Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietskaart weer duurder - Forum Wereldfietser

Fietskaart weer duurder

Nauwelijks zijn de kruitdampen opgetrokken en de oliebollen verteerd, maar vandaag heb ik weer een fietstocht ondernomen. Redelijk zonnig weer, grotendeels tegenwind schuin rechts van voren. 50 km en 510 meter getrapt. Niet veel, want ik ben even voor 12.00 uur 's middags vertrokken. En op mijn molen in Kolham de kap met wieken van zuidoost naar west gekruid en aan de ketting gelegd, vanwege de verwachte zware storm morgen.
Terug per trein: nu kost een fietskaartje € 6,20, dus 10 cent duurder!
Tja, mijn pensioen is ook aangepast.
Ik krijg er 0.16 % bij ! :lol:
Mvg
Willem Klein
Het brood bij de bakker wordt ook jaarlijks duurder, evenals je fiets etc. 10 cent op 6,10 euro is 1,6%. Is wat mij betreft geen schokkende prijsverhoging. Kortom, wat is je punt eigenlijk Martin?
willem klein schreef:Tja, mijn pensioen is ook aangepast.
Ik krijg er 0.16 % bij ! :lol:
Mvg
Willem Klein
Ik ontvang uit twee pensioenfondsen en de AOW, maar geen verhoging.
BlijDatIkFiets schreef:Het brood bij de bakker wordt ook jaarlijks duurder, evenals je fiets etc. 10 cent op 6,10 euro is 1,6%. Is wat mij betreft geen schokkende prijsverhoging. Kortom, wat is je punt eigenlijk Martin?
Is gewoon een mededeling, meer niet. Er zijn landen waar je fiets gratis in de trein mee kan en wij alles maar duurder maken.
Martin E. van Doornik schreef:Ik ontvang uit twee pensioenfondsen en de AOW
Prijs je gelukkig.

Het punt is natuurlijk dat de verhoging meer is dan de inflatie. (waarmee ik niet zeg dat het onredelijk zou zijn)
Kom maar in België wonen dan. Hier nog steeds 5€ enkele reis, 8€ voor een hele dag.
Martin E. van Doornik schreef: Ik ontvang uit twee pensioenfondsen en de AOW, maar geen verhoging.
De AOW gaat wel degelijk omhoog.

Vergelijk de bedragen 2017 maar met de huidige bedragen
6,20 is voor de hele dag !
Mvg
Willem Klein
Wel zonde, met tegenwind heen en dan met de trein terug...
Hahaha, ik dacht precies hetzelfde!
Afgezien of de prijs nou € 6,00, € 6,10 of € 6,20 zou enige differentiatie in de kosten afhankelijk van de te reizen afstand wel prettig zijn, bijvoorbeeld enkele reis € 5,00 en retour € 7,50 of tot 50 km € 5,00 en daarboven € 7,50. Verder heb ik nooit gesnapt waarom bij het uploaden van het fietskaartje op mijn OV-chipkaart ik dit alsnog met mijn pinpas moet betalen ipv dat het gewoon van mijn tegoed wordt afgetrokken. Deze nutteloze handeling geeft af en toe onnodige stress.
Een van de redenen om het niet op mij chipcard te laten zetten maar een papieren kaartje te laten printen is dat ik toch al moet pinnen. Dan heb je aan een papieren kaartje meer, omdat ik die aan een medereiziger kan geven als ik bij mijn eindpunt-trein = startpunt fiets ben aangekomen. Dat lukt niet altijd, maar zo wel, dan ben ik een tevreden mens.
Polling schreef:... omdat ik die aan een medereiziger kan geven als ik bij mijn eindpunt-trein = startpunt fiets ben aangekomen.
Letterlijk een free rider :D

(Maar alle andere reizigers betalen dan dus wat meer om dit te kunnen betalen...)
Nergens staat dhet niet mag volgens mij, en als ik zelf terug ga met de fiets, neem ik die ruimte ook in beslag voor dezelfde prijs...
Fietskaartje doorgeven aan een ander lijkt sympathiek, maar je betaalt voor de dienst waar jij gebruik van maakt.

