Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Loket Deutsche Bahn op station Groningen - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Loket Deutsche Bahn op station Groningen

keesswart schreef:
zo 05 mar, 2023 19:51
Die scheepwerf MEYER WERFT GmbH & Co. KG moet simpelweg verhuizen naar een echte zeehaven, bijvoorbeeld Emden.
Zal niet lukken, de haven van Emden is daar te klein voor. De sluis is 260 meter lang en 40 meter breed. Diepgang −9,76 meter. En de cruiseschepen zijn al langer dan 330 meter en breder dan 45 meter.
Dan moet de omgeving van de haven ook behoorlijk aangepast worden. Plus een financiële strop voor de gemeente Papenburg.
https://www.google.nl/maps/place/Gro%C3 ... F11cfjrxlh
Echt een waterhoofd dus, die werf van Meyer.

Wikipedia zegt hierover: De bouw van steeds grotere schepen op een locatie ver stroomopwaarts aan een relatief smalle en ondiepe Eems, maakte het transport van de nieuwbouwschepen naar zee steeds moeilijker. In een vooraf gedetailleerd voorbereide operatie, een zogenaamde "Emsüberführung", worden de schepen bij hoogwater achterwaarts naar zee gesleept, waarbij diverse hindernissen gepasseerd worden. Allereerst wordt het schip in Papenburg door de "Dockschleuse" gesleept, de sluisdeur die het havengebied rond de werf kan afsluiten zodat ook in dat kleinere gebied al een tijdelijk hogere waterstand verkregen kan worden. Stroomafwaarts worden twee bruggen, de Friesenbrücke bij Weener en de Jann-Berghaus-Brücke bij Leer, gepasseerd, waarbij een deel van de Friesenbrücke door een drijvende bok tijdelijk wordt weggenomen. Dankzij de bouw van de Eemskering kan ook het water op een groot deel van de rivier tijdelijk hoger gezet worden. Ook de kering zelf moet daarna omzichtig gepasseerd worden. Zowel de transporten over de Eems als ook de werf zelf trekken tienduizenden bezoekers per jaar.

Als die werf daar zo onmisbaar is, dan zou je toch verwachten dat die werf wel even geregeld had dat er een spoortunnel was gekomen als vervanging voor de Friesenbrücke.

Na het wegslepen worden de schepen tijdelijk in een zeehaven afgemeerd, waar de laatste hand aan de bouw wordt gelegd en waarvandaan de proefvaarten plaatsvinden. Diverse keren koos Meyer Werft hierbij voor de Nederlandse Eemshaven.

Ga me nu niet vertellen dat Meyer voor die proefvaarten de ligplaats van de Romantika af en toe nodig heeft :shock: .
@ Kees
Hoe je het wendt of keert: die werf wil gewoon niet weg. Die jongens lijken in Duitsland oppermachtig. Er komt een nieuwe enkelsporige brug en geen tunnel. Daar kan nooit 200 km per uur op worden gereden. Bovendien wordt de dienstregeling onbetrouwbaar als het spoor geruime tijd niet beschikbaar is door al het gedoe rond de passage van een cruiseschip.
Bij Osnabrück is een verbindingsboog compleet met bovenleiding. Er kan daar een perron aangelegd worden net als op Amsterdam Sloterdijk. Er is al een loopbrug van het station naar het parkeerterrein ten noorden van de sporen.
Via het huidige spoor tussen Amsterdam en Osnabrück kan inderdaad niet sneller gereden worden dan 130 km. Daarom pleit ik ook voor nieuw snel spoor langs de A1. Deze verbinding is ook korter dan het huidige ommetje via Almelo. Via deze verbinding kan ook de Eurostar worden doorgetrokken worden naar Berlijn en Kopenhagen.
Het was helemaal niet de bedoeling dat de Thalys in Antwerpen ging stoppen. Thalys wilde dat niet, maar de Vlaamse deelregering stelde dat echter als eis voor medewerking.
De gemeente Rijsel heeft inderdaad ongeveer 233.000 inwoners, maar de agglomeratie,(met Roubaix, Tourcoing enz) is aanzienlijk groter. Het samenwerkingsverband "Métropole européenne de Lille" heeft 1.157.276 inwoners.
Hoeveel "Berlijnfietsers" zijn er onder de 81.000 inwoners van Lelystad?
Waarom zou een trein überhaupt 200km/u of zelfs 300+km/u moeten rijden. De hoeveelheid energie die dat kost is gigantisch. Met 140km/u kom je er ook.

