Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fiets mee met de trein naar Barcelona - Forum Wereldfietser

fiets mee met de trein naar Barcelona

wij willen eind april met de trein naar Barcelona. De trein zou gaan naar Port Bou en dan verder over het spaanse net. We willen tourfietsen meenemen om van daaruit terug te fietsen. Volgens treinreiswinkel kan dat niet, er gaat geen trein naar Port Bou in april, pas in juni. Heeft iemand een suggestie?
Dahem schreef:wij willen eind april met de trein naar Barcelona. De trein zou gaan naar Port Bou en dan verder over het spaanse net. We willen tourfietsen meenemen om van daaruit terug te fietsen. Volgens treinreiswinkel kan dat niet, er gaat geen trein naar Port Bou in april, pas in juni. Heeft iemand een suggestie?
Met de trein naar Perpignan en dan op de fiets naar Port Bou, is maar zo'n 40 km, en vandaar naar Barcelona met de trein :wink:

Ik ben trouwens ooit met de trein van Girona naar Perpignan gegaan, was in februari, dus de kans is groot dat je vanuit Perpignan gewoon met de RENFE wel verder kan richting Barcelona. Moet je wel in Perpignan overstappen.
De trein tussen perpignan en port bou/cerbere rijdt gewoon. Er zijn zelfs directe treinen naar barcelona vanaf perpignan. Voor tijden kijk op db.de.
Je fiets kun je in het franse deel zoiezo meenemen in de TERtreinen (regionale stoptreinen). Of je daarvoor extra moet betalen hangt af van de regio, maar vaak ook van het humeur van de conducteur, heb ik afgelopen zomer gemerkt....
maar ik ben nog niet in Perpignan. Ik wil vertrekken vanuit Luxemburg. Hoe pak ik dat aan en nogmaals de fietsen moeten mee.
Dahem schreef:maar ik ben nog niet in Perpignan. Ik wil vertrekken vanuit Luxemburg. Hoe pak ik dat aan en nogmaals de fietsen moeten mee.
Van Luxemburg eerst naar Basel. Van Basel naar Geneve. Van Geneve naar Valence. Van Valence naar Avignon en van Avignon naar Narbonne. Van Narbonne nog even door naar Perpignan en dan verder met de Renfe Spanje in
Zie http://www.Bahn.de en reken op 24 uur treinen :wink:
Zie ook: http://www.treinreiswinkel.nl/trein_en_ ... n_Narbonne
Gezien de tijd die je kwijt bent om er te komen, het gedoe op de stations en wat de reis zelf kost zou ik haast aan vliegen gaan denken. Vanuit Luxemburg zal er in Duitsland, België of Luxemburg zelf vast wel een maatschappij voor minder dan de trein naar Barcelona vliegen. Ook al was dat niet je vraag.
Binnenkort zijn er ook ook goedkope lijnvluchten van Groningen naar Barcelona.
Wim
Pman schreef:Vanuit Luxemburg zal er in Duitsland, België of Luxemburg zelf vast wel een maatschappij voor minder dan de trein naar Barcelona vliegen.
Zeker, maar als je treinen ook ziet als vakantie is het goed te doen :wink:
Vroeger, in 1991, kostte het me 3 dagen om bij de Mont Saint Michel te komen per trein, dus dan valt dit nog wel mee 8)
Van Narbonne nog even door naar Perpignan en dan verder met de Renfe Spanje in
Volgens Renfe rijdt er alleen een Talgo trein tussen Perpignan en Portbou (gaat verder naar Barcelona - Alicante - Cartagena) en in de Talgo mag je geen fietsen meenemen.
Raimundo schreef: Volgens Renfe rijdt er alleen een Talgo trein tussen Perpignan en Portbou (gaat verder naar Barcelona - Alicante - Cartagena) en in de Talgo mag je geen fietsen meenemen.
Gewoon je fiets erin zetten en als een conducteur moeilijk doet; No hablo español en lekker blijven staan :wink:
Ik ben vorige week vanuit Barcelona met de trein teruggereisd naar Nederland. Vanuit Barcelona gaat een rechtstreekse regionale trein waar fietsen in mogen tot Cerbere net over de grens in Frankrijk. Hier ging tot onze verbazing wel een nachttrein (Corail Lunea) inclusief fietsplekken naar luxemburg om 20:26 aankomst 9:37. Een uur later ging er ook een naar Paris Austerlitz.
Op het station in Barcelona (hier gebruiken ze de DB planner) kenden ze deze nachttrein niet. Wel kon ik de nachttrein naar Parijs boeken maar ze konden geen fietsreserveringen maken.
In Cerbere was het niet meer mogelijk de kaartjes te kopen omdat we minder dan een uur van tevoren aankwamen. We kregen een carte d'access van de lokettist en dan mag je op de trein een kaartje kopen. 2 personen in couchettes met fiets 190euro.
Ik denk dat deze trein buiten de zomermaanden alleen op vrijdag, zaterdag en zondag gaat. Dit staat ook op de site van de treinreiswinkel, maar op de db reisplanner kennen ze deze niet.
Vanuit luxemburg zijn wij in een dag met lokale treinen via Trier, Koblenz naar Emmerich gegaan. Daar fietsen we 30km naar Nijmegen, ook kan je in Luxemburg via Belgie naar Nederland.
guido schreef:nachttrein (Corail Lunea)
Vanuit Metz gaat deze nachttrein rechtstreeks iedere dag naar Cebere, fietsen mogen mee !!
Vanaf Luxemburg is volgens http://www.bonjourlafrance.com/france-t ... -lunea.htm niet mogelijk; maar met een gewone trein van Luxemburg naar Metz is maar een klein stukje !! Op de hierboven genoemde site staan ook de vertrektijden !!
De DB-planner werkt niet goed voor Frankrijk als je de functie fiets mee aanvinkt. Alleen de TER-treinen waarin fietsen gratis meekunnen zitten in dit systeem. De Lunea-treinen en TGV's waar fietsen tegen betaling en na reservering meekunnen zitten niet in het systeem. Ook Belgie doet het niet goed op deze DB-planner als je fiets meenemen aanvinkt.
Dahem schreef:Volgens treinreiswinkel kan dat niet, er gaat geen trein naar Port Bou in april, pas in juni.
Toch vreemd want op huns site staat:
http://www.treinreiswinkel.nl/trein_en_ ... _Frankrijk

