Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuwe NS-intercity (de ICNG) gepresenteerd - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Nieuwe NS-intercity (de ICNG) gepresenteerd

Ik heb op 10 december j.l. gereisd in een splinternieuwe trein, met een fietscompartiment waarvan eerder een foto gepost is ( met het fietsicoon op de vloer) Het zou kunnen dat vanwege de sneeuw en de chaos op het spoor de NS mss een test-exemplaar vd ICGN of een trein met een soortgelijke inrichting heeft ingezet.
Aan beide zijden zijn klapstoelen; omdat de deuropening wijder is dan van oudere treinstellen denk ik dat aan de ene zijde (met de trap naar de bovenverdieping) een schot is geplaatst waarvan ik aanneem met de bedoeling te voorkomen dat voor de deuropening een half fietswiel staat. Daar zijn 3 klapstoelen; deze ruimte is ca. 1.50 m lang. Als fietsen er om en om gestald worden kunnen er 2 fietsen staan met het stuur dwars.
Aan de overzijde waren dacht ik 4 klapstoelen, lang genoeg voor 3 fietsen.
Fytser schreef:Ik heb op 10 december j.l. gereisd in een splinternieuwe trein, met een fietscompartiment waarvan eerder een foto gepost is ( met het fietsicoon op de vloer) Het zou kunnen dat vanwege de sneeuw en de chaos op het spoor de NS mss een test-exemplaar vd ICGN of een trein met een soortgelijke inrichting heeft ingezet.
Dat lijkt me stug. Op drie oktober jongstleden is pas het eerste carrosseriemodel - zonder wielen dus - gepresenteerd, zoals breed werd aangekondigd in de pers.
Afbeelding
Fytser schreef:Ik heb op 10 december j.l. gereisd in een splinternieuwe trein,
Deze, misschien?
https://www.youtube.com/watch?v=FKfuP9EGyMY

Carl
Of deze?

Afbeelding
Carl schreef:
Fytser schreef:Ik heb op 10 december j.l. gereisd in een splinternieuwe trein,
Deze, misschien?
https://www.youtube.com/watch?v=FKfuP9EGyMY

Carl
Daar heb ik al meerdere keren in gezeten. Ze hebben er zelfs hoekbankjes en rondzitjes in gemaakt. Met de fiets heb je daar geen bal aan natuurlijk, maar vrolijk is het wel.
Uit navraag blijkt het idd om de nieuwe (omgebouwde) intercity dubbeldekker( type NID-DDZ) te zijn, waarin ik met de fiets gereisd heb. De eerder door Leon geposte foto van het ICGN-fietsbalkon heeft gelijkenis met de omgebouwde intercity, vandaar het misverstand.
Voor de duidelijkheid hier nog wat citaten bewaard met het exacte aantal fietsplaatsen op de nieuwe ICNG, namelijk 12 of 16 afhankelijk van de lengte:
NS heeft onlangs het beleid ten aanzien van fietsplekken in nieuw of te reviseren materieel aangepast, waarbij het uitgangspunt is om het aantal fietsplekken in nieuw materieel structureel te verhogen tot vier plekken per treinstel van circa zestig meter.
Dit houdt voor de vervanging van de ICMm door de ICNG in dat er per 110m-treinstel twaalf fietsplekken beschikbaar komen en per 165m-treinstel zestien fietsen.
https://www.rover.nl/images/PDFs/Locov_ ... vering.pdf
Er zijn drie plekken voor 4 fietsen (vijfdelige trein)
https://community.ns.nl/in-de-trein-11/ ... lijk-61820
...dat de NS de komende jaren meer rekening gaat houden met fietsen en rolstoelen in de trein. Zo zijn de nieuwe ICNG-intercities voorzien van een lage vloer waardoor de instap vanaf het perron gelijkvloers is. Ook zijn er in de trein multifunctionele ruimtes waar veel fietsen in vervoerd kunnen worden.
https://www.treinenweb.nl/nieuws/8036/r ... trein.html
fytser schreef:
vr 22 dec, 2017 14:18
Uit navraag blijkt het idd om de nieuwe (omgebouwde) intercity dubbeldekker( type NID-DDZ) te zijn, waarin ik met de fiets gereisd heb. De eerder door Leon geposte foto van het ICGN-fietsbalkon heeft gelijkenis met de omgebouwde intercity, vandaar het misverstand.
De DDZ is niet nieuw, maar is een omgebouwde, oude dubbeldekssprinter, die nu dienst doet als Intercity. Deze treinen worden over vijf jaar vervangen door nieuwe Spaanse dubbeldeks-Intercitytreinen.
Leon schreef:
di 03 okt, 2017 15:29
NS heeft de ICNG, de nieuwe NS-intercity gepresenteerd. Hij gaat rijden vanaf 2021.
Bron Nu.nl: https://www.nu.nl/155702/video/ns-prese ... ratie.html
Hopelijk passen de fietsen er in.
Ik ben na vijfeneenhalf jaar nog steeds benieuwd. Wie gaat er binnenkort proberen en meten hoe breed deze ruimte is?
Foto treinreiziger.nl
Afbeelding
Commentaar van een schrijver op treinreiziger.nl
Dat geringe aantal zitplaatsen is al eerder als zwakke punt genoemd. Dat speelt overigens bij alle nieuwe treinen. Het wordt vooral veroorzaakt door steeds meer, steeds grotere toiletten, plaatsen voor fietsen en kinderwagens, etc. Je kunt de ruimte maar één keer uitdelen.
ICNG.jpg
Poppink schreef:
do 20 apr, 2023 21:45
Het wordt vooral veroorzaakt door steeds meer, steeds grotere toiletten [...]
Die zijn tegenwoordig rolstoelvriendelijk die toiletten, lekker aan de maat inderdaad. Best handig ook bijvoorbeeld om in om te kleden van casual naar fietskleren en andersom ;) Beter dan in zo'n klein hokje vroegâh.