Oud artikel, toch informatief, https://www.lowtechmagazine.be/2007/04/ ... op-wi.html
keesswart schreef:
ma 06 mar, 2023 00:12
Ga me nu niet vertellen dat Meyer voor die proefvaarten de ligplaats van de Romantika af en toe nodig heeft :shock: .
Nee hoor, de megaschepen van Meyer worden altijd afgemeerd in de Julianahaven, die inham zuidelijker dan de Beatrixhaven waar de terminal van HNL is. De autobrug van HNL past niet eens op cruiseschepen die geen boegdeuren hebben.
Zie hier, een cruiseschip in de Julianahaven (twee rode schoorstenen). Op de voorgrond de kade van HNL. Rechts buiten beeld ligt de Romantika.
DSC01316-bew.jpg
Als we van al dat vliegen en autorijden af willen zullen we de trein aantrekkelijker en dus ook sneller moeten maken. Met de verdere integratie van de Europese economieën worden dit soort grensoverschrijdende verbindingen ook steeds belangrijker.
bert sitters schreef:
ma 06 mar, 2023 08:30
Daarom pleit ik ook voor nieuw snel spoor langs de A1. Deze verbinding is ook korter dan het huidige ommetje via Almelo. Via deze verbinding kan ook de Eurostar worden doorgetrokken worden naar Berlijn en Kopenhagen.
Dan zul je eerst Het Gooi moeten overtuigen, Bert. Deze villabewoners zijn oppermachtig in Nederland. Dat nieuwe spoor waar jij nu voor pleit, gaat letterlijk door hun backyard. En ook de lobby voor de Lelylijn zul je aan jou kant moeten krijgen. Twee van zulke omstreden megaprojecten lijkt me wat veel gevraagd.
bert sitters schreef:
ma 06 mar, 2023 08:30
Hoeveel "Berlijnfietsers" zijn er onder de 81.000 inwoners van Lelystad?
Heel misschien Nico Dijkshoorn, die 40 jaar terug al een bekende naam was onder de lezersbrieven in de Vogelvrije Fietser. En dan bedoel ik deze Nico, niet deze.
Maar zonder gekheid, fijn dat je even aan ze hebt gedacht, maar de Berlijnfietsers gaan de uitkomst van dit spoorwegendebat echt niet bepalen ;-).
bert sitters schreef:
zo 05 mar, 2023 20:39
JanH schreef:
vr 24 feb, 2023 16:50
[...].
Voor wie is dat "beter"? Ook voor inwoners van het noorden van Nederland?
Zie de realiteit.
Voor een internationale hogesnelheidslijn moet je denken aan grote internationale vervoerstromen. Er zal slechts een beperkt aanbod zijn vanuit Groningen naar Hamburg. Zo sjeest de Eurostar station Antwerpen-Centraal voorbij, omdat deze stad "slechts" 500.000 inwoners telt. De stad Groningen komt door het inlijven van een groot aantal voormalige randgemeenten op 203.000 inwoners. Rond deze uitgedijde gemeente is geen enkele plaats van betekenis meer..
Een betere regionale lijn van Groningen naar Bremen maakt wel kans, maar deze is duidelijk van minder kaliber dan een HSL. Laat men in Groningen zich daar voor inzetten. Wat vindt Arriva?
OK, duidelijk. Ik hoef ook geen HSL via de polder naar Groningen en Duitsland. Een goede intercity-achtig-iets is wat mij betreft prima.
Nog even een vraag over scheepwerf MEYER.
Hoe groot is het probleem dat klaarblijkelijk door hen wordt veroorzaakt?
Ik begrijp dat ze invloed hebben op het herstel van de treinbrug bij Weener. Maar hoe vaak zou dan die brug open moeten voor die werf? Het is toch niet zo dat er dagelijks / wekelijks / maandelijks een groot cruiseschip langs komt?
keesswart schreef:
ma 06 mar, 2023 10:42
Dan zul je eerst Het Gooi moeten overtuigen, Bert. Deze villabewoners zijn oppermachtig in Nederland. Dat nieuwe spoor waar jij nu voor pleit, gaat letterlijk door hun backyard.
Ik heb in m'n Blaricumse jeugdjaren de A1 door het Gooi nog gekend als tweebaansweg met gelijkvloerse kruisingen. M'n opa heeft deze foto rond 1965 gemaakt, tussen Laren en motel De Witte Bergen. Toen kwamen de verbreding en ook de omlegging "om de noord" (de boog bovenlangs Naarden-Vesting). Daarbij zijn er tientallen prachtige villa's gesloopt. De landschappen vernield. Nog voor de opening van de nieuwe A1 heb ik hierover gefietst, het breedste fietspad ooit bij wijze van spreken. Dat was september 1973 weet ik nog.
Oude Rijksweg 1-klein.jpg
keesswart schreef:
ma 06 mar, 2023 10:42

