Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Overzicht nachttreinen in Europa - Forum Wereldfietser

Overzicht nachttreinen in Europa

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... europe.png

Overzicht van alle nachttreinen in 2018 binnen Europa, en is het niet een beetje vreemd dat België, Nederland en Denemarken hier niet op zijn aangesloten? Ook raar is dat er geen verbinding is tussen Spanje en Frankrijk.
Op zich is die verbinding er wel, als je de TGVs meerekent. Toevallig zag ik vandaag dit overzicht voorbij komen:

https://pbs.twimg.com/media/Dqw2nj4WkAABSh2.jpg:large
Op "Deutsche Bahn" (db.de) zag ik ook een directe verbinding van Düsseldorf naar Basel SBB met vertrek om 23:27 uur en aankomst om 06:22 uur.
Ellenberger schreef:
do 01 nov, 2018 21:51
Op "Deutsche Bahn" (db.de) zag ik ook een directe verbinding van Düsseldorf naar Basel SBB met vertrek om 23:27 uur en aankomst om 06:22 uur.
Deze verbinding is een uitgeklede opvolger van de City Night Line, die 2 jaar terug werd opgeheven. Het is een normale dagtrein, dus zonder slaapplaatsen.
keesswart schreef:
do 01 nov, 2018 22:42
Ellenberger schreef:
do 01 nov, 2018 21:51
Op "Deutsche Bahn" (db.de) zag ik ook een directe verbinding van Düsseldorf naar Basel SBB met vertrek om 23:27 uur en aankomst om 06:22 uur.
Deze verbinding is een uitgeklede opvolger van de City Night Line, die 2 jaar terug werd opgeheven. Het is een normale dagtrein, dus zonder slaapplaatsen.
Qua spoorverbindingen hebben we in de laatste jaren met sluipende NederEXIT te maken.

Voor de Thalys - precies in het jaar vóór die Thalys - stelde de SNCF een extra fourgon in de dagtrein naar Parijs.
Bij de NS was er een manager, ergens onderweg langs het traject die een schrikbeeld van 1000den fietsen in de spits op zijn perrons zag, dus ontkende de NS dat je je fiets in die trein kon meenemen.
Enkele Fransen is het wel gelukt, die hadden hun fiets in Parijs volgens de regels meegenomen (het was nog gratis ook) en die hadden genoeg overredingskracht (of ze spraken juist zo weinig anders als Frans) dat ze ook weer terug konden.
Ikzelf wilde dat jaar wel naar Parijs en ben toen "van ellende" toch maar naar Basel, of was het gewoon Z-België gegaan. Pas later ontdekte ik dat met een zekere overredingskracht het wel gelukt was.

Weinig later kwam de DB/NS met de ICE naar Basel, lekker snel, sneller als voorheen de ochtend trein, maar voor de fiets een no-go. NS-Internationaal verkocht me toen, ondanks mijn vraag of ik via Brussel kon reizen, kaartjes via Hannover en nog een paar overstappen. In Zwitserland vond ik toen een brochure waarin juist de trein Brussel-Basel als fietstrein werd aangeprezen. Ik kreeg na enige correspondentie het verschil terugbetaald.
Het jaar daarop zat er een doortastender dame achter het loket (ik was ook ongeveer tot de tanden gewapend): ze zag ook dat de computer zei: "geen fietsen", maar als ze dan een fietsplaats reserveerde kwam er een reservering (dus toch fietsen, maar ook reserveringskosten). Dit was dan met de opvolger van de Iris/Vauban TEE-verbinding, een doorgaande trein die sommige dagen nog verder Zwitserland in reed, of zelfs naar Milaan.
De Franse spoorwegen maakten het nog mooier, de opvolger van de Jean Monnet reed voor de Iris uit, van Luxembourg naar Basel, en deze trein, een TER (TER = Transport Express Regional) reed dus door twee regios, drie landen, en ... hele einden 200 km/u. Amsterdam - Brussel was en is een boemeltje hiermee vergeleken.
Echter ... omdat er ook een TGV van Parijs naar Strassbourg gaat wil de SNCF graag klanten via Parijs laten reizen, en sinds er een TGV tussen Luxembourg en Parijs rijdt zijn alle doorgaande treinen (Brussel)-Luxembourg-Strassbourg-Basel naar de schroothoop ... je kan nog wel via deze route, maar alleen met extra overstappen in Luxembourg, Metz en Strassbourg.

