Luxemburg). Ik denk dat op de planner van DB alleen fietsvervoer wordt aangegeven als er sprake is van 'selbstverladung', dus zonder hulp van personeel. Misschien wil NMBS ook wel niet dat DB aangeeft dat er in Belgische treinen plek voor fietsen is. DB kent ook geen fietsplekken in Franse TGV's. Daarentegen is er volgens de Duitse reisplanner in Nederlandse treinen wel plek voor fietsen tijdens de spitsuren.
keesswart schreef:
vr 22 mar, 2019 11:57
bert sitters schreef:
vr 22 mar, 2019 10:28
DB werkt ook voor fietsen in de trein in Belgie niet goed.
Vermoedelijk omdat je in veel Belgische treinen een conducteur moet vragen om het fietsenkot open te maken. En op sommige lijnen is er niet eens zo'n fietsenkot (met name in spitstreinen en soms ook tussen Luik en Luxemburg). Ik denk dat op de planner van DB alleen fietsvervoer wordt aangegeven als er sprake is van 'selbstverladung', dus zonder hulp van personeel. Misschien wil NMBS ook wel niet dat DB aangeeft dat er in Belgische treinen plek voor fietsen is. DB kent ook geen fietsplekken in Franse TGV's. Daarentegen is er volgens de Duitse reisplanner in Nederlandse treinen wel plek voor fietsen tijdens de spitsuren.
DB geeft in Frankrijk alleen maar fietsvervoer aan voor treinen waarin dit gratis is en je niet hoeft te reserveren.
Ook Spanje staat er niet goed op, maar voor tal van landen in Europa kun je de DB-planner prima gebruiken voor fiets mee in de trein.
Ik bedoelde vooral dat ik op de SNCF site een functie mis om alleen RET treinen te zoeken...eigenlijk. Maar ik denk ook dat Bahn.de alleen treinen geeft waar je zelfstandig inderdaad de fiets in en uit rijdt.
bert sitters schreef:
di 19 mar, 2019 15:11
Er kunnen geen onverpakte fietsen meer mee tussen Parijs en Maubeuge (bij de Belgische grens).
Er reed daar altijd een stokoude Intercités, maar wel met fietsplaatsen.
Nu rijdt er een TER (regionale trein) op deze verbinding.
Als ik op de website van de SNCF kijk, dan kan een gedemonteerde fiets in een hoes wel mee, maar een ongedemonteerde en onverpakte fiets niet.
De SNCF meldt me nu via mail dat onverpakte fietsen wel degelijk mee kunnen op de TER, ook tussen Maubeuge en Parijs. Enkel als de fietsplaatsen volzet zijn geeft de website blijkbaar aan dat je geen fietsen kan meenemen op die trein. Je moet er dus tijdig bij zijn, zeker op een traject waar je niet kan reserveren:

Dans votre cas, Paris-Maubeuge, il n'y a que le TER qui est sans réservation exigée au préalable. Cependant, sur chaque train, c'est le premier venu le premier servi. Mieux prévoir arriver tôt en gare et vous diriger vers l'agent de quai le jour J pour au moins voir s'il peut contacter le chef de train un peu avant. Je ne peux rien garantir mais cela vaut la peine d'essayer.

@Bert: waar las je precies dat het niet kan? als je me een outprintje daarvan stuurt, koppel ik het nog eens terug bij dezelfde persoon van de SNCF. Wie weet staat er een fout op de website.
nicolevelo schreef:
vr 22 mar, 2019 15:08
Enkel als de fietsplaatsen volzet zijn geeft de website blijkbaar aan dat je geen fietsen kan meenemen op die trein. Je moet er dus tijdig bij zijn, zeker op een traject waar je niet kan reserveren:
Uh... :D dus de site geeft aan wanneer fietsplaatsen die je niet kan reserveren, al vol staan? Helderziende site dan :shock: :shock: :shock:
captain_fabulous schreef:
vr 22 mar, 2019 17:01
nicolevelo schreef:
vr 22 mar, 2019 15:08
Enkel als de fietsplaatsen volzet zijn geeft de website blijkbaar aan dat je geen fietsen kan meenemen op die trein. Je moet er dus tijdig bij zijn, zeker op een traject waar je niet kan reserveren:
Uh... :D dus de site geeft aan wanneer fietsplaatsen die je niet kan reserveren, al vol staan? Helderziende site dan :shock: :shock: :shock:
Oeps, foutje van mij. Ik wou het antwoord inkorten en heb dan twee dingen wat onhandig bij elkaar gezet.

