Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Trein en fiets 2017 - Forum Wereldfietser

Trein en fiets 2017

Het fietsseizoen 2016 is in volle gang, maar inmiddels wordt er steeds meer bekend over de dienstregeling 2017. Een kort overzicht:

Zoals bekend worden alle CNL-treinen per 11 december 2016 opgeheven. Dit gaat onder meer om de volgende verbindingen:
- CNL Nederland-München vv
- CNL Nederland-Basel-Zürich vv
- CNL Keulen-Düsseldorf-Praag vv
- EuroNight Keulen-Düsseldorf-Warschau vv

De Oostenrijkse spoorwegen zullen een aantal nachttreinen overnemen en rijden de volgende nachttreinen in 2017:
- EuroNight Düsseldorf-Passau-Wenen (bestaat reeds)
- EuroNight Düsseldorf-München-Innsbruck
- EuroNight Hamburg-Passau-Wenen (bestaat reeds)
- EuroNight Hamburg-München-Innsbruck
- EuroNight Hamburg-Berlijn-Basel-Zürich
- EuroNight München-Salzburg-Venetië-Florence-Rome

De treinen Hamburg/Düsseldorf-Wenen/Innsbruck zullen in ieder geval fietsen gaan meenemen, of de EuroNight Hamburg-Zürich en München-Rome fietsplaatsen krijgen is nog niet bekend.

In 2017 worden de regionale treinverbindingen tussen Nederland en Duitsland beter:
Per december 2016 wijzigt de dienstregeling van de Intercity naar Venlo. Er wordt een directe verbinding Schiphol-Utrecht-Venlo aangeboden en de aansluiting op de trein naar Düsseldorf wordt korter. Dit scheelt 20 minuten reistijd en een overstap in Eindhoven.

Per juni 2017 gaat de stoptrein Arnhem-Düsseldorf rijden. Deze trein rijdt ieder uur en neemt fietsen mee. In Duisburg/Düsseldorf zijn er prima aansluitingen op Duitse IC/EC-treinen die fietsen meenemen.

Per december 2017 komt er een nieuwe stoptrein Hengelo-Osnabrück-Bielefeld. Ook deze verbinding gaat elk uur rijden. Dit vormt een goede aanvulling op de IC-trein richting Hannover en is bruikbaar naar oa Niedersachsen, Hamburg en Denemarken.

De Autoslaaptrein vanuit Düsseldorf naar Verona neemt vanaf 2017 ook fietsen mee. Deze verbinding rijdt op de volgende data:
Heen iedere vrijdag van eind mei t/m eind september
Terug iedere zaterdag van eind me t/m eind september

Er wordt tevens een nieuwe verbinding naar Villach in Oostenrijk en Koper in Slovenië aangeboden, ook deze neemt fietsen mee:
Heen iedere zondag van eind mei t/m eind september
Terug iedere maandag van eind mei t/m eind september

Een verbinding Düsseldorf-Narbonne is nog in onderzoek.

In combinatie met de nieuwe stoptrein Arnhem-Düsseldorf biedt de Autoslaaptrein hiermee interessante verbindingen voor de opgeheven CNL-treinen.
@ mauritswever: Bedankt voor dit overzicht.

Jan
Hagenaars en Rotterdammers raken hun directe trein naar Venlo kwijt. Er gaat een Intercity direct rijden van Den Haag naar Eindhoven, maar daarin mogen geen fietsen mee hoewel er wel ruimte is.
bert sitters schreef:Hagenaars en Rotterdammers raken hun directe trein naar Venlo kwijt. Er gaat een Intercity direct rijden van Den Haag naar Eindhoven, maar daarin mogen geen fietsen mee hoewel er wel ruimte is.
Bert, heb jij al iets gehoord over het fietsbeleid dat de NS voor de Benenuxtrein gaat voeren als deze trein volgend jaar over de hogesnelheidslijn gaat rijden?
Ha die Kees,

NS zegt dat zij willen dat er fietsen blijven meegaan met de Benelux.
(Zie mijn terugkoppeling in topic Luxemburg-frankrijk)

Het zou natuurlijk kunnen dat ze momenteel de ex- Fyra-rijtuigen aan het ombouwen zijn en daarom een stam IC Direct inzetten op de Beneluxlijn. Laten we hopen dat ze de stickers er weer af kunnen peuteren en er aan de buitenkant weer fietslogo's op plakken.....

Laten we als wereldfietsers vooral ook inzetten op de bouw van fietsruimte in de nieuwe intercitystellen

http://www.treinreiziger.nl/actueel/bin ... ken-147684

grt Hans
yeshouse schreef:Laten we als wereldfietsers vooral ook inzetten op de bouw van fietsruimte in de nieuwe intercitystellen

http://www.treinreiziger.nl/actueel/bin ... ken-147684
De voorlaatste alinea suggereert inderdaad dat hier nog ruimte voor enige beïnvloeding is. Ik ben dan ook voornemens de Fietsersbond even aan te schrijven met een verzoek daar een oogje op te houden.
bert sitters schreef:Er gaat een Intercity direct rijden van Den Haag naar Eindhoven, maar daarin mogen geen fietsen mee hoewel er wel ruimte is.
??? Dus er komen binnenlandse intercity's waar geen fietsen in mee mogen? Dat is ook een beetje raar. Het HSL spoor loopt toch niet over Eindhoven? of geeft men een andere reden?
Deze Intercity Direct van Den Haag naar Eindhoven gaat tussen Rotterdam en Breda over de hogesnelheidslijn rijden.
De AutoSlaapTrein-verbindingen naar Koper en Villach worden toch niet aangeboden in 2017, er komt wel een nieuwe verbinding naar Livorno. Voor meer info: http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... 27&t=28138
Nog een klein stukje goed nieuws: de stoptrein Arnhem - Düsseldorf begint al op 6 april 2017 i.p.v. pas in de zomer.

