Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nachttrein ÖBB Hannover-Wenen weigert geldige fietstickets - Forum Wereldfietser

Nachttrein ÖBB Hannover-Wenen weigert geldige fietstickets

Datum: 6 september 2022
Treinmaatschappij: ÖBB
Vertrekstation: Hannover
Bestemming: Wenen
Fietsroute: Midden-Europa van Paul Benjaminse (traject van Wenen naar Verona)
Ervaringen:

Nu de nachttrein weer helemaal terug is, leek het ons een leuk idee van de trein te nemen naar Wenen. Aangezien de nachttrein Brussel – Wenen geen niet-gedemonteerde fietsen aanvaardt, vonden we Mechelen-Amsterdam-Hannover-Wenen een doenbaar alternatief. Onze laatste trein was de nachttrein Hannover-Wenen. Deze trein vertrekt om 21u57 in Hannover, en zou ons om 9u19 uitgeslapen in Wenen brengen. Perfect voor een dagje citytrippen alvorens te beginnen fietsen.

Bij aankomst in Hannover stond de nachttrein aangekondigd met een half uur vertraging. Dan verschijnt er iets vreemd op de infoborden: “Nightjet Wien - Ohne Fahrradbeförderung». We checken voor de zekerheid onze treinkaartjes, waarop wel degelijk Standardfahrrad (bis L:185 x B:60 x H:110 cm) vermeld staat. Een Duitse fietser voor Innsbruck komt even polsen naar onze bestemming, maar bevestigt ons vermoeden dat er wel degelijk stront aan de knikker hangt. Wanneer de trein toekomt, worden we doodleuk geweigerd met geldige vervoersbewijzen. We krijgen veel excuses van de boordchef dat de trein niet met het voorziene materieel rijdt, maar worden 's avonds laat doodleuk op een leeg perron achtergelaten in Hannover. Zonder oplossing.

De infobalie van ÖBB is gesloten tijdens de rijtijden van hun product, dus trekken we naar de infostand van het station. De reiswinkel van DB opent om 7u. Er zit dus niks anders op dan te overnachten in Hannover. De infobalie van DB regelt na veel vijven en zessen een hotel dat, kwestie van in de sfeer te blijven, geen fietsen aanvaardt. Terug van het hotel naar de infobalie van het station. DB regelt een bergingskot voor onze fietsen in het station, zodat we na middernacht eindelijk kunnen inchecken in het hotel.

De wekker gaat om 5u45 in Hannover, en we hebben geen oog toegedaan. Om exact 6u belt mijn vriendin naar de helpdesk van ÖBB (betalend nummer), die na een lang keuzemenu wel 2 keer afleggen bij het doorschakelen. De geur van een stinkend potje zeker? In een derde poging is de oplossing van ÖBB: neem de Flixbus! Helaas pindakaas: Flixbus aanvaardt de elektrische fiets van mijn vriendin niet. En wat met ons geld? ÖBB raadt aan van een klachtenformulier in te vullen, zodat we een deel (!!!) van ons oorspronkelijk ticket zouden kunnen terugvorderen. Veel tijd verloren voor niets dus.

Met de moed der wanhoop gaan we voor een tweede opinie naar de reiswinkel van DB. Volgens de reiswinkel is het onmogelijk om dezelfde dag nog in Wenen te geraken met onze fietsen. Hun oplossing: 5 regionale treinen, waarbij we die avond in München zouden stranden. Ook na München belooft DB ons een lijdensweg tot in Wenen. Dan maar een hulplijn inschakelen. Een fietsvriend raadt een fietsvriendelijke treinroute aan met overstappen in Berlijn en Praag. Met die oplossing zouden we dezelfde dag nog in Wenen kunnen geraken! Na drie lange treinritten komen we eindelijk om 22u49 aan in Wenen. Niet dankzij de experten van DB of ÖBB, maar dankzij een bevriende vakantiefietser.

De dag nadien dienen we een klacht in bij ÖBB, die tot op het moment van schrijven geen enkele oplossing voor compensatie hebben.
wat een gedoe! vervelend!

kan je rechtsbijstandverzekering iets voor je doen? of ben je vaste klant bij de Belgische NS (kaarthouder) en kunnen die helpen?
terugboeken van de betaling via je bank lukt veelal niet.
als het echt niet goed komt, kun je nog aan aangifte van oplichting denken (wel betaald, niet geleverd).

