Additionally, paste this code immediately after the opening tag: stuurtas gestolen in trein - Forum Wereldfietser

stuurtas gestolen in trein

Twee weken geleden is in de intercity naar Brussel de stuurtas van mijn vriendin gestolen. Onze fietsen stonden aan elkaar vast in de fietsruimte, terwijl wij met de fietstassen in een stiltecoupé waren gaan zitten. Corrie ging daar nog wat werk afmaken op haar laptop, terwijl ik de krant aan het lezen was. Bij Rotterdam kwamen er, zoals gebruikelijk, veel nieuwe reizigers bij. Daar pakte Corrie nog even haar piepende smartphone uit de stuurtas om deze uit te zetten. Toen we in Antwerpen wilden overstappen, was haar stuurtas verdwenen. Vermoedelijk heeft een zakkenroller gezien dat ze haar smartphone in de tas deed. Helaas zat er ook een portemonnee, paspoort, camera, verrekijker en zonnebril in. Conducteurs die we op de hoogte stelden, vertelden ons dat bagagediefstal in deze trein erg veel voorkomt. Groepjes criminelen reizen een stukje mee en jatten ongemerkt bagage op het moment dat veel mensen opstaan om uit te stappen; of een handlanger zorgt ervoor dat de reiziger die bestolen gaat worden even afgeleid wordt. Conducteurs roepen soms om dat er zakkenrollers/kofferdieven in de trein gesignaleerd zijn. Soms zijn deze zo brutaal, dat ze de conducteurs na zo'n waarschuwing gaan bedreigen. Ook uit afgesloten conducteurshokjes zijn spullen gestolen. De meeste bagage wordt gestolen uit internationale treinen. Ook de treinen die tussen Schiphol en Duivendrecht rijden zijn berucht.
Ik wil iedereen die van deze treinen gebruik maakt waarschuwen om tijdens de reis alert te zijn. Denk niet dat het wel mee zal vallen omdat het je nog nooit is overkomen. Wij zijn zeer ervaren treinreizigers en waren nog niet eerder bestolen in een trein. Niet alleen bagagerekken zijn onveilig, ook bagage onder stoelen wordt regelmatig gejat (bijvoorbeeld door iemand die in de stoel erachter zit). Hou je stuurtas op schoot of stevig tussen de benen ingeklemd. Het veiligst is om alles aan je fiets te laten hangen en daar de hele tijd naast te blijven zitten.
Super vervelend dat jullie stuurtas gejat is. Op zich goeie tips om op je bagage te letten , maar misschien ben ik een kniesoor, alle bagage aan je fiets laten hangen, is weer niet zo sympathiek voor met name andere fietsers die hun fiets daar ook willen stallen....

Roef
Wanneer de bagage niet op de fiets kan blijven omdat het druk is, moet je dus extra goed op je spullen letten; of alle tassen in het bagagerek doen en met een kabeltje aan elkaar vastmaken, zodat er niet een tussen uit gegrist kan worden.
Ik had van deze methode eerder gehoord in een internationale trein richting Duitsland. Dus sinds die tijd ben ik extra alert. Wel vervelend om zo te moeten reizen, want je bent vrij en wil relaxen.

Groet,
Beste Kees,

Ik hoop niet dat deze confrontatie jou er van weerhoudt om met de trein naar het zuiden te reizen.
Het ervaren treindievengilde weet gewoon dat in een stuurtas waardevolle spullen zitten. Het gilde wil snel en onopgemerkt opereren. Een preventieve maatregel is je stuurtas door middel van de draagriem ergens aan vast te klikken. Kan ook aan je been. Dit kan het wegnemen door slechts één snelle beweging voorkomen.
keesswart schreef:Conducteurs roepen soms om dat er zakkenrollers/kofferdieven in de trein gesignaleerd zijn. Soms zijn deze zo brutaal, dat ze de conducteurs na zo'n waarschuwing gaan bedreigen.
Dat is echt luguber. Bedankt voor de waarschuwing.
Beste Kees

Jammer dat je dit is overkomen. Als ik ga fietsen, zeker als ik weet dat ik met de trein ga, heb ik altijd op mijn buik een speciale buidel zitten om mijn meest waardevolle spullen in te doen. Ik neem alleen pasjes mee die voor mij van belang zijn en berg ik er in op. Ik blijf ook altijd bij mijn fiets.

Ik las laatst een verhaal van een wereldfietser die onderweg boodschappen ging doen. Toen hij terug kwam was zijn tent en matras weg.

