Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets niet gedemonteerd op trein in Frankrijk - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Fiets niet gedemonteerd op trein in Frankrijk

Bocky schreef:
bert sitters schreef: Zijn de liften inmiddels klaar op het station van Bergen?
Hoe laat vertrekt de intercity van Bergen naar Rotterdam, want ik zie deze trein nergens in de dienstregeling?
Liften waren nog niet klaar, voor de rest is het prima begaanbaar. En ik twijfel nu over de intercity naar Rotterdam, ik denk dat ik die in Brussel heb gepakt :oops: Ik was namelijk in dubio of ik op station Bruxelles midi of Brussel zuid moest overstappen, maar dat bleek hetzelfde station te zijn :D .
Ik heb in Quevy wel 1 kaartje kunnen kopen naar Roosendaal.

Ik heb de TER treinen vanaf Argeles sur Mer gepakt:
Argeles s Mer - Montpellier: nieuwe trein lage instap, wel druk met fietsers
Montpellier - Avignon vertraging en oude treinstellen met smalle deuren en hoge instap. Druk en veel gezeik over de fiets in de trein.
Avignon - Lyon oude treinstellen, wel met aparte zitjes.
Lyon - Paris oude treinstellen
Paris - Maubeuge vergane glorie treinstellen en bovendien geen fietscoupe. Ten einde raad mijn fiets met de grootst mogelijke moeite in de trein gekregen, zit ik met mijn 2e klas kaartje tussen 2 1e klas wagons in :roll:
Liften zijn voor een reiziger met een zwaarbepakte fiets wel essentieel.

Hoe lang was je onderweg?
Op het station in Bergen zijn tijdelijk immense bruggen met steigermateriaal gemaakt. Door de rolstoel en vakantiefietsvriendelijke helling kost het geen moeite om op het perron te komen.

Ik heb de reis van Argeles sur Mer naar huis in 3 delen gedaan. Eerst naar Montpellier en vervolgens een week later van Montpellier in 2 dagen naar huis. Montpellier - Beaune kost 7 uur, Beaune naar Nederland in ruim 15 uur gedaan. Kost overigens rond de 200 euro....
Dank voor de tips en "sfeerimpressies".

Samenvattend:
Het is vooral een avontuur. Het kost veel tijd, ongemak en veel geld. Een mooie aanvulling op een fietstocht dus.
Als je gewoon ergens wil komen en niet teveel geld kwijt wil zijn, kan je beter gaan vliegen.
Afzien is een luxe.
geelfietsje schreef:Dank voor de tips en "sfeerimpressies".

Samenvattend:
Het is vooral een avontuur. Het kost veel tijd, ongemak en veel geld. Een mooie aanvulling op een fietstocht dus.
Als je gewoon ergens wil komen en niet teveel geld kwijt wil zijn, kan je beter gaan vliegen.
Afzien is een luxe.
De fiets mee in de trein hoeft geen avontuur te zijn, hoeft geen ongemak te zijn en je bent niet altijd teveel geld kwijt.
De fiets kan steeds gemakkelijker mee in Franse TGV's. De TGV's naar Bretagne, Bordeaux en Toulouse gaan sinds juli vaker en veel sneller.

Je kunt ook met een nachttrein van Parijs naar de Spaanse grens aan de Middellandse Zee.

De plek voor je fiets is in de TGV gererveerd, het nummer van de deur staat op je kaartje. Waar jouw deur is staat bij de samensstelling van de trein. Je fietst gemakkelijk naar een station toe en neemt de fiets mee de trein in.

Geen gedoe zoals op luchthavens en met airlines: hoe krijg ik mijn fiets op de luchthaven, hoe gaat men daar om met de regels voor mijn fiets te verpakken, hoe lastig zijn de grondstewardessen, is de scanner voor afwijkende bagage groot genoeg, hoe ziet mijn fiets eruit als ik hem na de landing weer in ontvangst neem, hoe lang moet ik wachten op mijn fiets op de luchthaven van aankomst?