Er zijn ook mooie ontwikkelingen ... maar dan wel buiten onze grenzen: Ook in noordelijker Frankrijk neemt traag maar gestaag het fietsroute-netwerk in omvang toe, en in Frankrijk nemen TER-treinen bijna altijd fietsen (gratis) mee. Het is een bizarre ervaring: in alle landen om ons heen wordt de fiets makkelijker in de trein geaccepteerd, vaak een lage instap, vaak riant plek, en eigenlijk altijd een zeer gastvrije ontvangst ... en in Nederland-fietsland is de fiets sluitpost.
IRIS - IC-IR 97 - P1090222.JPG.jpg
In de Iris - Brussel - Basel - 2012-08-11 - P1100713.JPG.jpg
Vanwege dit boekingsgeklier van de NS (en soms ronduit liegen over wat wel mag) ben ik gestopt met het kopen van internationale treinkaartjes via de NS.
Ivo Miesen schreef:
zo 04 nov, 2018 20:05
Vanwege dit boekingsgeklier van de NS (en soms ronduit liegen over wat wel mag) ben ik gestopt met het kopen van internationale treinkaartjes via de NS.
Als je in Maastricht woont heb je natuurlijk wel een leuk voordeeltje.
Er zijn nogal wat voordeeltjes te behalen als je in België je kaartjes kan kopen.
En Duitsland is dan net iets verder, maar ook daar zijn soms voordeliger biljetten te koop.

Verder ... maak ik er een sport van het minstens zo goed te weten als de kaartjesverkoper.
En omdat ze je soms ronduit voorliegen over wat er al dan niet kan ben ik niet te beroerd om zo nu en dan een voordelige interpretatie en/of vergissing te benutten.

Versta mij goed: ik ben een groot trein-fan, maar de spoorwegen stellen mij steeds weer ernstig op de proef.

BSM
Het is wel een goede tip om je goed te informeren ed. over wat nu wel en niet mag en iig. je terechte gelijk te halen in geval van..

Ik zie nu in de regionale treinen steeds vaker een sticker met een maximum voor het aantal fietsen en ook in NS treinen. Ik weet niet hoe dat is in het buitenland, buiten natuurlijk de gereserveerde plaatsen om. Het wordt steeds drukker. Dan wordt er bij NS ook gewoon gezegd, er rijden nog genoeg treinen vandaag en daar kun je het mee doen..
fud0 schreef:
zo 04 nov, 2018 20:59
Het is wel een goede tip om je goed te informeren ed. over wat nu wel en niet mag en iig. je terechte gelijk te halen in geval van..

Ik zie nu in de regionale treinen steeds vaker een sticker met een maximum voor het aantal fietsen en ook in NS treinen. Ik weet niet hoe dat is in het buitenland, buiten natuurlijk de gereserveerde plaatsen om. Het wordt steeds drukker. Dan wordt er bij NS ook gewoon gezegd, er rijden nog genoeg treinen vandaag en daar kun je het mee doen.
Zoek even op:
VERORDENING (EG) Nr. 1371/2007 VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD van 23 oktober 2007
Betreffende de rechten en verplichtingen van reizigers in het treinverkeer
of
Règlement (CE) No 1371/2007 du Parlement européen et du Conseil du 23 octobre 2007
sur les droits et obligations des voyageurs ferroviaires - Applicable à partir du 3 décembre 2009 Edition CIT
of
VERORDNUNG (EG) Nr. 1371/2007 DES EUROPÄISCHEN PARLAMENTS UND DES RATES vom 23 Oktober 2007
Über die Rechte und Pflichten der Fahrgäste im Eisenbahnverkehr - Gültig ab 3. Dezember 2009 CIT Ausgabe

En kijk met name naar de artikelen 16, 17 & 18.