en: nu eerst lekker fietsen, toch?!
Dieptreurig dit totale gebrek aan service en creativiteit van het dienstdoende spoorpersoneel. Jaren geleden troffen wij aan het begin van onze vakantie op Amsterdam Centraal ook een nachttrein aan zonder fietswagon, waar we 2 fietskaartjes voor geboekt hadden. Onze fietsen konden we toen zonder problemen in een niet gebruikte couchette plaatsen.
keesswart schreef:
vr 30 sep, 2022 23:01
Dieptreurig dit totale gebrek aan service en creativiteit van het dienstdoende spoorpersoneel. Jaren geleden troffen wij aan het begin van onze vakantie op Amsterdam Centraal ook een nachttrein aan zonder fietswagon, waar we 2 fietskaartjes voor geboekt hadden. Onze fietsen konden we toen zonder problemen in een niet gebruikte couchette plaatsen.
Exact hetzelfde meegemaakt met fiets, fietskar en tandem. Ook die konden mee in een lege couchette.
Ik zit heel toevallig "as we speak" nu in de obb nachttrein richting wenen (ga er in Wels al uit), gisteravond vanaf hannover vertrokken. Voor mijn fiets was er gelukkig wel gewoon plek. Hoewel in totaal ook maar een stuk of drie (ophang) plekken voorzover ik kon zien. Maar ik heb dus niks te klagen. We maakten wel een "detour" waardoor de reis een uur of twee langer duurt maar dat betekent alleen extra lang uitslapen.

Wat ontzettend vervelend dat het voor jullie zo rampzalig verlopen is. Dit is inderdaad niet acceptabel. Hopelijk krijgen jullie afdoende compensatie.
alma schreef:
za 01 okt, 2022 06:40
keesswart schreef:
vr 30 sep, 2022 23:01
Dieptreurig dit totale gebrek aan service en creativiteit van het dienstdoende spoorpersoneel. Jaren geleden troffen wij aan het begin van onze vakantie op Amsterdam Centraal ook een nachttrein aan zonder fietswagon, waar we 2 fietskaartjes voor geboekt hadden. Onze fietsen konden we toen zonder problemen in een niet gebruikte couchette plaatsen.
Exact hetzelfde meegemaakt met fiets, fietskar en tandem. Ook die konden mee in een lege couchette.
Dan hebben jullie wel veel mazzel gehad dat er 1 leeg was. Dat is zeker in het hoogseizoen bijna nooit het geval, en op sommige dagen buiten het seizoen ook niet.
Alles staat of valt natuurlijk ook met de bereidwilligheid van het boordpersoneel en de conducteur. Als je op een tussenstation erachter komt dat de fietswagon er niet is is de kans van slagen een stuk kleiner.
Alles staat of valt natuurlijk ook met de bereidwilligheid van het boordpersoneel en de conducteur.
Volgens mij begint het met een gezonde bedrijf - klant relatie: Het bedrijf bestaat bij gratie van de klant en moet deze dus tevreden houden. Helaas zit dit bij (geprivatiseerde) overheidsbedrijven niet altijd goed tussen de oren.
Bert van Sprang schreef:
zo 02 okt, 2022 16:34
Alles staat of valt natuurlijk ook met de bereidwilligheid van het boordpersoneel en de conducteur.
Volgens mij begint het met een gezonde bedrijf - klant relatie: Het bedrijf bestaat bij gratie van de klant en moet deze dus tevreden houden. Helaas zit dit bij (geprivatiseerde) overheidsbedrijven niet altijd goed tussen de oren.
Dan kan het personeel nog zo van goede wil zijn, als de trein vol is is er geen plek meer voor de fiets. Maar waar is die fietswagon dan gebleven vraag ik me af, die trein is in feite een rondje om de kerk aan het doen en er zou in theorie niets bij of afgehaald hoeven te worden, al helemaal geen fietswagon. Soms maken bedrijven het voor zichzelf en hun klanten wel erg moeilijk.
Er ontbrak toch een fietswagon? Was die defect, of zoek of op de heenweg ook al niet aangekoppeld? Daar ga je niet achterkomen.
Er ontbrak toch een fietswagon?
Het gaat er om dat de vervoerder geen service verleent. Het kan altijd voorkomen dat het door omstandigheden anders gaat dan je met je vervoerder hebt afgesproken. Maar dan is het aan de vervoerder om een oplossing te bedenken en je te ontzorgen.
Bert van Sprang schreef:
ma 03 okt, 2022 09:53
Het gaat er om dat de vervoerder geen service verleent. Het kan altijd voorkomen dat het door omstandigheden anders gaat dan je met je vervoerder hebt afgesproken. Maar dan is het aan de vervoerder om een oplossing te bedenken en je te ontzorgen.
Eens, maar er kan ook sprake zijn van overmacht, je kan niet altijd zomaar even fietsruimte ergens vandaan toveren, als de trein ook verder is volgeboekt.

