Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Trein en fiets 2017 - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Trein en fiets 2017

Martin E. van Doornik schreef:Vier fietsen per trein vind ik nog veel te weinig. Bij een Koploper gaan er meer fietsen mee.
Dan moeten er geen fietsplekken bezet worden door een scootmobiel, zoals me laatst weer overkwam :(
Casartelli schreef:Overigens ben ik wel gecharmeerd van de volgende passage in het persbericht: "Het betekent dat fietsen mee mogen in de Intercity direct treinen (dat zijn volgens de NS extra snelle treinen)"
Als er een keer geen stremming of storing is, rijden deze treinen even snel (160 km/u) als de TER-treinen van de SNCF op goed onderhouden trajecten met weinig stops.
Friso* schreef:
Het gevaar was dat met een noodstop fietsen rond zouden vliegen en passagiers verwonden. Dat probleem is nu opgelost door fietsen vast te zetten met een gordel’, zegt Wim Bot van de Fietsersbond.
Moeten rolstoelen en kinderwagens in deze treinen dan ook vastgezet worden?
Friso* schreef:
Nu de veiligheidsproblemen van de fiets op de HSL zijn opgelost, zouden er ook fietsen in de Thalys mee kunnen. ‘In ieder geval is de veiligheid geen probleem meer. Maar volgens Thalys is het oponthoud op het perron te groot.’
Veel oponthoud wordt veroorzaakt door een tekort aan bagageruimte. In TGV's worden soms zelfs toiletten gebruikt om grote koffers neer te leggen. Ook fietsplekken liggen soms vol bagage. Die moet eerst verwijderd worden voordat er een fiets in past. De fietsen zelf zijn het probleem niet, want die maken in TGV's alleen gebruik van gereserveerde plekken.
keesswart schreef:
Veel oponthoud wordt veroorzaakt door een tekort aan bagageruimte. In TGV's worden soms zelfs toiletten gebruikt om grote koffers neer te leggen. Ook fietsplekken liggen soms vol bagage. Die moet eerst verwijderd worden voordat er een fiets in past. De fietsen zelf zijn het probleem niet, want die maken in TGV's alleen gebruik van gereserveerde plekken.
Je snapt het weer niet Kees. De fietser is per definitie het probleem. Het ligt nooit aan de reizigers die de voor fietsen gereserveerde plekken gebruiken om hun rolkoffers neer te pleuren. Je zou als trein bedrijf maar mensen moeten inzetten om ervoor te zorgen dat dit soort dingen zo gaan als het hoort...daar wil je natuurlijk niet aan beginnen. Niet van deze tijd. :shock:
Op basis van mijn bronnen heb ik nog de volgende aanvullingen:

Alle dagtreinen van Berlijn naar Praag krijgen een fietswagon. In de praktijk zou dit betekenen dat er in plaats van twee, drie verbindingen komen Amsterdam via Berlijn naar Praag.

Alle railjetverbindingen krijgen door instroom van aangepast materieel fietsplaatsen (5 stuks). Dus vanaf München naar Budapest wordt straks met 230 k/m u per fiets te doen.....
(probleem is alleen nog in München te komen....)

Alle EC treinen tussen München en Italie nemen (beperkt) fietsen mee. (dit was al zo)

De fietswagon in de nachttrein tussen Rome en München lijkt te vervallen.

(bron: http://www.fernbahn.de)

Ik houd jullie op de hoogte.....


grt Hans
yeshouse schreef:Alle railjetverbindingen krijgen door instroom van aangepast materieel fietsplaatsen (5 stuks). Dus vanaf München naar Budapest wordt straks met 230 k/m u per fiets te doen.....
(probleem is alleen nog in München te komen....)
Voor Boedapest (en vele andere bestemmingen 'voorbij Wenen') vermoed ik dat een verbinding met de dagtrein Amsterdam - Hannover en aansluitend de nachttrein Hannover - Wenen een integraal onderdeel wordt/blijft.
yeshouse schreef:Alle EC treinen tussen München en Italie nemen (beperkt) fietsen mee. (dit was al zo)
grt Hans
Hoezo beperkt? Ik heb op 27 juni j.l. met een EC-trein van Bad Gastein (Oostenrijk) via München naar Düsseldorf gereisd, mijn gele Giant had daar wel gezelschap van zeker vijftien collega's! Een foto van het treininterieur staat op http://www.wereldfietser.nl/phpBB/viewt ... 27&t=27798, maar momenteel is de site van TinyPic uit de lucht....
Ha Martin.

