Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Meer TGV's met fietsplaatsen van Parijs richting Marseille - Forum Wereldfietser

Meer TGV's met fietsplaatsen van Parijs richting Marseille

Met ingang van de nieuwe dienstregeling 2023 gaan meer TGV's met fietsplaatsen op de verbinding Parijs-Lyon-Marseille. Dagelijkse gaat een TGV met fietsplaatsen door naar Nice . Er gaat ook een TGV met fietsplaatsen van Straatsburg naar Marseille. De nachttrein verlenging van Parijs-Lourdes wordt in de zomer verlengd naar Hendaye.
Helaas nog geen nieuws over fietsen in de Thalys van Amsterdam naar Parijs. Er zijn nu vier treinstellen gerenoveerd en voorzien van fietsplaatsen, maar dat is nog te weinig om een dienstregeling aan te bieden.
Zijn dit dan fietsplaatsen waar je fiets 'helemaal' in mag of moet je je fiets nog steeds gedeeltelijk uit elkaar halen en in een doos verpakken?
Dit zijn fietsplaatsen voor ongedemonteerde en onverpakte fietsen. Al heb ik in 2015 een keer meegemaakt dat een conducteur in een TGV waar ik mijn fiets op een door mij geboekte fietsplek had neergezet, bleef volhouden dat er eigenlijk ook nog een hoes omheen had gemoeten. Dit zal zijn persoonlijke mening zijn geweest; de 'hoesverplichting' geldt bij de SNCF alleen voor gedemonteerde fietsen die zonder bijbetaling als bagage mee kunnen, zolang ze in een ruimte voor koffers passen.
Ha, dat is fijn om te lezen!

Maar er zijn dus al meer TGV's waar je fiets ongedemonteerd in mag? Want ik dacht dat je 'm in de TGV altijd moest verpakken.
TGV's met fietsplaatsen kun je vinden met de app SNCF Connect.
Nadat je in deze app je reisdoel en vertrekstation hebt ingevoeld, kun je bij de optie 'Toevoegen' plaats voor een niet-gedemonteerde fiets reserveren. Daarna krijg je te zien in welke snelle treinen er nog plek voor jou en je fiets is.
Deze optie werkt alleen voor de snellere treinen van de SNCF. Regionale treinen (TER) met fietshaken krijg je juist weer niet te zien als je in deze app een fiets hebt toevoegd. Voor TER-treinen is het vaak handiger om de app van Deutsche Bahn te gebruiken, die echter weer geen fietsplekken in snelle Franse treinen laat zien.
Ik heb de app meteen op mijn telefoon gezet :D Bedankt voor de tip!

(Als je nog meer handige uitzoeken-of-de-fiets-in-de-trein-mag-apps weet, houd ik mij aanbevolen.)