Additionally, paste this code immediately after the opening tag: bagage nachttrein Amsterdam-Basel - Forum Wereldfietser

bagage nachttrein Amsterdam-Basel

Vraag van een nieuweling in treinreizen (afgelopen jaren ofwel in Nederland gefietst ofwel met auto en racefiets). Tickets voor nachtrein A'dam-Basel zijn geboekt. Heenreis zitplaats en terug slaapwagon (was aan de late kant met boeken). Op de website over de nachttein staat een bagagelimiet voor de zitplaatsen. Daar ga je met twee achtertassen, twee voortassen en stuurtas ruimschoots overheen. Zijn er meer ervaren reizigers die weten hoe strak men zich daaraan houdt?

Alvast dank!
ik weet niet hoe het nu is, maar drie jaar geleden keek niemand wat er aan je fiets hing.
ik zou me voor die paar kleine fietstassen geen zorgen maken.
Die fiets komt in een aparte wagon, let daar even op want meestal heb je wel even de tijd bij vertrek. Je kan dan rustig al je bagage naar je slaapwagon brengen (het makkelijkst buitenom), en dat past wel. Ik heb ook nog niet meegemaakt dat er te weinig ruimte was, en niet alleen fietsers zeulen vaak veel mee kan ik je vertellen.
Bedankt, dat stelt mij weer gerust. Kreeg wat zorgen maar kon mij tegelijkertijd niet voorstellen dat ik de enige zou zijn….

Resultaat van mijn ronde Zwitserland post ik straks elders (duurt nog een week of zes..)
Ik had op 11 juni jl deze ervaring in de Nightjet: fietsplek was 10 wagons verder dan mijn slaapwagen en ging door naar Zurich terwijl mijn slaapwagen in Basel werd afgekoppeld. Stoptijd 10 minuten!
Gelukkig merkte ik dit bij instappen, mede dankzij zeer aardige hulp van een fietser die alvast kwam kijken hoe het ging voor zijn eigen reis met vrienden een maand later. Ook s'morgens tfijne hulp van medepassagiers, toen mijn tassen door de onbekende slaapgenoten in de damescoupe naar buiten werden getransporteerd en bewaakt tot ik, een half uur eerder al gaan lopen binnendoor de 10 wagens, met mijn fiets daar aankwam. Kwestie van treinorganisatie (3 nationaliteiten die elkaar verantwoordelijk stellen voor het vele dat misgaat), de nummering loopt door elkaar en bij de overigens prima reservering bij NS international moet je er niet zomaar van uitgaan dat het wel goed zit met jouw plek en je fietsreservering.
Kortom: neem heel ruim tijd, organiseer hulp zonodig en vertrouw niet op de conducteurs in de NIghtjet.
Ruimte zat voor je bagage, maar het op de juiste plek op tijd (mee) krijgen was in mijn geval spannend met 4 ortliebs en een stuurtas en ik reisde al diverse keren met bepakte fiets met de (nachttrein), dus echt niet onervaren. Deze nightjet, 2 kapotte wc's in de slaapwagen, geen koffie omdat het apparaat kapot was, dat lag weer aan de Zwitsers, geen wifi!, kan nog heel wat verbeteren. En neem mondkapjes mee, door Duitsland heen moeten die op in de zitcoupe.
Nuttige informatie, bedankt. Woon zelf in Amsterdam dus kleine moeite om een keer eerder naar vertrek te gaan kijken. Op de heenreis heb ik inderdaad ook zitplaatsen die verder van de treinwagon afliggen, terugreis zou beter moeten zijn, maar daar is uitstappen makkelijker omdat ik tot de eindbestemming reis. Mondkapje had ik mij al gerealiseerd.
BikerCH schreef:
za 25 jun, 2022 20:02
Ik had op 11 juni jl deze ervaring in de Nightjet: fietsplek was 10 wagons verder dan mijn slaapwagen en ging door naar Zurich terwijl mijn slaapwagen in Basel werd afgekoppeld. Stoptijd 10 minuten!
Gelukkig merkte ik dit bij instappen, mede dankzij zeer aardige hulp van een fietser die alvast kwam kijken hoe het ging voor zijn eigen reis met vrienden een maand later. Ook s'morgens tfijne hulp van medepassagiers, toen mijn tassen door de onbekende slaapgenoten in de damescoupe naar buiten werden getransporteerd en bewaakt tot ik, een half uur eerder al gaan lopen binnendoor de 10 wagens, met mijn fiets daar aankwam. Kwestie van treinorganisatie (3 nationaliteiten die elkaar verantwoordelijk stellen voor het vele dat misgaat), de nummering loopt door elkaar en bij de overigens prima reservering bij NS international moet je er niet zomaar van uitgaan dat het wel goed zit met jouw plek en je fietsreservering.
Kortom: neem heel ruim tijd, organiseer hulp zonodig en vertrouw niet op de conducteurs in de NIghtjet.
Ruimte zat voor je bagage, maar het op de juiste plek op tijd (mee) krijgen was in mijn geval spannend met 4 ortliebs en een stuurtas en ik reisde al diverse keren met bepakte fiets met de (nachttrein), dus echt niet onervaren. Deze nightjet, 2 kapotte wc's in de slaapwagen, geen koffie omdat het apparaat kapot was, dat lag weer aan de Zwitsers, geen wifi!, kan nog heel wat verbeteren. En neem mondkapjes mee, door Duitsland heen moeten die op in de zitcoupe.
Als ik het goed begrijp loop je dus het risico dat je fiets ergens anders uitkomt dan jij? Dat is eigenlijk best slordig, lijkt me dat dat niet voor mag komen als je werkt met reserverignen :shock:
Ik wilde in september met de Nightjet naar Innsbruck, opstappen in Aachen. Met drie vrienden, slaapcoupé, s ochtends opstappen in Oostenrijk. Blijkt dat de enige Nightjet zonder fietswagon. Volgens de site en de verschillende operators (NS, DB, OBB) is het A) niet mogelijk om fietsen mee te nemen, B) lastig want je moet ze inpakken of C) heel onduidelijk.

