Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Help! Probleem boeken CNL naar Budapest bij Treinreiswinkel - Forum Wereldfietser

Help! Probleem boeken CNL naar Budapest bij Treinreiswinkel

In een offerte per mail van een reis met fiets en trein naar Budapest begin juni kreeg ik te lezen dat ik het stuk vanuit Nederland naar Düsseldorf met de Nederlandse vervoerder moest doen. Dat traject was via Eindhoven en Venlo met veel overstappen. Na protest van mijn kant kreeg ik van de Treinreiswinkel de volgende mail:

"Goedendag,

Dank voor uw e-mail.

Het is niet mogelijk uw fiets mee te nemen op de rechtstreekse IC/CNL van Amsterdam naar Düsseldorf.
In de reisplanners wordt dit wel gemeld, echter geldt dat het alleen mogelijk is wanneer u de gehele nacht in de trein verblijft.

Om die reden is het noodzakelijk te reizen via Venlo, hier is geen andere mogelijkheid voor.

Met vriendelijke groet,"

Wat is er aan de hand? Ik reis toch de hele nacht mee naar Dresden om vervolgens over te stappen op een verbinding naar Budapest. Wie begrijpt dit?
Er zijn werkzaamheden, en ik vermoed dat het daar mee te maken heeft.
Als ik jouw bericht lees, begrijp ik dat je in Duesseldorf op de trein naar Dresden stapt. De CitynightLine van Amsterdam naar Muenchen en Zuerich stopt ook in Duesseldorf, maar naar ik begrepen heb kun je voor deze trein geen fietsen boeken van Nederland naar Duesseldorf. Fietsen kunnen alleen mee vanuit Nederland als ook het nachttraject in deze trein gekoppeld is. Het aantal fietsplaatsen in de CityNightLine naar Zuerich is drastisch verminderd.
De CityNightLine heeft tegenwoordig ook een IC-deel met gewone zitplaatsen, die niet omgebouwd kunnen worden tot slaapplaats. Deze rijtuigen bevinden zich echter in een ander deel dan de rijtuigen met de fietsplaatsen.
Dank Wim en Bert voor jullie reacties. Ik kreeg nu deze mail:
"Goedendag,

De CNL naar Dresden/Praag rijdt vanaf Duisburg, niet meer vanuit Nederland.

Met vriendelijke groet,

Hielke Buisman"

Het klopt dus wat jij zegt, Bert. Ik zou eerst een stuk met de door jou genoemde CNL uit Amsterdam moeten reizen maar dat is met fiets niet toestaan als je uitstapt in Duisburg of Düsseldorf. Het is niet anders. Wel vervelend. Er is een snelle ICE maar daar mogen geen fietsies in. Ik moet me tevreden stellen met dit 'gedoe'...
DB wil af van de CNL. De dienstregeling is al uitgekleed en ook de dienstverlening is achteruit gegaan. In de december is het helemaal afgelopen met CNL. DB gaat helemaal voor ICE. In de nieuwste ICE's kunnen eindelijk fietsen mee, maar die rijden nog lang niet op Amsterdam.
Vanaf medio 2017 rijdt de regionale trein vanuit Emmerich naar het Ruhrgebied (en verder?) ook vanaf Arnhem, dat is alvast een flinke stap vooruit voor de Nederlandse trein-en-fietser. Ik meen ook ergens gelezen te hebben dat op de nog langere termijn de ICE vanuit Amsterdam naar Keulen / Frankfurt überhaupt op de nominatie staat vervangen te worden door een reguliere Intercity (wegens verminderde interesse van de NS in hogesnelheidsavonturen), maar daar heb je nu verder niks aan. Het niet mee mogen nemen van fietsen op de CNL/IC tot Düsseldorf als je niet verder gaat met de CNL is wel een behoorlijke domper.

Heb toevallig het afgelopen weekend de verbinding Düsseldorf - Venlo - Eindhoven - Amsterdam nog uitgeprobeerd. Was tamelijk verbaasd over de hoge belangstelling voor deze verbinding (lees: hoe vol alle treinen zaten), maar op zich werkte een en ander gewoon. Overigens is vanaf 2017 de bedoeling om de trein naar Venlo vanaf Schiphol te laten rijden, dus vanuit de richting Amsterdam/Utrecht/'s-Hertogenbosch wordt ook die route dan dus één overstap eenvoudiger.
Casartelli schreef:.

Heb toevallig het afgelopen weekend de verbinding Düsseldorf - Venlo - Eindhoven - Amsterdam nog uitgeprobeerd. Was tamelijk verbaasd over de hoge belangstelling voor deze verbinding (lees: hoe vol alle treinen zaten)
Ik zat twee jaar geleden ook in de Venlo-Dusseldorf treintjes (beide richtingen) en ik vermoede dat een vrij groot aantal ervan in Venlo rechtstreeks naar de coffeeshop ging, of was geweest. Dat soort publiek was het wel een beetje.
Casartelli schreef:Vanaf medio 2017 rijdt de regionale trein vanuit Emmerich naar het Ruhrgebied (en verder?) ook vanaf Arnhem, dat is alvast een flinke stap vooruit voor de Nederlandse trein-en-fietser. Ik meen ook ergens gelezen te hebben dat op de nog langere termijn de ICE vanuit Amsterdam naar Keulen / Frankfurt überhaupt op de nominatie staat vervangen te worden door een reguliere Intercity (wegens verminderde interesse van de NS in hogesnelheidsavonturen), maar daar heb je nu verder niks aan. Het niet mee mogen nemen van fietsen op de CNL/IC tot Düsseldorf als je niet verder gaat met de CNL is wel een behoorlijke domper.

