Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Trein RENFE Barcelona naar Manresa - Forum Wereldfietser

Trein RENFE Barcelona naar Manresa

Weet iemand of er inderdaad treinen rijden tussen Barcelona en Manresa ?
Als ik wat google naar Renfe en beide plaatsen krijg ik dit resultaat, waaruit blijkt dat er een lijn van Barcelona naar Manresa gaat:
Afbeelding

Als ik dan via de Renfe site ga zoeken (origin / dest), blijkt er geen verbinding te zijn.
Maar googlend via omwegen krijg ik dit resultaat:

Afbeelding
Dit is echter Renfe 'Cercanias'.
Dat is iets anders als Media Distancia.
Nemen deze treinen ook fietsen mee ?

Alvast bedankt.
Cercanias slaat op het type: circe=dichtbij.

Op deze pagina vind je alle info over reizen met de fiets met renfe:
http://www.renfe.com/viajeros/info/bicicletas.html

Onder het stukje "Bicicletas sin plegar o sin desmontar">"en cercanias" staan alle voorwaarden. Voorzover ik begrijp kan je fiets gewoon mee, op voorwaarde dat ie geen gevaar vormt voor andere reizigers. Als er een compartiment is voor fietsen moet je daar gebruik van maken en als de trein te vol zit dan mag je de volgende trein nemen of de aankoopprijs van je ticket terug vragen.
Thanks Enrice.
Men fiets zal geen gevaar vormen voor de andere reizigers, en ik zal dat zelf ook proberen niet te zijn :wink:
Ik kan uit eigen ervaring bevestigen dat er een trein gaat van Manresa naar Barcelona. Ik neem aan dat ie ook de andere kant uitgaat. Was wel 15 jaar geleden. Fiets kon indertijd gewoon mee.

Succes!
Misschien heb je iets aan dit overzichtskaartje.
Is ook een pdf-versie van: http://ced.uab.es/wp-content/uploads/20 ... celona.pdf.
Treinen, trams en metro's zijn er in een aantal smaken en dat rijdt ook over dezelfde trajecten. Op deze site staan ze bij elkaar genoemd: http://www.trenscat.cat/

Twee weken geleden heb ik in diezelfde omgeving de fiets meegenomen in de trein. Ging probleemloos. Instap (van de R-trein die ik nam) was laag en balkon groot genoeg om de fiets niet hinderlijk voor anderen neer te kunnen zetten. Enig nadeel is dat sommige stations geen of alleen een kapotte lift hebben waardoor je de fiets de trap op en af moet zeulen.
IMG_20180518_204507.jpg
fiets in trein Spanje
In Augustus 2021, naar Bilbao gefietst waar Ik van plan was om vanuit Bilbao naar Barcelona de trein te nemen; dit om de hitte te vermijden. Helaas op het station werd me duidelijk gemaakt (dmv een speciale folder op het raam van het loket Ïnlichtingen" en door de meneer en mevrouw van inlichtingen) dat dit alleen mogelijk was als je je fiets uit elkaar haalde en in een speciale draagtas deed. Dit was reeds 80 jaar zo vertelde de meneer me.
???
Ik vraag me af of je zo'n trein policy in EU verband niet aan kan pakken; eurovelo mooi maar, als een land dit soort fietsonvriendelijke trein policy weer schijnt te introduceren?? :evil:
Bilbao is in het Baskenland en Barcelona is in Catalonie. De vraag ging over Barcelona - Manresa.
In Spanje kunnen geen fietsen mee in de langeafstandstreinen. Wel in de regionale treinen en de mediodistancia.
In Spanje kan je tussen grote steden ook prima de langeafstandsbus pakken. Dat reist best wel comfortabel. Wel moet je dan waarschijnlijk voor- en achterwiel loshalen en er met wat plastic een pakketje van maken, zodat de fiets makkelijker in het bagageruim kan. Tenminste, dat was mijn ervaring op basis van n=1 in Noord-Spanje in 2018.
willem.m schreef:
za 25 sep, 2021 13:35
In Spanje kan je tussen grote steden ook prima de langeafstandsbus pakken. Dat reist best wel comfortabel. Wel moet je dan waarschijnlijk voor- en achterwiel loshalen en er met wat plastic een pakketje van maken, zodat de fiets makkelijker in het bagageruim kan. Tenminste, dat was mijn ervaring op basis van n=1 in Noord-Spanje in 2018.
Je bent afhankelijk van de maatschappij en de chauffeur, maar meestal gaat het wel goed.
Ik was ooit onderweg,toen mijn derailleur het begaf. Ik moest naar Burgos. Dorpelingen wezen mij op de bus.
De chauffeur weigerde in eerste instantie mijn fiets. Een van de dorpelingen hield echter een zielig verhaal over mijn pech en dat hij mij uit de brand kon helpen. Dat werkte. De aanvankelijk norse chauffeur kwam los.
Er bleek ruimte zat onderin.
Op het busstation van Burgos wilde ik uitstappen, maar de chauffeur reageerde: "Blijf zitten!"
Hij stuurde zijn bus naar een fietsenmaker. Volgens de chauffeur de beste van de stad. De chauffeur begon met onderhandelen met de eigenaar dat ik met voorrang geholpen werd. Dit is Spanje.
Geweldig en herkenbaar verhaal van Bert.
Heerlijk land!

(Redelijk Spaans praten doet ook wonderen)