Ik heb er van geleerd, dat ik nooit onderweg boodschappen ga doen, maar pas als ik op de camping ben aangekomen. Ik fiets dan naar de supermarkt.

Het is natuurlijk triest om daar allemaal rekening mee te moeten houden, maar dat is nu eenmaal de wereld waar in we leven.

Mario
bert sitters schreef:Beste Kees,

Ik hoop niet dat deze confrontatie jou er van weerhoudt om met de trein naar het zuiden te reizen.
Zeker niet. Zodra Corrie een nieuw paspoort had, zijn we alsnog naar de Kanaalkust vertrokken, waarvan ik een nieuwe fietsgids aan het maken ben.
Gelukkig was mijn eigen stuurtas niet gestolen (ik zat aan de relatief veilige raamkant met de tas de hele tijd tussen mijn benen geklemd), zodat we mijn camera en bankpassen nog hadden.
Wel besef ik steeds meer hoe moeilijk het is om altijd je spullen in de gaten te blijven houden. Er zijn altijd kwetsbare situaties. Als je bijvoorbeeld in je eentje met je fiets op een groot station staat en even naar de wc moet.
keesswart schreef: Wel besef ik steeds meer hoe moeilijk het is om altijd je spullen in de gaten te blijven houden. Er zijn altijd kwetsbare situaties. Als je bijvoorbeeld in je eentje met je fiets op een groot station staat en even naar de wc moet.
Dat klopt. Ik reis graag met de trein, maar het gevoel continu op de spullen te moeten letten vind ik niet fijn.

Voor die korte momenten is het wel mogelijk iemand in de buurt te vragen even op de spullen te letten. Het is geen garantie dat het niet misloopt, maar het verlaagt de kans op diefstal aanzienlijk. En er zijn gelukkig een massa betrouwbare mensen die wel even op iemands spullen willen letten.
Dat dat effectief werkt blijkt ook uit experimenten met verborgen camera waarbij mensen 'blind zijn' voor diefstal die onder hun ogen plaats vindt, behalve als men daarvoor eventjes een praatje met die mensen heeft gemaakt en gevraagd heeft op de spullen te letten.

Renaat
Pas op: de extra stops van de Benelux op Antwerpen-Berchem, Brussel Nationale Luchthaven en Brussel-Noord maken de treinreis niet alleen langer, maar nu hebben tassendieven meer kans om snel weg te komen. Tijdens een recente rit werden de treinbegeleiders (conducteurs) op het Belgische traject beschermd door twee stevige kleerkasten van beveiligers.
Een 'klassieke' truc waar ik helaas al eens getuige van was is dat bij een tussenstop op het buitenraam wordt geklopt door iemand die iets wil vragen terwijl z'n maat een stuk bagage weggrist van de persoon die dus op dat moment even afgeleid is. Gegarandeerd succes voor de dief. Het betrof ook de 'Brussel'-intercity. De stop in kwestie; Den Haag Holland Spoor.
De oplossing voor bagagediefstal in treinen lijkt me eenvoudig; altijd je bagage bij je hebben, het liefst vastgebonden aan je stoel/bank. In ieder geval nooit je spullen uit het oog verliezen en al helemaal niet in een coupé gaan zitten terwijl je spullen in het fietscompartiment staan.

Bij het doen van boodschappen onderweg neem ik altijd mijn stuurtas mee de winkel in, met, inderdaad, alles van waarde erin. Als je niet te lang in een winkel of supermarkt blijft, én een beetje inschat hoe de buurt van die winkel is, is het risico erg laag naar mijn idee.
Als het kan zet ik mijn fiets in de ingang of zichtbaar bij de ingang van een supermarkt neer. Het is natuurlijk geen doen om behalve de stuurtas ook nog andere delen van je bagage mee de winkel in te nemen.
Bij bezoek aan bezienswaardigheden onderweg in bijvoorbeeld steden dezelfde procedure als bij de supermarkt. Ik zorg er dan ook voor dat mooie glimmende en voor de fietser essentiële zaken als een duurder fietspompje niet zichtbaar is. Mijn, eveneens dure Hilleberg tent zit om die reden ook niet in z'n duidelijk herkenbare Hilleberg zak, maar in een 'drybag' samen met nog wat spul. Dit ter misleiding van goed in kampeerspul ingevoerde dieven.
Ik zal nooit mijn stuurtas met alle belangrijke spullen op de fiets laten zitten en zelf ergens anders gaan zitten.
Misschien toch een beetje naïef .Wel erg vervelend natuurlijk
Dirk
dik5 schreef:Ik zal nooit mijn stuurtas met alle belangrijke spullen op de fiets laten zitten en zelf ergens anders gaan zitten.
Misschien toch een beetje naïef .Wel erg vervelend natuurlijk
Dirk
+1
Het gevoel dat je continu moet denken dat je spullen gestolen kunnen worden vind ik niet fijn. Ik vertrouw daarom op het wetenschappelijke inzicht dat de kans het kleinst is dat er iets gestolen wordt als je er met je neus bovenop zit en alert bent.
dik5 schreef:Ik zal nooit mijn stuurtas met alle belangrijke spullen op de fiets laten zitten en zelf ergens anders gaan zitten.
Misschien toch een beetje naïef .Wel erg vervelend natuurlijk
Dirk
Corrie had de stuurtas bij zich, maar tasjesdieven in de trein zijn meesters in het observeren. Ze hebben slechts een kort momentje nodig om toe te slaan.
Let vooral op in en rond de Brusselse tunnel. Er zijn daar drie stations op slechts zeer korte afstand die de dieven de kans geven om met de buit weg te komen.

