Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietskaartje naar 6,90 - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

Fietskaartje naar 6,90

Als ze niet de trein zouden pakken, zouden ze zich door pappie of mammie af laten zetten. Als we uit de auto moeten, zal dit nog veel meer moeten. Oplossing is meer sporen en langere perrons.
Dat klopt wel, is een kwestie van een beetje om de schooltijden heen schipperen. Overigens treedt dit nadeel ook op op een mooie zonnige dag in het voorjaar, maar dan met grijze golvers zoals ik.
Afgelopen Pasen wilden mijn vrouw een stuk fietsen, maar niet heel dicht bij huis, dus namen we de trein naar Arkel. Nou, dat soort plannen hadden meer mensen gemaakt. :-) We hadden mazzel dat we op het beginpunt konden instappen, want twee, drie stations verder kon en mocht er niemand meer bij. En 's middags op de terugweg moesten we een volle trein voorbij laten gaan. We besloten toen maar eerst even een hapje te gaan eten, en daarna was het al een stuk rustiger geworden. Dus ja, succes heeft ook nadelen.
Dan helpt het, zeker bij de "stop"treinen, als er hele "fiets"-wagons bijzitten, met klapstoeltjes zodat de ruimte dubbelgebruikt kan worden.
In de intercity hangt een sticker op de wand van de fietscoupé met de tekst: "Fietsen voorrang"
Ik vraag me af wat de status hiervan is in een volle trein en of mensen hier ook rekening mee houden
Terra schreef:
za 26 okt, 2019 18:15
In de intercity hangt een sticker op de wand van de fietscoupé met de tekst: "Fietsen voorrang"
Ik vraag me af wat de status hiervan is in een volle trein en of mensen hier ook rekening mee houden
In Duitsland wel, daar hoef je niet eens te vragen of men een andere plek op wil zoeken, hier in NL daarentegen, is het ieder voor zich en je zoekt het zelf verder maar lekker uit.
Aankondiging tarieven 2020
Enkele reizen en dagretours tweedeklas met de OV-chipkaart, de NS-Business Card, eenmalige chipkaart of e-ticket worden per 1 januari 2020 gemiddeld 1,5% duurder.
Fietskaart Dal gaat € 7,50 kosten.
Railrunner, Groepsticket en Dagkaart Hond worden niet in prijs verhoogd.
hteeuwen schreef:
zo 27 okt, 2019 12:26
Aankondiging tarieven 2020
Enkele reizen en dagretours tweedeklas met de OV-chipkaart, de NS-Business Card, eenmalige chipkaart of e-ticket worden per 1 januari 2020 gemiddeld 1,5% duurder.
Fietskaart Dal gaat € 7,50 kosten.
Railrunner, Groepsticket en Dagkaart Hond worden niet in prijs verhoogd.
Ik gebruik als 65-plusser bij voorkeur treinkaartjes van Actie van de Dag. Kostte me onlangs 19 euro om van Sauwerd naar Bodegraven te reizen.
Ik heb in veel Nederlandse treinen foto's van mijn fiets gemaakt. Dit hier met de twee Voorrang-stickers is aan boord van een DDM-trein van Utrecht naar Woerden op 17 mei 2014. Wel veel beter dan een Koploper.

DSCF1793-kl.jpg
Een pracht voorbeeld is zo'n treinwagon met veel ruimte voor fietsen! Bekijk dit hier: https://www.youtube.com/watch?v=XJnUtauQcDo
De foto hieronder is dezelfde trein waar het filmpje is gemaakt, aankomend op het station van Bad Gastein.
Het is de voorste wagon met stuurstand (locomotief zit achterin), die voor driekwart van een ruimte voor fietsen is voorzien! Ik laadde mijn fiets door de deur, hier achter de hoofden van die twee personen.
Niks online geboekt of van tevoren gereserveerd, want ik heb de trein- en fietskaarten een kwartier terug gewoon aan het loket van de ÖBB gekocht, zo klaar!