Als je een internationaal biljet hebt dan heb je bij een beetje meer vertraging recht op een interessante tegemoetkoming, en eventueel ook zaken als een lunch, een diner en eventueel een overnachting.
Als je een stapel van allerlei op diverse plaatsen gekochte biljetten hebt zouden deze regels ook moeten gelden maar de spoorwegmaatschappijen doen dan meestal erg lastig (en bovendien loop je het risico om onder de minimum-compensatie te zakken).
Soms is het dus een afweging tussen een duurder biljet in één (internationale) koop en een goedkopere bij elkaar geshopte reis. De spoorwegen proberen soms ook alleen het vertraagde deel van de reis te vergoeden, dat mag niet, is in ieder geval niet naar de geest van de verordening, dus eventueel "humeurig" reageren op een te geringe vergoeding ... als duidelijk is dat je het er niet gauw bij laat zitten is een heroverweging vaak makkelijker als een bezwaar-procedure.

Anyway, print artikel 16, 17 & 18 van de verordening in twee of drie talen uit als je een problematische reis in het vooruitzicht hebt. Zoiets kan helpen om toch plek in de trein te krijgen, of om een plek in een trein te krijgen waar je oorspronkelijk geen recht op had. Wil een conducteur je toch uit de trein weren dan kan je hem vragen om deze vertraging aan te tekenen (daar heb je recht op), zoiets is meestal een aardig hulpmiddel om een rigide conducteur wat buigzamer te krijgen ... hij staat wellicht in zijn recht, maar ook echt persoonlijk tekenen voor zo'n actie is weer een hele stap verder.

Verder is het vaak het handigst om in geval van overvolle fiets-plekken gewoon ergens anders in de trein in te stappen, liefst op een niet al te onhandig-hinderlijke plek. Staat/staan de fiets(en) eenmaal binnen dan heb je een aardig strategisch voordeel.
Het boemeltje Maastricht-Luik is zo'n trein waar nauwelijks fietsplaatsen zijn en er soms heel wat fietsen tegelijk mee willen. Daar heb ik al vaker gewoon op een reizigersbalkon gestaan.

Een kleine anekdote:
Jaren terug stonden we in Luxembourg, we waren uit Frankrijk gekomen, en ik had net in het Luxemburgse hoofdstation de vervolgkaartjes richting Maastricht gekocht. Toen ik terug op het perron bij de fietsen aankwam meldde mijn wederhelft enigszins opgewonden dat de leerlingconducteur had gezegd dat we niet mee konden want ... er was geen "fourgon". Dat leek mij geen goed idee, de leerling suggereerde nog dat we een compensatie-formulier konden invullen (dus alles volgens het leerling-conducteur-boekje). Gelukkig kwam er toen net een chef-conducteur aan, die zag het probleem en kwam met de eenvoudige oplossing: Het eersteklas balkon aan het lokomotief-eind van de trein. Fietsen op het balkon gehesen, tassen in de aangrenzende coupe opgestapeld ... en de goede man kwam weer langs: Oh moesten we helemaal naar Luik, tot de grens konden we eerste klas zitten, daarna moesten we zijn Belgische collega maar vragen ... en dus zaten we eerste klas, in de coupe direct naast de fietsen.

BSM
Mooi overzicht, die nachttreinen. Inderdaad jammer dat er in Nederland 's nachts niks meer gebeurt op het spoor, maar op z'n minst kunnen we overdag naar opstapplaatsen voor nachttreinen reizen, en dan ben je alsnog de volgende ochtend in een andere wereld.

De beperkingen voor fietsen in de trein hebben mij doen besluiten m'n nieuwe vakantiefiets Rinko-compatible te maken. In 10-15 minuten moet hij uit elkaar te halen zijn tot vouwfietsformaat. We zullen zien hoe dat gaat bevallen...
Bridgestone SM schreef:
zo 04 nov, 2018 21:58
fud0 schreef:
zo 04 nov, 2018 20:59
Het is wel een goede tip om je goed te informeren ed. over wat nu wel en niet mag en iig. je terechte gelijk te halen in geval van..