Jan
Als ik de treinkosten-discussie wat breder mag opvatten; soms denk ik "kom, laat ik eens met de trein gaan". Vervolgens kijk ik op de reisplanner van de NS, en dan blijkt het ritje me evenveel te kosten als mijn (niet zuinige!) auto zou kosten. Dan neem ik dus de auto, want die staat voor de deur al geld te kosten. (en is in vrijwel alle gevallen sneller) Een praktijkvoorbeeld van het belasten van het eigendom van een auto vs alleen het gebruik. En een praktijkvoorbeeld van het naar mijn idee vrij prijzige treinreizen.

Wat het specifieke fietskaartje betreft; ook ik vind dat aan de prijs, maar als ik het me goed herinner betaalde ik in Duitsland 10 euro voor de fiets.
Bert van Sprang schreef:Afgezien of de prijs nou € 6,00, € 6,10 of € 6,20 zou enige differentiatie in de kosten afhankelijk van de te reizen afstand wel prettig zijn, bijvoorbeeld enkele reis € 5,00 en retour € 7,50 of tot 50 km € 5,00 en daarboven € 7,50. Verder heb ik nooit gesnapt waarom bij het uploaden van het fietskaartje op mijn OV-chipkaart ik dit alsnog met mijn pinpas moet betalen ipv dat het gewoon van mijn tegoed wordt afgetrokken. Deze nutteloze handeling geeft af en toe onnodige stress.
Differentiatie is vele jaren geleden ooit geweest, maar bleek in de praktijk te lastig, dus heeft men er een standaard dagkaart van gemaakt.
Waar ik het met jou eens ben is dat je met je chipkaart het bedrag voor het vervoer van je fiets gewoon van je tegoed kan worden afgetrokken zonder de procedure met de pinpas.
Georg schreef: Wat het specifieke fietskaartje betreft; ook ik vind dat aan de prijs, maar als ik het me goed herinner betaalde ik in Duitsland 10 euro voor de fiets.
In Duitsland betaal je 9 euro voor een landelijk fietskaartje met ook IC-treinen en binnenkort de nieuwe ICE4. Met BahnCard (Duitse kortingkaart) is dat 6 euro. Fietskaartjes naar het buitenland kosten 10 euro. Bij NS-international is dat 12 euro. De Treinreiswinkel verkoopt Duitse fietskaartjes. Met twee personen scheelt dat 8 euro bij een retour.
Daarnaast hebben alle vervoersegio's die de regiotreinen exploiteren eigen fietskaartjes met verschillende tarieven. Die fietskaartje gelden alleen in die regio.
Je kunt ook een fietskaartje kopen voor regionale treinen in héél Duitsland , maar dit kan alléén met Schönes-Wochenende-Ticket of een Quer-durchs-Land-Ticket. Dit kaartje kost 5,50 euro. Dit geldt in Nederland tot de grensstations tot waar de Duitse regionale treinen rijden, zoals Heerlen, Venlo, Arnhem. Wil je fiets aansluitend meenemen in een Nederlandse trein, dan betaal je ook de 6,20 Nederlands tartief. In dat geval is het internationale fietskaartje van de DB van 10 euro dus goedkoper.

Belgie kent een fietskaart enkele reis tussen twee uitgekozen stations. Je moet zelf deze stations invullen op het fietskaartje, anders is dit niet geldig. Dit fietskaartje kost 5 euro
Een dagkaart voor de fiets voor heel Belgie kost 8 euro.

In Zwitserland kost een dagkaart voor de fiets 20 Zwitserse Frank. Dit is ruim 17 Euro. Met een Zwitserse kortingkaart is dat 13 Zwitserse Frank. Dit is ruim 11 Euro

In Frankrijk mag de fiets gratis met in de TER (regionale treinen) en in de Intercités zonder reservering.
In de Intercités mét reservering en de TGV's met fietsplaatsen betaal je 10 Euro per traject. Stap je dus over, dan moet je opnieuw 10 Euro voor de fiets betalen.

