Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Loket Deutsche Bahn op station Groningen - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Loket Deutsche Bahn op station Groningen

Ik ben vandaag in Weener geweest, ditmaal met de auto want m'n vrouw en ik hebben in de omgeving wat gezellig gewinkeld. Veel goedkoper dan in Nederland.
Zo te zien is men niet bepaald erg opgeschoten bij de herbouw van de Friesenbrücke. De aanbruggen zijn nu verdwenen. De karakteristieke brugwachterswoning staat er nog wat verweesd bij. Er komt Europa's grootste draaibrug. Aan de overkant zie ik een installatie met palen, daar komt waarschijnlijk een groot draaipunt voor de brug. Het bord vermeldt: Fertigstellung Mai 2022. Maar het lijkt erop dat dit bord vóór de coronagolf is geplaatst en dat daardoor de werkzaamheden op een lager pitje zijn gekomen? De draaibrug zal wel op een andere locatie in aanbouw zijn.
DSC04283.JPG
DSC04284.JPG
Hopelijk is het eerder af dan Sankt-Nimmerleins-Tag.
dat draaipunt, daar zal een flinke fundering onder moeten. mooie klus!
Volgens de planning van afgelopen november moet deze eind 2024 weer in gebruik zijn.
Maarja, planningen zijn om van af te wijken.
Stel je er ook niet veel van voor. Het wordt een enkelsporige brug zonder bovenleiding voor de trein. De brug moet ook nog regelmatig open om grote passagiersschepen van en naar de werf door te laten. De snelbus blijft sneller. Alleen kunnen daar geen fietsen mee.
Dit is toch wel teleurstellend kortzichtig. Het is niet alleen een traject om boodschappen in Duitsland te doen, maar potentieel ook de kortste verbinding tussen Amsterdam en noord Duitsland en Scandinavië, zeker als de Lelylijn er komt. We gingen de langeafstand treinverbindingen in Europa toch verbeteren? Dan wordt zo'n enkelspoor brug een bottleneck.
't Zou toch best fijn zijn om van Zestienhoven via Schiphol, Lelystad Airport en Groningen-Eelde met een snelle trein naar Bremen en Hamburg te kunnen.

Misschien zelfs wel vertrekken bij Maastricht-Aachen en via Eindhoven Airport...of toch Zaventem? ;)
Wim schreef:
do 23 feb, 2023 14:34
Dit is toch wel teleurstellend kortzichtig. Het is niet alleen een traject om boodschappen in Duitsland te doen, maar potentieel ook de kortste verbinding tussen Amsterdam en noord Duitsland en Scandinavië, zeker als de Lelylijn er komt. We gingen de langeafstand treinverbindingen in Europa toch verbeteren? Dan wordt zo'n enkelspoor brug een bottleneck.
Van Amsterdam is een snelle lijn naar Osnabrück en Hannover beter. Kun je de snelle verbindingen naar Bremen, Hamburg, Kopenhagen en naar Berlijn en verder goed met elkaar combineren. Er is nu al snel spoor van Osnabrück naar Hamburg en er is ook al een verbindingsboog in Osnabrück.

