Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Voordelig reizen in Frankrijk. - Forum Wereldfietser

Voordelig reizen in Frankrijk.

In Frankrijk buiten de TGV is de fiets sowieso al gratis, maar het baasje kan nu ook tegen gereduceerd tarief reizen.
Aanbieding geldig tot vrijdag.

Bahndampf.de houdt overigens de aanbieding netjes voor je bij.
Poppink schreef:
di 23 nov, 2021 13:10
In Frankrijk buiten de TGV is de fiets sowieso al gratis, maar het baasje kan nu ook tegen gereduceerd tarief reizen.
Aanbieding geldig tot vrijdag.

Bahndampf.de houdt overigens de aanbieding netjes voor je bij.
Ik steeds meer Intercites en in regionale TER's in
de buurt van kust in de zomermaanden moet je voor de fiets betalen en reserveren.
.
willem.m schreef:
di 23 nov, 2021 14:32
.
+1
Ik begrijp, denk ik, welk punt je wilde maken. :D
Poppink schreef:
di 23 nov, 2021 13:10
In Frankrijk buiten de TGV is de fiets sowieso al gratis, maar het baasje kan nu ook tegen gereduceerd tarief reizen.....
Fiets is niet sowieso gratis...
Hangt af van de vervoermaatschappij.....
Ik vat het zo op:
met één enkele carte Avantage Adulte (tot maandag 29/11 voor de prijs van €25) reizen één volwassene [onder de 60 jaar] + een begeleidende volwassene beiden een jaar lang aan -30% op alle binnenlandse TGV INOUI of INTERCITÉS én een aantal begeleidende kinderen (tot 11 jaar) aan -60%.
Voor de TER gelden gelijkaardige kortingen [in een hoop regio's], voor Ouigo, Thalys en de TGV's vanuit Brussel niet.

Aangezien deze kaart de vorige kaarten vervangt (Avantage Weekend en Famille), geldt dit enkel als er ergens een weekenddag tussen heen en terugreis zit.[Deze beperking is er enkel voor 'adultes' onder de 60 jaar] (Of als je met een kind reist, dan geldt de korting ook voor een enkele reis in de week).

Die kortingen lijken inderdaad te kloppen als ik prijzen opzoek voor een heen-terug met drie weken ertussen. (Fiets)reizigers [onder de 60 jaar] zonder kinderen die enkel een terugreis nodig hebben, zullen die wel moeten plannen op een weekenddag.
En voor de reis van/naar Nederland of België, Rijsel (Lille) kiezen als overstapstation. Maar met een fiets mee, kun je daar toch niet op een hogesnelheidstrein voorbij.
[PS. TER-treinen hebben die beperking van weekenddag blijkbaar niet. Dus zo'n voordeelkaart is echt wel ideaal voor reizigers die noodgedwongen hun fiets meenemen op de TER-trein langs Rijsel (Lille):-) ]

Er hangen nog een hoop andere voordelen aan vast.
DriesO schreef:
di 23 nov, 2021 19:54
Aangezien deze kaart de vorige kaarten vervangt (Avantage Weekend en Famille), geldt dit enkel als er ergens een weekenddag tussen heen en terugreis zit. (Of als je met een kind reist, dan geldt de korting ook voor een enkele reis in de week).

Die kortingen lijken inderdaad te kloppen als ik prijzen opzoek voor een heen-terug met drie weken ertussen. (Fiets)reizigers zonder kinderen die enkel een terugreis nodig hebben, zullen die wel moeten plannen op een weekenddag.
De beperking tot een weekenddag lijkt niet te gelden voor TER-treinen. Ik heb de verschillen met het volle tarief vergeleken voor een enkeltje Lille-Rouen. Hieronder staan de volle prijzen. Het duurst is met snelle treinen via Parijs vanaf € 71 (waar je als fietser toch niks aan hebt; snelle treinen tussen Lille en Parijs hebben geen fietsplekken meer). Voordeliger en ook nog sneller is met TER-treinen via Amiens (i.p.v. een stuk fietsen door Parijs is er dan een wat onhandige overstap met trappen in Amiens; soms kun je hier onder begeleiding van stationspersoneel gelijkvloers oversteken, als zij vinden dat er genoeg tijd voor is).

Afbeelding

Hieronder staan de prijzen met een Carte Avantage Adulte. Op het traject waar alleen lokale treinen rijden, geldt een reductie van 30%. Reis je echter via Parijs, dan is die korting veel minder. Blijkbaar is er doordeweeks wel korting op het TER-deel en niet op het TGV-deel.

Afbeelding

Om mijn vermoeden te verifiëren heb ik ook even naar de tarieven voor een enkele reis Lille-Parijs bekeken (met alleen snelle treinen). Doordeweeks is het Adulte-tarief dan inderdaad gelijk aan het volle tarief, maar in het weekend wordt korting gegeven.

