Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets en Trein Intercity Schiphol/Amsterdam-Berlijn V.V. - Forum Wereldfietser

Fiets en Trein Intercity Schiphol/Amsterdam-Berlijn V.V.

Let op van 1 november t/m 15 maart zit er geen fietsenrijtuig aan de Intercity van Schiphol/Amsterdam naar Berlijn. Er kunnen in deze periode geen fietsen mee in deze trein: ook niet in het binnenlandse verkeer. Raadpleeg dan ook goed de dienstregeling als je de fiets denkt mee te nemen op de lijn van Schiphol/Amsterdam naar Hengelo.

Verder:
Vanaf 9 december vertrekken de Intercity-treinen naar Berlijn niet meer vanaf Schiphol, maar vanaf Amsterdam Centraal, om de twee uur vanaf 07:02.
De totale reistijd naar Berlijn bedraagt iets meer dan zes uur.
De treinen vanaf Berlijn eindigen dan ook op Amsterdam Centraal.
Let dus op dat de treinen naar en van Berlijn ook niet meer stoppen op Amsterdam Zuid en Duivendrecht.

Vanaf 16 maart dus met de fiets in de IC naar Berlijn vanaf Amsterdam Centraal.
Deze trein stopt verder nog in:
Hilversum
Amersfoort
Apeldoorn
Deventer
Almelo
Hengelo
Bad Bentheim
Rheine
Osnabrück
Bünde
Minden
Hannover
Wolfsburg
Stendal
Berlin Spandau
Berlin Hbf
Berlin Osbahnhof

In Duitsland is in deze trein reservering voor je fiets verplicht.
Voor meer informatie en voor reserveringen voor je fiets: http://www.treinreiswinkel.nl
Nuttige info, dank je.
Bert en anderen, als ik de trein langs zie rijden zie ik er nooit een wagon voor fietsen tussen of aanzitten, het zijn allemaal dezelfde wagons (1e en 2e klas) en geen met een wat grotere deur wat fietswagon zou kunnen suggereren. Het in en uitladen van fietsen is sowieso een crime in deze wagons, als het al mogelijk was.

Peter
Was dit jaar altijd de eerste wagon na de locomotief. Heeft veel fietshaken(helft van de wagon), maar wel een standaard duits treindeurtje, compleet met hoge trap etc. De enige handige manier om in te stappen is dus je tassen van de fiets af hebben, en fiets en bagage apart te laden. En hopen op een behulpzame medepasagier die even een handje helpt, dan gaat het dubbel zo snel.

Dat er altijd pasagiers zonder fiets zijn die met alle geweld via die deur wensen in/uit te stappen, terwijl er een andere deur een paar meter verderop is waar ze dat helemaal ongehinderd kunnen doen...ik negeer die maar, en laad rustig m'n spullen in en uit. Soms is oost-indische doofheid de enige mogelijke reaktie op het onbenul van de wereld om je heen.
Het systeem van eerst mensen er uit en dan er in weten velen niet die van de trein gebruik maken.
Tja, nog blijf ik het stom vinden als je iemand met een fiets en een stel tassen ziet in of uitstappen, dat je toch je met alle geweld tussendoor wil. Lijkt me duidelijk dat de deur twee meter verderop handiger is :shock:
captain_fabulous schreef:Tja, nog blijf ik het stom vinden als je iemand met een fiets en een stel tassen ziet in of uitstappen, dat je toch je met alle geweld tussendoor wil. Lijkt me duidelijk dat de deur twee meter verderop handiger is :shock:
Ja inderdaad. Mensen hebben echt gewoon geen begrip voor elkaar soms. Blijf het ook stom vinden.
Woensdag vertrek ik met deze trein vanaf Hengelo. Volgens de baliemedewerker van NS Hispeed kan de bagage op en aan de fiets blijven tijdens de reis. Ik zag gisteren echter een foto van deze trein waar de fietsen aan het voorwiel hingen en aan geen van de fietsen zat nog bagage.
Zijn er misschien treinen met verschillende indelingen? Of vergist de medewerker zich en moet de bagage altijd van de fiets af?

