Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Campagne tegen beperkingen voor fietsen in Eurostar - Forum Wereldfietser

Campagne tegen beperkingen voor fietsen in Eurostar

Per 1 november wordt het meenemen van fietsen in de Eurostar aanzienlijk aan banden gelegd. Fietsen mogen dan alleen nog maar mee als zij zijn verpakt en gedemonteerd. Dat betekent: wielen eraf, dragers eraf, zadel eraf, stuur eraf, trappers eraf.

Dit is een slecht voorbeeld voor andere treinmaatschappijen die met Hogesnelheidstreinen rijden. Fietsen mogen nu ongedemonteerd mee in ongeveer de helft van de TGV's.
In Oostenrijk komen fietsplaatsen in de Railjet. In Duitsland komen fietsplaatsen in de nieuwe treinstellen van de ICE.
De beperkingen in de Erostar betekent een forse stap terug.

De Britse fietsersbond C.T.C. is een campagne begonnen die inmiddels wordt ondersteund door zusterorganisaties in Nederland, Belgie en Frankrijk. Ook de European Cyclists' Federation schaart zich acht de campagne.

Teken de petitie en geeft het door!

Zie: http://e-activist.com/ea-action/action? ... n.id=43121

Voor meer informatie:
http://www.ctc.org.uk/news/20151014-cyc ... s-eurostar

Zie ook de Britse pers:
http://www.theguardian.com/lifeandstyle ... heir-bikes

http://www.independent.co.uk/travel/new ... 93251.html
Eurostar zegt in The Guardian: “The only change is that bikes will now need to be carried in a bike box, which we are happy to provide. When packaging bikes in this way, they take up less space which means that we can carry more bikes or any other type of luggage.”

De vraag is dan: hoe groot is die fietsdoos die ze verstrekken? Want bij een grote fietsdoos hoef je niet je hele fiets te demonteren. En mag je ook een eigen fietsdoos gebruiken?
peter de rijk schreef:Eurostar zegt in The Guardian: “The only change is that bikes will now need to be carried in a bike box, which we are happy to provide. When packaging bikes in this way, they take up less space which means that we can carry more bikes or any other type of luggage.”

De vraag is dan: hoe groot is die fietsdoos die ze verstrekken? Want bij een grote fietsdoos hoef je niet je hele fiets te demonteren. En mag je ook een eigen fietsdoos gebruiken?
Die dozen zijn 120 X 90, aldus CTC.
Dit is het antwoord wat ik van Eurostar kreeg:

Good Morning,

Thank you for contacting us regarding our cycle policy.

I would first like to reassure you that the luggage policy has been designed to use the space on our trains more flexibly for the benefit of all customers, including cyclists.

As you correctly point out, bikes will now need to be carried in a bike box. Any-sized bike boxes will be accepted, and Eurostar will happily provide a padded bike box to customers who would rather not travel with one. Please also rest assured that our staff are trained and ready to assist to ensure it is a seamless experience for our passengers.

When packaged in this way, it means that we can look at carrying more bikes than before depending on the demand from passengers, which I’m sure you will agree is good news for the cycling community.

I hope this will help clarify the situation, and reassure you that our cycling customers continue to be important to us.

Kind regards,

Eurostar Traveller Care


Op zich een net antwoord, maar er zijn volgens mij nog geen ervaringen mee. Wat me opvalt is dat ze spreken over 'any size box' en dat ze een zullen verstrekken als je die nodig hebt. De vraag is nog even hoe groot die dan is.
Heb de petitie ook getekend en hetzelfde antwoord ontvangen. Het organiseren van een doos (vooral voor een terugweg) is mij altijd als de grootste (en onoverkomelijke) bottleneck voorgekomen voor het vervoer van mijn eigen fiets per vliegtuig of trein-met-doosrestrictie. Als een en ander echt zo soepel gaat als Eurostar hier doet voorkomen, is het op zich zo slecht niet.