De scheepwerf MEYER WERFT GmbH & Co. KG aan de Eems in Duitsland is oppermachtig en houdt alle spoorontwikkelingen tussen Groningen en Bremen tegen.
Mwah, de spoorlijn is toch al vanaf Groningen steeds zonder draad, tot Westoverledingen. Tweespoors tot Zuidbroek. Zelfs in de bebouwde kom van Bunde en Weener is er geen ruimte voor een tweede spoor.
Wij zeggen al vaak dat de Haagse politiek zich niet interesseert voor "boven Zwolle", als ik me mag uitdrukken.
Wij zeggen al vaak dat de Haagse politiek zich niet interesseert voor "boven Zwiolle", als ik me mag uitdrukken.
Ben blij, daarom is er bij jullie nog zoveel ruimte.
Toch is men vanalles van plan met de lijn Groningen-Bremen.
Zie https://www.wunderline.nl/
bert sitters schreef:
do 23 feb, 2023 14:51
Wim schreef:
do 23 feb, 2023 14:34
Dit is toch wel teleurstellend kortzichtig. Het is niet alleen een traject om boodschappen in Duitsland te doen, maar potentieel ook de kortste verbinding tussen Amsterdam en noord Duitsland en Scandinavië, zeker als de Lelylijn er komt. We gingen de langeafstand treinverbindingen in Europa toch verbeteren? Dan wordt zo'n enkelspoor brug een bottleneck.
Van Amsterdam is een snelle lijn naar Osnabrück en Hannover beter. Kun je de snelle verbindingen naar Bremen, Hamburg, Kopenhagen en naar Berlijn en verder goed met elkaar combineren. Er is nu al snel spoor van Osnabrück naar Hamburg en er is ook al een verbindingsboog in Osnabrück.
[...].
Voor wie is dat "beter"? Ook voor inwoners van het noorden van Nederland?
Tijdschema:
2015
2021 (met een BF in de commentaren)
2023
Eind 2024 is het hopelijk zover, ruim 9 jaar na de aanvaring.
Wim schreef:
do 23 feb, 2023 14:34
Dit is toch wel teleurstellend kortzichtig. Het is niet alleen een traject om boodschappen in Duitsland te doen, maar potentieel ook de kortste verbinding tussen Amsterdam en noord Duitsland en Scandinavië, zeker als de Lelylijn er komt. We gingen de langeafstand treinverbindingen in Europa toch verbeteren? Dan wordt zo'n enkelspoor brug een bottleneck.
In vergelijking met de massaliteit aan bedding, beton, staal en koper van een HSL is zo'n klein spoor met bruggetje een kleinigheid. Dat ruimen ze tegen die tijd wel even aan de kant.
bert sitters schreef:
do 23 feb, 2023 14:51
... De scheepwerf MEYER WERFT GmbH & Co. KG aan de Eems in Duitsland is oppermachtig en houdt alle spoorontwikkelingen tussen Groningen en Bremen tegen.
En terecht. Cruiseboten vormen een levensbehoefte van de moderne mens, en Meyer bouwt ze. 🤔😳
Wim schreef:
do 23 feb, 2023 14:34
Dan wordt zo'n enkelspoor brug een bottleneck.
Maar de brug wordt wel breed genoeg ontworpen voor twee sporen. Dat was ook het geval bij de oude, kapot gevaren brug. Voor het geval dát in de toekomst.
bert sitters schreef:
do 23 feb, 2023 14:51
De scheepwerf MEYER WERFT GmbH & Co. KG aan de Eems in Duitsland is oppermachtig en houdt alle spoorontwikkelingen tussen Groningen en Bremen tegen.
Bouwen ze daarom die mega schepen sneller dan één draaibaar brugdeel.... :?
bert sitters schreef:
do 23 feb, 2023 14:51
Wim schreef:
do 23 feb, 2023 14:34
Dit is toch wel teleurstellend kortzichtig. Het is niet alleen een traject om boodschappen in Duitsland te doen, maar potentieel ook de kortste verbinding tussen Amsterdam en noord Duitsland en Scandinavië, zeker als de Lelylijn er komt. We gingen de langeafstand treinverbindingen in Europa toch verbeteren? Dan wordt zo'n enkelspoor brug een bottleneck.
Van Amsterdam is een snelle lijn naar Osnabrück en Hannover beter. Kun je de snelle verbindingen naar Bremen, Hamburg, Kopenhagen en naar Berlijn en verder goed met elkaar combineren. Er is nu al snel spoor van Osnabrück naar Hamburg en er is ook al een verbindingsboog in Osnabrück.
Als er ooit een snel spoor van Amsterdam naar de Duitse grens komt, ligt het meer voor de hand om dat via Arnhem richting Düsseldorf te laten gaan. Het Ruhrgebied en Keulen zijn dichterbij en zijn qua inwonertal groter dan Berlijn. Je zou dan ook treinen van Amsterdam via Düsseldorf naar Berlijn kunnen laten rijden. Zoals de Thalys en de Eurostar nu allebei eerst via Brussel en Lille rijden, terwijl dat eigenlijk een omweg is (de kortste route van Amsterdam naar de Kanaaltunnel loopt immers niet via Brussel en de kortste route van Amsterdam naar Parijs niet via Lille).
Amsterdam-Utrecht is bovendien al gemoderniseerd, dus in Nederland rest dan alleen nog het stuk van Utrecht naar Emmerich. Dat is aanzienlijk korter dan van Amsterdam naar de grens bij Bad Bentheim.