DSCF7270.jpg
hteeuwen schreef:
zo 27 okt, 2019 12:26
Aankondiging tarieven 2020
Enkele reizen en dagretours tweedeklas met de OV-chipkaart, de NS-Business Card, eenmalige chipkaart of e-ticket worden per 1 januari 2020 gemiddeld 1,5% duurder.
Fietskaart Dal gaat € 7,50 kosten.
Railrunner, Groepsticket en Dagkaart Hond worden niet in prijs verhoogd.
Ik denk dat ik mijn fiets maar ga inruilen voor een hond.
Ik dacht dat men overal wel een uitdaging in zag om het op te lossen of aan te gaan, maar bij NS kennelijk niet. Ik vind juist dat indien er mensen graag hun fiets mee willen kunnen nemen in de trein, zowel trein als station daarop uitgerust dienen te worden, zodat je je als fietser zelfs voorbestemd kunt voelen, als zijnde goede voorbeeld en goed en positief bezig, maar kennelijk gaat men deze uitdaging niet aan en voel je je in NL als je de fiets meeneemt in de trein, toch altijd een beetje te vaak, teveel, 'ongewenst.. aanwezig'. Ik iig wel.
Ik vind het eigenlijk best redelijk geregeld en geprijsd... alleen de beperking middagspits is voor ons niet erg handig, altijd voor 16.00 de dageindbestemming bereiken is onhandig.
De ruimte in de nieuwe IC-dubbeldekker is redelijk, de riemen zijn handig, alleen de nog steeds hoge instap is ‘ een dingetje’.
Polling schreef: de beperking middagspits is voor ons niet erg handig, altijd voor 16.00 de dageindbestemming bereiken is onhandig.
Als je maar voor 16.05 incheckt dan mag je tijdens de spits reizen. Wel binnen een half uur na inchecken instappen.

Edit: Lees net op een ander forum dat je je met fiets niet in trein mag bevinden tijdens spits. Muv juli en aug.
"Het aantal fietsen dat meegenomen wordt in de trein neemt fors toe, ondanks forse investeringen in fietsenstallingen en de onstuimige groei van de OV-fiets, " aldus NS. Blijkbaar snapt men daar niet dat een vakantiefiets of een fiets voor langere afstanden doorgaans een totaal ander type is dan een OV-fiets of een stadsfiets.
Problemen met de ruimte voor de fiets doen zich vooral voor rond Hemelvaart, Pinksteren en in de zomer. Juist die tijden met minder woonwerk-verkeer en scholieren en studenten. In de zomermaanden vinden ook nauwelijks congressen en belangrijke bijeenkomsten plaats. Met een meer flexibele inrichting van de treinen moet het probleem op te lossen zijn.
Beetje vloeken in de kerk, ga lekker fietsen dan heb je geen gedoe met de NS. Ik erger me kapot aan al die lui die maar alles willen afdwingen bij andere. Lekker je fiets neer plempen en ergens anders gaan zitten, zo ergerlijk Je mag met de NS reizen je moet niet.
Velotraumer schreef:
za 02 nov, 2019 09:46
Polling schreef: de beperking middagspits is voor ons niet erg handig, altijd voor 16.00 de dageindbestemming bereiken is onhandig.
Als je maar voor 16.05 incheckt dan mag je tijdens de spits reizen. Wel binnen een half uur na inchecken instappen.