Maar allicht eerst zien, dan geloven...
HansvanderVeeke schreef:When packaged in this way, it means that we can look at carrying more bikes than before depending on the demand from passengers, which I’m sure you will agree is good news for the cycling community.

Op zich een net antwoord, maar er zijn volgens mij nog geen ervaringen mee. Wat me opvalt is dat ze spreken over 'any size box' en dat ze een zullen verstrekken als je die nodig hebt. De vraag is nog even hoe groot die dan is.
Als er geen beperkingen aan de omvang van de doos worden gesteld, kunnen ze niet volhouden dat er meer fietsen vervoerd kunnen worden dan voorheen. Een ongedemonteerde fiets wordt immers niet kleiner als je er een laag karton omheen wikkelt. Als er dozen verstrekt gaan worden, zul je altijd zien dat fietsen die net wat groter zijn dan gemiddeld, er niet inpassen zonder een wiel te demonteren en het stuur een kwartslag te draaien.
Als ze dozen gaan verstrekken, zijn die dan bij de prijs van het fietskaartje (₤ 30 = € 41) inbegrepen, of moet je zo'n doos dan kopen (zoals bij de KLM voor € 20), zodat je aan het eind van de rit weer op zoek moet gaan naar fietsers die de andere kant op gaan en de doos over willen nemen? Of krijg je een leendoos die je na gebruik in kunt leveren?

Overigens is alleen al het fietskaartje voor de Eurostar nu al duurder dan een enkeltje met de boot van Duinkerke of Calais naar Dover, waar fietsen gratis mee kunnen (en die boot is ook veel avontuurlijker, als je genoeg tijd hebt, zie onderaan dit topic :wink: ).

Nog niet zo heel lang terug waren er ook boten van Zeebrugge en Oostende naar Dover. Die zijn weggeconcurreerd door de komst van de Kanaaltunnel en goedkope vliegtickets.

Die dure tickets voor de Eurostar maken van de Kanaaltunnel nog geen commercieel succesverhaal. Ik citeer hier wikipedia: Het bedrijf balanceert al enkele jaren op de grens van een faillissement. In Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk gaan stemmen op het bedrijf te steunen. Op dit moment is dat echter onmogelijk; beide landen hebben in verdragen over de bouw van de tunnel bedrijfssteun aan Eurotunnel uitgesloten. De grote vraag is dan ook wat er met de tunnel zou gaan gebeuren, mocht Eurotunnel failliet gaan. Ondanks het verbod op bedrijfssteun lijkt het zeer onwaarschijnlijk dat de landen de tunnel er ongebruikt bij laten liggen.

Een hoop problemen met de Kanaaltunnel zou je op kunnen lossen door de rails eruit te halen en van deze tunnel een 'voie verte' voor fietsers en voetgangers te maken. Sloop dan gelijk die hekken eromheen. Ik weet zeker dat velen er dankbaar gebruik van zullen maken :wink: .
De Petitie is inmiddels ook ondersteund door de burgemeesters van Londen én Parijs!
Dan kan die burgemeester van Parijs ook samen met met de burgemeesters van Amsterdam, Rotterdam, Antwerpen en Brussel gaan lobbyen om eindelijk eens ruimte voor fietsen in de Thalys te maken. Of de nachttrein Amsterdam-Parijs terug laten komen met die grote fietswagon van de Deutsche Bahn, die binnenkort niet meer meerijdt met de nachttrein naar Zürich...
keesswart schreef:Dan kan die burgemeester van Parijs ook samen met met de burgemeesters van Amsterdam, Rotterdam, Antwerpen en Brussel gaan lobbyen om eindelijk eens ruimte voor fietsen in de Thalys te maken. Of de nachttrein Amsterdam-Parijs terug laten komen met die grote fietswagon van de Deutsche Bahn, die binnenkort niet meer meerijdt met de nachttrein naar Zürich...
Er is ruimte voor de fiets in de Thalys, met zelfs fietsenrekken, alleen er mogen geen fietsen in.
Die grote fietswagon van de DB wordt met ingaan van de nieuwe dienstregeling in december ingezet op andere lijnen.
Er is ruimte voor de fiets in de Thalys, met zelfs fietsenrekken, alleen er mogen geen fietsen in.