Je hebt toevallig in een trein gereisd die bestaat uit duitse rijtuigen :D . Hier zit dezelfde riante fietswagon in als "onze " Berlijn IC. Bijna alle andere verbindingen München- Oostenrijk en München- Italie worden gereden met oostenrijkse rijtuigen.
Hier kunnen er per rijtuig steeds twee in, meestal max.twee fietsrijtuigen....

vandaar mijn opmerking beperkt..
yeshouse schreef:Ha Martin.

Je hebt toevallig in een trein gereisd die bestaat uit duitse rijtuigen :D . Hier zit dezelfde riante fietswagon in als "onze " Berlijn IC. Bijna alle andere verbindingen München- Oostenrijk en München- Italie worden gereden met oostenrijkse rijtuigen.
Hier kunnen er per rijtuig steeds twee in, meestal max.twee fietsrijtuigen....

vandaar mijn opmerking beperkt..
Zou kunnen, want ik heb in Oostenrijk een ÖBB-trein van Frankfurt am Main naar Klagenfurt gezien, er was wel ruimte voor fietsen, maar die lag stampvol met koffers. Er stond een fiets van iemand op het balkonnetje bij de harmonica-deur. Dit was ook een EC-trein. EC staat voor Eurocity.
Dan adviseer ik uit grond van mijn ervaring de Duitse EC-trein te nemen. De mijne vertrok om 10.17 uur van Bad Gastein, rechtstreeks naar Düsseldorf. Er gaat in Bad Gastein iedere twee uur een trein, maar die zijn afwisselend ook van IC en Railjet, waarvoor je in Salzburg moet overstappen, EC niet. Kijk op www.oebb.at
Nog een interessante verbinding:

Als je naar Bahn.de gaat en een reis naar Basel intypt met als datum 2017 en vertrek in de middag dan komt er een verbinding in beeld met IC 209: vertrek Düsseldorf 23.27. aankomst Basel 6.22 uur.

Dit zou betekenen dat de huidige nachttrein wordt vervangen door een gewone intercity met fietsplaatsen.

nu nog een paar slaapstoelen.....
Het verschil met Meinfernbus wordt dan wel heel minimaal. Ook slaapstoelen staan voor mij garant voor een doorwaakte nacht.
Ik zou ook niet meer willen slapen in een trein waar iedereen bij mijn bagage kan komen. In een couchette gaan 's nachts de deuren op slot en in een bus ligt de bagage onderin, maar in een intercity met bagagerekken kun je maar beter je ogen open houden (zie ook dit topic).
Misschien is in 2017 dan de nachttrein naar München vanuit Düsseldorf toch zo gek nog niet. Deze komt aan in München on 7.05.

Vanuit München vertrekken dan aansluitend de volgende fietsvriendelijke treinen:

7.17 EC 196 via Kempten Lindau naar Zürich
7.25 RJ 61 railjet naar Wenen en Budapest
7.34 EC 81 via Innsbruck- Verona naar Bologna
8.18 RJ 111 railjet naar Klagenfurt met aansluiting naar Slovenie in Villach

kijk dat biedt perspectief...

grt Hans

bron: Bahn.de
Hier een stukje over de nieuwe fietsrijtuigen die komend jaar gaan rijden tussen Berlijn en praag:

http://www.railjournal.com/index.php/ro ... -line.html

Dus 8 plaatsen in alle EC treinen, waarvan zeker drie met aansluiting vanuit Amsterdam. Als er meer bekend is zal ik een overzichtje maken...

grt Hans
Inmiddels al vrij ver op weg in 2017, maar de openstelling van de Intercity Direct voor 4 fietsen is nu dan toch een feit.