Als je tijdig een treinkaartje boekt, dan ben je vaak aanzienlijk goedkoper uit. Dit geldt trouwens ook voor vliegen.

De nachttrein van de Spaanse grens naar Parijs kost voor vanavond € 156, - . Boek je een kaartje voor over vier weken is dat € 50,-.

Als morgen met Ryanair vanuit Girona naar Eindhoven wil vliegen kost dat € 252, - . Komt dan nog wel € 60 -€ 70 voor je fiets bij en de kosten voor je ruimbagage. Let ook op de extra's die daar nog bij kunnen komen. Zit je al snel tegen de € 400, -
Bert.
Ik ben ook erg voor treinreizen, maar jij maakt het vliegen wel heel duur en onhandig.
Retourtje Spanje met fiets in het vliegtuig kost mij doorgaans niet meer dan 180-220 Euro (waarvan retourtje fiets 88 euro) Dat half uurtje op de fiets wachten valt natuurlijk in het niet bij de duur van de treinreis. Bovendien kan je het nog zo goedkoop maken met de trein, tegen die vliegprijzen kan het echt niet op. Ik vind het zelf ook de wereld op zijn kop, maar dat is toch echt mijn realiteit.
Nogmaals de trein pak ik voor het avontuur van de reis. Het vliegtuig voor het avontuur op de bestemming.
bert sitters schreef: Als je tijdig een treinkaartje boekt, dan ben je vaak aanzienlijk goedkoper uit. Dit geldt trouwens ook voor vliegen.
De nachttrein van de Spaanse grens naar Parijs kost voor vanavond € 156, - . Boek je een kaartje voor over vier weken is dat € 50,-.
Als morgen met Ryanair vanuit Girona naar Eindhoven wil vliegen kost dat € 252, - . Komt dan nog wel € 60 -€ 70 voor je fiets bij en de kosten voor je ruimbagage. Let ook op de extra's die daar nog bij kunnen komen. Zit je al snel tegen de € 400, -
Ik vermoed dat je vanuit Parijs ook nog wel naar Nederland wilt. Met de trein kost dat voor morgenochtend € 135 en helaas moet je voor dat geld ook je fiets nog geheel demonteren om hem mee te nemen...
Hoe dan ook, treinreizen is véél leuker en meer ontspannen dan vliegen met je fiets, maar vliegen is vrijwel altijd een stuk voordeliger, in mijn ervaring. Daar komt bij dat mijn laatste drie internationale treinreizen door stakingen helemaal of deels in de soep liepen. Toeval en dikke pech natuurlijk, maar niet goed voor de beeldvorming van de spoorwegen.
peter de rijk schreef:
bert sitters schreef: Als je tijdig een treinkaartje boekt, dan ben je vaak aanzienlijk goedkoper uit. Dit geldt trouwens ook voor vliegen.
De nachttrein van de Spaanse grens naar Parijs kost voor vanavond € 156, - . Boek je een kaartje voor over vier weken is dat € 50,-.
Als morgen met Ryanair vanuit Girona naar Eindhoven wil vliegen kost dat € 252, - . Komt dan nog wel € 60 -€ 70 voor je fiets bij en de kosten voor je ruimbagage. Let ook op de extra's die daar nog bij kunnen komen. Zit je al snel tegen de € 400, -
Ik vermoed dat je vanuit Parijs ook nog wel naar Nederland wilt. Met de trein kost dat voor morgenochtend € 135 en helaas moet je voor dat geld ook je fiets nog geheel demonteren om hem mee te nemen...
Hoe dan ook, treinreizen is véél leuker en meer ontspannen dan vliegen met je fiets, maar vliegen is vrijwel altijd een stuk voordeliger, in mijn ervaring. Daar komt bij dat mijn laatste drie internationale treinreizen door stakingen helemaal of deels in de soep liepen. Toeval en dikke pech natuurlijk, maar niet goed voor de beeldvorming van de spoorwegen.
Die demontagepicht geldt voor de Thalys, maar je kunt ook met een ongedemonteerde fiets in veel TGV's van Parijs naar Rijsel en vandaar met Intercity-treinen naar Nederland. Voor morgen kun je voor vanaf € 35, - (inclusief € 10, voor de fiets) met de TGV van Parijs naar Rijsel. Een treinkaartje voor de Intercity-treinen van Rijsel naar Amsterdam kost met Nederlandse kortingkaart en Railactief € 45, -.
Ik reis vaak met internationale treinen. Soms gaat het mis, maar meestal goed. Als ik in de TGV met 300 km langs de lange files op de Franse autowegen flits, dan krijg ik toch wel een gevoel van medelijden. Afgelopen zomer heeft Ryanair een flink aantal vluchten afgeblazen wegens gebrek aan piloten.
Vanuit Parijs kun je ook de rechtstreekse Flixbus verbinding gebruiken naar Maastricht en daar de intercity naar Utrecht/Amsterdam. Fiets kan mee op de de fietsdrager. Kosten ongeveer € 35,-- enkele reis
Vanuit Parijs is het ook mogelijk de Flixbus naar Amsterdam te nemen, ook naar Utrecht, Den Haag of Rotterdam. Met fietsendrager. Scheelt weer een treinreis van een uur of twee en een half. En de kosten van een intercity met fiets.

