Additionally, paste this code immediately after the opening tag: City Night Line Praag - Amsterdam - Forum Wereldfietser

City Night Line Praag - Amsterdam

Hallo,

Ik vertrek binnen 3 weken met de fiets naar Praag. Voor de terugweg heb ik een reis geboekt met de City Night Line van Praag naar Amsterdam en van Amsterdam naar Antwerpen. Bij het aankopen van deze tickets via het loket voor internationale reizen van de NMBS heb ik uitdrukkelijk gevraagd om mee te reserveren voor de fiets, maar dit was niet mogelijk via hun computer. Er is wel mogelijkheid voor fietsvervoer op de City Night Line, maar ze beweren dat je dat enkel in het land van vertrek kan kopen. Nu zag ik online dat vooraf reserveren verplicht is. Is dit effectief een must, ga ik in de problemen komen als ik dit niet op voorhand doe? Kan ik ergens anders wél een fietsticket kopen? Of moet ik gewoon de dag dat ik in Praag aankom direct naar het Centraal Station voor een ticketje voor de fiets? Wat zijn jullie tips/mening?

Koen
Je moet inderdaad je fietsplaats van te voren reserveren. Er zijn nl maar 6 plaatsen in die trein voor de fiets! En die reservering doe je gelijk met de aankoop van je ticket. Per dag kost een internationaal kaartje voor de fiets je 12 euro. Ik zou gewoon maar even teruggaan, vandaag nog. Wij zijn vorig jaar met een hele groep WF-ers van Praag naar Amsterdam gereisd.
Als je telefonisch boekt, kan je wel je fiets reserveren. Ik zou dus even bellen (0900-9296). Er zijn overigens 8 fiets-plaatsen naar Praag toe.
Koen,

Je kan in België je fietsticketje niet kopen, dat klopt, maar wel degelijk je reservering boeken! Dat heb ik ook dit jaar weer gedaan voor de CNL naar Kopenhagen. Ik vertrek overigens vanaf Keulen, maar misschien is voor jou vanaf Amsterdam inderdaad handiger. Voor mij wil dat zeggen dat ik bij mijn eerste overstap in Duitsland (zijnde Aken) dus een fietsticketje moet kopen. Door de reservering ben ik zeker van een fietsplek in de CNL, en dat is wel degelijk nodig!

Groetjes,

An
Dag Anneke,

Ik heb mijn trein gereserveerd en betaald, dit is volgens jou genoeg? Of kan ik het ticket voor de fiets ook reserveren en pas in Praag betalen? Desnoods moet ik nog eens terug naar de NMBS stappen. De juffrouw aan de balie verzekerde me dat de fietsplaatsen op die verbinding zelden volzet zijn, dat ik mijn fiets dus zeker kon meenemen. Geen idee of ze dat zeker weet of uit haar mouw schut. Heb niet veel zin om een discussie aan te gaan met het treinpersoneel om mijn fiets toch mee te krijgen indien volzet, zeker niet omdat mijn Tsjechisch niet zo goed is. ;-)

Groeten,
Koen
Beste Koen,

Probeer te reserveren via de Treinreiswinkel in Nederland. Zij kunnen namelijk wel voor de fiets een plaats reserveren in de CityNightLine.
www.treinreiswinkel.nl
Koen,

Als je fietsplek gereserveerd is heb je daar een apart ticket voor gekregen! En in het zomerseizoen zitten de fietsplekken wel degelijk snel vol, zeker in het weekend... Die dame kende er volgens mij niet veel van :D In Leuven checken ze echt in de computer of er nog fietsplaatsen zijn... Ik vertrek bv. 1 dagje vroeger dan oorspronkelijk gepland naar Kopenhagen omdat de fietsplekken op vrijdag al volzet waren. Check anders even of je een fietsreserveringsticket gekregen hebt? Ik heb 2 tickets voor Kopenhagen: een ticket voor mezelf en een (gratis) fietsplekreservering. Ik moet dan zelf nog een fietsticket kopen in Duitsland.

Veel succes alvast!