Via Luxemburg per nachttrein naar Avignon, Marseille, Nice, Perpignan, Narbonne en Cerbere

Vanuit Luxemburg vertrekt in het hoogseizoen dagelijks (daarbuiten in het weekend) een nachttrein naar Avignon, Nice en Port Bou (Frans/Spaanse grens). Op deze trein kunt u uw fiets meenemen in combinatie met een verblijf in een 6-persoonscouchette. Vanuit Nederland naar Luxemburg reist u per Intercity via Brussel Zuid.

Dus zou je in het weekend deze trein kunnen nemen, waarschijnlijk zonder overstappen en met de fiets mee !!
Prijs ongeveer 110 euro incl. fiets !!
Als alternatief (lees: voor wie veel tijd heeft) kan je ook via Toulouse en Latour de Carol Entveig naar Barcelona reizen. De Cercanias trein van Latour de Carol naar Barcelona vind je evenwel niet terug op de reisplanner van Deutsche Bahn.
lebelge schreef:Als alternatief (lees: voor wie veel tijd heeft) kan je ook via Toulouse en Latour de Carol Entveig naar Barcelona reizen. De Cercanias trein van Latour de Carol naar Barcelona vind je evenwel niet terug op de reisplanner van Deutsche Bahn.

Ga voor de Rodalies (Catalaans)/ Cercanías (Spaans) Barcelona en omgeving naar: http://www.renfe.com/EN/viajeros/cercan ... index.html
Let op de Catalaanse naam: La Tor de Querol-Entveig! Dus géén: Latour de Carol-Entveig!
Het stuk door de Pyreneen is een leuk treinreisje. Dit treintje loopt parallel aan een leuke weg om te fietsen over de Collade de Toses (1800 mtr). De trein gaat niet over deze col, maar door een tunnel. Fietsen zijn gratis. Er kunnen een paar fietsen mee op het balkon. Fietsen mogen andere reizigers niet hinderen. Ik was ooit in een dergelijke trein met een vrij grote groep Spaanse fietsers, die alle balkons volledig volbouwden met fietsen. Er volgde enige discussie met de conducteur, maar uiteindelijk mochten de fietsen blijven staan. Onderhandelen is een kunst in Spanje. Ik had ooit fietspech. Gelukkig vlakbij de halte van de enige bus die dag naar Burgos. De chauffeur wilde mijn fiets echte niet meenemen. Waarschijnlijk had hij geen zin om naar beneden te gaan om de klep van het bagageruim open te maken. Uieindelijk ging de man toch overstag en meteen was ook het ijs gebroken. Op het busstation van Burgos aangekomen gaf hij mij aan te blijven zitten. Met de bus werd ik volgens zijn zeggen naar de beste fietsenmaken van Burgos gebracht. Vervolgens ging de eerste zo norse chauffeur voor mij met de fietsenmaker onderhandelen dat ik toch zo snel en zo goed mogelijk geholpen zou worden. Ik kon weer snel op pad.
Dahem schreef:
di 06 mar, 2012 14:52
wij willen eind april met de trein naar Barcelona. De trein zou gaan naar Port Bou en dan verder over het spaanse net. We willen tourfietsen meenemen om van daaruit terug te fietsen. Volgens treinreiswinkel kan dat niet, er gaat geen trein naar Port Bou in april, pas in juni. Heeft iemand een suggestie?
Trein naar cerbere in Frankrijk. Met de fiets grens oversteken naar Por bou. Trein maar Barcelona rechtstreeks . Prettige tocht.
Ik weet niet zeker of de TS tien jaar op dit antwoord heeft zitten wachten.

Maar nu we hier toch zijn, wat is op dit moment de status van de Franse nachttreinen en hun mogelijkheid tot fietstransport? Op zeker moment waren ze afgeschaft, toen deels weer terug, toen...
Inderdaad een tamelijk bizar bericht. Michael W., in 2016 overleden. Even weer tot leven.
Wim schreef:
wo 07 mar, 2012 22:19
Binnenkort zijn er ook ook goedkope lijnvluchten van Groningen naar Barcelona.
Wim
Ook opvallend.
Wie schrijft vandaag nog zo'n bericht?