In dat geval zal er wel een goede financiele of andere compensatie moeten komen, maar daarmee kom je natuurlijk op dat moment niet verder mee.
_Peter_ schreef:
za 01 okt, 2022 12:36
alma schreef:
za 01 okt, 2022 06:40
keesswart schreef:
vr 30 sep, 2022 23:01
Dieptreurig dit totale gebrek aan service en creativiteit van het dienstdoende spoorpersoneel. Jaren geleden troffen wij aan het begin van onze vakantie op Amsterdam Centraal ook een nachttrein aan zonder fietswagon, waar we 2 fietskaartjes voor geboekt hadden. Onze fietsen konden we toen zonder problemen in een niet gebruikte couchette plaatsen.
Exact hetzelfde meegemaakt met fiets, fietskar en tandem. Ook die konden mee in een lege couchette.
Dan hebben jullie wel veel mazzel gehad dat er 1 leeg was. Dat is zeker in het hoogseizoen bijna nooit het geval, en op sommige dagen buiten het seizoen ook niet.
Alles staat of valt natuurlijk ook met de bereidwilligheid van het boordpersoneel en de conducteur. Als je op een tussenstation erachter komt dat de fietswagon er niet is is de kans van slagen een stuk kleiner.
Uit ervaring weet ik dat er in elke trein wel plekjes zijn te vinden waar je in geval van nood een paar fietsen kwijt kunt. Bijvoorbeeld helemaal achterin, op een iets breder deel van een gangpad, tegen een deur die niet open hoeft, in een hoekje van een restauratiewagen, een koffiebar of desnoods een toilet (vaak is er toch wel een defect). Het treinpersoneel moet dan wel meewerken en reizigers met fietsen willen zien als bonafide klanten, waarvoor in geval van nood een oplossing gevonden moet worden, desnoods buiten de gebruikelijke regels om.
Met DB vanaf Berlin Ost naar Gdansk in 2018; de Poolse PKP had het rijtuig met fietsplaatsen ook niet in de stam gekoppeld.
DB personeel erg vriendelijk, en wist voor mij en een ander gezelschap (vader en zoon uit Duitsland) ruimte te vinden in de - lege - coupe voor mensen met een rolstoel.
Soms loopt het niet goed, ik zou na via een gestructureerde poging tot contact met Nightjet om tot een oplossing te komen voor het ongemak ook de reisverzekering aan gaan spreken voor geleden schade.
Hoeveel extra kosten was er nu mee gemoeid?

Desalniettemin, juist daarom ook graag fietsend op vakantie. De makkelijkste manier om allerhande vormen van stress uit je te krijgen. Fijne kilometers gewenst.
Bedankt iedereen voor de reacties en tips. We hebben ondertussen al 2 weken niets gehoord van ÖBB, dus gaan we het via rechtsbijstand proberen. Ook gaan we kijken of de reisverzekering iets voor ons kan doen.

De kosten:
  • Trein Amsterdam – Hannover: € 87,80
  • Nachttrein Wenen: € 323,80
  • Alternatieve treinen Hannover – Berlijn – Praag – Wenen: € 368,40
  • Dure telefoongesprekken met de helpdesk van ÖBB
  • Wenen niet kunnen bezoeken
  • Reservatie in Wenen moeten annuleren: € 75,00
Volgens de boordchef was het rijtuig voor de fietsen defect. Ik denk dat er wel een oplossing mogelijk was voor de fietsen als ze een beetje creatief en klantvriendelijk geweest was, maar helaas.

De fietsvakantie is na dit incident gelukkig vlekkeloos verlopen. :)
Schande voor de OBB! Ik kan ook nog een boekje opendoen over hun belabberde Nightjet-service van Amsterdam naar Basel deze zomer. Zowel mbt fietsen als personen.
Nu even aanhakend bij de 2018 ervaring van Berlijn naar Gdansk. Mijn reservering van Gdansk naar Berlijn zomer 22 liep ook bijna spaak, vanwege onverwacht gebrek aan een fietswagon. (slechts plaats voor 8 fietsen op heenreis van Berlijn naar Gdansk met ook koffers en aan lussen, soms fietsen, hangende personen in dat kleine compartiment tussen toilet, restauratiewagen en gereserveerde stoelen..., ruziesfeer en natuurlijk was er een fietsonderdeel kapot)
De totaal 5 gereserveerde fietsen gingen terug mee in een gehandicaptentoilet en een rolstoelvriendelijke coupe. Dat was een stuk rustiger reizen voor mij dan heen. De fiets had een geweldige plek. En ik hield de wacht in de afgesloten coupe voor allen.
tenenkrommend!!!