Nou breekt mijn klomp.... waarom wel voorzieningen als er toch geen gebruik van gemaakt mag/ kan worden?
Inge1 schreef:
Er is ruimte voor de fiets in de Thalys, met zelfs fietsenrekken, alleen er mogen geen fietsen in.

Nou breekt mijn klomp.... waarom wel voorzieningen als er toch geen gebruik van gemaakt mag/ kan worden?
Vraag het Thalys, de partners en de spoorbeheerders. Men vreest verstoringen, doordat het laden en lossen van de fietsen teveel tijd gaat kosten.
Overigens levert volgens de Franse spoorwegmaatschappij SNCF het meenemen van fietsen in de TGV géén vertraging op.
Dan is er nog de verkoop van de kaartjes en reserveringen. Dit zit ingewikkeld in elkaar. Iedere partner krijgt quota van stoelen in rijtuigen die zij mogen verkopen. Iedere partner heeft daarvoor een eigen systeem. Het is lastig om fietsreserveringen hier in te bouwen.
AH... die redenatie kan ik begrijpen desondanks wel waardeloos dit beleid.
peter de rijk schreef:Eurostar zegt in The Guardian: “The only change is that bikes will now need to be carried in a bike box, which we are happy to provide. When packaging bikes in this way, they take up less space which means that we can carry more bikes or any other type of luggage.”

De vraag is dan: hoe groot is die fietsdoos die ze verstrekken? Want bij een grote fietsdoos hoef je niet je hele fiets te demonteren. En mag je ook een eigen fietsdoos gebruiken?
Inmiddels heeft Eurostar de beperkingen bijgesteld. Iedere doos is toegestaan. De maat maakt niet meer uit. Hun doosjes zijn wel klein, dus als je gebruik maakt van hun doos ,moet je je fiets wel flink demonteren.
Overigens is zo'n grote doos wel lastig. Je komt van de Intercity uit Amsterdam aan op spoor 21 in Brussel-Zuid en moet dan helemaal aan de Eurostar-terminal aan de andere kant. En is Londen St. Pancras International wel jouw eindstation? Waar laat je die doos?