An
De dame beweerde dat ze wel kon checken of er nog plaatsen waren, maar ze kon het niet bestellen. Enkel fietsticketjes van België naar een buitenlands land was mogelijk om te reserveren, vanuit een ander land naar België niet (zoals bij mij, ik kan geen fietsticket bestellen van Praag naar Amsterdam en zelfs niet van Amsterdam naar Antwerpen). Ze heeft daar zelfs voor naar haar overste gebeld (omdat ik het zelf niet kon geloven). Nu ga ik wel met jouw beweringen terug naar de NMBS kantoren, want ik wil niet voor onaangename verassingen komen te staan. Ik heb niet voor niets zo vroeg (3 maanden op voorhand) gereserveerd! Gelukkig is het wel op een woensdag dat ik de trein pak, dus dan is het hopelijk minder druk.

@ Bert, ik heb de treintickets vorige maand al besteld...

Dank voor jullie antwoorden!

Koen
De dame beweerde dat ze wel kon checken of er nog plaatsen waren, maar ze kon het niet bestellen. Enkel fietsticketjes van België naar een buitenlands land was mogelijk om te reserveren, vanuit een ander land naar België niet (zoals bij mij, ik kan geen fietsticket bestellen van Praag naar Amsterdam en zelfs niet van Amsterdam naar Antwerpen). Ze heeft daar zelfs voor naar haar overste gebeld (omdat ik het zelf niet kon geloven). Nu ga ik wel met jouw beweringen terug naar de NMBS kantoren, want ik wil niet voor onaangename verassingen komen te staan. Ik heb niet voor niets zo vroeg (3 maanden op voorhand) gereserveerd! Gelukkig is het wel op een woensdag dat ik de trein pak, dus dan is het hopelijk minder druk.

@ Bert, ik heb de treintickets vorige maand al besteld...

Dank voor jullie antwoorden!

Koen
Je kan ook met de Nederlandse Highspeed bellen. Daar kan je ook treinkaartjes voor je fiets kopen en je plek laten reserveren. Zo doe ik het altijd.
KoenBelien schreef:De dame beweerde dat ze wel kon checken of er nog plaatsen waren, maar ze kon het niet bestellen. Enkel fietsticketjes van België naar een buitenlands land was mogelijk om te reserveren, vanuit een ander land naar België niet (zoals bij mij, ik kan geen fietsticket bestellen van Praag naar Amsterdam en zelfs niet van Amsterdam naar Antwerpen). Ze heeft daar zelfs voor naar haar overste gebeld (omdat ik het zelf niet kon geloven). Nu ga ik wel met jouw beweringen terug naar de NMBS kantoren, want ik wil niet voor onaangename verassingen komen te staan. Ik heb niet voor niets zo vroeg (3 maanden op voorhand) gereserveerd! Gelukkig is het wel op een woensdag dat ik de trein pak, dus dan is het hopelijk minder druk.

@ Bert, ik heb de treintickets vorige maand al besteld...

Dank voor jullie antwoorden!

Koen
Jammer dat je niet eerder de berichten op dit forum onder het kopje fiets en trein goed hebt uitgeplozen.
Je kunt altijd proberen of de Treinreiswinkel voor jou alleen de reservering voor je fiets kan regelen. Je zult dan wel de boekingskosten moeten betalen, maar als je zekerheid wenst dat de fiets ook meekan in de trein waarin voor jezelf wel is gereserveerd, dan zou ik onmiddellijk met de Treinreiswinkel bellen.
Met de Nederlandse Hispeed heb ik alleen maar slechte ervaring. Dankzij Hispeed rijden de CNL-treinen van Nederland naar Wenen en Milaan niet meer. "Wij willen het meenemen van fietsen in de CNL-treinen niet promoten," is een reactie die ik van hun woordvoeder kreeg. Verder is het de vraag of je dat Hispeed-nummer 0900 - 92 96 (€ 0,35 euro per minuut voor Nederland) kunt bellen vanuit Belgie. € 0,35 euro per minuut is inderdaad high speed!
Hey Bert en Anneke,

Ik had inderdaad beter wat vroeger mijn vraag hier gesteld. Maar ik kom net van het NMBS kantoor te Antwerpen en deze keer heb ik een medewerker te spreken gekregen die er duidelijk veel meer van wist. Resultaat: de reservering voor de fiets op desbetreffende datum is gelukt! Al mijn tickets zijn in orde. Dus jullie berichten hebben me duidelijk verder geholpen, waarvoor dank.