Busstation in Parijs was wel even zoeken...aan de Quai de Bercy.

Kosten van 35 Euro voor al deze bestemmingen is mogelijk, als je maar ver genoeg van te voren boekt. Aantal plaatsen voor fietsen is (zeer) beperkt.
Fietsen kunnen altijd in het bagageruim. (Heb ik tenminste zo begrepen!)
Bert van Sprang schreef:Fietsen kunnen altijd in het bagageruim. (Heb ik tenminste zo begrepen!)
Als je speciaal reserveert geloof ik wel ja, maar of dat zo fijn is voor je fiets, hangt een beetje af van wat er verder ligt natuurlijk. Dan liever op de drager achterop...
Ik ga volgend jaar ook maar eens die nachtbus naar Parijs optie proberen, vanaf Amsterdam. Zal wel matig slapen worden, maar de nachtrrein naar Basel was ook altijd matig qua slaap. En de bus heeft wifi(dacht ik) en stopcontacten...
Ryanair is wel de allerslechtste maatschappij zo ongeveer. Transavia heeft een aanzienlijk betere naam met fietsvervoer, ook in mijn ervaring.
Gisteren kwam ik vanuit Chur (Zwitserland) terug (met fiets&bagage) met de trein naar de randstad, ik deed er ruim 12 uur over, met vijf (!) overstappen. Niet ontspannen, en al helemaal geen avontuur. Gewoon heel lang in stinkerige treinen hangen en haast je-rep je naar de aansluitingen. Ik denk er toch echt over om een volgende keer weer het luchtruim te kiezen, in dit geval vanaf Zürich of Basel. Aangezien ik vaak ad-hoc reis, betaal ik geen superlage tarieven, en is vliegen wel wat duurder, maar ook véél sneller.
marcvincent schreef:
captain_fabulous schreef:Als je de tijd hebt, kun je haast beter van Lille naar Kortrijk fietsen dacht ik toen, en vanaf daar weer verder treinen...Het is net geen 30 km, dus in een uurtje of twee zeker denk ik te doen, of is het daar erg heuvelachtig, dacht het niet...
Dat is precies wat wij dit jaar hebben gedaan. Prima te doen.

Hierdoor kwam ik op het idee, om met trein (weekend-vrij) naar Vlissingen te reizen, 6,10 van daaruit met de pont naar België,3 euro dan 130 km fietsen naar Lille en van daaruit goede verbindingen naar Parijs, uur met TGV en van daaruit in minder dan 4 uur naar Bordeaux of Spaanse grens, Bayonne of Hendaye, in minder dan 5 uur voor minder dan 100 euro als je iets van 3 maanden van te voren reserveert.