We staan nu op het punt een auto te regelen. Goedkoper (zelfs als je de extra overnachting mee telt en de hoge brandstofprijzen), maar veel minder avontuurlijk.

Iemand ervaring met de fiets in de Nightjet naar Innsbruck?
Er is idd (nog) geen fietswagon voor de nachttrein richting insbruck

Maar via Düsseldorf wel drie keer per dag met ICE met fietsplaatsen goed te doen....(1 x overstap in muenchen)
vertrek Düsseldorf 9.24, 11.24, 13.24 ..

grt
yeshouse schreef:
wo 29 jun, 2022 09:12
Er is idd (nog) geen fietswagon voor de nachttrein richting insbruck

Maar via Düsseldorf wel drie keer per dag met ICE met fietsplaatsen goed te doen....(1 x overstap in muenchen)
vertrek Düsseldorf 9.24, 11.24, 13.24 ..

grt
Bedankt voor de tip. Ik had m inderdaad gezien. De belangrijkste reden voor ons om met de nachttrein te gaan (naast de romantiek) was de tijdwinst die je er mee boekt. 's Avonds instappen, slapen en 's ochtends fietsen. Met een normale dagtrein vervalt dat voordeel. En als je dan de auto vergelijkt met de trein is de auto (met vier man) goedkoper en sneller dan de trein. Zelfs met deze brandstofprijzen. Het wordt jammer genoeg de auto.
Vorige week de nachttrein naar Basel genomen. Het slaapdeel gaat indd niet door naar Zürich, maar je kunt binnendoor van het slaap deel naar je fiets lopen.
Mijn fiets stond een behoorlijk aantal treinstellen af van mijn slaapplek.
Bij het instappen ben ik buitenom gelopen met mijn tassen, omdat ik niet wist dat ik ook binnendoor kon lopen. Bij aankomst in Basel ben ik 15 minuten van te voren binnendoor naar mijn fiets gelopen met de tassen.
Niemand controleert het gewicht van je bagage, je kunt bagage prima kwijt in het zitdeel of de slaapcoupe als je die hebt.

Instappen was het wat gedoe en gestress, maar eigenlijk enkel omdat ik niet wist hoe het werkte.