Ik zie nu in de regionale treinen steeds vaker een sticker met een maximum voor het aantal fietsen en ook in NS treinen. Ik weet niet hoe dat is in het buitenland, buiten natuurlijk de gereserveerde plaatsen om. Het wordt steeds drukker. Dan wordt er bij NS ook gewoon gezegd, er rijden nog genoeg treinen vandaag en daar kun je het mee doen.
Zoek even op:
VERORDENING (EG) Nr. 1371/2007 VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD van 23 oktober 2007
Betreffende de rechten en verplichtingen van reizigers in het treinverkeer
De vraag ging toch over fietsen in de trein? Deze verordening gaat je daarbij echt niet helpen:

"Artikel 5
Fietsen
Alle spoorwegondernemingen geven reizigers de mogelijkheid om, in voorkomend geval tegen betaling fietsen in de trein mee te nemen, voor zover deze fietsen makkelijk hanteerbaar zijn, dit geen nadelige invloed op de specifieke spoorwegdienst heeft en het rollend materieel dit toelaat."


Overigens hebben spoorwegmaatschappijen ook de mogelijkheid regionale spoordiensten van de meeste bepalingen van deze verordening uit te sluiten (artikel 2 lid 5). In hoeverre dat in NL het geval is, weet ik niet.
Dit wetsartikel biedt inderdaad alle ruimte aan spoorwegmaatschappijen om het vervoer van fietsen niet erg serieus te nemen. In Zweden weigert de grootste vervoerder, SJ, nog altijd hardnekkig om ruimte te maken voor fietsen. (Alleen 'collapsible bikes' in een tas, worden toegelaten). In Zweedse treinen van andere maatschappijen kan dit soms wel (zie hier).
peter de rijk schreef:
ma 05 nov, 2018 12:06
Bridgestone SM schreef:
zo 04 nov, 2018 21:58
fud0 schreef:
zo 04 nov, 2018 20:59
Het is wel een goede tip om je goed te informeren ed. over wat nu wel en niet mag en iig. je terechte gelijk te halen in geval van..

Ik zie nu in de regionale treinen steeds vaker een sticker met een maximum voor het aantal fietsen en ook in NS treinen. Ik weet niet hoe dat is in het buitenland, buiten natuurlijk de gereserveerde plaatsen om. Het wordt steeds drukker. Dan wordt er bij NS ook gewoon gezegd, er rijden nog genoeg treinen vandaag en daar kun je het mee doen.
Zoek even op:
VERORDENING (EG) Nr. 1371/2007 VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD van 23 oktober 2007
Betreffende de rechten en verplichtingen van reizigers in het treinverkeer
De vraag ging toch over fietsen in de trein? Deze verordening gaat je daarbij echt niet helpen:

"Artikel 5
Fietsen
Alle spoorwegondernemingen geven reizigers de mogelijkheid om, in voorkomend geval tegen betaling fietsen in de trein mee te nemen, voor zover deze fietsen makkelijk hanteerbaar zijn, dit geen nadelige invloed op de specifieke spoorwegdienst heeft en het rollend materieel dit toelaat."


Overigens hebben spoorwegmaatschappijen ook de mogelijkheid regionale spoordiensten van de meeste bepalingen van deze verordening uit te sluiten (artikel 2 lid 5). In hoeverre dat in NL het geval is, weet ik niet.
 
Klopt natuurlijk allemaal, maar ... je loopt linksom of rechtsom vertraging op, en dat geeft recht op ondersteuning en vergoedingen. De conducteur die jou weigert en waartegen jij zegt: "Prima, u hebt gelijk, dat mag op grond van Art. 5." reageert heel anders als de conducteur waartegen jij zegt: "Ik vind dit niet prima, ik heb nog een hele treinreis voor de boeg, maar u bent uiteindelijk de baas .... dus wilt u nu op mijn reisbescheiden aantekenen dat ik hier en nu een vertraging oploop."
Deze aanpak is de strategie van het gedeelde probleem. Om te beginnen heb jij het probleem. Op het moment dat de conducteur zijn paraaf onder het probleem moet zetten wordt het ook zijn probleem (dat is een beetje land-afhankelijk, in sommige landen is zo'n stap een "verantwoordelijkheid" die je liever vermijdt, dan is de keuze om een pragmatische oplossing te zoeken veel makkelijker - heb je pech en een conducteur die hetzij nonchalant zijn paraaf zet, danwel helemaal niet meewerkt .... dan resteert het je dit netjes te documenteren en een klacht in te dienen en de schadevergoeding te incasseren).