Voor de ouderen onder ons is er de Carte Avantage Senior. Kijken we weer naar Lille-Rouen, dan gelden met deze kaart de volgende tarieven.

Afbeelding

De TER-tarieven zijn bij de senioren gelijk aan die van de adultes, maar de 60-plussers krijgen doordeweeks ook korting in de snelle treinen.
keesswart schreef:
wo 24 nov, 2021 13:52
De beperking tot een weekenddag lijkt niet te gelden voor TER-treinen.
Je zult gelijk hebben, TER-treinen worden in Frankrijk door de regio's gesubsidieerd en geregeld, daarom wellicht dat de details niet terug te vinden zijn op de (nationale) website.
De TER-tarieven zijn bij de senioren gelijk aan die van de adultes, maar de 60-plussers krijgen doordeweeks ook korting in de snelle treinen.
Je hebt opnieuw gelijk, maar senioren krijgen in een hoop bijkomende regio's korting waar volwassenen onder de 60 jaar (adultes) 0% krijgen.
Voor de voor ons belangrijkste regio, de noordelijke Hauts-de-France, is de korting bij beide wel gelijk: .25%

Dan weer een voordeel voor de adultes (onder 60 jaar) is dat ze met hun ene voordeelkaart een tweede volwassene kunnen laten meegenieten van dezelfde korting.

Voor geïnteresseerden nog twee pagina's waar de verschillende voorwaarden duidelijk opgesomd zijn::
https://www.sncf.com/en/passenger-offer ... dulte-card
https://www.sncf.com/en/passenger-offer ... enior-card

Het verbaast mij wel dat wij zo'n kortingskaart (1x) al kunnen terugverdienen met één enkele retourreis voor ons gezin (dwars doorheen Frankrijk).
Alleen jammer dat die kortingskaarten meehelpen aan het ondoorzichtige kluwen van reizigersvoorwaarden en -prijzen.
keesswart schreef:
wo 24 nov, 2021 13:52
De beperking tot een weekenddag lijkt niet te gelden voor TER-treinen. Ik heb de verschillen met het volle tarief vergeleken voor een enkeltje Lille-Rouen. Hieronder staan de volle prijzen. Het duurst is met snelle treinen via Parijs vanaf € 71 (waar je als fietser toch niks aan hebt; snelle treinen tussen Lille en Parijs hebben geen fietsplekken meer). Voordeliger en ook nog sneller is met TER-treinen via Amiens (i.p.v. een stuk fietsen door Parijs is er dan een wat onhandige overstap met trappen in Amiens; soms kun je hier onder begeleiding van stationspersoneel gelijkvloers oversteken, als zij vinden dat er genoeg tijd voor is).
Dus die voordeelkaarten zijn echt wel gemaakt voor fietsreizigers die noodgedwongen hun fiets meenemen op de TER-trein vanaf Rijsel (Lille):-)
Korting vanaf net over de grens, en geen beperkingen van weekenddag.
[dubbel bericht verwijderd]
Is er iemand al in geslaagd deze kaar te kopen?
Ik loop steeds vast, zelfs na het maken van een account. Deze site komt ook niet uit op de site van de SNCF.
Ivo Miesen schreef:
wo 24 nov, 2021 22:30
Is er iemand al in geslaagd deze kaar te kopen?
Ik loop steeds vast, zelfs na het maken van een account. Deze site komt ook niet uit op de site van de SNCF.
Ja, het is gelukt (bij mij in de browser Edge), na het maken van een account.
Is het gelukt om in te loggen met je account?

Via deze pagina voor Nederlanders kun je (eventueel na inloggen) de kaart aanklikken, gegevens invullen, en in je winkelmandje toevoegen:
https://nl.oui.sncf/nl/trein/kaart-abonnement-trein

(voor Belgen "be" vooraan)
DriesO schreef:
do 25 nov, 2021 19:16
Ivo Miesen schreef:
wo 24 nov, 2021 22:30
Is er iemand al in geslaagd deze kaar te kopen?
Ik loop steeds vast, zelfs na het maken van een account. Deze site komt ook niet uit op de site van de SNCF.
Ja, het is gelukt (bij mij in de browser Edge), na het maken van een account.
Is het gelukt om in te loggen met je account?

Via deze pagina voor Nederlanders kun je (eventueel na inloggen) de kaart aanklikken, gegevens invullen, en in je winkelmandje toevoegen:
https://nl.oui.sncf/nl/trein/kaart-abonnement-trein

(voor Belgen "be" vooraan)
Bedankt, dit ziet er een stuk vertrouwder uit. Ik bleek er zelfs nog een account te hebben.
Gelijk een kaart aangeschaft vanaf 1 maart (voor de vroege voorjaarsritten).