Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets in trein Frankrijk - Forum Wereldfietser

Fiets in trein Frankrijk

Deze week vertrek ik naar Frankrijk om door het Massif central te biken. Het idee is om vanuit Millau weer met de trein naar het beginpunt te reizen (Clermont-Ferrand). In deze intercity (intercites) mag ik alleen de fiets meenemen verpakt in een fietshoes.

(bron sncf: Een gedemonteerde en ingepakte fiets in een daarvoor bestemde hoes met maximale afmetingen van 120 x 90 cm wordt beschouwd als handbagage en hiervoor is geen reservering vereist)

Heeft iemand hier ervaring mee in Frankrijk? Volstaat een fietshoes die ik voor ik het vliegtuig heb gebruikt?, alleen dan nog de wielen eruit gehaald?

groet,
Patrick
Ik heb zgn 'TER' treinen genomen in ZO frankrijk, daar was geen hoes verplicht. Wellicht zijn dit andere treinen. Voor de TGV is ook een hoes (en reservering) verplicht. Wat voor een hoes wordt niet omschreven, ik denk dat iedere vorm van fietshoes goed is.
Het zal gaan om het voorkomen van beschadiging en besmeuring van trein en/of passagiers door vieze fietsen denk ik.

Mij TER trein was erg ongemakkelijk; zo'n ouderwetse trein met een smalle inklapbare toegangsdeur en een hoogteverschil met het perron van zo'n 75cm...
Pech voor mij want ik zag ook modernere beter toegankelijke treinen staan.
In de Intercités-treinen geldt geen fietshoes en gedeeltelijke demontage.
Er rijden in Frankrijk echter twee types Intercités:
1) zonder reservering. Fiets is gratis en je hoeft ook niet te reserveren.
2) met reservering. Fiets kost 10 Euro en je moet reserveren.

Ik had vorig jaar in Nevers dat de Intercités met verplichte reservering van 9:00 al vol zat, maar ik kon wel meer met de Intercités van 10:00 zonder resevering.
De fietsplaatsen waren verdeeld over bijna al de rijtuigen. Meestal twee per rijtuig.

Helaas gaat er tussen Millau en Clemont-Ferrand maar een trein per dag.


Zie de regels volgens de SNCF.

Intercités treinen

Op treinen zonder reservatie kunt u uw fiets gratis meenemen. Er zijn echter maar 20 plaatsen per trein beschikbaar, dus wees op tijd op het perron! Op Intercités treinen met verplichte reservering dient u uw fietsruimte (prijs €10) op hetzelfde moment als uw ticket te kopen. Dit kan niet online!


Je kunt in Cermond-Ferrand alvast informeren voor de terugreis en meteen reserveren als dit noodzakelijk is.

Zie verder: http://www.voyages-sncf.com
Als je vanuit Nederland naar deze site gaat is de tekst in het Nederland.

Treinkaartjes en reserveringen voor de fiets voor treinen naar en in Frankrijk ook bij de Treinreiswinkel: http://www.treinreiswinkel.nl
Het verpakt meenemen is alleen voor TGV's, en er zijn ook nog TGV's met fietsplaatsen waar je niet hoeft te demonteren, die je dan wel weer van te voren moet reserveren.
De lokale treinen hebben geen reserverings plicht voor de fiets, maar er rijden behoorlijk wat verschillende types rond, van gelijkvloerse rijtuigen waar je zonder enige moeite je fiets naar binnen rijdt, tot met een hoog en smal deurtje-met klein trapje aan voor of achterkant van de trein, zodat je je het apelazerus tilt. Maar ik kreeg telkens spontaan hulp van condiucteur of andere reizigers bij die laatste categorie.
Tussen Millau en Clermond-Ferrand is geen reservering noodzakelijk.
Ziet het volgende kaartje van het Intercités-net van Frankrijk.
Ook voor de nachttreinen moet je reserveren.
http://medias.sncf.com/sncfcom/pdf/cart ... rcites.pdf
bert sitters schreef:In de Intercités-treinen geldt geen fietshoes en gedeeltelijke demontage.
Er rijden in Frankrijk echter twee types Intercités:
1) zonder reservering. Fiets is gratis en je hoeft ook niet te reserveren.
2) met reservering. Fiets kost 10 Euro en je moet reserveren.
Bedankt voor de info. Maar als ik op http://nl.voyages-sncf.com/nl/treintick ... =mail_VSCE mijn reis invul (millau -> clermont-ferrand, 13 juni, 2 personen), en de optie aanvink fiets meenemen, dan krijg ik de melding dat deze trein geen fietsstalling heeft. En alleen de fiets als bagage mag vervoeren.