Richting Hamburg en Scandinavië gaat de lijn Utrecht-Arnhem-Düsseldorf echt de verkeerde kant op en zou een snellere lijn via Groningen een betere optie zijn. Ook daar zitten best veel haken en ogen aan, maar het zou wel een snellere verbinding op kunnen leveren dan er nu is. Nu is Amsterdam-Hamburg via Osnabrück nog het kortst: 470 km.

Afbeelding

Amsterdam-Hamburg via Groningen is nu 490 km. Dus 20 km extra, met ook nog een kapotte brug en een hoop boemeltreinen.

Afbeelding

Met een Lelylijn zal de afstand aanzienlijk korter worden; ik denk nog wel een stukje korter dan die 470 km via Osnabrück. Er is al een uitgewerkte schets, waarin ook de knelpunten benoemd worden ( zie hier). En er is gelijk ook al een schets gemaakt voor een nieuwe spoorlijn van Groningen naar Bremen.

Afbeelding

Door de nieuwe sporen tegen bestaande snelwegen aan te bouwen, kan de schade aan het milieu misschien beperkt blijven. Maar of men in Emmeloord, Heerenveen en Drachten zit te wachten op een invasie van Amsterdamse forenzen die daar de woningmarkt komen verpesten? Caroline is er in ieder geval nog niet uit; maar zij woont dan ook in Deventer, aan die andere spoorlijn naar Duitsland ;-).
bert sitters schreef:
do 23 feb, 2023 14:51
De scheepwerf MEYER WERFT GmbH & Co. KG aan de Eems in Duitsland is oppermachtig en houdt alle spoorontwikkelingen tussen Groningen en Bremen tegen.
Die werf moet simpelweg verhuizen naar een echte zeehaven, bijvoorbeeld Emden. Of zich toe gaan leggen op binnenschepen en pontjes. Maar in ieder geval stoppen met die idiote cruiseschepen. Het doet me denken aan de laatste mammoettankers die bij de NDSM werden gebouwd, die eigenlijk te groot waren voor de Hembrug en de Noordersluis.

Afbeelding
Helaas krijg je die werf niet weg! Die zit daar lekker en is in Duitsland echt oppermachtig. Dus moet men het doen met een enkel ongeëlektrificeerd spoortje tussen Groningen en Leer. De brug moet ook nog regelmatig langdurig open open. Kan wat afstand betreft iets korter zijn, maar die obstakels kosten aanzienlijk meer tijd. Totaal ongeschikt voor een hogesnelheidslijn.
Bovendien sla je via Osnabrück twee vliegen in een klap:
1) naar Hamburg en verder. Het snelle spoor tussen Osnabrück en Hamburg is al in gebruik ;
2) Berlijn en verder. Is ook gunstig voor de fietsroute naar Berlijn.
Overigens ligt Groningen noordelijker dan Bremen.
JanH schreef:
vr 24 feb, 2023 16:50


[...].

Voor wie is dat "beter"? Ook voor inwoners van het noorden van Nederland?
Zie de realiteit.
Voor een internationale hogesnelheidslijn moet je denken aan grote internationale vervoerstromen. Er zal slechts een beperkt aanbod zijn vanuit Groningen naar Hamburg. Zo sjeest de Eurostar station Antwerpen-Centraal voorbij, omdat deze stad "slechts" 500.000 inwoners telt. De stad Groningen komt door het inlijven van een groot aantal voormalige randgemeenten op 203.000 inwoners. Rond deze uitgedijde gemeente is geen enkele plaats van betekenis meer..
Een betere regionale lijn van Groningen naar Bremen maakt wel kans, maar deze is duidelijk van minder kaliber dan een HSL. Laat men in Groningen zich daar voor inzetten. Wat vindt Arriva?
bert sitters schreef:
zo 05 mar, 2023 20:16
Helaas krijg je die werf niet weg! Die zit daar lekker en is in Duitsland echt oppermachtig.
Zolang het duurt. De NDSM en Verolme waren ooit oppermachtig in Nederland.
bert sitters schreef:
zo 05 mar, 2023 20:16
Dus moet men het doen met een enkel geëlektrificeerd spoortje tussen Groningen en Leer.
In denk dat je hier 'ongeëlektrificeerd' bedoelt. Er rijden nu nog dieseltreinen, maar Arriva gaat over op waterstoftreinen. Wellicht komen er in de toekomst ook snelle waterstoftreinen, dan heb je die onhandige bovenleidingen niet meer nodig.
bert sitters schreef:
zo 05 mar, 2023 20:16
De brug moet ook nog regelmatig langdurig open open. Kan wat afstand betreft iets korter zijn, maar die obstakels kosten aanzienlijk meer tijd. Totaal ongeschikt voor een hogesnelheidslijn.
Een tunnel zou handiger zijn, maar snelle treinen kunnen ook langzaam rijden. Zelfs de Thalys, die tot 2009 nog over de beweegbare Ringvaartbrug bij Sassenheim moest, toen het HSL-traject ten oosten van Leiden nog niet af was.
Bovendien wordt de Lelylijn - als die er al komt - geen volwaardige hogesnelheidslijn, maar een spoor vergelijkbaar met de Hanzelijn (of de lijn Osnabrück-Hamburg), waar hooguit 200 km/uur gereden kan worden.
bert sitters schreef:
zo 05 mar, 2023 20:16