Anderzijds vind ik het absurd dat men fietsen op treinen niet promoot. Dit is zowat het enige vervoermiddel waar je fiets 100% schadeloos kan worden vervoert (op lange afstanden). Mensen die fietsen, fietsvakanties of gewoon iedere CO2-arme reis in het algemeen minachten vind ik totaal onbegrijpelijk.

Groeten,
Koen
KoenBelien schreef:Hey Bert en Anneke,

Ik had inderdaad beter wat vroeger mijn vraag hier gesteld. Maar ik kom net van het NMBS kantoor te Antwerpen en deze keer heb ik een medewerker te spreken gekregen die er duidelijk veel meer van wist. Resultaat: de reservering voor de fiets op desbetreffende datum is gelukt! Al mijn tickets zijn in orde. Dus jullie berichten hebben me duidelijk verder geholpen, waarvoor dank.

Anderzijds vind ik het absurd dat men fietsen op treinen niet promoot. Dit is zowat het enige vervoermiddel waar je fiets 100% schadeloos kan worden vervoert (op lange afstanden). Mensen die fietsen, fietsvakanties of gewoon iedere CO2-arme reis in het algemeen minachten vind ik totaal onbegrijpelijk.

Groeten,
Koen
Gelukkig ligt Duffel niet ver van Antwerpen!

Veel plezier tijdens je reis. Komt er nog een verslag?

Groetjes uit Amsterdam,

Bert
Koen, Bert, e.a.,

In België kan je ook gewoon je fietsplaats reserveren hoor. En wat jij zegt Koen, klopt! De dame kan nakijken of er plaatsten zijn, ze kan het ticket niet voor je kopen. MAAAAR: ze kan je wel van een plaats verzekeren door je plek te reserveren! Ik hoop dus dat ze dat voor jou gedaan heeft...

Treinreiswinkel heeft boekingskosten enzo, dat is in België niet het geval. Als je gewoon naar het internationale loket gaat moeten ze je zo kunnen helpen... Het is wel altijd verstandig om bv op de site van de Deutsche Bahn (vind ik zelf handig) even uit te zoeken wat de mogelijkheden zijn en daarmee naar het station te trekken.

Groetjes,

An
KoenBelien schreef:Anderzijds vind ik het absurd dat men fietsen op treinen niet promoot.
Wie bedoel je hier met 'men', Koen? Het lijkt me stug dat de spoorwegexploitant winst maakt op fietswagons waar relatief weinig voor wordt betaald dus die heeft er zeker geen belang bij.
De Europese overheden zouden, als grootaandeelhouder van de spoorwegmaatschappijen, als enige het fietsgebruik kunnen stimuleren, maar nogmaals; dit kost veel geld en er zijn weinig krachtige lobbygroepen die dit aankaarten bij politici.

Niet dat ik het met je eens ben hoor Koen -integendeel- maar ik denk dat grensoverschrijdende treinverkeer met voldoende fietscapaciteit nog echt een zorgenkindje blijft.
Ook Grensoverschrijdend reizigersverkeer zonder fietsenvervoer is vaak een groot zorgenkindje. De HSL-lijn van Amsterdam naar Keulen en Frankfurt scoort op het Nederlandse traject nog altijd ver onder de maat en staat zelfs onder druk. Het vervelende is dat het reizigersverkeer is geprivatiseerd en de overheden weinig zeggenschap hebben. Het realiseren van een in verhouding beperkt aantal fietsplaatsen in een tein kost in verhouding weinig geld , tijd en inspanning. Nu zijn er voldoende zitplaatsen leeg: in sommige treinen zelfs veel zitplaatsen. Alles om die zitplaatsen gevuld te krijgen zou dus kunnen helpen. De reiziger met een fiets koopt immers een kaartje voor een zitplaats is bereid een toeslag voor de fiets te betalen Mensen die met de fiets op vakantie gaan hebben immers gemiddeld een hogere opleiding en een beter inkomen.
Opmerkelijk is dat bijvoorbeeld in de Sneeuw-Thalys er wel stoelen uit de trein gehaald worden voor rekken waarin ski's en snowboards geplaats kunnen worden. Maar zoals de voorvoerder van NS-Hispeed verder uitsprak: "Wij richten ons primair op zakelijke reizigers, fietsen vervuilen de trein en verlagen de status."
bert sitters schreef:Het vervelende is dat het reizigersverkeer is geprivatiseerd en de overheden weinig zeggenschap hebben."
De Nederlandse overheid is nog steeds 100% aandeelhouder van de NS...