@Bert: Goed idee, ik denk dat ik gewoon bij aankomst in Clermont-Ferrand bij het het station ga informeren hoe en wat. Ik neem mijn fietshoes maar mee als extra grondzeil, kan geen kwaad, en kan het altijd nog gebruiken om mijn fiets als bagage mee terug te vervoeren mocht de intercity geen fietsstalling hebben.

gr,
Patrick
Hoi,
Daar heb ik ervaring mee! Met de Thalys van Parijs naar huis. de fiets moet ingepakt zijn en maakt niet uit waarin. Wij hadden in een winkel kartonnen dozen gehaald en die met tape aan elkaar vast geplakt.
Deze treinen kennen namelijk geen fietscoupe. de fietsen moeten overeindstaand in een bagagevak. Er zijn steeds twee bagagevakken tegenover elkaar. Een met en een zonder 'planken' . In die zonder kan de fiets.
Wel zorgen dat je snel in de trein bent. Als De vakken vol zijn laten ze je staan. Ergens anders mag de fiets niet.
Een hoop gedoe :cry: . Wel gratis :)
Hieronder is een overzicht van lijnen waar TGV-treinen rijden met fietsplekken. In lang niet alle TGV's op deze lijnen kunnen fietsen mee. Soms is het maar een per dag, of moet je onderweg overstappen. Fietsplekken vind je helemaal voor of achter in deze TGV's: soms in een coupé met zitplaatsen (meestal kunnen daar 2 fietsen tegen klapstoeltjes staan; het grote verschil met de NS is dat niemand op die klapstoeltjes mag zitten wanneer die plek voor een fiets gereserveerd is en dat je zelf een gereserveerde plek krijgt op een comfortabele stoel tegenover de fietsplekken), soms in een 'kreukelzone' direct achter de cabine van de machinist (daar hangen dan een stuk of 4 fietshaken).
Let op: het lijkt op het kaartje dat fietsen meekunnen in TGV's van Brussel naar Rijsel. Dat kan niet. Het gaat om de Eurostar op deze lijn, maar in deze trein kun je niet in Rijsel uitstappen.
Je kunt je reisroute laten uitzoeken door de Treinreiswinkel. Reserveren voor de fiets in de TGV kan in Nederland alleen in de Treinreiswinkel. Een fietsreservering kost 10 euro per trein. Moet je overstappen, dan moet voor elke trein 10 euro betaald worden.

Afbeelding
Een grotere inzoombare kaart vind je hier.

En hieronder een overzicht van Franse intercitylijnen. Intercités hebben vaak meer fietsplekken dan TGV's. Voor de gele lijnen op de kaart is reserveren verplicht, zowel voor zit- als fietsplaatsen. Voor de groene lijnen hoeft of kan niet worden gereserveerd.
De dubbele paarse lijnen zijn nachttreinen, waarvoor altijd gereserveerd moet worden.
Ook voor deze treinen kun je in Nederland bij de Treinreiswinkel terecht. Ook hier kosten fietsreserveringen 10 euro per fiets per trein. Voor fietsers zijn in Franse treinen plaatsen vlakbij de fiets geblokkeerd. Fietsplaatsen kunnen alleen in combinatie met deze plaatsen worden geboekt, d.w.z. alleen in combinatie met een 2e klas ticket en in nachttreinen een 6-persoons couchette. Couchettes voor 4 of 2 personen kunnen tegenwoordig niet meer met een fietsreservering worden geboekt.

Afbeelding
Een grotere inzoombare kaart vind je hier.

Het netwerk van regionale treinen (TER) is veel fijnmaziger dan de kaartjes hierboven laten zien. In alle TER-treinen kunnen fietsen gratis mee; reserveren is hier niet mogelijk. De meeste TER-treinen hebben plaats voor minstens 6 fietsen. Soms zijn het boemeltreinen die heel vaak stoppen, vaak zijn het best wel snelle treinen die maar een paar keer per uur stoppen (vergelijkbaar met intercitytreinen in Nederland en België). Tussen de stations halen ze snelheden tot 160 km/uur (zoals de Nederlandse Intercity Direct, die volgens de NS te snel rijdt om veilig fietsen te kunnen vervoeren!).
Het grootste nadeel van de TER-treinen is dat ze buiten de spitstijden vaak een lage frequentie hebben. De Nederlands/Belgische regelmaat van elk uur een of twee treinen, is in Frankrijk meer uitzondering dan regel.

Voor TER- en Intercité-treinen is de treinplanner van Deutsche Bahn handiger dan die van de SNCF. Die laatste heb je wel nodig om te zien welke TGV-treinen plek voor fietsen hebben.
De overzichtskaartjes van de TER-treinverbindingen gaan per regio.
Je moet even googlen. Bij voorbeeld voor Nord-Pas de Calais:
http://cdn.ter.sncf.com/medias/PDF/nord ... -58392.pdf
Voor de aansluitende regio Picardie google je naar TER Picardie.
http://cdn.ter.sncf.com/medias/PDF/pica ... -55528.pdf

Helaas is Frankrijk een grote lappendeken van TER-netten.
Zoek op zo'n regionale kaart naar een TER-verbinding naar een TGV- 0f Intercités-station.
De informatie over trein/fiets Frankrijk op de website van de Treinreiswinkel was behoorlijk gedateerd geraakt. Recentelijk is deze echter weer geüpdatet.
Casartelli schreef:geüpdatet
Afbeelding
Hoi beste fietsers,

Volop op zoek naar een antwoord op volgende:

Iemand ervaring met reizen met fiets met "Ouigo" in Frankrijk ?