Edit: Lees net op een ander forum dat je je met fiets niet in trein mag bevinden tijdens spits. Muv juli en aug.
Hier een citaat uit mijn reisverslag van 2011:
„Om 16.45 uur meerde het schip aan in Hoek van Holland en ik was de eerste die van boord kwam. Het was nu wachten op de trein van 17.07 uur naar Rotterdam. De conducteur maakte bezwaar tegen mijn fiets in de Sprinter, want daar was het spitsuur niet voor. Maar ja, ik kwam net uit Engeland en ik moet nog helemaal naar Groningen. Met een vriendelijk knipoog liep hij verder door in de trein."

https://www.youtube.com/edit?o=U&video_ ... 2693011014
Tomtom2012 schreef:
za 02 nov, 2019 11:52
Beetje vloeken in de kerk, ga lekker fietsen dan heb je geen gedoe met de NS. Ik erger me kapot aan al die lui die maar alles willen afdwingen bij andere. Lekker je fiets neer plempen en ergens anders gaan zitten, zo ergerlijk Je mag met de NS reizen je moet niet.

Dat is totaal de wereld op z'n kop. NS is er voor de reizigers. NS biedt een product aan. De reiziger koopt een kaartje en een fietskaartje. De reiziger is een klant: ook een reiziger met een fiets.
Stel dat Albert Heijn bij een klacht zou reageren: "Je mag bij ons kopen, maar je moet niet." Ik schat dat dit onmiddellijk breeduit op de buis komt bij de consumentenprogramma's.
bert sitters schreef:
za 02 nov, 2019 12:45
Tomtom2012 schreef:
za 02 nov, 2019 11:52
[...] Je mag met de NS reizen je moet niet.
[...]
Stel dat Albert Heijn bij een klacht zou reageren: "Je mag bij ons kopen, maar je moet niet." Ik schat dat dit onmiddellijk breeduit op de buis komt bij de consumentenprogramma's.
Ik zou niet weten waarom, want je kunt, als AH je niet als klant wil, inderdaad prima je afbakbrood en je hagelslag bij de Lidl gaan kopen of de Jumbo of... Het probleem met NS is nu net dat je niet kunt zeggen: "Oké, dan reis ik wel met een andere treinvervoerder van Hoek van Holland naar Groningen!"

Groetjes,

Carl
_Peter_ schreef:
za 26 okt, 2019 19:22
Terra schreef:
za 26 okt, 2019 18:15
In de intercity hangt een sticker op de wand van de fietscoupé met de tekst: "Fietsen voorrang"
Ik vraag me af wat de status hiervan is in een volle trein en of mensen hier ook rekening mee houden
In Duitsland wel, daar hoef je niet eens te vragen of men een andere plek op wil zoeken, hier in NL daarentegen, is het ieder voor zich en je zoekt het zelf verder maar lekker uit.
Dat is precies waarom ik me zo niet welkom voel in de trein. Het is altijd gedoe met mensen die geen ruimte willen maken.
Joor schreef:
za 02 nov, 2019 23:37
Dat is precies waarom ik me zo niet welkom voel in de trein. Het is altijd gedoe met mensen die geen ruimte willen maken.
Overkomt mij ook, maar als je naar de bestemming wil, moet je dan toch. Effe slikken. Vorige week woensdag 23 oktober van Groningen tot Utrecht staand in een stampvol balkonnetje met mijn fiets tussen 20 mensen mee in een Koploper. Als je maar op de bestemming aankomt en op de fiets stapt, ben je de ellende zó vergeten. Voel de frisse lucht langs je gezicht. Andere keren had ik soms een helemaal lege wagon voor me alleen!
Martin E. van Doornik schreef:
za 02 nov, 2019 23:51
Vorige week woensdag 23 oktober van Groningen tot Utrecht staand in een stampvol balkonnetje met mijn fiets tussen 20 mensen mee in een Koploper.
Het voordeel van Groningen is nu juist dat dit een beginstation is voor alle treinen, die er vaak al een tijdje staan voordat ze vertrekken. Ik vermoed dat jij pas kort voor vertrek in die kortloper bent gestapt en dat je de pech had dat deze direct al stampvol zat. In dat geval zou ik op de volgende trein hebben gewacht, zodat ik als een van de eerste reizigers in had kunnen stappen en in ieder geval verzekerd zou zijn van een zitplaats.