Mooie uitspraak van de NS: "Fietsen verlagen de status". Het is dus een marketingverhaal. Ze willen graag een imago van snelle managers met slechts een maatpak, overjas en koffertje die in de 1e klasse een krantje en croissantje nemen.
Feit is dat het meeste grensoverschrijdend zakenverkeer op afstanden tot 400km lekker met de lease-auto gedaan wordt.

Het internationale treinverkeer is daarbij gewoon niet rendabel. Net als al het meeste openbaar vervoer trouwens. Mensen die vinden dat het OV duur is, zouden eens moeten weten wat de dekkingsgraad van de meeste lijnen is. Het wordt zwaar gesubsidieerd.
Prima vind ik, maar zorg dan ook voor goede voorzieningen voor de fiets!
CNL is geheel in handen van Deutsche Bahn. Ik neem aan dat die ook de treinsamenstelling, de tarieven en de fietsvoorwaarden bepaalt. NS Hispeed is slechts doorverkoper van kaartjes.
Dat de CNL-diensten naar Milaan en Wenen al na korte tijd uit de dienstregeling zijn verwijderd komt natuurlijk door de goedkope vliegtickets. Daar valt onmogelijk tegenop te concurreren. Die paar fietsers die de voorkeur geven aan de nachttrein maken wat dat betreft het verschil niet.
CNL is sinds enkele jaren inderdaad geheel van de DB.
De ICE van Amsterdam via Keulen naar Frankfurt is een samenwerking van NS Hispeed en de DB. De treinen op het Nederlandse deel trekken onvoldoende passagiers. De CNL naar Wenen vertrok rond 17:00 uur uit Amsterdam. Om 16:30 uur vertrekt ook een ICE-trein uit Amsterdam. Het idee was dat de passagiers voor de nachttrein naar Wenen ook met de ICE-trein naar Keulen konden om daar om 20:00 over te stappen op de EuroNightLine naar Wenen. Aldus geschiedde.
Helaas kunnen er in de ICE geen fietsen mee.
Annetje schreef: De dame kan nakijken of er plaatsten zijn, ze kan het ticket niet voor je kopen. MAAAAR: ze kan je wel van een plaats verzekeren door je plek te reserveren! Ik hoop dus dat ze dat voor jou gedaan heeft...
Bij mijn bezoek aan het station zondag heeft men dat gelukkig voor me rechtgezet (de eerste dame wist blijkbaar niet met wat ze bezig was). Ik heb nu zoals jij eerder vermelde ook een speciaal kaartje gekregen die de reservering bevestigd, dus moet enkel nog dat kaartje kopen in Praag.
bert sitters schreef:
Gelukkig ligt Duffel niet ver van Antwerpen!

Veel plezier tijdens je reis. Komt er nog een verslag?

Groetjes uit Amsterdam,

Bert
Ik vermoed dat je even hebt opgezocht waar Duffel ligt, aangezien dat maar een doodgewoon Belgische gemeente is die niet zoveel mensen kent...? Maar het is inderdaad niet ver van Antwerpen, en aangezien ik daar werk was ik snel even op en neer gegaan met mijn treinabonnement. ;-)

Een reisverslag, foto's en andere informatie komt er zeker en vast! Ik zal ze hier op het forum plaatsen en op mijn website (http://www.travelbybike.be).

Groeten,
Koen