Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Meridian München-Salzburg - Forum Wereldfietser

Meridian München-Salzburg

Spoorwegmaatschappij: Meridian ( http://www.der-meridian.de )
Traject: München-Salzburg (enkele reis)
Datum: 25 juni 2016
Prijs: het staat inbegrepen bij mijn boeking bij de Treinreiswinkel bij de CNL van Groningen via Utrecht naar München (zie elders op dit forum)
Vervoerstarief fiets: ik moest € 7,– voor de fiets apart bijbetalen want de bij CNL betaalde tarief van € 12,– was niet van toepassing voor Meridian.
Toegepaste verpakkingswijze fiets: niet nodig, de fietsen worden in een ruimte met aangegeven fietslogo neergezet, zoals in Nederland.
Fiets tevoren aangemeld?: ja, bij de Treinreiswinkel te Leiden, per e-mail tijdens de boeking voor CNL
Ervaringen: ik heb na aankomst met de CNL eerst wat rondgefietst door de stad München en aansluitend ook per fiets een bezoek gebracht aan het concentratiekamp Dachau, waar de beide grootvaders van mijn vrouw in de oorlog waren omgebracht. Om een brok in de keel van te krijgen, onbegrijpelijk....
De vrouwelijke conducteur van Meridian had geen boodschap aan die € 12,– op mijn Fahrradkarte Groningen-Salzburg. Voor Meridian gelden aparte regels, waardoor ik 7 euro moest bijbetalen. Dat zal ik aan de Treinreiswinkel doorgeven!
Het is een redelijk luxe stoptrein met in iedere wagon een eigen toilet (!). Let op: er bestaat ook een sneltrein (die rode trein geheel rechts op de bovenste foto) van München naar Budapest via Salzburg, maar daar mogen geen fietsen mee. Vertrek van München Hbf om 13.55 uur en aankomst op Salzburg Hbf om 15.41 uur. Er waren weinig passagiers in de trein, een heerlijke treinreis waar ik van de zonnige landschappen heb genoten.
Op de middelste foto zit rechtsboven een stang met zwarte sluitbanden voor de ski's!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Het station van ÖBB in Salzburg
Volgens mij heeft de conductrice het fout, en ondanks het geringe extra bedrag zou ik spontaan opeens geen Duits meer verstaan dan wel spreken. Meridian is onderdeel van Veolia, en zal (denk ik) een soortgelijke constructie voor wat het vervoer van personen en fietsen hebben als we dat hier in NL hebben. In Duitsland kun je ook bij alle lokale vervoerders terecht met hetzelfde fietskaartje, het zou wat wezen als je voor elke vervoerder een apart fietskaartje moest kopen.
Ik denk het, bijna drie weken geleden werd mijn kaartje op precies hetzelfde traject (en ook Meridian) geaccepteerd door de conducteur. Trouwens, mijn kaartje was € 10, ook geboekt via de Treinreiswinkel.

Afbeelding
Martin E. van Doornik schreef:De vrouwelijke conducteur van Meridian had geen boodschap aan die € 12,– op mijn Fahrradkarte Groningen-Salzburg. Voor Meridian gelden aparte regels, waardoor ik 7 euro moest bijbetalen. Dat zal ik aan de Treinreiswinkel doorgeven!
Net als eerdere respondenten ben ik eerder deze maand in diezelfde Meridian met fiets van München naar Salzburg gereisd en was mijn internationale fietskaart daar gewoon geldig (of althans: goedgekeurd door de conducteur). Het enige wat ik dan nog kan bedenken is dat de geldigheid op het moment van reizen (in de middag) inmiddels verstreken zou zijn, maar dat lijkt me toch kras. Ook ik zou dus verhaal halen bij de DB, al was het maar om het principe.
Martin E. van Doornik schreef:Let op: er bestaat ook een sneltrein (die rode trein geheel rechts op de bovenste foto) van München naar Budapest via Salzburg, maar daar mogen geen fietsen mee.
De Railjet. Ik was in de veronderstelling dat daarin inmiddels ook fietsen meemogen, maar de DB-planner geeft zulks nog niet aan. Volgens de Wikipedia-pagina is er nog een ombouw gaande die nog niet voor alle stellen voltooid is:

https://de.wikipedia.org/wiki/Railjet (en dan even Ctrl-F op "Fahrrad")
Martin E. van Doornik schreef:Vertrek van München Hbf om 13.55 uur en aankomst op Salzburg Hbf om 14.41 uur.
Uurtje later? De Meridian zou anders een stuk sneller geworden zijn in een paar weken. ;)
Casartelli schreef:
Martin E. van Doornik schreef:De vrouwelijke conducteur van Meridian had geen boodschap aan die € 12,– op mijn Fahrradkarte Groningen-Salzburg. Voor Meridian gelden aparte regels, waardoor ik 7 euro moest bijbetalen. Dat zal ik aan de Treinreiswinkel doorgeven!
Net als eerdere respondenten ben ik eerder deze maand in diezelfde Meridian met fiets van München naar Salzburg gereisd en was mijn internationale fietskaart daar gewoon geldig (of althans: goedgekeurd door de conducteur). Het enige wat ik dan nog kan bedenken is dat de geldigheid op het moment van reizen (in de middag) inmiddels verstreken zou zijn, maar dat lijkt me toch kras. Ook ik zou dus verhaal halen bij de DB, al was het maar om het principe.
Martin E. van Doornik schreef:Let op: er bestaat ook een sneltrein (die rode trein geheel rechts op de bovenste foto) van München naar Budapest via Salzburg, maar daar mogen geen fietsen mee.
De Railjet. Ik was in de veronderstelling dat daarin inmiddels ook fietsen meemogen, maar de DB-planner geeft zulks nog niet aan. Volgens de Wikipedia-pagina is er nog een ombouw gaande die nog niet voor alle stellen voltooid is:

https://de.wikipedia.org/wiki/Railjet (en dan even Ctrl-F op "Fahrrad")
Martin E. van Doornik schreef:Vertrek van München Hbf om 13.55 uur en aankomst op Salzburg Hbf om 14.41 uur.
Uurtje later? De Meridian zou anders een stuk sneller geworden zijn in een paar weken. ;)
Het is inderdaad de Railjet, op een andere foto die ik op München Hbf heb genomen, staat deze naam op de trein. Ik vroeg aan de conducteur van de Railjet of m'n fiets mee mocht, nadat ik vergeefs naar het fietslogo op die trein had gezocht. Nein, was het antwoord.
Foutje van me, m'n digitale camera was nog ingesteld op de wintertijd (met de cursor op de fotobestanden aanwijzen op m'n computerscherm verschijnen de fotogegevens), de aankomst was in het echt om 15.41 uur. Excuus! En op de bovenste foto waren de klok en vertrektijd wel te zien.
Martin E. van Doornik schreef:De vrouwelijke conducteur van Meridian had geen boodschap aan die € 12,– op mijn Fahrradkarte Groningen-Salzburg. Voor Meridian gelden aparte regels, waardoor ik 7 euro moest bijbetalen. Dat zal ik aan de Treinreiswinkel doorgeven!
Martin, weet je zeker dat je internationale fietsticket 12 euro heeft gekost? Ook wij hadden Salzburg-Leiden bij de Treinreiswinkel geboekt en slechts 10 euro voor het fietskaartje betaald. Je krijgt dan een Internationale Fahrradkarte van de Deutsche Bahn. Koop je hetzelfde fietskaartje bij de NS, dan betaal je inderdaad 12 euro (en loop je misschien kans dat dit kaartje in het buitenland niet door alle conducteurs als geldig ticket wordt herkend).
Die Meridian is trouwens een mooi voorbeeld voor de NS wat fietsvoorzieningen betreft. Bij elke deur zijn fietsplekken: in de hele trein zijn dat er 36!
keesswart schreef:Martin, weet je zeker dat je internationale fietsticket 12 euro heeft gekost? Ook wij hadden Salzburg-Leiden bij de Treinreiswinkel geboekt en slechts 10 euro voor het fietskaartje betaald.
Het staat echt hier op de factuur en ook op de fietskaart (die ik hier niet bij me heb). De prijs van 12 euro staat trouwens bij ons iedereen bekend voor internationale fietsvervoer. Kijk maar op de andere foto daaronder, tijdens de terugreis naar huis. De prijs staat rechtsonder. Was die 10 euro niet voor de couchette bedoeld? Kijk maar:

Afbeelding

Afbeelding
Nu heb ik ook nog even naar onze factuur van de Treinreiswinkel gekeken: op de heenreis (Leiden-Zürich) kostten onze fietstickets inderdaad 12 euro, maar op de terugreis (Salzburg-Leiden) slechts 10 euro!
Het ligt eraan waar de Treinreiswinkel jouw fietskaarten boekt. Schijnt niet altijd bij DB te kunnen.
Het ligt eraan waar de Treinreiswinkel jouw fietskaarten boekt. Schijnt niet altijd bij DB te kunnen.
Daarnaast kost een generieke Europese fietskaart 12 euro, maar een voor alleen Nederland + Duitsland 10. Wellicht is Salzburg als grensstad (en eindbestemming van een Duitse regionale treindienst) bij Duitsland gesmokkeld?
Casartelli schreef:Daarnaast kost een generieke Europese fietskaart 12 euro, maar een voor alleen Nederland + Duitsland 10. Wellicht is Salzburg als grensstad (en eindbestemming van een Duitse regionale treindienst) bij Duitsland gesmokkeld?
Nou, ik heb wel vaker 12 euro voor mijn fiets betaald in de trein van Groningen naar Leer of verder tot Bremen, toen lag de brug bij Weener er nog. Dus niet bepaald Nederland + Duitsland voor 10 euro.
Ik wil nog wel eraan toevoegen dat mijn geloof in de Deutsche Pünktlichkeit van weleer nu zowat in rook is opgegaan. Van de jaren '60 (nog met stoomlocomotieven!) tot '90 reden de treinen van de DB stipt als een spoorboekje, nu haast niet meer. In 2012 kon mijn trein uit Hannover niet verder dan Oldenburg wegens koperdiefstal. Het station lag tjokvol met gestrande mensen (zie foto). Daardoor 4 uur later thuis gekomen!

Afbeelding
Koperdiefstal vind ik de DB niet te verwijten. Wat de Pünktlichkeit betreft: de heenreis naar Zurich was op tijd, maar de terugreis vorige week vanuit München was ruim drie uur vertraagd: even voor Bonn ging de locomotief stuk... Nou ja, krijg ik 50% van de kosten terug 8)

Overigens betaalde ook ik 12 euro voor het fietskaartje (intercity van Villach via Salzburg naar München en vervolgens de CNL); ook via de Treinreiswinkel trouwens.
Martin E. van Doornik schreef:
Casartelli schreef:Daarnaast kost een generieke Europese fietskaart 12 euro, maar een voor alleen Nederland + Duitsland 10. Wellicht is Salzburg als grensstad (en eindbestemming van een Duitse regionale treindienst) bij Duitsland gesmokkeld?
Nou, ik heb wel vaker 12 euro voor mijn fiets betaald in de trein van Groningen naar Leer of verder tot Bremen, toen lag de brug bij Weener er nog. Dus niet bepaald Nederland + Duitsland voor 10 euro.
Dat klopt als je zo'n internationale fietskaart bij de NS koopt. Daar kosten ze altijd 12 euro. Bij de Deutsche Bahn is dat maar 10 euro (zie hier; zo te zien niet alleen voor reizen naar Nederland, maar ook naar andere landen.) In Oostenrijk kost zo'n kaart 12 euro en in Zwitserland 20 frank (omgerekend maar liefst 18,35 euro) (zie hier).
keesswart schreef:
Martin E. van Doornik schreef:
Casartelli schreef:Daarnaast kost een generieke Europese fietskaart 12 euro, maar een voor alleen Nederland + Duitsland 10. Wellicht is Salzburg als grensstad (en eindbestemming van een Duitse regionale treindienst) bij Duitsland gesmokkeld?
Nou, ik heb wel vaker 12 euro voor mijn fiets betaald in de trein van Groningen naar Leer of verder tot Bremen, toen lag de brug bij Weener er nog. Dus niet bepaald Nederland + Duitsland voor 10 euro.
Dat klopt als je zo'n internationale fietskaart bij de NS koopt. Daar kosten ze altijd 12 euro. Bij de Deutsche Bahn is dat maar 10 euro (zie hier; zo te zien niet alleen voor reizen naar Nederland, maar ook naar andere landen.) In Oostenrijk kost zo'n kaart 12 euro en in Zwitserland 20 frank (omgerekend maar liefst 18,35 euro) (zie hier).
In Belgie was dat 9 Euro, maar is nu 13 Euro.
keesswart schreef:In Oostenrijk kost zo'n kaart 12 euro.
En bij binnenlandse reizen met de ÖBB kost een fietskaartje slechts 2 euro. Geweldig gewoon.
Dat is het minimumtarief Martin. In principe kost een binnenlands fietskaartje bij de ÖBB 10% van het volle tarief van een rit, maar minstens 2 euro. Er zijn ook uitzonderingen, zoals de autotrein die door de Tauerntunnel pendelt. Op dit traject van circa 9 km kost het 5 euro om een fiets mee te nemen.