Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 9 euro ticket (Deutsche Bahn) - Forum Wereldfietser

9 euro ticket (Deutsche Bahn)

Voor 9 euro kan je in juni, juli of augustus een hele maand onbeperkt per (stop)trein door heel Duitsland reizen:
https://www.bahn.de/angebot/regio/9-euro-ticket 😲
Dat is leuk en meteen een probleem. Waarschijnlijk alles propvol met fietsen. En in Duitsland is vol ook echt vol.
Nu ook op diverse Nederlandse nieuwssites gepubliceerd:

https://nos.nl/index.php/artikel/242959 ... jna-gratis
Duitsland maakt openbaar vervoer in zomer bijna gratis

In Duitsland kunnen mensen deze zomer voor 9 euro per maand onbeperkt reizen met de meeste treinen en alle metro's, bussen en trams. De Bondsraad, vergelijkbaar met de Eerste Kamer, heeft ermee ingestemd en daarmee is de laatste horde voor het '9-euro-ticket' genomen. Het kaartje is geldig in juni, juli en augustus. Vanaf maandag kan iedereen het kopen, ook toeristen.

De introductie van het kaartje hoort bij een pakket maatregelen om Duitsers te compenseren voor de hoge brandstofprijzen. Door het ov vrijwel gratis te maken, kunnen mensen in veel gevallen de auto laten staan, is de gedachte. Ook mensen die al gebruikmaken van het ov profiteren ervan. Abonnementsprijzen worden in de zomer verlaagd tot 9 euro per maand, ongeacht hoe hoog ze nu zijn.
Geen ICE

Het 9-euro-ticket geldt in heel Duitsland en in alle vormen van het openbaar vervoer. Uitgezonderd zijn hogesnelheidstreinen (ICE's) en intercity's, zoals die van Amsterdam naar Berlijn. Voor snel vervoer over een grote afstand moeten reizigers dus nog steeds een regulier ticket kopen.
Boj-o-boj
Gewoon de routes van Kees Swart in de tas en fietsen maar.
Waar je maar wilt in de trein stappen als een goede camping te ver is of om welke reden dan ook afwijken van de route en een reisje maken naar zeg-eens de fiets route naar Praag of de Ostsee radweg.
Bier drinken overal, worst eten in Thüringen, wát een kansen!
Duitsland, het land van de welhaast onbegrensde mogelijkheden!
Waar je maar wilt in de trein stappen
klinkt leuk, maar ik denk toch echt dat het in de praktijk zal betekenen dat je voordat je in de trein stapt een conducteur tegen komt die zegt: "Dieser Zug ist voll, warten Sie bitte auf dem nächsten Zug!"
Vraag me dat ook af, en het remt mij ook af (naast duitse regeldrift op campings en covid), maar dat is ook wel een beetje een middenwelstandsprobleem. Ik zie in de vriendengroep van mijn zoon (19) dat de plannen voor vliegvakantie spanje ineens omgegooid worden naar een treinvakantie Berlijn. Dat lijkt me erg positief.
(Trein)vakantie naar Berlijn is altijd leuk....
Hou wel rekening er mee, zoals Tovenaar al schreef, dat het goedkope kaartje niet geldt in IC/ICE. Maar wel voor alle vervoer in/rondom Berlijn zoals U-bahn, S-bahn, RE-treinen e.d.
(En willen ze nog fietsen in Berlijn: toertje boeken bij Bob wellicht krijgen ze mijn zoon als gids :D, biergarten knowledge gegarandeerd 8) )
Denk er wel om dat er wel een gewoon fietskaartje (dagkaart ä 6 euro (of 4,80 binnen NRW) nodig is. De fiets zit dus NIET inbegrepen in het 9 euro Ticket.
Bert van Sprang schreef: ↑
zo 22 mei, 2022 16:16
Waar je maar wilt in de trein stappen
klinkt leuk, maar ik denk toch echt dat het in de praktijk zal betekenen dat je voordat je in de trein stapt een conducteur tegen komt die zegt: "Dieser Zug ist voll, war"ten Sie bitte auf dem nächsten Zug!"
Und was sagt der Zugmanager des nächsten Zuges? Genau:"Dieser Zug ist voll, Warten Sie bitte auf dem nächsten Zug!"

Wil je met je fiets mee, dan is het raadzaam tijdig op het beginpunt instappen. Ruim voor vertrek.
bahn.de is momenteel overbelast:

"Sehr geehrte Kundin, sehr geehrter Kunde,

im Moment greifen zu viele Nutzer gleichzeitig auf unser Buchungssystem zu.

Bitte versuchen Sie es zu einem späteren Zeitpunkt erneut.

