Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Treinstation Malaga: bagagescanner en camping gaz - Forum Wereldfietser

Treinstation Malaga: bagagescanner en camping gaz

In 2016 op onze fietstocht naar en door Andalusië hebben we een stuk de trein genomen, van hoofdstation Malaga Maria Zambrano naar Ronda. Op dit beginstation moest de bagage door de scanner, als waren we aan het inchecken op een vliegveld. Onze camping gaz blikjes dienden we in te leveren, zakmes en snijmes mochten we na enig aandringen houden. Koken was daarna een probleem: slechte verkrijgbaarheid van camping gaz in (Zuid-)Spanje. De hele procedure is tamelijk onzinnig, want elk volgend station was zo klein dat ik me daar geen scanner kon voorstellen. In ieder geval was die er niet op eindstation Ronda, noch, later die fietsvakantie, in Jaen en Aranjuez.
Iemand anders ook zulke ervaringen op treinstations? Waar? Met welke brandstof(tankjes)?
Alleen bij de Eurostar naar Londen, maar ja, dat is in feite een soort vliegreis.

Ik gooide vorig jaar netjes mijn zakmes in het bakje, maar de beambte had zichtbaar moeite om hem aan mij terug te geven......

grt Hans
Málaga wordt in Spanje echt als een risico-station gezien.
Mijn ervaring in Spanje is dat je de klassieke doorprikblikjes gas gemakkelijk in de ferreteria (ijzerwinkel) kunt kopen. In het centrum van Ronda zijn er drie. Die blikjes zijn lang niet altijd van het merk Campingaz, maar ze passen allemaal en ze branden prima. Alle kleuren blikjes hebben aan mijn brander gehangen.
Heb je een ander type brander, dan kun je in Ronda bij de Decathlon terecht.
Deze zomer was er ook een proef bezig met metaaldetactors bij station Les Arcs-Draguignan, maar dat was erg met de Franse slag. Ik hoefde volgens mij niet eens de bagage van m'n fiets te halen, toen ik wees op het frame, en vertelde dat m'n tentharingen toch echt van metaal zijn, werd ik geloof ik al doorgewuifd. Het was ook geen politiecontrole, maar werd door een beveilingsbedrijf bemensd.
Vraag me af of iemand anders op Franse stations ook zoiets is tegengekomen, en hoe serieus dit gaat worden? Als kampeerder heb je nu eenmaal een mes bij je, en een brander etc. Gaat men uiteindelijk dit soort zaken verbieden in de trein in Europa? Of het mag wel mee in de trein, maar je mag er het station niet mee in? Dat zou zo schitterend onlogisch zijn, dat ik het zo maar zie gebeuren :P
yeshouse schreef:Alleen bij de Eurostar naar Londen, maar ja, dat is in feite een soort vliegreis.

Ik gooide vorig jaar netjes mijn zakmes in het bakje, maar de beambte had zichtbaar moeite om hem aan mij terug te geven......

grt Hans
Wat zijn de 'offciele' regels voor de Eurostar eigenlijk? Ik overweeg hem komende zomer voor het eerst te gebruiken, maar zonder Opinel en Leatherman functioneer ik niet onderweg...
http://www.eurostar.com/nl-nl/reisinfor ... prohibited

waarschijnlijk was mijn lemmet te groot, want ik heb net het iets grotere victorinox mes.

maar ja je leatherman achterlaten is ook zoiets....
Ik vind de termen van Eurostar verwarrend. Je mag wel een zakmes meenemen van max 75 mm lang, maar een mes met een lemmet dat vast kan worden gezet, is in elk formaat verboden. Het mes in een Leatherman is vergrendeld zodat het niet zomaar kan dichtklappen, je moet bewust iets opzij duwen met je duim om het lemmet weer in te klappen. Maar is dat hetzelfde als een vastgezet lemmet? Misschien wel, maar ik zie een Leatherman toch in de teren van een zakmes...
Ik zal maar van tevoren een mailtje sturen naar de Eurostar om het te vragen als ik inderdaad besluit te gaan!