Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets mee in trein Luang Prabang naar Bangkok? - Forum Wereldfietser

Fiets mee in trein Luang Prabang naar Bangkok?

Ik ga volgend jaar in februari tot april van Kunming (China) via Hanoi naar Luang Prabang (Laos) fietsen.

Ik heb een ticket terug vanuit Bangkok en vroeg mij af of het mogelijk is de fiets over land te vervoeren van Luang Prabang naar Bangkok (zonder er al te ver op te hoeven fietsen ;-)? Liefst zou ik met de trein gaan.

Alternatief is vliegen, maar het lijkt me leuker om over land te reizen.

Bedankt!

Thekla
Je kunt met je fiets in de bus van Luang Prabang naar Vientiane. Eigenlijk wel jammer, want het eerste deel is een prachtige weg over de bergkammen. Veel klimmen, maar niet gemeen steil. Je zou ook ongeveer halverwege in Vang Vieng op de bus kunnen stappen. De weg wordt hier slecht en het landschap is niet interessant.
Van Vientiane is het niet ver naar de vriendschapsbrug over de Mekong naar Nong Khai. Van Nong Khai gaan nachttreinen naar Bangkok. De fiets kan mee. Die nachttreinen zijn een belevenis op zich: vooral het restauratierijtuig is gezellig.
De benedenbedden zijn ruimer dan de bovenbedden. De bedden moet je vooraf reserveren. De fiets moet je op het station ruim voor vertrek aanmelden. Het tarief voor de fiets was in 2011 slechts 90 baht. Het bagagerijtuig in Nong Khai helemaal vooraan direct achter de locomotief.
Zie: http://www.railway.co.th/home/Default.asp?lenguage=Eng
Helaas werkt online boeken nog niet, maar wellicht wel volgend jaar.





De weg van Luang Prabang naar Vientiane is afgelopen najaar opgeknapt
Hey Bert,

(Zoals je weet) ben ik even wat minder fanatiek aanwezig in Z-O Azië.
Ik herinner me echter nog toen ik de laatste keer (2008) vanuit Vientiane Thailand kwam ingefietst dat ze volop aan het werken waren om de trein nu tot in Vientiane te laten rijden.
Is dit (nog) niet in orde gekomen ?

Natuurlijk loont het wel de moeite gewoon even naar Nong Khai te fietsen, en als je daar dan toch bent het stukje stroomopwaarts langs de Mekong naar Chiang Khan te fietsen :D
En vandaar dan ..... ach laat maar, ik ben weeral vertrokken in gedachten :P

Oh, Thekla, neem Bert's advies ter harte; dat stukje van Luang Prabang tot Vang Vieng is héél knap. (Vang Vieng zelf is de hel - backpacker alert !)
koenie schreef:Hey Bert,

(Zoals je weet) ben ik even wat minder fanatiek aanwezig in Z-O Azië.
Ik herinner me echter nog toen ik de laatste keer (2008) vanuit Vientiane Thailand kwam ingefietst dat ze volop aan het werken waren om de trein nu tot in Vientiane te laten rijden.
Is dit (nog) niet in orde gekomen ?

Natuurlijk loont het wel de moeite gewoon even naar Nong Khai te fietsen, en als je daar dan toch bent het stukje stroomopwaarts langs de Mekong naar Chiang Khan te fietsen :D
En vandaar dan ..... ach laat maar, ik ben weeral vertrokken in gedachten :P
Ha die Koenie.,

Ja Nong Khai, daar hebben wij elkaar ooit getroffen.
Er schijnt een keer per dag een trein over de brug te gaan naar Vientiane, maar ik weet niet of ook fietsen in die trein meekunnen.
Chiang Khan zul je waarschijnlijk niet meer terug kennen. Er zijn daar nu inmiddels 300 guesthouses: vooral trendy jongeren uit Bangkok en ook andere Aziaten. De backpacker uit Europa, Amerika en Australie beginnen Chiang Khan nu ook te ontdekken. Bussen met trolleys stoppen er voor een stop, maar niet voor een overnachting.
De Mekong blijft daar nog steeds rustig en schitterend.
In november ga ik weer!
Oh God, wegblijven daar !
Gelukkig zal die bus 20 km west- of oostwaarts van Chiang Khan niet stoppen, en ook daar waren leuke GH'jes te vinden :D

Ik herinner me dat ik ooit in een heel knap bungalowtje geslapen heb op een dagje fietsen ten westen van Chiang Khan, aan dat kleine riviertje dat daar de grens met Laos vormt.
Nog even Bert ... en ik kom weer die kant uit :P
Bedankt!
En tsja, ik overweeg nu inderdaad om toch door te fietsen naar Vientiane :-)
Als jullie nog meer tips hebben, hoor ik het graag!
Tot nu toe hebben we alleen vastgelegd dat we naar Kunming vliegen en daar beginnen met fietsen. We gaan sowieso langs Hanoi - en ik vlieg dus terug uit Bangkok.
Ben erg benieuwd naar Laos maar we willen de backpackers/toerist crowds zoveel mogelijk vermijden.
Thekla
koenie schreef:Oh God, wegblijven daar !
Gelukkig zal die bus 20 km west- of oostwaarts van Chiang Khan niet stoppen, en ook daar waren leuke GH'jes te vinden :D

Ik herinner me dat ik ooit in een heel knap bungalowtje geslapen heb op een dagje fietsen ten westen van Chiang Khan, aan dat kleine riviertje dat daar de grens met Laos vormt.
Nog even Bert ... en ik kom weer die kant uit :P
Je bedoelt waarschijnlijk Ban Pak Huay, daar zijn drie guesthouses met ook bungalowtjes aan de rivier Huai. Er zijn ook stenen bungalows boven de stroomversnelling. Deze laatste zijn niet low budget, maar je slaapt wel op een schitterende plek.
In Thailand is er buiten de toeristische gebieden meestal ruimte zat, behalve als Thai een lang weekend hebben vanwege een feesdag of een groep een geheel complex huurt.
thekla schreef:Bedankt!
En tsja, ik overweeg nu inderdaad om toch door te fietsen naar Vientiane :-)
Als jullie nog meer tips hebben, hoor ik het graag!
Tot nu toe hebben we alleen vastgelegd dat we naar Kunming vliegen en daar beginnen met fietsen. We gaan sowieso langs Hanoi - en ik vlieg dus terug uit Bangkok.
Ben erg benieuwd naar Laos maar we willen de backpackers/toerist crowds zoveel mogelijk vermijden.
Thekla
Schrik niet van de backpackers, maar de meeste concentreren zich in de backpackers area van Vang Vieng. Zelfs in andere delen van Vang Vieng heb je er al minder last van en van de heavy metal muziek.
[quote="koenie"]Hey Bert,

(Zoals je weet) ben ik even wat minder fanatiek aanwezig in Z-O Azië.
Ik herinner me echter nog toen ik de laatste keer (2008) vanuit Vientiane Thailand kwam ingefietst dat ze volop aan het werken waren om de trein nu tot in Vientiane te laten rijden.
Is dit (nog) niet in orde gekomen ?
quote]

Er gaat twee keer per dag een pendeltrein van Nong Khai over de brug naar Laos. Dit zijn niet de nachttreienen tussen Bangkok en Nong Khai V.V.
De pendeltrein stopt niet ver van de andere kant van de brug. Dit stukje kun je dus ook gemakkelijk fietsen.