Vielen Dank"
Op de eerste voorverkoopdagen wordt het ticket massaal aangeschaft. (Hamburg sinds vrijdag 126.500, Saarland 50.000)

DB wil vanaf 1 juni 50 extra treinen in gaan zetten op merendeels toeristische lijnen. Maar kunnen niet garanderen dat fietsen altijd mee kunnen.

(bron: www.welt.de zoeken op bahn)

Erg benieuwd hoe dit uiterst 'preisbequemer' ticket als een boemerang terugkomt in de vorm van overvolle treinen. De Duitse spoorwegen (DB) staan er al niet bekend om de dienstregeling 'pünktlich' uit te kunnen voeren.
Er is ook al veel kritiek op die "subsidie" op 'goedkoop reizen' voor de duur van 3 maanden.
Net als die andere maatregel voor de auto sector om benzine 0,30 goedkoper te maken en op diesel 14 cent.
Voor de Nederlander die aan de grens woont kan op E5 zo'n 50 eurocent goedkoper tanken per liter.
Of dit goed nieuws is voor klimaatplannen en stikstofcrisis?

En deze 'subsidie' komt niet terecht bij de inkomensgroep die het meest door de verhoging van prijzen geraakt wordt.
Als je al iets terug zou willen doen verlaag dan de btw op dagelijks boodschappen zoals groenten en fruit (de gezonde producten).

Nu is het vooral een bonus voor de lobbyisten van de auto-industrie en de vervoersmaatschappijen.
Rijke mensen vrezen al dat de 'mob' naar Sylt komt. Een duur eiland in de Noordzee.
Als er niet zoveel over werd gesproken vooraf was dat zeker niet gebeurt maar nu wil vast iedereen er naartoe :roll:

En ja, DB staat al niet bekend om een goede organisatie. Er zijn vele bouwputten bij de spoorwegen....
Het voor de hand liggende gebeurt:

Za 4 juni 2022, 15:40. NOS Teletekst 131
Bomvolle treinen in Duitsland

Het pinksterweekeinde in combinatie
met het nieuwe goedkope treinticket van
9 euro veroorzaakt bomvolle regionale
treinen op het Duitse spoor.

Deutsche Bahn waarschuwt dat een plekje
in de trein niet gegarandeerd kan
worden.Fietsen kunnen niet meer worden
meegenomen
vanwege de drukte en veel
treinen hebben vertraging.

De politie is aanwezig om eventueel in
te grijpen en treinen te ontruimen.Soms
wordt mensen verzocht uit te stappen.
Vooral in treinen richting de Noordzee
is het sinds gistermiddag al erg druk.
Het ticket is ingevoerd als compensatie
voor de hoge energieprijzen.
Vanmorgen om half 8 bij het busstation kiosk Hamburg Altona een 9-euro kaartje gekocht zonder problemen. Geen wachtrij. Dag tevoren geprobeerd via internet. Van alles moest ingevuld worden en uiteindelijk liep de aankoop vast.
Op het kaartje moet je alleen je naam noteren.

Dagkaart metro & bus/veerdiensten/trein kost normaal gesproken € 6,50.
Morgen is Ironman (zwemmen, hardlopen en fietsen) waardoor delen van de stad afgesloten zijn.

https://www.ironman.com/im-hamburg
Regionale treinen zijn overval. Op diverse plaatsen moet de politie er aan te pas komen om mensen uit overvolle treinen te halen.
Fietsen worden geweigerd. Vertragingen lopen uit de hand. Ook de IC's en de ICE' s hebben last van ernstige vertragingen, omdat vertraagde boemels in de weg zitten.
Grote vraag is of deze gigantische drukte, omdat het nieuw is en omdat het Pinksteren is, of blijft deze chaos zo zolang de actie duurt?
Duitse treinen overvol door 9 euro ticket - https://nos.nl/l/2431430
Gister in Bocholt even staan kijken op het station bij de trein naar Dusseldorf. Het was niet superdruk, maar toch wel een stuk drukker dan ik had verwacht. Ook een paar fietsen. Dacht bij mezelf dat als het nog een beetje volloopt op dat traject, dan kan het inderdaad stampvol zijn eer die in D’dorf aankomt. En dan heel de rit lekker met je HN95 maskertje op, heerlijk!
Net als die wantoestanden op Schiphol, ook gezien op Teletekst 131.
Daar zakt je (fiets)broek van af.
Toont wel mooi aan dat mensen met alle liefde in het OV stappen ipv hun heilige koe, zolang de prijs er maar naar is. In het kader van dit forum jammer dat fietsen nu al niet meer welkom zijn, maar verder wel een uitermate interessant experiment!
joukon schreef: ↑
di 24 mei, 2022 15:09
En deze 'subsidie' komt niet terecht bij de inkomensgroep die het meest door de verhoging van prijzen geraakt wordt.
Deze subsidie wordt ook niet opgebracht door de inkomensgroep die het meest door de verhoging van prijzen geraakt wordt.