bron
En nog meer goed nieuws: Volgens het tijdschrift Opde Rails worden er fietsenrekken ingebouwd in de rijtuigen die in de IC-Direct en de IC-Brussel rijden. Het is de bedoeling dat vanaf medio 2017 fietsvervoer toegestaan wordt op de HSL.
mauritswever schreef:En nog meer goed nieuws: Volgens het tijdschrift Opde Rails worden er fietsenrekken ingebouwd in de rijtuigen die in de IC-Direct en de IC-Brussel rijden. Het is de bedoeling dat vanaf medio 2017 fietsvervoer toegestaan wordt op de HSL.
Is nog niet officieel, maar er is inderdaad sprake van 4 fietsplaatsen per IC-DIRECT.
bert sitters schreef:
mauritswever schreef:En nog meer goed nieuws: Volgens het tijdschrift Opde Rails worden er fietsenrekken ingebouwd in de rijtuigen die in de IC-Direct en de IC-Brussel rijden. Het is de bedoeling dat vanaf medio 2017 fietsvervoer toegestaan wordt op de HSL.
Is nog niet officieel, maar er is inderdaad sprake van 4 fietsplaatsen per IC-DIRECT.
Een overweldigend aantal, maar je moet klein beginnen als je de fietsenhaat van NS hispeed wil overwinnen, zullen we maar zeggen.
keesswart schreef:Deze Intercity Direct van Den Haag naar Eindhoven gaat tussen Rotterdam en Breda over de hogesnelheidslijn rijden.
Dan maar via Utrecht.
Nou ze staan er weer op hoor, de fietslogo's op de buitenkant van de Benelux trein! Gisteren de trein genomen en was blij ze weer gewoon op de rijtuigen te zien zitten.....
grt Hans
Het is nu officieel: in 2017 mogen fietsen mee in de Intercity Direct! Zie dit bericht van de Fietsersbond. Nu de Thalys nog...
keesswart schreef:Het is nu officieel: in 2017 mogen fietsen mee in de Intercity Direct! Zie dit bericht van de Fietsersbond. Nu de Thalys nog...
Vier fietsen per trein vind ik nog veel te weinig. Bij een Koploper gaan er meer fietsen mee. Ik heb eens een Duitse internationale trein, die door Nederland reed, gezien waar 29 fietsen mee konden! Daar kan de belabberde NS een voorbeeld aannemen.
keesswart schreef:Nu de Thalys nog...
Amen! Afgelopen zaterdag met de fiets uit Catalonië teruggekomen. De schakel Parijs - Amsterdam maakte 9,5 (negen-en-een-half) uur uit van deze verbinding i.p.v. de iets meer dan 3 uur die de Thalys erover doet (reden: geen vroege TGV met fietsplaatsen Parijs - Lille, dus met een reguliere trein naar Amiens, daar overstap naar Lille; werkzaamheden in België deden de rest, dus een extra overstap in Kortrijk naar Mechelen; soit, je stelt je erop in en er kwam in elk geval geen extra vertraging bovenop).

Overigens ben ik wel gecharmeerd van de volgende passage in het persbericht: "Het betekent dat fietsen mee mogen in de Intercity direct treinen (dat zijn volgens de NS extra snelle treinen)"
De fiets mag in 2017 mee in treinen die over de Hogesnelheidslijn (HSL) rijden. ‘Het is een doorbraak.’

Het leek jarenlang een dossier waar maar geen schot in leek te komen: het meenemen van de fiets in treinen die over de HSL rijden. In de Fyra mochten bijvoorbeeld geen fietsen mee. ‘We hoorden altijd van NS dat het omwille van de veiligheidsregels niet kon. Het gevaar was dat met een noodstop fietsen rond zouden vliegen en passagiers verwonden. Dat probleem is nu opgelost door fietsen vast te zetten met een gordel’, zegt Wim Bot van de Fietsersbond. Per trein kunnen er vier fietsen mee. Medio volgend jaar moeten alle treinen voor fietsen aangepast zijn.

Fyra
Het betekent dat fietsen mee mogen in de Intercity direct treinen (dat zijn volgens de NS extra snelle treinen) tussen Amsterdam en Rotterdam, Amsterdam en Breda en tussen Den Haag en Eindhoven. Maar misschien nog wel belangrijker vindt Bot dat er fietsen mee mogen in de trein van Amsterdam naar Brussel die over de HSL rijdt. Naar Brussel reed eerst de Beneluxtrein, vervolgens de Fyra en daarna weer de aloude Beneluxtrein. ‘Deze verbinding is erg belangrijk voor mensen die verder naar het zuiden willen reizen met hun fiets. Het is echt een doorbraak. We hebben er jarenlang aandacht voor gevraagd in de Tweede Kamer en in alle overleggen met de NS.’

ICE4
Nu de veiligheidsproblemen van de fiets op de HSL zijn opgelost, zouden er ook fietsen in de Thalys mee kunnen. ‘In ieder geval is de veiligheid geen probleem meer. Maar volgens Thalys is het oponthoud op het perron te groot.’Misschien kan NS zich laten inspireren door de Deutsche Bahn (DB). In september presenteerde de DB de hogesnelheidstrein ICE4, waarin plek is voor acht fietsen.
Berthold Huber van DB zei toen tegen Der Spiegel niet bang te zijn voor vertragingen. Hij verwacht niet dat alle fietsers zich op één station concentreren. En mocht de trein door instappende fietsers toch vertraging oplopen dan biedt de dienstregeling genoeg lucht om de verloren tijd in te halen.

http://www.vogelvrijefietser.nl/nieuws/ ... lheidslijn