Groet, Joop
Er zijn in de wagon meerdere mogelijkheden om de fiets te stallen. De bagage moet er wel af anders heb je drie man nodig om de fiets in de wagon te krijgen (hoge instap). Ophangen aan het voorwiel, tegen de zijkant of in een soort van fietsenrek zijn de opties. Of je de bagage er daarna weer op doet is aan jou, en hoe veilig je je daarbij voelt. Gesleep met je bagage door de wagons is nu ook niet echt fijn.

Let ook even op de werkzaamheden aan het spoor.
In de fietswagon, meestal wagon nummer 8 zitten afsluitbare kastjes. Deze zijn ruim bemeten, mijn Brompton paste er zonder problemen in. Spaart een hoop gesleep met tassen door de trein.
Hier een beeld van deze fietswagon:

http://www.vagonweb.cz/fotogalerie/D/DB_Bpmdz.php

De bagage moet er af, zeker als het druk is, want anders passen er geen 16 fietsen in.
Ik heb de ervaring dat als je vroeg boekt, je in dezelfde wagon bij de fiets komt te zitten.

grt Hans
yeshouse schreef:Hier een beeld van deze fietswagon:
http://www.vagonweb.cz/fotogalerie/D/DB_Bpmdz.php
Toch wel grappig dat daar deze foto bijstaat 8)

Afbeelding

Overigens heb ik zelf ook nooit mijn bagage verwijdert in deze trein, maar ik nam hem ook nooit in het weekend :wink:
douwe trapper schreef:Woensdag vertrek ik met deze trein vanaf Hengelo. Volgens de baliemedewerker van NS Hispeed kan de bagage op en aan de fiets blijven tijdens de reis. Ik zag gisteren echter een foto van deze trein waar de fietsen aan het voorwiel hingen en aan geen van de fietsen zat nog bagage...
Ik weet niet hoever jij met deze trein meegaat, Joop, maar ik ontving na mijn reservering naar Berlijn de volgende email van Hispeed:

Dijkdoorbraak Duitsland:
Deze informatie is bestemd voor reizigers die vanaf 21 juni 2013 met InterCity Berlijn willen reizen tussen Hannover en Berlijn.
Door een dijkdoorbraak als gevolg van de overstromingen in Duitsland is de Elbe Brücke tot nader order gesloten en ondervindt het treinverkeer tussen Hannover en Berlijn ernstige vertragingen. Vanaf 21 juni 2013 tot ten minste 19 juli rijden de Duitse Spoorwegen een aangepaste dienstregeling.
Reis met InterCity Berlijn tot Hannover en stap in Hannover over op de omgeleide ICE naar Berlijn. Let op dat fietsvervoer niet is toegestaan in ICE treinen!

Misschien is dit ook voor andere fietsers nog informatief.
Bedankt allen voor de info. Ik weet nu in ieder geval een beetje waar ik rekening mee moet houden.
Wat betreft het laatste bericht van Van Lunteren: Het plan was om 's-morgens te vertrekken maar liep tegen het door jou genoemde probleem aan. Er gaat later op de dag nog de IC 147 die (weliswaar met een kleine omleiding en vertraging) wel door rijdt naar Berlijn.
Gelukkig nog om kunnen boeken. Enig bezwaar is dat we pas 20:30 uur in Berlijn aankomen. Bovendien moest ik €30,00 per ticket bijbetalen omdat in deze trein de superspaarprijs van €49,00 niet meer beschikbaar was :evil:. Boze brief geschreven naar NS, hoop dat ik nog geld terug krijg.

Groet, Joop
douwe trapper schreef: ...Bovendien moest ik €30,00 per ticket bijbetalen omdat in deze trein de superspaarprijs van €49,00 niet meer beschikbaar was :evil:. Boze brief geschreven naar NS, hoop dat ik nog geld terug krijg.
Bijbetalen is volgens mij niet terecht: op de site van Hispeed over de dijkdoorbraak staat dat reizigers hun ticket kosteloos kunnen omboeken. Succes ermee en goede reis!