De SNCF meldt in haar antwoord dat wanneer je niet kan reserveren, de trein ofwel volzet is met fietsen, ofwel helemaal geen fietsen kan meenemen. Als de plaatsen volzet zijn worden er soms extra fietsplaatsen toegevoegd, dat weet je maar als je de website regelmatig opnieuw checkt.

Op het traject Maubeuge-Parijs is er enkel een TER waarvoor je niet kan reserveren (Dans votre cas, Paris-Maubeuge, il n'y a que le TER qui est sans réservation exigée au préalable. ). Dan moet je tijdig in het station zijn om een plek voor je fiets te hebben.

Enfin zo begrijp ik het, want het antwoord van de SNCF is me ook niet volledig duidelijk.
nicolevelo schreef:
vr 22 mar, 2019 18:57
Op het traject Maubeuge-Parijs is er enkel een TER waarvoor je niet kan reserveren (Dans votre cas, Paris-Maubeuge, il n'y a que le TER qui est sans réservation exigée au préalable. ). Dan moet je tijdig in het station zijn om een plek voor je fiets te hebben.

Enfin zo begrijp ik het, want het antwoord van de SNCF is me ook niet volledig duidelijk.
Ik denk dat je het helemaal correct hebt begrepen, want zo werken de TER treinen de laatste keer dat ik ze gebruikte, eerst komt eerst maalt!
Is voor mij het grootste voordeel en tegelijk nadeel, de ene conducteur is heel streng, de andere vind alles best als je maar niet mensen hindert. Waarbij ik moet zeggen, ik vind Fransen over het algemeen aardige, correcte mensen, zolang je maar in slecht Frans ongeveer vraagt of je fiets mee mag, heb ik nooit een probleem gehad...hoe slecht je Frans is, is niet van belang, het gaat om de poging!
Ik kreeg het volgende bericht uit Frankrijk:
Les nouveaux trains du Nord qui remplaceront les voitures Corail qui ont plus de 40 ans disposeront de 12 emplacements vélos gratuits.
De nieuwe treinen in het noorden, die de meer dan 40 jaar oude Corail-treinen vervangen, bieden 12 gratis fietsplaatsen.
bert sitters schreef:
ma 15 apr, 2019 08:46
Ik kreeg het volgende bericht uit Frankrijk:
Les nouveaux trains du Nord qui remplaceront les voitures Corail qui ont plus de 40 ans disposeront de 12 emplacements vélos gratuits.
De nieuwe treinen in het noorden, die de meer dan 40 jaar oude Corail-treinen vervangen, bieden 12 gratis fietsplaatsen.
Moet ik dat als lezen, als dat in de Noordelijke TER regionen (Normandie, Bretagne?) alle intercitees fietsen gaan vervoeren zonder reserveren en toeslag? Zou leuk zijn, of is dat al zo?
Nord is de regio Hauts de France.
Normandie is een andere regio. Naar deze regio rijden vanaf Parijs nog steeds Intercités met gratis fietsplaatsen en zonder reserveren. Zie deze kaart.https://www.wereldfietser.nl/phpbb/view ... 27&t=32899 . De Intercités-lijnen zonder reserveren zijn donkergroen.

Naar Bretagne gaan geen Intercités, maar TGV's. reserveren voor de fiets verplicht. € 10. Je krijgt een zitplaats vlakbij je fiets
Volgens Wikipedia gaan de oude Corail rijtuigen worden vervangen door de "Coradia Liner". Deze nieuwe treinen rijden al op diverse plekken de oude intercitydiensten.
Volgens wikipedia zitten er fietsplaatsen in.
De nieuwe intercity van de NS wordt trouwens gebouwd op hetzelfde platform als deze treinen.
hier een plaatje:
Afbeelding
En dit zou de fietsplek moeten zijn.
Afbeelding
Ik herrinner mij dat er bij ons ook al discussie was over de grotte van de fietsplek in de nieuwe IC :-)

grt Hans