Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets mee in IC trein Belgie - Forum Wereldfietser

Fiets mee in IC trein Belgie

Ik wil de maasroute doen en overweeg de trein naar de meest zuidelijke plaats op de route die bereikbaar is en waar ik mijn fiets mag meenemen. In België is dat Virton. Mijn vraag: mag en kan een fiets makkelijk mee met een IC trein?
Mijn tweede vraag: is het ook mogelijk verder door Frankrijk te reizen naar een plaats zuidelijker langs de Maas zonder via Parijs te gaan en met je fiets mee (zonder ingrijpende verpakkingen). Wie heeft ervaring?
Je kunt met een IC van Brussel of Luik naar Luxemburg en dan met regionale treinen via Metz en Nancy naar Neufchateau.
In België ben afhankelijk van wat voor trein wordt ingezet. Dit kan een groot fietsenhok zijn, maar ook een piepklein hokje. Wend je altijd tot de conducteur die de deur van het fietsenhok moet openen.
Zie ook de mogelijkheden in de gids van Paul Benjaminse.
Dag Bernd,

Je fiets kan mee in een IC-trein, dat is geen probleem. ik heb ook al eens tot virton gereisd vanuit Brussel en dat was geen probleem. Je moet daar wel een apart biljet voor kopen (5 of 7 EUR dacht ik) Voor Frankrijk heb ik geen ervaring.

Veel plezier!!
Voor de fiets mee in regionale treinen in Frankrijk heb je geen fietskaartje nodig. De fiets kan gratis mee.
Bij de Maasroute valt te overwegen om eerst met de NMBS naar Dinant te reizen, dan naar Givet te fietsen en van daar naar Charleville-Mézières met de Franse spoorwegen. Die variant gebruikte ik toen ik een paar jaar geleden in Reims startte me teen tocht.
Alle Belgische IC treinen nemen fietsen mee, hoeveel hangt inderdaad van het materiaal af. Ik reis al jaren door België, vooral voor dagtochten en brevetten. Ik kan me 1x herinneren dat ik niet meekon vanwege teveel drukte. Maar dat was een extreme situatie, er was toen 1 treinstel ingezet ipv 2 treinstellen. Met mij bleef nog 1 fietser en een stuk of 10 reizigers zonder fiets achter. Wel uitendelijk netjes opgelost met een taxi voor het laatste stuk vanwege het missen van een laatste verbinding. Verder nog 1x over het hoofd gezien op een aardedonker station. Dat is zijn de 2 negatieve ervaringen op meer dan 10 jaar.
Ivo Miesen schreef:
zo 21 jan, 2018 21:16
Bij de Maasroute valt te overwegen om eerst met de NMBS naar Dinant te reizen, dan naar Givet te fietsen en van daar naar Charleville-Mézières met de Franse spoorwegen. Die variant gebruikte ik toen ik een paar jaar geleden in Reims startte me teen tocht.
Alle Belgische IC treinen nemen fietsen mee, hoeveel hangt inderdaad van het materiaal af. Ik reis al jaren door België, vooral voor dagtochten en brevetten. Ik kan me 1x herinneren dat ik niet meekon vanwege teveel drukte. Maar dat was een extreme situatie, er was toen 1 treinstel ingezet ipv 2 treinstellen. Met mij bleef nog 1 fietser en een stuk of 10 reizigers zonder fiets achter. Wel uitendelijk netjes opgelost met een taxi voor het laatste stuk vanwege het missen van een laatste verbinding. Verder nog 1x over het hoofd gezien op een aardedonker station. Dat is zijn de 2 negatieve ervaringen op meer dan 10 jaar.
Berndmintjes vraagt om een treinverbinding naar een zuidelijk station aan de Maas. Ten zuiden van Sedan is de spoorlijn langs de Maas al jaren niet meer in gebruik. De enige handige optie is dan via Luxemburg.
Verdun, Commercy en Neufchateau hebben stations.
Hallo Berend,

zie ook mijn topic uit 2016:

https://www.wereldfietser.nl/phpbb/view ... 27&t=26904

frima fietstreinen vanuit luxemburg rechtstreeks naar Nancy. Het eerste plaatje geeft een goed beeld.

grt Hans
Ik ben 2 jaar geleden in Virton opgestapt, na een fietstocht vanuit Breda, via België, Frankrijk en weer België.
De treinreis ging prima via Luik naar Maastricht. Kwam wel in de spits in de IC richting Brussel. (tot Luik) Probeer reizen in de spits te vermijden, de trein zat stampvol. Wat wel leuk was, is dat de conducteur me goed hielp en een apart hok voor me open maakte en mee hielp de fiets met bepakking er in te tillen.

Succes,
Wijnand