Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuwe NS-intercity (de ICNG) gepresenteerd - Forum Wereldfietser

Nieuwe NS-intercity (de ICNG) gepresenteerd

NS heeft de ICNG, de nieuwe NS-intercity gepresenteerd. Hij gaat rijden vanaf 2021.
Bron Nu.nl: https://www.nu.nl/155702/video/ns-prese ... ratie.html

Voor voor wereldfietsers wordt deze aanblik vanaf dan zeer vertrouwd:
Afbeelding
Hopelijk passen de fietsen er in.
Wel duidelijk een groot fietspictogram op de vloer. Hoeveel van die fietsplaatsen zijn er in een treinstel?
Als er een omafiets in past past een wereldfiets zeker.
tja, is dit pictogram nog te zien met de zittingen omlaag en de voeten van 3 medepassagiers er op?
waarom niet een iets grotere afbeelding met erboven of eronder het woord 'priority' (zoals nu ook op de wandsticker staat)?
en het is dus weer een aanpak waarbij ik als fietser zogenaamd drie zitplaatsen bezet.... ik weet het: ik heb alle recht van de wereld om binnen de NS-regels daar mijn fiets neer te zetten en zo mee te nemen, maar waarom niet dit teken op de grond bij enkele staan-plaatsen (of is 'staan-plaatsen helemaal 'vloeken in de kerk'?) :| :wink:

ik heb ook een foto van de snuit van de trein gezien... ik vond de neus van de Fyra er al niet uitzien, maar dit is ook weer flink wennen. functionaliteit gaat hier voor, maar het oog wil ook wat :oops:

genoeg gezeurd. ik hoop dat het net zo fijn rijdt als de koplopers.
nog even een flauwe grap: deze treinen gaan ook niet op tijd rijden (maar op rails) :D
Op Journaal zojuist werd de plaats waar het Fiets pictogram op de vloer staat aangeduid, als zit- staplaatsen. :shock: Er werd helaas niet gerept over de fiets.
beste Marjan,
'zit-sta-plaatsen' klinkt al meer als wat het is en wat de huidige sticker aangeeft: zo nodig de fiets eerst, (zo nodig staan,) als het kan zitten. :D
groet! hoogframe
Waarom zou iemand die met een fiets op stap gaat, 3 zitplaatsen in een HS-trein willen opeisen? Met schaars en kostbaar 200 km/h vervoer naar een vertrekpunt en daarna 25 km/h. Decadent!
math schreef:Waarom zou iemand die met een fiets op stap gaat, 3 zitplaatsen in een HS-trein willen opeisen? Met schaars en kostbaar 200 km/h vervoer naar een vertrekpunt en daarna 25 km/h. Decadent!
Volgens NS worden deze treinen ingezet om een einde te maken aan de schaarste.
De fiets heeft wel een stang. Gevaarlijk! Heeft Veilig verkeer NL of de Fietsersbond al geprotesteerd?
Drie fietsen erin, dan de achterste er weer uit. Dat gaat wel ingewikkelder worden.

Heeft iemand een idee hoe breed deze plek is?
Het ziet er helaas niet heel breed uit, en de panelen aan de zijkanten verhinderen dat je de fietsen efficiënt tegen elkaar kan plaatsen. Het ziet er niet uit alsof het is ontworpen door mensen die zelf de fiets mee in de trein meenemen...

Een gemiste kans. Bij de huidige Intercity treinen met een nieuw interieur zijn de fietsplaatsen ook vervelender geworden. Met dichte harde panelen waar je met moeite twee fietsen in krijgt. De trein naar Brussel heeft helemaal geen ruimte voor fietsen, en ook de trein op de hogesnelheidslijn niet... Het is wel duidelijk dat fietsen weinig prioriteit heeft bij de NS.

Het open interieur van de sprinters is veel flexibeler, tijdens de spits is er veel meer ruimte om te staan en op rustige momenten kunnen er makkelijk een dozijn fietsen in, bagage, kinderwagen en rolstoelen zijn ook geen probleem. Bouw er een toilet in en je bent klaar...
Johnh schreef:Het is wel duidelijk dat fietsen weinig prioriteit heeft bij de NS.
Het is een lastige situatie voor een bedrijf als de NS. Aan de ene kant wil je een breed publiek kunnen trekken, aan de andere kant wil je zorgen voor voldoende zitplaatsen binnen de al zo drukke spits. Bovendien, hoeveel mensen nemen nu werkelijk de fiets mee binnen de trein, procentueel gezien? Het zou mij niet verbazen als dit iets laags is als in de trend van 0.01%, zeker binnen de intercities.

