2 fietsen mee op Thalys Parijs vanaf december 2022

Treinreiziger.nl heeft een verlossende datum:
Vanaf eind 2022 wordt het mogelijk om tussen Amsterdam, Brussel en Parijs de fiets mee te nemen in de trein. Althans, voor een enkele rit per dag

Vanaf december 2022 zullen er naar verwachting voldoende treinstellen gerenoveerd zijn om op enkele treinen de fietsplekken aan te bieden.

Doordat elke trein slechts twee fietsplekken krijgt, zullen de plekken naar verwachting snel uitverkocht zijn. De fietsplekken bevinden zich in rijtuig 1. Op het moment dat er geen fietsen mee gaan, kunnen er drie klapstoelen gebruikt worden.
https://www.treinreiziger.nl/vanaf-eind ... et-thalys/
De prijs is nog niet bekend gemaakt
Ik sprak gisteren in de feestelijke trein de CEO van de Thalys Bertrand Gosselin . Hij hield wat betreft de datum nog wel een slag om de arm. Er is nu een treinstel klaar en tweede wordt nu aangepakt. Eerst moeten zeven of acht treinstellen gereed zijn voordat het fietsproduct kan worden aangeboden.
De twee fietsplaatsen zijn in de voormalige salon op de kop van het premiumrijtuig. Deze salon was bedoeld voor gezelschappen, maar er kwamen nauwelijks boekingen.
Behalve de twee fietsplaatsen zijn er 12 tweede klas zitplaatsen gekomen. Het is de bedoeling dat mensen die een fietsplaats boeken een stoel krijgen naast hun fiets.
Er zouden in deze voormalige salon gemakkelijk een paar vaste stoelen vervangen door klapstoeltjes om ruimte te bieden aan meer fietsplaatsen . De CEO liet zich niet daarover uit. Hij gaf wel aan eerst af te wachten hoeveel boekingen voor fietsplaatsen er komen. De plaatsen zijn 3 maanden voor de reis te boeken.
Op station Brussel-Zuid stonden de Belgische minister van Mobiliteit Georges Gilkinet en de CEO van de Belgische spoorwegmaatschappij NMBS Sophie Dutordoir de trein op te wachten. Beide uitten zich in hun toespraak het belang van fietsenvervoer in de trein. De NMBS, een Belgisch staatsbedrijf bezit 18% van de aandelen van de Thalys en Eurostar. Beide bedrijven moeten samenvloeien. Wellicht kunnen zij aandringen op meer fietsplaatsen in de toekomst. 60% van de aandelen van Thalys en Eurostar is eigendom van de Franse spoorwegmaatschappij SNCF. Ook dit bedrijf zet zich nu in voor het meenemen van meer fietsen.
In de nieuwe TGV's die voor de Olympische Spelen in Parijs van 2024 moeten gaan rijden komen 8 vaste fietsplaatsen en een aantal tijdelijke fietsplaatsen in de vakantiemaanden.
Ik heb een reactie ontvangen van Thalys over het kunnen boeken van fietsplaatsen. Volgens Thalys kan dat voorlopig nog niet. Er moeten eerst voldoende Thalys-treinstellen omgebouwd zijn met fietsplaatsen om het product aan te kunnen bieden.
bert sitters schreef:
wo 05 okt, 2022 07:24
Ik heb een reactie ontvangen van Thalys over het kunnen boeken van fietsplaatsen. Volgens Thalys kan dat voorlopig nog niet. Er moeten eerst voldoende Thalys-treinstellen omgebouwd zijn met fietsplaatsen om het product aan te kunnen bieden.
Op de Franse Wikipedia is er een insider die de status bijhoudt welke Thalys-stellen de Ruby-renovatie gekregen hebben, Klap daarvoor de balk open "État du matériel":
https://fr.wikipedia.org/wiki/TGV_PBKA
Laatste status (19/09/2022 toegevoegd): twee rijtuigen omgebouwd, wat evenveel is een jaar geleden ten tijde van dat persmoment. Dus ligt die renovatie al een jaar stil?

Los daarvan lees ik ook op het Belgische treinforum hgbtf.be dat de SNCF overweegt de Thalys PBA-treinstellen over te kopen van haar dochter. Dat deeltje van de vloot krijgt dan niet deze renovatie in Thalys-kleuren.
Wordt vervolgd...
DriesO schreef:
wo 05 okt, 2022 16:35
Op de Franse Wikipedia is er een insider die de status bijhoudt welke Thalys-stellen de Ruby-renovatie gekregen hebben, Klap daarvoor de balk open "État du matériel":
https://fr.wikipedia.org/wiki/TGV_PBKA
Laatste status (19/09/2022 toegevoegd): twee [edit] treinstellen omgebouwd, wat evenveel is een jaar geleden ten tijde van dat persmoment. Dus ligt die renovatie al een jaar stil?
Die renovatie ligt niet helemaal stil: dat tweede Ruby-treinstel 4302 is pas de werkplaats uitgereden, nadat het in de SNCF-werkplaats gedurende een jaar gerenoveerd is.
Dat weten we dankzij het documentatiewerk van treinfoto-fanatiekelingen:
https://www.cheminots.net/topic/23776-t ... /#comments

Aan dit tempo duurt het nog lang voor de 7 à 8 benodigde Ruby-treinstellen er zijn om te kunnen starten met fietskaartjes...