Te reserveren, met niet gedemonteerde fiets (via HULP aanklikken, toets in 'fiets' en klik verder: 'hoe kan ik mijn fiets meenemen'.. en niet-gedemonteerde-fiets-meenemen-optie)
op https://nl.voyages-sncf.com/nl/start-verkoop

Het kost dan wel 2 dagen reistijd, maar het is iig OOK een mogelijke verbinding voor weinig en snel te reserveren via internet en zelf kaartjes uit te printen. (nog geen ervaring ermee of het allemaal in de praktijk soepel verloopt, ik heb begrepen er is ook een verkooppunt 'dichtsbijzijnde' in Aken, daar wellicht rechtsstreeks kaartjes te koop en uitgeprint in je hand voor hopelijk dezelfde prijs als op internet met wellicht een kleine toeslag voor verkoopkosten ter plekke). Reserveren via Treinreiswinkel ga ik er al standaard van uit dat het duurder wordt, maar als prijs niet uitmaakt, is het wel prettig om op deze manier met maar 1 overstap, binnen 8-10 uur (met evt. wachttijden, overstaptijd Parijs) in Zuid-Frankrijk te kunnen zijn.
fud0 schreef: Hierdoor kwam ik op het idee, om met trein (weekend-vrij) naar Vlissingen te reizen, 6,10 van daaruit met de pont naar België,3 euro dan 130 km fietsen naar Lille en van daaruit goede verbindingen naar Parijs, uur met TGV en van daaruit in minder dan 4 uur naar Bordeaux of Spaanse grens, Bayonne of Hendaye, in minder dan 5 uur voor minder dan 100 euro als je iets van 3 maanden van te voren reserveert.
Dan fiets je die 130 km in 1 keer?
Het idee is leuk, je maakt van het 'kwaad' van de brakke treinverbindingen naar Parijs gewoon een onderdeel van het avontuur!
Alternatief zou zijn, Breskens -Brugge fietsen, daar slapen (prima camping) en lekker een Brugse Zot nuttigen in die mooie binnenstad. Dan volgende dag IC naar Kortrijk, naar Lille fietsen en verder...

Niet ideaal als je weinig vakantiedagen hebt vor je reis, maar als je er tijd voor kan maken...
En verder moet de Thalys gewoon fietsen gaan toelaten, weg met dat getrut. Keuzes, dat willen we!
Ja idd. dat is ook een goed idee, met IC nog naar Lille (Kortrijk) volgens mij wordt het dan wel krap om het in 1 dag te doen, of met IC van Antwerpen naar Lille maar het wordt een stuk duurder dan ook denk ik voor eigenlijk een klein stukje reizen,(voor mij iig) omdat ik weekend-vrij heb en voor 6.10 naar de grens kan reizen, het gaat me dan altijd om prettig reizen, zo weinig mogelijk gedoe en waar voor je geld.
fietsbussen kan ook in de zomer maar vind ik best behoorlijk prijzig en lang in zo'n bus zitten,

in de IC van Basel naar Düsseldorf heb ik gewoon op de grond (vloerbedekking) gezeten bij de fietsen, heerlijk zitten was dat, veel fijner zitten dan op een stoel :)
thalys idd. zo zonde dat het nog niet kan :|
Ik probeer te achterhalen op welke tgv's de fiets ongedemonteerd meekan. Ik lees hier dat er heel wat per dag zijn maar vind niet op welke het wel of niet kan. Vorig jaar heb ik hier wel ergens informatie over gevonden. Nu vind ik bij het knopje fietsen op sncf allen dit:
https://be.voyages-sncf.com/nl/tgv/services (naar beneden scrollen tot bij fiets op tgv). Bij de Franstalige online boekmachine kun je nu wel aanklikken dat je met je fiets reist: https://www.voyages-sncf.com/billet-train. Voor eind maart en begin april kan ik geen treinen vinden. Voor februari wel. Misschien is het nog te vroeg?