Overigens begint het dus al met hoe je je presenteert: het scheelt of je vraagt of je wel mee kan, danwel wanneer je vraagt wáár je moet instappen, en het best stap je gewoon in daar waar het logisch is (of waar het ook al hoort het niet wel kan).
Naar het schijnt weet in Nederland zelfs niet iedere conducteur meer dat je met een buitenland-biljet gewoon in de spitsuren met de fiets in de trein mag ... vroeger kreeg een conducteur een heel degelijke opleiding, tegenwoordig is het afhankelijk van hoe serieus de conducteur zijn vak neemt.

Je kan de regels altijd zo uitleggen dat je maximaal problemen tegenkomt, je kan de regels ook zo goed mogelijk laten meehelpen de problemen te vermijden.

Verder klopt het dat regionale spoordiensten uitgesloten kunnen worden, maar ... als je een internationaal biljet hebt dan geldt dat biljet + de bijbehorende geplande reis (althans dat is de uitleg die de EU graag ziet, de spoorwegen doen soms moeilijker .... maar dat is niks nieuws, vliegmaatschappijen doen vaak nog veel moeilijker).
De NS maakt overigens ook gebruik van de uitzonderingsmogelijkheid: de NS heeft voor nationaal vervoer zijn eigen "geld-terug" regeling (een regeling die op een aantal punten gunstiger is als de EU regeling).

BSM

PS   @keesswart: Ja, het artikel geeft de spoorwegen veel ruimte, maar je vertraging blijft een vertraging.
PS2 @keesswart: Nee, het artikel heeft geen betrekking op wat de Zweedse spoorwegen doen, en bijvoorbeeld ook de Duitse, Nederlandse en Franse (die in de ICE of TGV niet of nauwelijks fietsen toelaten). Het staat de spoorwegen vrij om nooit of in slechts een beperkt aantal treinen fietsen mee te nemen. Reis je evenwel met een trein die vlgs het boekje fietsen mee neemt dan treedt het voorgaande in werking in geval van vertraging.
Of je blij met met een vergoeding of zelfs een overnachting is een andere vraag.
PS3 Bewaar je bonnetjes, zelfs die van het kopje koffie en het saucijzenbroodje, zelfs al weet je nog niks van die aankomende vertraging, dwz als je langzaam de vertraging ziet opbouwen dan kom je wellicht later in aanmerking voor vergoeding van dit soort versnaperingen.
Bridgestone SM schreef:
ma 05 nov, 2018 13:22
Je kan de regels altijd zo uitleggen dat je maximaal problemen tegenkomt, je kan de regels ook zo goed mogelijk laten meehelpen de problemen te vermijden.
Dat scheelt zeker, maar ook kennis van ongeschreven regels is handig, zoals hier is beschreven.
Ticketautomaten kunnen je veel leren over een andere cultuur (zie hier).
Uitval en vertragingen kosten weliswaar tijd, maar kan ook mooie spirituele ervaringen opleveren (zie hier).
Soms moet je echter een dag vertraging incasseren en levert een klacht hooguit een doekje voor het bloeden op (zie hier).
Wat op een groot station met aangescherpte regels niet lukt, lukt soms wel op een kleiner station in de buurt, waar nog stationspersoneel uit de goede oude tijd rondloopt (zie hier).
Soms omzeil je met oprechte onhandigheid de hoogste hekken en strengste regels (zie dit topic en scrol naar 8 september 2015)
keesswart schreef:
ma 05 nov, 2018 14:44
Bridgestone SM schreef:
ma 05 nov, 2018 13:22
Je kan de regels altijd zo uitleggen dat je maximaal problemen tegenkomt, je kan de regels ook zo goed mogelijk laten meehelpen de problemen te vermijden.
Dat scheelt zeker, maar ook kennis van ongeschreven regels is handig, zoals hier is beschreven.
Ticketautomaten kunnen je veel leren over een andere cultuur (zie hier).
Uitval en vertragingen kosten weliswaar tijd, maar kan ook mooie spirituele ervaringen opleveren (zie hier).
Soms moet je echter een dag vertraging incasseren en levert een klacht hooguit een doekje voor het bloeden op (zie hier).
Wat op een groot station met aangescherpte regels niet lukt, lukt soms wel op een kleiner station in de buurt, waar nog stationspersoneel uit de goede oude tijd rondloopt (zie hier).
Soms omzeil je met oprechte onhandigheid de hoogste hekken en strengste regels (zie dit topic en scrol naar 8 september 2015)
Precies, er kan weliswaar - qua vervoeraanbod - op veel fronten minder als een 10-20 jaar geleden, op andere fronten gaat het beter. Met wat goede wil, creativiteit, en met het soms een beetje aanpassen van de regels kom je meestal heel ver (maar het loont als je de regels ook een beetje kent, met name die waar je wat aan kunt hebben - ik zit ook niet te wachten op een betaalde overnachting, maar het kan bijv. al handig zijn te weten dat ze hun best moeten doen de eerstvolgende alternatieve verbinding voor je te regelen).