Dan zul je eerst Het Gooi moeten overtuigen, Bert. Deze villabewoners zijn oppermachtig in Nederland. Dat nieuwe spoor waar jij nu voor pleit, gaat letterlijk door hun backyard. En ook de lobby voor de Lelylijn zul je aan jou kant moeten krijgen. Twee van zulke omstreden megaprojecten lijkt me wat veel gevraagd.

Je moet niet bang zijn voor die verwende kinderen in die villa's.
Wil je het autoverkeer en het vliegverkeer verminderen, dan moet er echt een volwaardig railalternatief komen.
Voor de Lelylijn zijn er ook flink wat knelpunten. De spoorcapaciteit in Almere met een rits aan stations is te beperkt. De bebouwing staat op diverse plaatsen te dicht naast het spoor om extra sporen aan te leggen.
Bij Lemmer gaat de A6 door het Tjeukemeer. Er is een lobby om een minder landschap verstorend alternatief van deze autoweg te koppelen aan het tracé van de Lelylijn. Denk daarbij aan de spoorwegtunnel van de HSL ten oosten van Leiden.
bert sitters schreef:
ma 06 mar, 2023 08:30
Via het huidige spoor tussen Amsterdam en Osnabrück kan inderdaad niet sneller gereden worden dan 130 km. Daarom pleit ik ook voor nieuw snel spoor langs de A1. Deze verbinding is ook korter dan het huidige ommetje via Almelo. Via deze verbinding kan ook de Eurostar worden doorgetrokken worden naar Berlijn en Kopenhagen.
Ik vroeg me af of er ook spoordeskundigen zijn te porren voor een snelle spoorlijn langs de A1. Online vond ik alleen vergelijkbare pleidooien op een forum voor treinreizigers. Raad eens van wie :wink: .

Afbeelding

Afbeelding

Ook op de Spoorkaart 2040 van Frank Visser (beleidsmedewerker bij reizigersvereniging Rover en gemeenteraadslid voor de CU in Haarlem, zie hier) is geen nieuwe lijn langs de A1 ingetekend. Wel de Lelylijn en een rechtstreekse treinverbinding Amsterdam-Groningen-Hamburg.

Afbeelding

Iets zegt me dat de lobby van Frank kansrijker is dan het pleidooi van Bert.