Eind vorige week stond het aantal petities al op ruim 8.200!
bert sitters schreef:Vraag het Thalys, de partners en de spoorbeheerders. Men vreest verstoringen, doordat het laden en lossen van de fietsen teveel tijd gaat kosten.
Bert, heeft een voormalig directielid van wat toen nog NS-Hispeed heette, niet een keer gezegd "De Thalys is voor de zakelijke markt en daar passen die vieze fietsen niet bij"? Wie de Fyra-enquete een beetje heeft gevolgd, weet dat bij spoorwegmaatschappijen inmiddels hetzelfde soort lieden rondloopt als bij banken, verzekeringsmaatschappijen etc.
keesswart schreef:Die dure tickets voor de Eurostar maken van de Kanaaltunnel nog geen commercieel succesverhaal. Ik citeer hier wikipedia: Het bedrijf balanceert al enkele jaren op de grens van een faillissement. In Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk gaan stemmen op het bedrijf te steunen. Op dit moment is dat echter onmogelijk; beide landen hebben in verdragen over de bouw van de tunnel bedrijfssteun aan Eurotunnel uitgesloten. De grote vraag is dan ook wat er met de tunnel zou gaan gebeuren, mocht Eurotunnel failliet gaan. Ondanks het verbod op bedrijfssteun lijkt het zeer onwaarschijnlijk dat de landen de tunnel er ongebruikt bij laten liggen.
Dat is verouderde info. De Engelse wikipedia is wel bij de tijd. Zowel Eurostar als Eurotunnel maken de laatste jaren winst.
peter de rijk schreef: Dat is verouderde info. De Engelse wikipedia is wel bij de tijd. Zowel Eurostar als Eurotunnel maken de laatste jaren winst.
Dat is dan wel een beetje suf van Wikipedia...
bert sitters schreef:Inmiddels heeft Eurostar de beperkingen bijgesteld. Iedere doos is toegestaan. De maat maakt niet meer uit. Hun doosjes zijn wel klein, dus als je gebruik maakt van hun doos, moet je je fiets wel flink demonteren.
Het verplichten van fietsdozen is duidelijk niet bedoeld om meer fietsen in een trein kwijt te kunnen, maar om het meenemen van fietsen erg onaantrekkelijk te maken. Meer fietsen in een trein krijg je door het aanbrengen van fietshaken, zoals je in veel Franse treinen ziet. Fietsen nemen dan maar weinig vloerruimte in en veel van de loze ruimte daarboven.
Goed nieuws, geen beperkingen voor fietsen in de Eurostar http://www.bbc.com/news/uk-34815867
En als je het in het Nederlands wil lezen.
Hoi,
Het laatste bericht hier is bijna 2 jaar geleden. Zijn er recente ervaringen met fiets meenemen op de Eurostar? Kan dat tegenwoordig nog zonder demonteren?
Inmiddels rijdt er ook een rechtstreekse Eurostar van Amsterdam naar Londen. Op deze site staan de (on)mogelijkheden voor het meenemen van fietsen vermeld.
Onder het kopje 'Kan ik mijn fiets meenemen' staat dat vanuit Amsterdam en Rotterdam alleen fietsen meekunnen die niet langer zijn dan 85 cm. In de praktijk zijn dat vouwfietsen.(Ook bij mijn fiets met S&S-koppelingen (zie hier en scrol omlaag) zullen de beide wielen gedemonteerd moeten worden om net binnen deze afmeting te passen.)
Bovendien moet de fiets dan in een hoes worden verpakt.

Een paar regels verder staat dat je wel een fiets mee kunt nemen in de directe trein van Londen naar Amsterdam die in London St Pancras International vertrekt om 08:31 u. Vanuit Amsterdam kan de fiets mee naar Brussel in de Eurostar die vertrekt in Amsterdam CS om 07:48 en om 16:48 u. Moet hij verder naar Londen, dan kan hij mee met de volgende Eurostar die in Brussel vertrekt.
Dit zal het gevolg zijn van de Britse grenscontrole, die in ieder geval tot 2020 alleen op station Brussel Zuid plaatsvindt (zie hier). Zolang kan dus niet zonder overstap van Amsterdam of Rotterdam naar Londen gereisd worden. Op de retourreis van Londen naar Amsterdam vindt deze grenscontrole niet plaats en kan dus wel rechtstreeks van Londen naar Amsterdam of Rotterdam worden gereisd.

Op dezelfde webpagina staat onder het kopje 'Volledig gemonteerd' dat een niet-gedemonteerde fiets alleen wordt toegelaten als geregistreerde bagage tegen betaling van 30 euro. Je zet je fiets dan niet zelf in de trein, maar geeft hem voor de reis af bij het kantoor voor geregistreerde bagage. Er staat niet expliciet bij dat dit ook voor Amsterdam en Rotterdam geldt. Ook wordt niet vermeldt of zo'n geregistreerde fiets in Brussel door de Britse grenscontrole moet worden gescand.

Onder het kopje 'Fiets gaat last minute mee?' staat dat de fiets zonder reservering ook tegen betaling op de eerstvolgende beschikbare trein gezet kan worden en dan binnen 24 uur op de bestemming zal zijn.

De Treinreiswinkel meldt heel summier dat fietsen nu ook meekunnen op de Eurostar naar Londen. Blijkbaar dus ook vanuit Amsterdam en Rotterdam, maar dan dus alleen als geregistreerde bagage.

De tijd zal moeten leren hoe soepel of moeilijk het fietsvervoer in de Nederlandse Eurostar zal gaan verlopen. De veerboten blijven een relaxed en comfortabel alternatief (en net zo snel als je niet in Londen hoeft te zijn).