Over de nachttrein Parijs - Hendaye (of Irun) lees ik dat die in juli 2017 is afgeschaft: https://rail.cc/nl/nachttreinen/frankrijk/fr

Jammer maar helaas.
deew schreef:Voor eind maart en begin april kan ik geen treinen vinden. Voor februari wel. Misschien is het nog te vroeg?
Rooster zal nog niet bekend zijn/gepublieerd ja.
deew schreef:Voor eind maart en begin april kan ik geen treinen vinden. Voor februari wel. Misschien is het nog te vroeg?
captain_fabulous schreef:Rooster zal nog niet bekend zijn/gepublieerd ja.
Ja, dat is een bekend fenomeen. Trial and error is de enige manier om het uit te vinden. De gebruiksvriendelijkheid van de SNCF-site houdt ook niet over: ja, er is een fietsvinkje, maar je moet elke keer actief uitvinken dat je alleen in rechtstreekse treinen geïnteresseerd bent... en zelfs als je dat elke keer braaf doet, lijkt hij niet alle indirecte verbindingen te vinden.

Dan nog loop je er inderdaad tegenaan dat de toewijzing van treinen aan diensten kennelijk niet langer dan een paar maanden tevoren gebeurt (hoezo heel jaar dezelfde dienstregeling).

In grote lijnen wordt het wel langzaam beter. Lille - Parijs biedt genoeg verbindingen (weekdagen wel meer dan weekend) en vanaf Parijs zijn de uithoeken van het land (Bretagne, Bordeaux + Toulouse/Hendaye, Clermont-Ferrand, Lyon + Avignon) globaal wel te bereiken met TGV (of Intercity) + Fiets.

Dus ja: trial and error en laten we vooral doorgaan met hier ervaringen uitwisselen.
Casartelli schreef:
deew schreef:De gebruiksvriendelijkheid van de SNCF-site houdt ook niet over: ja, er is een fietsvinkje, maar je moet elke keer actief uitvinken dat je alleen in rechtstreekse treinen geïnteresseerd bent... en zelfs als je dat elke keer braaf doet, lijkt hij niet alle indirecte verbindingen te vinden.
De planner van de SNCF manipuleert reizigers om zoveel mogelijk gebruik te maken van TGV-treinen. Daarom gebruik ik meestal eerst de Duitse treinreisplanner, die heel Europa omvat. Voor treinreizen door België en Frankrijk vink ik dan de optie 'fiets mee' niet aan. De Duitse reisplanner 'weet' namelijk niet dat in deze landen in regionale treinen (en de meeste IC-treinen) in principe altijd plek voor fietsen is. Wanneer de Duitse planner aangeeft dat gebruik van een specifieke TGV-trein veel tijdwinst oplevert, dan zoek ik in de reisplanner van de SNCF op of dit een TGV met fietsplaatsen is. Ook handig van de Duitse planner is dat je na het opvragen van een treinverbinding deze verbinding kunt aanpassen met de knop 'gegevens veranderen'. Je kunt dan onder 'extra reiswensen' en 'vervoerskeuzes vergroten' aangeven dat je niet met een hogesnelheidstrein wilt reizen door ICE (Duits voor TGV) uit te vinken (die functie werkt beter dan andere: vink je 'bus' uit, dan blijft deze planner toch busverbindingen tonen). Ook kun je een langere overstaptijd instellen (als je met liften of trappen naar een ander perron moet, lukt dat vaak niet in 5 minuten).
keesswart schreef:De planner van de SNCF manipuleert reizigers om zoveel mogelijk gebruik te maken van TGV-treinen.
Klopt, maar dat is voor 99,9% van de reizigers (zij die geen fiets meenemen) dan ook het beste advies: niet per se duurder en veel sneller dan de TER-treinen. In Duitsland is dat anders, daar is reizen met regionale treinen door allerlei voordelige aanbiedingen vaak goedkoper dan met IC of ICE reizen, zeker als je met twee of meer reist.