Mijn ervaring met de nightjet is in ieder geval erg goed.
Herkenbaar allemaal. Wij gingen 10 juli met deze trein naar Basel. Nog steeds geen koffie wegens een defect en er was ook geen bestek aan boord zodat we geen ontbijt kregen. Gezegd dat we zelf bestek bij ons hadden en toen kregen we wel wat oud brood en wat potjes jam. Hoop dat ze ooit weer de service geven van een paar jaar geleden en dan mag het best wat meer kosten.
Andyvanduinen schreef:
zo 24 jul, 2022 09:58
Herkenbaar allemaal. Wij gingen 10 juli met deze trein naar Basel. Nog steeds geen koffie wegens een defect en er was ook geen bestek aan boord zodat we geen ontbijt kregen. Gezegd dat we zelf bestek bij ons hadden en toen kregen we wel wat oud brood en wat potjes jam. Hoop dat ze ooit weer de service geven van een paar jaar geleden en dan mag het best wat meer kosten.
Ik kreeg sochtends wel koffie en een broodje, dus dat is inmiddels geregeld.
Mijn spontane retourreis met interrailpas met bepakte fiets naar Nederland vanuit Chur werd voortreffelijk uitgezocht door een vakbekwame SBB reiseburo medewerker.
Met 38gr al dagen, nu toch te heet voor mij om verder te fietsen langs Rijn omhoog stopte ik zondag na tocht vanuit Liechtenstein om 13.00 uur bij Bahnhof. Even mogelijkheden bekijken. (eind juni; nog wel net voor de hele grote vakantiestormloop). Om 6 pm vertrek naar Zurich, daar in Nightjet met stoelreservering in zelfde wagen als fietsplek en ik kon na wel onrustige nacht in de rommelige nightjet om 10am vanaf Den Haag cs naar huis fietsen. En had smiddags in de wachttijd in Chur nog kans gehad met treintje op en neer de Rijnstroom verder te doen! Fiets in bewaakte stalling op station. Goede ervaring met treinfietstent - reizen!
Inmiddels ben ik weer terug in Nederland. De heenreis op 1 augustus was wat chaotisch. Met de bagage ging het goed, al was het fijn dat een vriendin naar het station wilde komen (voordeel als je in Amsterdam woont) om een oogje op mijn tassen te houden terwijl ik mijn fiets inlaadde. De chaos zat erin dat er veel meer fietsplaatsen verkocht waren dan in de trein pasten. Zo stonden balkons van de zitrijtuigen ook vol met fietsen, wat de doorgang ernstig bemoeilijkte. In Basel waren wat medereizigers bereid om ook even op mijn tassen te letten, er was wel voldoende tijd om buitenom naar de wagon te lopen waar mijn fiets in stond. In deze trein liet de service nog te wensen over, overigens ook tot ongenoegen van de Nederlandse NS- stewart. Stopcontact waar geen stroom op stond. Was weliswaar zo geregeld als je het meldde, maar zou niet nodig moeten zijn. Licht ging rond 11 uur netjes uit, maar midden in de nacht weer aan en bleef aan. De waarschuwing om goed op je tassen te letten vanwege diefstal op het nachtelijke traject was terecht, in het treinstel waarin ik zat was een reiziger haar tas met paspoorten e,d. bijna kwijt. Een jongeman was een paar stations eerder ingestapt en had de tijd om te kijken naar de tassen in het bagagerek aan het begin van de coupé. Toen de trein stopte wilde hij bij het uitstappen die tas meegrissen, maar had net de pech dat een potige reiziger instapte en hem de tas afhandig maakte.
Terug (18 augustus) had ik een slaapwagon, de vijf medereizigers waren in Zürich ingestapt maar hadden voldoende ruimte gelaten voor mijn tassen. Die trein was veel beter toegankelijk, dus ik kon makkelijk binnendoor naar mijn fiets lopen (in twee fases ;-). Service was prima, ontbijt was goed geregeld. Behalve de vraag of ik koffie of thee wilde (die was in Basel niet gesteld), maar dat was mij om het even. Utrecht uitgestapt en nog naar familie gefietst. Al met al goed bevallen, al was de slaapcoupé wel veel comfortabeler dan de zitcoupe.