Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vanuit Jutland naar NL per trein - Forum Wereldfietser

Vanuit Jutland naar NL per trein

Dit voorjaar (mei-juni) willen we de Jutlandroute rijden. We nemen vier weken de tijd, dus tijd zat, maar niet voldoende om helemaal heen en weer te fietsen.
Aan het eind van de Jutlandroute zullen we vast nog een van de andere routes in Denemarken rijden, die hebben we al gevonden, 11 verschillende routes in Denemarken, dat gaat vast lukken.
Maar dan willen we ook nog naar huis. In Duitsland lukt het prima, is onze ervaring, om gewoon met de fiets in de trein te stappen en zo in een paar dagen het hele land te doorkruisen, maar we hebben geen idee hoe dat in Denemarken is...
We willen dus in ongeveer een week tijd rustig aan van noord-Jutland naar Nederland treinen. Gewoon 's morgens in de trein, stukje fietsen, camping, stukje fietsen, trein enz.. Iemand enig idee hoe dat werkt in Denemarken?
Hetzelfde als in Duitsland en NL: Kaartje kopen en instappen. Het is al een paar jaar terug, maar ik meen me te herinneren dat het niet duur was.
Dat is mooi.
Met de stoptreinen is dat zeker zo makkelijk als in Duitsland, wel een stuk duurder, de kaartautomaten zijn relatief gebruiksvriendelijk. Voor de intercities moet je reserveren, maar toen wij geen andere keuze hadden, had ook een wat streng kijken conductrice er ook weer niet echt een probleem mee.

Wij hadden de pech dat er flink aan het spoor gewerkt werd, wat ergens wel op een biljet stond, maar wij hadden geen idee dat deze plek deel uitmaakte van ons traject. Het vervangend busvervoer van de Deense spoorwegen had iets van 2 keer per dag ook de mogelijkheid tot fietsvervoer middels een aanhanger.
Toen ik het Deense en Noorse deel van de Noordzeeroute reed een paar keer op de trein gestapt zonder voorbereiding.
Op de wat grotere stations kunnen ze je prima helpen, ook voor internationale tickets. Dus eerst met een boemel daarnaartoe en dan zien dat je een goed ticket krijgt.

Wel meegemaakt dat ik in Odense moest overnachten omdat er geen plaats meer was voor mijn fiets op de internationale trein.

Als je vooraf weet wanneer je gaat reizen dan kan de Treinreiswinkel je natuurlijk prima helpen, maar dat is waarschijnlijk niet de bedoeling.
Zowel internationaal als tevoren boeken is geen optie, we hebben of vakantie en willen alleen zeker weten dat we met een week ofzo thuis kunnen komen met een combinatie van trein, fiets en camping. Dat zijn dus ws alleen boemeltjes.... ;-)
Wij hebben in augustus 2016 een stuk van de Jutlandroute gefietst, en daarna in Denemarken hebben we de Oostkustroute gevolgd. Op enig moment besloten we naar huis te gaan en het dichtstbijzijnde station was Vrå. Wij dachten daar met fiets gewoon in de trein te kunnen stappen, maar helaas. Het was een heel gedoe en kostte ons veel tijd. We moesten met de trein naar Noord Duitsland (Gross Meckelsen in de buurt van Bremen, waar onze auto stond).
Aangezien Vrå een klein plaatsje is, stond er alleen een ticketautomaat. Op de automaat stond dat je met fiets moest reserveren, telefoonnummer stond erbij. Het bellen en reserveren kostte veel tijd (naast lang wachten was het lastig om duidelijk te maken bij welk station we stonden: "a with a circle above"). Daarnaast waren de eerstvolgende treinen vol (er kunnen maar een paar fietsen in per trein), dus we moesten een aantal uren wachten alvorens we de trein naar Flensburg hadden, met een overstap in Fredericia. In Fredericia moesten we ook een aantal uren wachten op de trein naar Flensburg (zeker 4 uur), omdat er niet eerder plekken vrij waren voor de fiets. In Flensburg kwamen we rond 22 uur aan, en zijn we naar het eerder gereserveerde hotel gegaan. De dag daarna de trein naar Bremen, waar geen reservering nodig was. Al met al zijn we vanuit Lonstrup (Noord Denemarken) ruim 24 uur aan het reizen geweest (incl. overnachting vanwege ontbreken aansluiting). Het viel ons ontzettend tegen, dat reizen met de trein door Denemarken. Wellicht is augustus een drukkere periode dan voorjaar, doch was het geen hoogseizoen meer in Denemarken.
Bol schreef:Wij hebben in augustus 2016 een stuk van de Jutlandroute gefietst, en daarna in Denemarken hebben we de Oostkustroute gevolgd. Op enig moment besloten we naar huis te gaan en het dichtstbijzijnde station was Vrå. Wij dachten daar met fiets gewoon in de trein te kunnen stappen, maar helaas. Het was een heel gedoe en kostte ons veel tijd. We moesten met de trein naar Noord Duitsland (Gross Meckelsen in de buurt van Bremen, waar onze auto stond).
Aangezien Vrå een klein plaatsje is, stond er alleen een ticketautomaat. Op de automaat stond dat je met fiets moest reserveren, telefoonnummer stond erbij. Het bellen en reserveren kostte veel tijd (naast lang wachten was het lastig om duidelijk te maken bij welk station we stonden: "a with a circle above"). Daarnaast waren de eerstvolgende treinen vol (er kunnen maar een paar fietsen in per trein), dus we moesten een aantal uren wachten alvorens we de trein naar Flensburg hadden, met een overstap in Fredericia. In Fredericia moesten we ook een aantal uren wachten op de trein naar Flensburg (zeker 4 uur), omdat er niet eerder plekken vrij waren voor de fiets. In Flensburg kwamen we rond 22 uur aan, en zijn we naar het eerder gereserveerde hotel gegaan. De dag daarna de trein naar Bremen, waar geen reservering nodig was. Al met al zijn we vanuit Lonstrup (Noord Denemarken) ruim 24 uur aan het reizen geweest (incl. overnachting vanwege ontbreken aansluiting). Het viel ons ontzettend tegen, dat reizen met de trein door Denemarken. Wellicht is augustus een drukkere periode dan voorjaar, doch was het geen hoogseizoen meer in Denemarken.
Aanvulling: we zagen in de Deense treinen meer fietsen dan fietsplaatsen, dus je fiets meenemen in de trein zonder de verplichte reservering is natuurlijk ook een optie :p