Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Trammelant met OV-chipkaartjes - Forum Wereldfietser

Trammelant met OV-chipkaartjes

Ik ondervind nog steeds trammelant met die zogenaamde OV-chipkaarten. Onlangs heb ik gebruik gemaakt van een Kruidvat-treinkaart. Hij bevat een chip, dus kan men ook daarmee in- en uitchecken. Ik vraag me af of die wel geschikt is voor een retour? Voor de heenweg netjes ingecheckt: met een groene bliep. Bij het uitstappen op Amsterdam CS ging het poortje gewoon open. Op de terugweg vanuit station Purmerend weigerde de checkpaal dienst: je bent al uitgecheckt: met een rode bliep. Dan maar toch ingestapt in de trein, want Purmerend heeft geen poortjes. Overgestapt op Amsterdam CS, Amersfoort, Zwolle en Groningen. Geen conducteur gezien. Heb ik er wel goed aan gedaan?

Vandaag een enkele reis per trein naar Leeuwarden gereisd, fiets mee. Het Leeuwarder station heeft in tegenstelling tot het Groninger Hoofdstation wel poortjes. Ik liet eerst een oud vrouwtje met een rollator voor gaan bij het brede poortje. Maar dit poortje reageerde niet op mijn kaartje (zo'n ding gewoon uit de automaat). Dan maar bij een gewoon, smal poortje geprobeerd: hij deed het wel, ik kon erdoorheen komen met m'n fiets voorzichtig voor me uit duwend. Ik benadruk wel dat ik niet van maatschappij heb veranderd (allemaal binnen het Arriva-gebied). Daarna helemaal naar huis gefietst (81 km).
De Kruidvat-kaartjes zijn, zover ik weet, dagkaarten, dus daar zou je net zo vaak mee moeten kunnen in- en uitchecken op een dag als je maar voor elkaar krijgt.

En wat betreft je poortjesprobleem in Leeuwarden, aangezien de rollatordame vlak voor je de poort nog kon gebruiken lijkt een technisch probleem met dit specifieke poortje vrijwel uitgesloten. Wellicht heb je toch per ongeluk in Groningen ingecheckt bij NS ipv Arriva, en dan kun je niet bij een Arriva-poortje weer uitchecken. Of je was wel bij Arriva ingecheckt maar probeerde per ongeluk uit te checken bij een NS-poort.
Ik ben op station Baflo (7 km van mijn huis) ingestapt, daar is geen NS-paaltje, alleen van Arriva. In Groningen overgestapt op de trein naar Leeuwarden. Daar zou ik me pas uitchecken. Op het Leeuwarder perron, waar de Arriva-trein stopte, zijn er alleen rood-witte paatjes. De blauw-gele paaltjes van de NS bevinden zich aan de andere kant van het station (richting Heerenveen/Zwolle). Dat is de enige lijn waar de NS rijdt. Ik hou echt wel rekening met paaltjes van verschillende maatschappijen, hoor!
Afbeelding

Dit is een foto van het Leeuwarder stationsperron, gefotografeerd op 23 mei 2015, dus bijna twee jaar geleden. Op de achtergrond de Arriva-trein uit Groningen. Nog niet op de foto aanwezig, maar nu staat er een lang hek met poortjes tussen de houten kiosk (links) en deze trein. Aan de westkant van het station hebben de Arriva-treinen naar Harlingen en Stavoren ook een eigen hek met poortjes, los van het andere hek van de NS naar Zwolle.
Ik wees al erop dat het gewone smalle poortje naast het brede poortje wel heeft gewerkt.
PeterVanRijn schreef:En wat betreft je poortjesprobleem in Leeuwarden, aangezien de rollatordame vlak voor je de poort nog kon gebruiken lijkt een technisch probleem met dit specifieke poortje vrijwel uitgesloten.
Misschien heb je te snel je chipkaart voor het scanvenster gehouden. Dat is mij ook eens overkomen toen ik met mijn fiets vlak achter iemand anders door zo'n poortje wilde gaan. De poort ging toen niet open na het uitchecken. Sindsdien wacht ik altijd even tot het display gereed is voor de volgende uitchecker.
Wat betreft het Kruidvatkaartje: eergisteren wilde ik op station Arnhem inchecken met de barcode die ik bij een ticket van Deutsche Bahn had gekregen. De poort ging daarmee niet open. Gelukkig stond er NS-personeel bij, dat de poort voor mij opende. Volgens hen had het poortje met mijn barcode wel open moeten gaan. Was deze hulp er niet geweest, dan had ik met mijn normale ov-chipkaart het poortje geopend en had ik na het passeren van dat poortje weer uitgecheckt, zonder het poortje opnieuw te passeren.
Ha die Kees, dat zou best mogelijk kunnen zijn. De volgende keer wacht ik iets langer af. Wat nou te denken tijdens het drukke spitsuur met al die treinforensen? Misschien vast met gevloek en gemopper omdat het scanvenstertje niet snel genoeg zouden zijn. In Leeuwarden heb ik bij dat brede poortje herhaalde pogingen gedaan, 't ging niet. Waarom dan wel bij het normale poortje ernaast?
Kijk, ik ben sinds 3 augustus 2016 met pensioen en daarmee is m'n dagelijkse treinverkeer (op maandabonnement dat wel) naar mijn werk nu weggevallen. Blijven nog over enkele treinreizen per jaar voor recreatieve doeleinden. In m'n stuurtas heb ik nog drie Kruidvat-kaartjes op 'voorraad' liggen voor leuke fietstochten elders.
Het is me al eens opgevallen dat de reactietijd van het incheckpunt van Arriva, of het nou wel of niet aan een poortje gekoppeld is, trager is dan bij NS. Bij NS kun je gerust je OV-chipcard al aanbieden terwijl het poortje nog openstaat van de vorige, of bezig is dicht te gaan.
Verder niks ten nadele van Arriva uiteraard, want bij deze club mag ik mijn fiets gratis meenemen!
Ik gebruik die kruidvatkaartjes erg veel in het weekend en heb zelf nog geen problemen ermee gehad.

