Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Met de fiets per trein van Malmoe naar Stockholm - Forum Wereldfietser

Met de fiets per trein van Malmoe naar Stockholm

Moi,

ik zou komende zomer graag op de Aland eilanden willen fietsen. Beginnen in bijvoorbeeld Stockholm, via de Aland eilanden naar Finland (Turku) en vervolgens naar Heslinki. Vanaf Helsinki per o.v.v. terug naar Nederland.

Om het milieu te sparen zou ik bij voorkeur niet per vliegtuig reizen hoewel dat denk ik wel de eenvoudigste en goedkopere optie is.

Hierbij mijn vragen:

* is een retourtje per vliegtuig (NL - Stockholm en Helsinki - NL) veel milieubelastender dan reizen per boot en trein? => zie onderstaand reisschema

* ik overweeg om per trein naar Travemunde te reizen en hier per boot naar Malmoe te reizen. Echter vanaf Malmoe zou ik dan per trein (met fiets) naar Stockholm willen reizen. Ik denk dat dit met SJ treinen gaat en SJ staat geen fietsen in haar treinen toe. Hebben jullie een idee of dit alsnog kan? Bijvoorbeeld door het demonteren van de fiets en dit in te pakken? Zijn hier mensen die een dergelijke ervaring hebben? Zo ja, hoe was die ervaring?

* hebben jullie nog andere ideeen om deze reis te ondernemen? Ik heb zelf al even naar de flixbus gekeken maar dat kost ook al snel ruim 15 uur reistijd van Hamburg naar Stockholm enkele reis. Persoonlijk lijkt mij een busreis minder leuk dan een boot - of treinreis. Wel is de flixbus erg betaalbaar.

Alvast bedankt voor het meedenken, Jeroen.
* over milieubelasting kan ik helaas niet met je meedenken
* zat vorig met hetzelfde probleem, fiets in Zweedse trein. Demonteren was voor mij geen optie, daarom gekozen voor Flixbus Copenhagen-Stockholm. Is goed te doen, veel bussen en goedkoop.
* je kan ook een korte ferry (vele afreizen per dag) nemen vanuit Fehmarn of Rostock en dan doorfietsen naar CH, om dan alsnog de Flixbus te nemen (scheelt een treinoversteek van CH naar Malmo).

Een boot voor de terugreis vanuit Helsinki terug naar Travemunde is volgens mij redelijk bekostelijk. Die optie viel voor mij daarom af, maar misschien dat op tijd boeken een hoop scheelt.

Aland is overigens zeker een aanrader.
jeroen_ schreef:
ma 04 jun, 2018 23:01
* is een retourtje per vliegtuig (NL - Stockholm en Helsinki - NL) veel milieubelastender dan reizen per boot en trein?
Waarschijnlijk wel milieubelastender maar of het veel is? Hangt van de snelheid van de boot/trein af:
https://www.nrc.nl/nieuws/2018/04/06/de ... g-a1598474
Fijn leesvoer, ook het deel II wat drie weken later verscheen en waarvan de link onderaan het artikel staat.

Ik mis de 'kneedbaarheid' van de bezettingsgraad van beide vervoermiddelen wel een beetje in de discussie. Als je een vol vliegtuig met een kwartvolle trein vergelijkt, komt die trein er allicht niet best vanaf. En als dat volle vliegtuig en die kwartvolle trein beide een natuurlijke, tamelijk inelastische vervoersvraag vertegenwoordigen, dan is de vergelijking zinvol. Als het vliegtuig, dat dankzij onder meer vrijstelling van kerosinebelasting, vrijstelling van BTW of vliegtickets, faillissementsvangnet van overheden die zo graag hun luchtvaartmaatschappijtje in de lucht houden, eigenlijk een veel kleinere natuurlijke vervoersvraag had, waarna de resterende stoelen voor een appel en een ei aan last-minute boekers verkocht werden, liggen de zaken mijns inziens toch anders.
Ja er valt nog wel wat af te dingen aan het artikel. Ik denk als je zo mileubewust mogelijk wilt reizen de laatste zin een goede tip geeft: "Wie klimaatvriendelijk naar Barcelona wil neemt de bus". Vervang Barcelona door Helsinki en Jeroen gaat met de flixbus.
Wel even opletten. Het artikel in de NRC gaat over het energie verbruik, en niet over de uitstoot.
Als die trein met duurzaam opgewekte stroom wordt aangedreven kan het energie verbruik misschien wel gelijk zijn ten opzichte van vliegtuigen, de uitstoot is aanzienlijk minder.

Groet,
Tom.
Hoi,
Ik zou niet voor het vliegtuig kiezen, maar voor boot, bus en trein. Dan reis je veel relaxter met de tijd mee en ben je veel milieubewuster bezig. Veel plezier!
Groet, Petra,