Maar goed, in het kader van de ervaringen hier nog een kleine anekdote:
Een ander jaar waarbij we in Luxembourg kaartjes kochten (ik weet het jaar niet meer uit mijn hoofd, ik weet zelfs niet meer of we fietsend of treinend in Luxembourg waren aan gekomen) verliep alles prima. Ik had alle tijd om kaartjes te kopen, de route via Brussel was toen nog zoals vroeger (met de oude Benelux), en ik had nog wat tijd over om even snel een paar versnaperingen te kopen.
Toen ik terugkwam bij de fietsen stond inmiddels de trein naar Brussel klaar dus dat geeft een zekere hectiek. Vlug alles bijelkaar pakken en op weg naar waar, ja waar is het fietscompartiment, en dan, welke tassen wil je bij je houden. Alles verliep vlekkeloos, eigenlijk geen enkele reden tot hectiek.
Rustig een goede zitplaats gezocht en ons prettig geïnstalleerd, alles goed. Ja wel een overstap in de avondspits in Brussel maar goed, je komt ruim voor de laatste trein thuis.
En dan de controleur (vergis je niet, alleen in Nederland is de controleur een conducteur, in de franstalige wereld is de conducteur de man voorin de trein) ... de kaartjes, waar hebben we die ...
Nu om het niet te lang te maken, de kaartjes lagen nog in Luxembourg op het bankje waar kortgeleden onze fietsen tegenaan en de fietstassen op gestaan hadden. Ik had de kaartjes daarop gelegd omdat ik nog even snel wat te eten was gaan halen ... en niemand had ze netjes daar waar we normaal de documenten zaten gestopt.
De controleur zag de authentieke schrik, ontreddering en hij vroeg waar we heen gingen. Oh ... ver dus ... nu ja tot Brussel was er geen probleem, en als we ze nog vonden dan was er sowieso geen probleem. Ondanks het feit dat de controleur in Namen werd afgewisseld door een nieuwe controleploeg werden wij bij iedere controle-passage netjes overgeslagen.
Daarna dus de overstap, in Brussel was het honds-druk, en in de trein ook ... tot ver in Nederland geen controleur gezien ... en in Nederland hadden we een Jaarkaart.
Het enige jammere is dat we van deze treinreis dus geen enkel bewijs (behalve dan de kaartjes die we aan de fiets hadden gebonden) overgehouden hebben.

BSM

PS Het boemeltje van Verdun naar Chalons rijdt niet meer omdat de gemeente St Menehould liever het zwembad subsidieerde als het spoorlijntje ... heel jammer want juist het traject van Verdun naar St Menehould was heel aantrekkelijk (zowel qua landschap als qua vermijden van een hinderlijk heuvelend traject), de laatste jaren reed dit treintje overigens zo langzaam dat een beetje fietser het bij kon houden.