Er zijn wel enkele bredere poortjes met een ander type scanner die ook van die E-tickets kan lezen, die doen wel eens moeilijk met ovkaarten of losse kaarten maar meestal is het gewoon even twee keer proberen.
[quote="Martin E. van Doornik"]Afbeelding

Fietsje van Poort?
Als je met een fiets bij de scanner voor het poortje bent, moet je je fiets niet te ver doorduwen, want dan treedt er een blokkade op.
PeterVanRijn schreef:Het is me al eens opgevallen dat de reactietijd van het incheckpunt van Arriva, of het nou wel of niet aan een poortje gekoppeld is, trager is dan bij NS. Bij NS kun je gerust je OV-chipcard al aanbieden terwijl het poortje nog openstaat van de vorige, of bezig is dicht te gaan.
Verder niks ten nadele van Arriva uiteraard, want bij deze club mag ik mijn fiets gratis meenemen!
De arriva systemen zijn inderdaad vrij traag. De NS poortjes werken van de diverse maatschappijen naar mijn idee inderdaad ook het prettigst. Je kunt heel snel je kaartje aanbieden en ook al is de vorige persoon nog niet volledig gepasseerd, slaat het poortje niet dicht voor je neus.

Met de RET in Rotterdam bijvoorbeeld is dat wel anders. Ben je daar net iets te snel met het aanbieden van je kaart en is de vorige nog niet helemaal gepasseerd of stopt even in het poortjes traject, dan slaat deze dicht. En geeft het systeem aan dat je al uitgechecked bent. Uiteraard is een tweede keer aanbieden zinloos, want de RET laat je het station niet af als je al uitgechecked bent. Dus ben je een gevangene van de RET. Bovendien hebben ze ook maar nooit iemand op de meeste stations rondlopen om je eruit te helpen. Grofweg eens per 2 weken kon ik daar weer een poortje open forceren om toch gewoon naar buiten te kunnen.
henk huizenga schreef:
Martin E. van Doornik schreef:Afbeelding

Fietsje van Poort?
Inderdaad, gekocht bij de fietsenzaak van Gerrit Poort in Winsum. Is geen fietsje hoor.
Zaterdag 25 maart j.l. ben ik samen met m'n vrouw per trein van Baflo naar Leiden geweest. Alleen overgestapt in Groningen, de rest ging rechtstreeks. Wij hadden allebei Kruidvat-treinkaartjes bij ons. Het in- en uitchecken verliep prima, zowel op de heen- en terugreis. Zeldzaam voor mij: zonder fiets in de trein.
Alleen is de terugreis anders gegaan dan gedacht. Vanaf Leiden geen treinen meer via Schiphol door werkzaamheden. Dan maar via Haarlem en Amsterdam CS. Ook hier raakte de treinenloop in de war. Zelfs de Thalys uit Parijs kwam ook via Haarlem. Mijn uitgeprinte NS-reisplanner kon ik wel weggooien en alleen nog vertrouwen op de gele vertrektijdenborden. Verder via Amersfoort naar Groningen. Daar het autoverkeer rond de A1 en A6 die dag verstopt raakte, waren er meer mensen in de treinen. Tot Zwolle moesten wij in het volle halletje staan (in Leiden hebben wij drie musea bezocht, wat nogal vermoeiend was – maar de beroemde T-rex wel gezien!), daarna eindelijk zitten in een z.g. stiltecoupé. Een vervelende kerel maakte daar met z'n laptop harde muziek, tot ergernis van de passagiers. Daarbij maakte hij ook nog amok. In Assen werd hij door de gewaarschuwde politie uit de trein verwijderd – drie agenten hielden hem in bedwang. Bleek een notoire druggebruiker te zijn.
Eind goed, al goed moe thuis gekomen tegen 20.00 uur. Maar het in- en uitchecken heeft prima gewerkt.
Nounou, wat een verhaal Martin... :wink:

Je hóeft overigens niet per se van een printje afhankelijk te zijn he. Als je moderne fratsen als smartphones je leven binnen laat, zijn er hele handige programmaatjes ("appjes"), die je precies kunnen vertellen waar je wanneer heen moet. Een soort draagbaar "blauw bord" als het ware.
Travelmaster schreef:Nounou, wat een verhaal Martin... :wink:

Je hóeft overigens niet per se van een printje afhankelijk te zijn he. Als je moderne fratsen als smartphones je leven binnen laat, zijn er hele handige programmaatjes ("appjes"), die je precies kunnen vertellen waar je wanneer heen moet. Een soort draagbaar "blauw bord" als het ware.
Ik heb nog geen smartphone en ben ook nog niet van plan, ingewikkeld ding om er diffuus van te worden. Alleen een grote vaste computer en een laptop thuis; buiten de deur ben ik dus off-line. Ik gebruik nooit apps, wel gewone websites.
A.s. zaterdag ga ik naar Heerlen per trein, fiets mee om verder naar Luik te fietsen. Ook met een Kruidvat-kaartje. Zal mij benieuwen!