Zelfs ‘spoorwegpetitionair’ Tim Sekac heeft nog geen petitie voor een snelle spoorlijn Amsterdam-Osnabrück ingediend. (Wel eentje voor een nieuw spoor van Zwolle naar Osnabrück, met inmiddels 7 ondertekenaars; eentje voor een spoorlijn langs de Afsluitdijk plus een spoortunnel tussen Andijk en Stavoren met al 1200 supporters; zijn meest succesvolle petitie is die voor de Nedersaksenlijn met nu bijna 10.000 handtekeningen).
@Kees
Via Zwolle blijft een ommetje.
Ik ben en blijf voorstander van de meeste effectieve en snelle internationale verbinding die het huidige spoornet niet extra belast.
De huidige Gooilijn is vaak overbelast. Sprinters zitten regelmatig vol. Extra sprinters inzetten kan niet vanwege de capaciteit. Een nieuw tracé naar langs de A1 ontlast het huidige Gooilijn en maakt het mogelijk om ook meer sprinters in te zetten tussen Amsterdam en Almere. Dat is wat ik naar voren breng.
Jammer dat de lobbyisten van die kaart dit niet inzien. Er wordt nog altijd teveel ingezet op uitbreiding van snelwegen in plaats van hoogwaardig spoor. De overheid heeft de meeste stikstofemissies van boeren opgekocht voor de aanleg van snelwegen. Het gevolg is dat een stroom aan mensen weer in de auto stapt. Ook voor een bezoek aan Duitsland. Tijdens internationale vakbeurzen en congressen in Hannover, Hamburg op Berlijn staan er tal van automobielen met gele nummerplaten op de parkings. Anderen nemen massaal het vliegtuig. Je bent er zo vanaf Schiphol met de KLM of Lufhansa. Naar Berlijn ook met een lowcost airline.
Aan een tunnel onder het IJsselmeer van Andijk naar Stavoren hebben reizigers richting Duitsland weinig. Met een spoor over de Afsluitdijk was al rekening gehouden bij de aanleg, totdat de autoweg met twee rijstroken werd verbreed tot snelweg. De spoorverbinding tussen Twente van Groningen kan een aantrekkelijke regionale spoorverbinding worden. Deze kan er vrij gemakkelijk komen als de provincies Overijssel, Drenthe en Groningen er zich daarvoor gezamenlijk inzetten. Het gaat slechts om een betrekkelijk kort ontbrekend stukje spoor, maar ook hier heeft de grote stroom naar Duitsland niets aan.
bert sitters schreef:
do 09 mar, 2023 08:49
Ik ben en blijf voorstander van de meeste effectieve en snelle internationale verbinding die het huidige spoornet niet extra belast.
Wat ik wilde laten zien, is dat het rondbazuinen van een idee, dat niet gesteund wordt door een grote groep medestanders, een pressiegroep of een ordinaire lobby, gedoemd is om altijd een idee te blijven. Daarom liet ik de voorbeelden zien van een spoorwegfanaat als Tim Sekac, die de mafste ideeën verpakt in petities, die hij als proefballonnen de lucht in laat gaan. Veel van zijn plannen (zoals een spoortunnel tussen Andijk en Stavoren) vind ik hilarisch, maar dat hij met de Nedersaksenlijn al 10.000 ondertekenaars heeft vergaard, is niet zo gek. Dat is namelijk geen bedenksel van Tim Sekac, maar een bestaand plan dat veel mensen in Groningen en Drenthe aanspreekt en steeds weer tevoorschijn komt uit de diepe la waarin het al meer dan eens is weggestopt. Hetzelfde geldt voor de lijnen Lelystad-Groningen en Groningen-Bremen. Waarschijnlijk ook omdat het hier gaat om een missing link in het huidige Nederlandse spoornetwerk: drie provincies zijn nu vanuit de rest van Nederland per trein alleen maar via Zwolle te bereiken. Elke keer dat er werkzaamheden of storingen bij Zwolle zijn, is het noorden onbereikbaar voor treinreizigers. En de enige andere spoorweg vanuit Noord-Nederland, het boemeltje naar Duitsland, is al jaren geblokkeerd door een kapotte brug.

Het helpt dan weer niet als plannen voor een spoorlijn worden opgeblazen tot een prestigeproject, zoals destijds het voorstel voor een magneetzweefbaan naar Groningen, dat vooral leuk was voor Siemens. Na het ongeval op de testbaan van de Transrapid werd zo'n zweeftrein onverkoopbaar.
bert sitters schreef:
do 09 mar, 2023 08:49
De overheid heeft de meeste stikstofemissies van boeren opgekocht voor de aanleg van snelwegen. Het gevolg is dat een stroom aan mensen weer in de auto stapt.
Yep, zie dit nieuwsbericht. Schiphol doet precies hetzelfde.
Ook de aanleg van spoorlijnen zal niet gaan zonder stikstofcompensatie. Dat hoeft niet per se van boerderijen te komen. Je kunt ook Schiphol hiervoor laten krimpen; en een deel van het luchthavenpersoneel dat dan overtollig wordt, inzetten op het spoor, waar nu een groot personeelstekort is. Tussen treinen en vliegtuigen mogen een hoop verschillen zijn, het blijven wel metalen buizen met een hoop reizigers erin :wink: ).
bert sitters schreef:
do 09 mar, 2023 08:49
Anderen nemen massaal het vliegtuig. Je bent er zo vanaf Schiphol met de KLM of Lufhansa. Naar Berlijn ook met een lowcost airline.
Het aanbod creëert hier de vraag. Ook een halve eeuw geleden konden we al naar Berlijn of Hamburg reizen, maar dat deden we minder snel en minder vaak dan nu. Daar konden we toen prima mee leven. En een lang weekend New York of een wintervakantie in een ver warm land was toen alleen weggelegd voor de jetset.
Meer en betere treinverbindingen kunnen hier en daar een goede oplossing zijn, maar je zou wel heel erg veel treinen nodig hebben om alleen al het huidige auto- en vliegverkeer in Europa grotendeels te vervangen. We zullen ook wat aan onze reisverslaving moeten doen.
Het aanleggen van hogesnelheidslijnen kan ook doorslaan, zoals in Spanje is gebeurd. (Zie dit artikel: Een rapport van de Spaanse onafhankelijke financiële autoriteit Airef liet daar geen spaan van heel. De AVE is volgens het rapport economisch noch sociaal rendabel. Verschillen tussen provincies zijn er juist door toegenomen. De financiële autoriteit pleitte dan ook voor een heroverweging van de 73 miljard die nodig zou zijn om het beoogde net van bijna negenduizend kilometer te voltooien. Te meer omdat de investeringen in de AVE – ongeveer een kwart komt uit Europese fondsen, de rest is staatsschuld – slechts een elite van vijf procent van de treinreizigers ten goede komen).