Heb toevallig het afgelopen weekend de verbinding Düsseldorf - Venlo - Eindhoven - Amsterdam nog uitgeprobeerd. Was tamelijk verbaasd over de hoge belangstelling voor deze verbinding (lees: hoe vol alle treinen zaten), maar op zich werkte een en ander gewoon. Overigens is vanaf 2017 de bedoeling om de trein naar Venlo vanaf Schiphol te laten rijden, dus vanuit de richting Amsterdam/Utrecht/'s-Hertogenbosch wordt ook die route dan dus één overstap eenvoudiger.
Inderdaad komt er vanaf de zomer van 2017 een regionale trein die ieder uur zal rijden tussen Arnhem en Duesseldorf. Nadeel is dat dan de directe interregio trein van Emmerik naar Koblenz komt te vervallen.

Wat er met de ICE tussen Amsterdam en Keulen gaat gebeuren is nog onduidelijk. Deze trein trekt te weinig passagiers. Er wordt gereden met duur ICE-materieel, maar over traditioneel spoor. NS wil nu graag deze ICE-stellen vervangen door gewone Intercities die goedkoper zijn, maar even hard rijden op dit traject. Door de trein op te nemen in de nationale dienstregeling, verwacht NS een hogere bezettingsgraad. DB schijnt het daar niet mee eens te zijn. ICE is hun paradepaardje
Casartelli schreef:
Heb toevallig het afgelopen weekend de verbinding Düsseldorf - Venlo - Eindhoven - Amsterdam nog uitgeprobeerd. Was tamelijk verbaasd over de hoge belangstelling voor deze verbinding (lees: hoe vol alle treinen zaten), maar op zich werkte een en ander gewoon. Overigens is vanaf 2017 de bedoeling om de trein naar Venlo vanaf Schiphol te laten rijden, dus vanuit de richting Amsterdam/Utrecht/'s-Hertogenbosch wordt ook die route dan dus één overstap eenvoudiger.
Hagenaars en Rotterdammers krijgen er dan een overstap bij in Eindhoven.
bert sitters schreef:Hagenaars en Rotterdammers krijgen er dan een overstap bij in Eindhoven.
O ja, soms vergeet ik dat er ook nog een wereld buiten Amsterdam is 8)

Enfin, de Hagenaars en Rotterdammers zijn dan wel eerder in Eindhoven door het over de HSL i.p.v. via Dordrecht rijden tussen Rotterdam en Breda. Tja, de Dordtenaar, die vist echt achter het net.
Casartelli schreef:Enfin, de Hagenaars en Rotterdammers zijn dan wel eerder in Eindhoven door het over de HSL i.p.v. via Dordrecht rijden tussen Rotterdam en Breda.
Wanneer IC-treinen via het HSL-spoor gaan rijden, zou het zomaar kunnen dat de NS daar geen fietsen meer in wil vervoeren. Dat hebben ze bij de Intercity Direct immers ook geflikt. (Overigens rijden in het buitenland talloze intercity- en regionale treinen net zo snel als de IC Direct, nl. 160 km/uur, en daar is het meenemen van fietsen helemaal geen probleem. Met haken of spanbanden blijven fietsen er keurig op hun plek staan; 160 km/uur is ook niet buitensporig snel: op de Veluwe tussen Zwolle en Harderwijk rijden IC-treinen 140 km/uur.)
Dat zou inderdaad zo maar kunnen, want 160 is natuurlijk onverantwoord hard voor een fiets :roll: :roll:

Overigens rijden de treinen op het intercitynetwerk in Nederland vrijwel overal 140 km/u. Ook veel stoptreinen halen dit. Je kunt aan de groene driehoekige borden die vaak na de perrons staan zien hoe hard er gereden mag worden: 14 betekent 140 km/u, 13 betekent 130 km/u etc. Er zijn inmiddels ook stukken met 160, o.a. flevolijn en tussen Den Haag en Leiden, maar dat wordt in de praktijk niet gereden.

Overigens rijden zowel de IC Berlijn als de CNL 200 km/u in Duitsland met fietswagen....

Misschien heb ik zelf een aanhangfietsje dat met de eer: snelste aanhangfietsje ooit mag dragen. Die is na toestemming van een vriendelijke conducteur meegeweest met de regio- TGV van Frethun naar Lille. (onverpakt en nog aan de fiets 300 km/u). :lol:

Op zich ben ik blij met nieuwe regionale verbindingen. Zoals in een eerder topic al aangegeven is in april in de regio Lorraine /Luxemburg/Saarland een heel mooi netwerk van start gegaan, compleet met speciale dagkaarten en gratis fietsvervoer! Begin Juni ga ik het uittesten....

grt Hans