En ach, als je permanent afhankelijk bent van wielen voor je mobiliteit ook wel zo handig als je je niet meer met kunst en vliegwerk in zo'n claustrofobisch toilet hoeft te wurmen, als je al die fysieke mogelijkheden had om daar überhaupt in te geraken....
Grotere toiletten? Eindelijk voldoende ruimte om in alle beslotenheid drugs te dealen.

/anekdotischbewijsaan:
Vaak zie ik vage jonge mannen -met rug-, heup- of schoudertasje- het treintoilet induiken. Op die leeftijd heb je meestal nog geen blaasproblemen...
willem.m schreef:
vr 21 apr, 2023 07:29
Grotere toiletten? Eindelijk voldoende ruimte om in alle beslotenheid drugs te dealen.

/anekdotischbewijsaan:
Vaak zie ik vage jonge mannen -met rug-, heup- of schoudertasje- het treintoilet induiken. Op die leeftijd heb je meestal nog geen blaasproblemen...
Moet je blaasproblemen hebben om in een trein naar de wc te mogen? En moet je je bagage onbeheerd laten staan als je naar de wc gaat?

Rolstoeltoegankelijke toiletten in treinen vind ik niet meer dan normaal. Nu nog zorgen dat je met een rolstoel ook in alle opzichten gewoon van het ov gebruik kunt maken en dat je niet afhankelijk bent van personeel met hellingbanen, die je vooraf moet reserveren en er dan al of niet blijken te staan.

Persoonlijk ben ik dan wel blij als die grote toiletten geen ondoorgrondelijk deursysteem hebben met drukknoppen die je in het ongewisse laten of de deur nu wel of niet op slot is.

Groetjes,

Carl
Carl schreef:
vr 21 apr, 2023 10:28
En moet je je bagage onbeheerd laten staan als je naar de wc gaat?
Ik vraag dan even aan iemand om op mijn bagage te letten, net zoals een ander soms aan mij vraagt om even op de bagage te letten.
Carl schreef:
vr 21 apr, 2023 10:28
Persoonlijk ben ik dan wel blij als die grote toiletten geen ondoorgrondelijk deursysteem hebben met drukknoppen die je in het ongewisse laten of de deur nu wel of niet op slot is.
Ik moet toegeven dat de denkwijze van programmeurs en ontwerpers soms even ondoorgrondelijk is als het resultaat van hun noeste inspanningen.
Maar ook hier geldt: "Als je het eenmaal door hebt, snap je het".
Troost je met de gedachte dat je niet de enige bent.
In de huidige Internationale Intercity's tussen Amsterdam en Brussel zijn meestal vier fietsplaatsen en soms acht. Dan is 16 een duidelijke verbetering. Ik heb nog niet in de trein kunnen kijken. Wel van buiten vanachter een raampje van een andere trein die langs reed. De fietsplaatsen lijken redelijke verdeeld over de acht rijtuigen. Alleen hoe weet je waar nog plaats is voor fietsen, om bij de juiste deur te staan om in te stappen?
"Als je het eenmaal door hebt, snap je het".
Ik heb anders wel een keer in vol ornaat (want id even omkleden) in de toilet van een sprinter gestaan toen de deur openging (want wel op knopje "dicht", maar niet op knopje "op slot" gedrukt) en een hele coupé zat te gniffelen.
Bert van Sprang schreef:
vr 21 apr, 2023 13:31
"Als je het eenmaal door hebt, snap je het".
Ik heb anders wel een keer in vol ornaat (want id even omkleden) in de toilet van een sprinter gestaan toen de deur openging (want wel op knopje "dicht", maar niet op knopje "op slot" gedrukt) en een hele coupé zat te gniffelen.
😊😀😂🤣
Vanaf rond m'n 45ste kan ik me niet meer druk maken om dergelijke missers en als ik iets "verkeerd" doe dan gniffel ik de omstanders even vriendelijk toe.
Poppink schreef:
vr 21 apr, 2023 14:20
Bert van Sprang schreef:
vr 21 apr, 2023 13:31
Ik heb anders wel een keer in vol ornaat (want id even omkleden) in de toilet van een sprinter gestaan toen de deur openging (want wel op knopje "dicht", maar niet op knopje "op slot" gedrukt) en een hele coupé zat te gniffelen.
😊😀😂🤣
Vanaf rond m'n 45ste kan ik me niet meer druk maken om dergelijke missers en als ik iets "verkeerd" doe dan gniffel ik de omstanders even vriendelijk toe.
Dat is heel aangenaam voor jou, maar zullen we de ervaring van iemand anders die ongewenst in ontklede staat te kijk staat voor wildvreemden niet bagatelliseren?

Anyway, wie gaat er de komende vakantie proberen 16 fietsen in de nieuwe IC te passen? :)

Groetjes,

Carl
Het interessantste is vooralnog of er ook maar één voor die stoeltjes past.