Uiteindelijk zal de geest van steeds verder, vaker, sneller en goedkoper weer terug in de fles moeten. Ik denk dat er wel eerst een generatie uit moet sterven, die is opgegroeid met het dogma dat steeds verder, vaker, sneller en goedkoper een teken van vooruitgang is.
De AVE is net als die magneetbaan gewoon een veel te kostbaar prestige project. Het is wel erg overdrijven. Er speelden en spelen daar talloze belangen een rol.
En dan te bedenken dat er niet eens fietsen mee mogen in de AVE.

Het is inderdaad raar dat de Nedersaksenspoorweg er nog niet is. Moet toch een fluitje van een cent zijn om een kort stukje ontbrekend spoor aanleggen. Er zit ook nog een museumspoorlijntje tussen Veendam en Stadskanaal dwars.
bert sitters schreef:
do 09 mar, 2023 15:27
Het is inderdaad raar dat de Nedersaksenspoorweg er nog niet is. Moet toch een fluitje van een cent zijn om een kort stukje ontbrekend spoor aanleggen. Er zit ook nog een museumspoorlijntje tussen Veendam en Stadskanaal dwars.
Ik kan me toch niet voorstellen dat het op die lijn zo druk zou worden, dat er geen museumtreintje meer tussen past.
keesswart schreef:
do 09 mar, 2023 15:37
bert sitters schreef:
do 09 mar, 2023 15:27
Het is inderdaad raar dat de Nedersaksenspoorweg er nog niet is. Moet toch een fluitje van een cent zijn om een kort stukje ontbrekend spoor aanleggen. Er zit ook nog een museumspoorlijntje tussen Veendam en Stadskanaal dwars.
Ik kan me toch niet voorstellen dat het op die lijn zo druk zou worden, dat er geen museumtreintje meer tussen past.
Dat denk ik ook zo, maar het ligt in ieder geval heel gevoelig. De mensen van het museumspoortje zijn fel tegen. De antieke spoorwegliefhebbers vrezen dat zij dan niet meer in eigen hand hebben. Ze regelen nu alles: ook hun baanbeveiliging. Onderdeel van de Nedersaksenlijn gaat inhouden dat er een modern beveiligingssysteem komt, die niet in hun antieke materieel zit.
Europese subsidie voor Lelylijn stap dichterbij: https://nos.nl/artikel/2471295-europese ... dichterbij
In het artikel van de NOS wordt ook gesproken over spoorlijnen Emmen - Rheine en Zwolle-Münster.
Voor de eerste zie dit topic: viewtopic.php?f=27&t=38441
Ik vraag me nou al jaren af of de Van Hall-spoorbrug ten westen van het Groninger Hoofdstation op dit toekomstige taak wel is berekend. Echt een bottle-neck met maar twee sporen. En hier houdt de bovenleiding op. https://www.google.nl/maps/@53.2108036, ... 704!8i4352
Ik heb vele jaren lang over het naastgelegen fietspad naar en van mijn werk gereden. Er valt nog veel werk te doen op de lijn richting Leeuwarden met een nieuwe aftakking naar Drachten en Heerenveen. Lelylijn, heette die vroeger niet Zuiderzeelijn wat niet is doorgegaan?
Het is een kanaal wat nu vooral voor pleziervaart is ingericht richting Paterswoldsemeer. Maar heeft men een paar jaar geleden iets ten zuiden daarvan een busbaan met een stomme tafelbrug van geringe hoogte aangelegd, terwijl alle andere bruggen voor masten open kunnen. Echt bekrompen. :roll:
Dit staat vandaag in De Telegraaf:
DSC04477.JPG
Vanaf station Groningen Europapark is de spoorlijn niet eens geëlektrificeerd, laat staan enkelspoors vanaf Zuidbroek. Dus megaveel werk te doen! 2040, zal ik vast wel niet meer meemaken....