Bovendien sla je via Osnabrück twee vliegen in een klap:
1) naar Hamburg en verder. Het snelle spoor tussen Osnabrück en Hamburg is al in gebruik ;
Tot maximaal 200 km/uur (zie hier en vink dan Streckenmerkmale/Geschwindigkeit aan; de legenda kun je rechtsboven aanklikken). En de eerste 240 km, van Amsterdam tot Osnabrück, gaat het nooit sneller dan 130 km/uur...
Bovendien is er altijd een tijdrovende overstap op het ongelijkvloerse station van Osnabrück.
bert sitters schreef:
zo 05 mar, 2023 20:16

2) Berlijn en verder. Is ook gunstig voor de fietsroute naar Berlijn.
Mocht er ooit een rechtstreekse trein Amsterdam-Groningen-Hamburg vv komen, dan ontstaat er een prima aansluiting op de ICE Hamburg-Berlijn vv. Voor een hoop Berlijnfietsers (niet alleen in Groningen, maar ook in bijvoorbeeld Lelystad) zou dat een verbetering zijn. Mits de ICE Hamburg-Berlijn voldoende fietsplekken heeft ;-).
bert sitters schreef:
zo 05 mar, 2023 20:16

Overigens ligt Groningen noordelijker dan Bremen.
Goed gezien, Bert ;-)
bert sitters schreef:
zo 05 mar, 2023 20:39
Zie de realiteit.
Voor een internationale hogesnelheidslijn moet je denken aan grote internationale vervoerstromen. Er zal slechts een beperkt aanbod zijn vanuit Groningen naar Hamburg. Zo sjeest de Eurostar station Antwerpen-Centraal voorbij, omdat deze stad "slechts" 500.000 inwoners telt. De stad Groningen komt door het inlijven van een groot aantal voormalige randgemeenten op 203.000 inwoners. Rond deze uitgedijde gemeente is geen enkele plaats van betekenis meer.
De Thalys stopt weer wel in Antwerpen. Een extra hindernis voor de Eurostar is dat reizigers naar Londen eerst door de douane moeten. Dat vereist een afgescheiden perron en wachtruimte in een station. Ik kan me voorstellen dat dit op Antwerpen Centraal, waar alle doorgaande treinen door een tunnel met een beperkte ruimte rijden, niet goed te realiseren is.
Overigens heeft Lille maar 233.000 inwoners. Daar stoppen best veel HSL-treinen, omdat het een belangrijk overstapstation is. Ook Groningen is een belangrijk overstapstation voor drie provincies waar bij elkaar zo’n anderhalf miljoen mensen wonen.
bert sitters schreef:
zo 05 mar, 2023 20:39
Een betere regionale lijn van Groningen naar Bremen maakt wel kans, maar deze is duidelijk van minder kaliber dan een HSL. Laat men in Groningen zich daar voor inzetten. Wat vindt Arriva?
Dat is wat er nu ook wordt voorgesteld. Een moderne lijn, waar hooguit 200 km/uur wordt gereden, zoals op veel ICE-lijnen in Noord-Duitsland.