In Luxemburg is het meenemen van de fiets in binnenlandse treinen gratis, maar dit is een klein landje.

In Italie kan de fiets alleen mee in regionale treinen. Een dagkaart voor de fiets kost 3,50 euro.
Georg schreef:Als ik de treinkosten-discussie wat breder mag opvatten; soms denk ik "kom, laat ik eens met de trein gaan". Vervolgens kijk ik op de reisplanner van de NS, en dan blijkt het ritje me evenveel te kosten als mijn (niet zuinige!) auto zou kosten. Dan neem ik dus de auto, want die staat voor de deur al geld te kosten. (en is in vrijwel alle gevallen sneller) Een praktijkvoorbeeld van het belasten van het eigendom van een auto vs alleen het gebruik. En een praktijkvoorbeeld van het naar mijn idee vrij prijzige treinreizen.

Wat het specifieke fietskaartje betreft; ook ik vind dat aan de prijs, maar als ik het me goed herinner betaalde ik in Duitsland 10 euro voor de fiets.
Ik denk dat ook geregeld, maar als je de parkeertarieven in ogenschouw neemt die je soms ook nog moet betalen voor je auto, kan dat de balans toch in het voordeel van de trein doen omslaan.
bert sitters schreef:
Georg schreef: Wat het specifieke fietskaartje betreft; ook ik vind dat aan de prijs, maar als ik het me goed herinner betaalde ik in Duitsland 10 euro voor de fiets.
In Duitsland betaal je 9 euro voor een landelijk fietskaartje met ook IC-treinen en binnenkort de nieuwe ICE4. Met BahnCard (Duitse kortingkaart) is dat 6 euro. Fietskaartjes naar het buitenland kosten 10 euro. Bij NS-international is dat 12 euro. De Treinreiswinkel verkoopt Duitse fietskaartjes. Met twee personen scheelt dat 8 euro bij een retour.
Daarnaast hebben alle vervoersegio's die de regiotreinen exploiteren eigen fietskaartjes met verschillende tarieven. Die fietskaartje gelden alleen in die regio.
Je kunt ook een fietskaartje kopen voor regionale treinen in héél Duitsland , maar dit kan alléén met Schönes-Wochenende-Ticket of een Quer-durchs-Land-Ticket. Dit kaartje kost 5,50 euro. Dit geldt in Nederland tot de grensstations tot waar de Duitse regionale treinen rijden, zoals Heerlen, Venlo, Arnhem. Wil je fiets aansluitend meenemen in een Nederlandse trein, dan betaal je ook de 6,20 Nederlands tartief. In dat geval is het internationale fietskaartje van de DB van 10 euro dus goedkoper.

Belgie kent een fietskaart enkele reis tussen twee uitgekozen stations. Je moet zelf deze stations invullen op het fietskaartje, anders is dit niet geldig. Dit fietskaartje kost 5 euro
Een dagkaart voor de fiets voor heel Belgie kost 8 euro.

In Zwitserland kost een dagkaart voor de fiets 20 Zwitserse Frank. Dit is ruim 17 Euro. Met een Zwitserse kortingkaart is dat 13 Zwitserse Frank. Dit is ruim 11 Euro

In Frankrijk mag de fiets gratis met in de TER (regionale treinen) en in de Intercités zonder reservering.
In de Intercités mét reservering en de TGV's met fietsplaatsen betaal je 10 Euro per traject. Stap je dus over, dan moet je opnieuw 10 Euro voor de fiets betalen.

In Luxemburg is het meenemen van de fiets in binnenlandse treinen gratis, maar dit is een klein landje.

In Italie kan de fiets alleen mee in regionale treinen. Een dagkaart voor de fiets kost 3,50 euro.
In Engeland en Ierland (ik heb geen ervaringen met Schotland) kan je fiets ook gratis mee.