Hoeveel zou dat veranderen als NS meer / betere plaatsen voor fietsen verzorgd? Zelfs bij een vertienvoudiging van het aantal fietsen blijft het waarschijnlijk alsnog een uiterst laag aandeel op het grotere geheel.

Het uitgebreide aanbod aan OV-fietsen vind ik persoonlijk dan ook een goed alternatief.
Wat ik me afvraag: zou deze ICNG, net als de huidige Doorloper, maar één fietsplek per wagenstel hebben?

De plek zelf is een achteruitgang, wordt echt lekker als je fiets achteraan staat en je er eerder uit moet. Voorste fietsen kunnen dus ook niet met goed fatsoen met een kabelslot aan een beveiligingspunt (aangenomen dat die er zijn) worden vastgemaakt.

Ik geloof dat ik steeds blijer wordt van het feit dat mijn nieuwe fiets S+S koppelingen heeft 8)
Stef,

in Duitsland is in veel stoptreinen het meenemen van fietsen gratis en bovendien zijn deze treinen ruim voorzien van fietsplaatsen, soms een heel compartiment. Het is daar zeer gebruikelijk bij woonwerkverkeer de fiets mee in de trein te nemen en dat doen heel veel mensen. Onze sprinters zouden hiervoor prima geschikt zijn,

Bert
Leon schreef:NS heeft de ICNG, de nieuwe NS-intercity gepresenteerd. Hij gaat rijden vanaf 2021.
Bron Nu.nl: https://www.nu.nl/155702/video/ns-prese ... ratie.html

Voor voor wereldfietsers wordt deze aanblik vanaf dan zeer vertrouwd:
Afbeelding
Hopelijk passen de fietsen er in.
Mijn fiets past daar vermoedelijk niet in, en vrij veel andere fietsen denk ik ook niet, of schuin.
Inflexibel ontwerp zo te zien met die hoge "hekken" eromheen. Zonder die hekken had een fiets net dat stukje kunnen uitsteken en hadden er veel meer in dezelfde ruimte gepast zonder overlast te geven aan de andere treinreizigers. Wat ik op de foto zie past in het huidige tijdsbeeld van hekken, toegangspoortjes, slagbomen, waarbij gevoel van veiligheid als belangrijker wordt beschouwd dan... veiligheid.

Hans
Bert van Sprang schreef:Stef,

in Duitsland is in veel stoptreinen het meenemen van fietsen gratis en bovendien zijn deze treinen ruim voorzien van fietsplaatsen, soms een heel compartiment. Het is daar zeer gebruikelijk bij woonwerkverkeer de fiets mee in de trein te nemen en dat doen heel veel mensen. Onze sprinters zouden hiervoor prima geschikt zijn,

Bert
En in onze sprinters mag de fiets dan ook gewoon mee. En ondanks dat het vaak wel wat rustiger is in de sprinter dan in de overladen intercities, zie ik ook daar vrijwel nooit een fiets mee. In ieder geval recreatief lijkt het animo in Nederland dan ook gewoon echt minimaal.

Voor woon-werkverkeer gaat in Nederland niet op gezien de fiets niet mee mag in de spitsuren.

En tsja, dat is een keuze waar wat voor te zeggen valt. In de spits zijn de treinen al overladen genoeg. Veel meer dan dat ik in Duitsland meegemaakt heb. Uiteraard zijn er ook in NL rustigere trajecten, maar binnen de randstad blijft het erg druk. Ongeacht de maatregelen die de NS neemt. Zelfs de trajecten waar al 6x per uur gereden wordt blijven het volle treinen met weinig ruimte over voor luxe als het meenemen van de fiets als forens.