Het schijnen ook regelmatig wisselende types te zijn, zodat ze ook niet gemakkelijk door de camera's op de stations kunnen worden getraceerd. Er schijnen dieven te zijn die keurig gekleed een kaartje eerste klas kopen. De kosten verdienen ze gemakkelijk terug.
ik ben altijd wel erg alert ook in nederland
gr
Ik denk dat het wel een globaal fenomeen is, dat treinen die op luchthavens stoppen een groot risico vormen voor je bagage. Mensen hebben meer bagage bij zich, meer waardevolle spullen, en als je naar Schiphol kijkt, ben je in alle richtingen binnen 5 minuten op een ander station, en weg met de buit. Mijn vrouw werd een paar maanden geleden ook beroofd tussen Schiphol en Duivendrecht, en zag nog net de handvaten van haar tasje onder iemand jas vandaan komen, dus ze is met een tijgersprong er achter aan gegaan, en heeft haar tas weer teruggegrepen vlak voordat de dief bij Duivendrecht uit wilde stappen. Achteraf gezien, geluk gehad dat het geen gewelddadig type was, had ook anders kunnen aflopen!
Het komt helaas nog steeds voor in Internationale treinen. Het zijn vooral onopvallende types van wie je het niet zou verwachten. Ze opereren in groepjes. Er is een observant die ergens heeft plaats genomen. Die stuurt met de smarthone een berichtje wanneer de dader kan toeslaan. Handlangers zorgen voor afscherming, zodat mensen aan de overzijde van het gangpad niet zien wat er gebeurd. Daarna verspreidt het groepje zich weer of ze niet bij elkaar horen. Ze verplaatsen hun werkterrein steeds naar andere treinen in andere streken. De samenstelling van de teams wordt voortdurend gewisseld.
Je kunt een zeer ervaren reiziger zijn die de meest waardevolle spullen altijd ver buiten zicht en reik-afstand bewaart, terwijl een niet-ervaren reiziger ‘voor alle zekerheid’ de waardevolle spullen maar bij zich houdt. Misschien zijn ervaren reizigers juist wel vatbaarder voor zakkenrollers. Minder voorzichtig, immers hebben zij “nooit ergens problemen mee gehad”.
Erg vervelend voor jullie dat de stuurtas gestolen is en al helemaal als je de stuurtas uit voorzorg bij je houdt.

Onderstaande foto laat zien dat men (hier in de Duitse trein) nog wel wat vertrouwen heeft in de medemens.
Dat hadden wij ook, anders hadden we onze fietsen (de achterste 3 links) zo niet achtergelaten.

De stuurtassen zitten wel aan de houder “op slot”. D.w.z., de stuurtas kan er zonder sleuteltje niet afgehaald worden. Wel kan een gauwdief bij de inhoud komen. Wij zorgen er dan ook voor dat we onze waardevolle spulletjes niet in de stuurtas hebben, maar bij ons dragen.

De gauwdief kan zich hooguit verrijken met een paar mueslirepen, een tubetje zonnebrand, een rolletje druivensuiker, etc.

Hoe dan ook, als anderen je spullen stelen is dat heel vervelend...

D20D369B-1B8F-455C-B89F-3014B8732E74.jpeg
edit: sinds de laatste vakantie doen we de stuurtas onder bepaalde omstandigheden wel op slot, mooi systeem van Ortlieb. Je spulletjes zijn weliswaar niet 100% veilig, maar als de tas op slot zit (zowel de klep als de stuurbevestiging) dan moet een dief wel heel erg veel moeite doen om zich de stuurtas en/of de inhoud ervan toe te eigenen.