Nieuwe fietsverbindingen dienstregeling 2023

Beste fietsers
Hier weer een topic voor nieuwe fiets en trein opties voor 2023.
Ik trap af met een flinke wijzigingen in de dienst op Basel en München.

Er komen extra dagtreinen op Basel. De ICE die tot nu toe vanaf Keulen rijdt is doorgetrokken en begint in Hamburg. Deze sluit in Düsseldorf met een kwartier overstap prima aan op de trein uit Venlo. Materieel is ICE4 met 8 fietsplaatsen per trein.
Trein ICE 107: V. 12:23 Düsseldorf Hbf A. 16:47 Basel SBB
Trein ICE 109: V. 14:23 Düsseldorf Hbf A. 18:47 Basel SBB
Trein ICE 201: V. 16:23 Düsseldorf Hbf A. 20:47 Basel SBB
Trein ICE 203: V. 18:23 Düsseldorf Hbf A. 22:47 Basel SBB
Trein ICE 205: V. 20:23 Düsseldorf Hbf A. 00.59 Basel SBB
En daarna de nachttrein…

In Mannheim heb je een cross platform overstap van 5 minuten op de ICE naar München, ook met 8 fietsplaatsen.
Daar staat tegenover dat de huidige ICE vanaf Düsseldorf naar München met fietsplaatsen is omgelegd via Wuppertal. Om deze treinen te nemen moet je nu in Wuppertal of Keulen opstappen.
Omgekeerd is het voor reizigers uit Zuid Nederland richting Hamburg interessant, omdat er op elk uur vanuit Venlo/Arnhem en via Düsseldorf/Wuppertal een ICE met Fietsplaatsen rijdt naar Hamburg…
Bron: Bahn.de
(noot: op de site van Bahn.de staat nu nog dat fietsplaatsen bezet zijn, maar ik neem aan dat dat vanaf 12 dec anders wordt)
Grt Hans
Ik zou wel rekening houden met uitvallende ICE-treinen. Dat schijnt met enige regelmaat te gebeuren, en vaak weet je dat dan pas op het laatste moment.
yeshouse schreef:
vr 18 nov, 2022 12:28
In Mannheim heb je een cross platform overstap van 5 minuten op de ICE naar München, ook met 8 fietsplaatsen.
Daar staat tegenover dat de huidige ICE vanaf Düsseldorf naar München met fietsplaatsen is omgelegd via Wuppertal.
Ik zou een overstap van 5 minuten niet vertrouwen met de ICE en zeker niet met een fiets.

In de app DB Navigator zie ik een betere, want rechtstreekse, ICE met fietsplaatsen naar München, in 5 uur:
ICE 519: 13:24 Düsseldorf Hbf - 18:26 München

PS. Rijdt ook om 7:24 maar dat is wellicht te vroeg (vanuit Nederland).

Op zaterdag en vanaf 26/5 ook dagelijks, rijdt er nog een extra trein, die zelfs nog sneller (in 4 uur en 36 minuten) in München staat: Deze rijdt in tegenstelling tot de vorige trein via Stuttgart-Ulm (gezien de haltetijdstippen wellicht via de nieuwe hogesnelheidslijn Wendlingen-Ulm):
ICE 917: 10:51 Düsseldorf Hbf -15:27 München

Bovenstaande treinen rijden volgens de apps van DB en ÖBB (verkeersdagen) tot en met 30 juni. Nadien rijden die ook, maar verandert de dienstregeling met enkele minuten.

(Ook zie ik dat er dit jaar (2022) eigenlijk veel meer van deze rechtstreekse treinen met fietsplaatsen naar München reden)
yeshouse schreef:
vr 18 nov, 2022 12:28
In Mannheim heb je een cross platform overstap van 5 minuten op de ICE naar München
Als je een idee wilt krijgen van de stiptheid van pakweg ICE 109 zie je bij max. delay op Zugfinder dat hij ter hoogte van Mannheim wellicht meer niet dan wel de overstap van 5 minuten haalt:
https://www.zugfinder.net/en/train-ICE_109
Een directe trein voorkomt al heel wat problemen.
willem.m schreef: Ik zou wel rekening houden met uitvallende ICE-treinen. Dat schijnt met enige regelmaat te gebeuren, en vaak weet je dat dan pas op het laatste moment.
Aangezien we de huidige problematische ICE-verbinding (ICE 3M) over de grens met Nederland en België momenteel nog niet kunnen nemen met de fiets (normaal wel na 2024 met de nieuwe ICE 3neo), hebben we alvast dat probleem niet.
Maar ook in Duitsland zijn er vertragingen en annulaties. Maar door een doorgaand ticket (=garantie) van vertrek tot aankomst te kopen en dan bij problemen een andere verbinding te zoeken (DB Navigator app) raak je daar wel doorheen.
Een belangrijke nieuwigheid:
Volgens de reisplanners van DB en ÖBB kunnen er nu ook fietsen mee op de nachttreinen (ÖBB Nightjet) van Amsterdam naar Wenen en naar Innsbruck, vanaf de nieuwe dienstregeling (11 december 2022).
(In de nachttrein naar Basel was dit al een jaar mogelijk).

Op de website van Nightjet staat het wel nog niet vermeld bij de verbindingen met fiets.
Op de website van de NS staat nog de oude beperking.
Fiets mee in de nachttrein Nightjet
In de rechtstreekste nachttrein van Amsterdam naar Wenen en München en Innsbruck kunt u tot december 2022 geen fiets meenemen. De fiets kan wel worden meegenomen als bagage. De fiets moet u hiervoor demonteren en verpakken in een fietshoes of -koffer van maximaal 85x85 cm.
In de nachttrein naar Basel en Zürich kunt u wel een fiets meenemen.
https://www.nsinternational.com/nl/voor ... in)-anchor
Op de tjechische treinensite staat de samenstelling van de Nightjet naar Innsbruck voor 2023 :

https://www.vagonweb.cz/razeni/vlak.php ... =&rok=2023

Drie fietsplaatsen voor Wenen en drie fietsplaatsen voor Innsbruck
wees er op tijd bij!
grt Hans