Waar het hem dat verschil met Duitsland in zit vind ik lastig te plaatsen, maar mogelijk dat wij procentueel gezien gewoon meer gebruik maken van de trein. Met name studenten zullen hier een groot aandeel in kunnen hebben.
Bert van Sprang schreef:Stef,

in Duitsland is in veel stoptreinen het meenemen van fietsen gratis en bovendien zijn deze treinen ruim voorzien van fietsplaatsen, soms een heel compartiment. Het is daar zeer gebruikelijk bij woonwerkverkeer de fiets mee in de trein te nemen en dat doen heel veel mensen. Onze sprinters zouden hiervoor prima geschikt zijn,

Bert
Arriva heeft dan kennelijk goed naar Duitsland gekeken. Op het traject van Dordt naar Geldermalsen mag de fiets gratis mee, en er passen er volgens mij 12 per treinstel in. Voor zover ik kan vaststellen wordt er ook veel gebruik van gemaakt, o.a. door scholieren die bijvoorbeeld in Gorinchem naar school gaan en in de omliggende dorpen wonen, maar ook door mensen zoals ik die een fietstochtje willen maken maar de eigen woonomgeving zo langzamerhand wel kennen..
Hallo Peter, De situatie op de Merwedelijn is een gevolg van de eisen die de concessieverlenende overheid, in dit geval de provincie Zuid-Holland, hieraan heeft gesteld. Als er capaciteit genoeg is, lijkt mij er geen bezwaar te zijn als fietsen meegaan. Als dat niet het geval is kan je je afvragen of je zo ruimhartig met schaarse ruimte in de treinen moet omgaan, zodat scholieren gratis een stukje van hun reis per OV kunnen afleggen.
stef.l schreef:En in onze sprinters mag de fiets dan ook gewoon mee. En ondanks dat het vaak wel wat rustiger is in de sprinter dan in de overladen intercities, zie ik ook daar vrijwel nooit een fiets mee. In ieder geval recreatief lijkt het animo in Nederland dan ook gewoon echt minimaal.
Zonder cijfers is het moeilijk discussiëren, maar je lijkt toch wel op andere tijden met andere treinen te reizen dan ik. Allicht heeft het fietsvervoer zijn piektrajecten (naar Zuid-Limburg, de Veluwe, de eilanden, etc.) en zijn piektijden (weekend / mooie dagen, begin en einde dag).

Woensdagavond laat tussen pakweg Zoetermeer en Den Haag zullen de fietsplekken inderdaad niet veel voor fietsen gebruikt worden.
stef.l schreef:
Johnh schreef:Het is wel duidelijk dat fietsen weinig prioriteit heeft bij de NS.
Het is een lastige situatie voor een bedrijf als de NS. Aan de ene kant wil je een breed publiek kunnen trekken, aan de andere kant wil je zorgen voor voldoende zitplaatsen binnen de al zo drukke spits. Bovendien, hoeveel mensen nemen nu werkelijk de fiets mee binnen de trein, procentueel gezien? Het zou mij niet verbazen als dit iets laags is als in de trend van 0.01%, zeker binnen de intercities.

Hoeveel zou dat veranderen als NS meer / betere plaatsen voor fietsen verzorgd? Zelfs bij een vertienvoudiging van het aantal fietsen blijft het waarschijnlijk alsnog een uiterst laag aandeel op het grotere geheel.
Daarom noem ik ook het voorbeeld van de Sprinter, die zijn niet ingedeeld voor fietsers, maar voor alles en iedereen, waaronder fietsers. Een open ruimte met klapstoelen, dus zit- en staanplaatsen als het druk is, en buiten de spits genoeg ruimte voor fietsen, kinderwagens, rolstoelen, grote koffers enz.

Het indelen van ruimtes zoals in deze nieuwe trein waarin ieder ding maar één soort bagage toestaat met scheidingswanden zorgt ervoor dat de beperkte ruimte niet optimaal kan worden benut. Daarnaast komt het als autoritair en betuttelend over, je krijgt gezeur omdat iemand per ongeluk met het verkeerde stuk bagage ergens staat en er geen andere ruimte is. In plaats van dat mensen samen proberen alles te laten passen ontstaan er discussies over de regels, de sfeer in de trein wordt er niet beter op.

Dezelfde filosofie zie je terug in de afvalbakken, in de nieuwe trein kun je dat nu gescheiden er in gooien, een goede gedachte, maar de ruimte in de trein is beperkt. In de huidige treinen puilen de vuilnisbakken al vaak genoeg uit, het opsplitsen daarvan in kleine vakjes maakt het er niet beter op. Zet gescheiden afvalbakken op de perrons en stimuleer mensen hun afval mee te nemen. Bij de RET wordt bij de eindhalte de reizigers opgeroepen hun afval mee te nemen, en de meeste mensen doen dat dan ook.