Giseravond ticketje aangeschaft Montepellier - Paris (la marne) inclusief fiets voor in juni. We begrepen dat de fiets meekan als extra bagage.

Maar plots merkte mn (franstalige) reisgezel op dat de fiets gedemonteerd moet zijn? Te laat, hadden reeds enkele uren geboekt.
Ondertussen zijn we overtuigd, moet gedomenteerd worden 120 X 90 in fietshoes.

http://www.ouigo.com/bagage-velo
http://www.ouigo.com/fiches-pratiques-bagages

We dachten een kartonnen fietsdoos te zoeken in Montpellier, te demonteren en zo hop op de trein.
Ondertussen nog eens andere lettertje ontdekt laatste paragraaf : "Nous vous rappelons, que les appareils électroménagers, tous types de cartons et autres objets dangereux ne sont pas acceptés à bord de nos trains. Tout bagage non conforme sera refusé par les Superviseurs lors de l'accueil embarquement. "

De vraag: een gedemonteerde fiets in kartonnen doos aanvaarden ze dan niet ??
(MIjn fiets is Oxford en valt net ook iets buiten de afmetingen gedemonteerd gemerkt : 130 X 95 cm ongeveer. )

Nieuw alternatief: een grondzeil meenemen om rond het karton te doen ?

Hoe strict zijn ze ?

Wie kan ons wat helpen met dit vraagstuk ?

Alvast bedankt voor de reacties !
De Fiets in de Ouigo (low cost TGV) moet in een hoes, dus géén doos. De fiets moet passen in het bagagerek: dus 120 bij 90. Houd er rekening mee dat het treinpersoneel streng kan zijn: zeker op de Ouigo die goedkoop is, maar waar voor alle extra's betaald moet worden binnen de gestelde regels. Dus: voorwiel eraf, achterwiel eraf, voordrager eraf, achterdrager en achterspatbord los. stuur los. Bij groot frame zadel eraf. Zorg dat je tijdig op het perron van Montpellier staat bij de juiste deur, anders loop je risico dat het rek al volgestouwd zit met hutkoffers. Zie de "composition du train" (samenstelling van de trein) op de borden.
Je kunt een bijvoorbeeld een Body Back gebruiken. Vooral de draaglus is handig om je fiets over het perron te dragen.
https://www.groundeffect.co.nz/products ... t-bike-bag
By the way: er is in tegenstelling tot de gewone TGV géén restauratie in de Ouigo. Deze treinen vertrekken en eindigen ook niet in Parijs maar buiten de stad. Alles om kosten te besparen.
bert sitters schreef:De Fiets in de Ouigo (low cost TGV) moet in een hoes, dus géén doos. De fiets moet passen in het bagagerek: dus 120 bij 90. Houd er rekening mee dat het treinpersoneel streng kan zijn: zeker op de Ouigo die goedkoop is, maar waar voor alle extra's betaald moet worden binnen de gestelde regels. Dus: voorwiel eraf, achterwiel eraf, voordrager eraf, achterdrager en achterspatbord los. stuur los. Bij groot frame zadel eraf. Zorg dat je tijdig op het perron van Montpellier staat bij de juiste deur, anders loop je risico dat het rek al volgestouwd zit met hutkoffers. Zie de "composition du train" (samenstelling van de trein) op de borden.
Je kunt een bijvoorbeeld een Body Back gebruiken. Vooral de draaglus is handig om je fiets over het perron te dragen.
https://www.groundeffect.co.nz/products ... t-bike-bag
By the way: er is in tegenstelling tot de gewone TGV géén restauratie in de Ouigo. Deze treinen vertrekken en eindigen ook niet in Parijs maar buiten de stad. Alles om kosten te besparen.

Bedankt voor je uitgebreide antwoord ! Ik merk echter nu per toeval je antwoord. Ondertussen hadden we besloten om ons 'hoes' zelf proberen te maken rekening houdend met 120X90 a.d.h.v kartonnen doos en vervolgens inpakken met een 'bache' ?? Zodoende geen kartonnen uitzicht.. ??
Die bodybag ziet er best niet zwaar uit vergeleken met andere dure zware fietshoezen, maar afmetingen zijn hierbij te groot dan terug.

Al meerdere keren fietsreizen gedaan, maar dit is de eerste keer dat best 'gedoe' is ivm het transport. Moest ik eerder ontdekt hebben de fiets gedemonteerd worden toch, ging ik degelijk voor een gewone tgv gegaan zijn waar minder streng is qua voorwaarden met fiets de indruk . We komen idd aan nabij Disney Parijs, van daaruit zouden we fietsen naar ons volgend Parijse station en vanuit daar de trein op naar Lille.

Groetjes