Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets mee in de Intercity in Italië - Forum Wereldfietser

Fiets mee in de Intercity in Italië

De nationale Italiaanse Spoorweg maatschappij FS is om.
De Intercity-treinen worden omgebouwd om fietsen mee te nemen. In rijtuig 3 kunnen 6 fietsen. In de loop van volgend jaar moet de operatie afgerond zijn,
Op 19 september begon Rome -Venetië. Op 17 oktober volgde Rome - Regio Calabria en Rome - Salerno. Tot 30 november is het fietsvervoer in de Intercity als introductie gratis. Daarna moet voor een fietsplaats worden betaald.
FS besteedt veel aandacht aan publiciteit over het meenemen van fietsen. Zie:

https://www.fsnews.it/it/focus-on/servi ... ntent.html

Let wel op: de hogesnelheidstreinen, de Freccias, blijven verboden terrein voor fiets. Dit geldt ook voor de nachttreinen.

Voor Rome-fietsers is er nu de volgende terugreismogelijkheid van maandag t/m vrijdag.
10:22 Vertrek Roma Termini
14:43 Aankomst Bologna Cie

15:50 Vertrek Bologna Cie
20:36 Aankomst Innsbruck Hbf

20:44 Vertrek Innsbruck Hf (nachttrein)
06:49 Aankomst Hannover Hbf

08:40 Vertrek Hannover Hbf
13:00 Aankomst Amsterdam Centraal
Oef, dat is wel een erg krappe overstap tijd in Innsbruck...
Maar verder goed nieuws.
Frank schreef:
zo 25 okt, 2020 14:29
Oef, dat is wel een erg krappe overstap tijd in Innsbruck...
Maar verder goed nieuws.
8 minuten in Innsbruck moet kunnen. Bij vertraging van de trein uit Italië zou de nachttrein kunnen wachten. Deze trein staat 's nachts op diverse plaatsen langer stil, zodat vertraging snel kan worden ingelopen.
Dat zou ik dus niet durven te gokken bij het van tevoren maken van de reservering. Want als je die toch mist, dan wordt het overnachten in Innsbruck lijkt me.

Pieter
De vorige keer dat ik uit die richting kwam heb ik de zoekopties zo aangepast (langere overstaptijd) dat ik in München kon overstappen en niet in Innsbruck. De vraag is natuurlijk of voor het komend seizoen de trein uit Bologna en die uit Wenen weer een heel stuk hetzelfde trajekt rijden.
kwootje schreef:
zo 25 okt, 2020 15:24
Dat zou ik dus net durven te gokken bij het van tevoren maken van de reservering. Want als je die toch mist, dan wordt het overnachten in Innsbruck lijkt me.

Piter
Nou idd, die trein gaat echt niet wachten hoor omdat er ergens anders vandaan een trein vertraging heeft. Bovendien heeft het niks te maken met feit dat ie onderweg ergens lang wacht. Je hebt te maken met spoor wat druk is, je kan echt niet zomaar ergens 10 min later vertrekken.
De truc met de overstaptijd heb ik even opnieuw geprobeerd. Deze werkt gewoon. Je moet dan München invullen bij Bahn.de als plek waar je minimaal 25 minuten wil zijn. Dan geeft hij je een overstap in München en niet in Innsbruck. München is een kopstation waar het makkelijk overstappen is.
Ivo Miesen schreef:
zo 25 okt, 2020 19:59
De truc met de overstaptijd heb ik even opnieuw geprobeerd. Deze werkt gewoon. Je moet dan München invullen bij Bahn.de als plek waar je minimaal 25 minuten wil zijn. Dan geeft hij je een overstap in München en niet in Innsbruck. München is een kopstation waar het makkelijk overstappen is.
Wat kost enkeltje incl fiets?
alstro schreef:
zo 25 okt, 2020 20:03
Ivo Miesen schreef:
zo 25 okt, 2020 19:59
De truc met de overstaptijd heb ik even opnieuw geprobeerd. Deze werkt gewoon. Je moet dan München invullen bij Bahn.de als plek waar je minimaal 25 minuten wil zijn. Dan geeft hij je een overstap in München en niet in Innsbruck. München is een kopstation waar het makkelijk overstappen is.
Wat kost enkeltje incl fiets?
Het fietskaartje kun je niet online boeken, per dag is de prijs verschillend (Bahn.de prijzen)
Deze verbinding kan ook zonder fiets niet online geboekt worden bij bahn.de.
De ÖBB kan voor een willekeurige zaterdag in januari een kaartje leveren tot in Duitsland vanaf € 54,80.
alstro schreef:
zo 25 okt, 2020 19:45
kwootje schreef:
zo 25 okt, 2020 15:24
Dat zou ik dus net durven te gokken bij het van tevoren maken van de reservering. Want als je die toch mist, dan wordt het overnachten in Innsbruck lijkt me.

Piter
Nou idd, die trein gaat echt niet wachten hoor omdat er ergens anders vandaan een trein vertraging heeft. Bovendien heeft het niks te maken met feit dat ie onderweg ergens lang wacht. Je hebt te maken met spoor wat druk is, je kan echt niet zomaar ergens 10 min later vertrekken.
' s Avonds is het daar niet zo druk. Het is heel gebruikelijk dat nachttreinen wachten op aansluitende treinen.
Je kunt inderdaad ook tot Munchen blijven zitten.
Aankomst 22:27
Vertrek naar Hannover 22;52.
bert sitters schreef:
zo 25 okt, 2020 13:35
Voor Rome-fietsers is er nu de volgende terugreismogelijkheid van maandag t/m vrijdag.
10:22 Vertrek Roma Termini
14:43 Aankomst Bologna Cie

15:50 Vertrek Bologna Cie
20:36 Aankomst Innsbruck Hbf

20:44 Vertrek Innsbruck Hf (nachttrein)
06:49 Aankomst Hannover Hbf

08:40 Vertrek Hannover Hbf
13:00 Aankomst Amsterdam Centraal
Vergeet niet dat er vanaf 13 december ook dagelijks een nachttrein rechtstreeks van Innsbruck naar Arnhem/Utrecht/Amsterdam gaat rijden! Die vertrekt ook om 20:44 vanuit Innsbruck, zal dus wel dezelfde trein zijn waarvan een deel afsplitst naar Nederland. Maar scheelt toch weer een overstap, en je bent om 09:58 al in Amsterdam

Dus:

10:22 Vertrek Roma Termini
14:43 Aankomst Bologna Cie

15:50 Vertrek Bologna Cie
20:36 Aankomst Innsbruck Hbf

20:44 Vertrek Innsbruck Hf (nachttrein)
09:58 Aankomst Amsterdam Centraal
Allemaal goed nieuws nu we wat van het vliegen af willen. Ik ben eind jaren zeventig een aantal malen met de trein tussen Amsterdam en Rome gereisd, en dat was een genoegen. Destijds hadden de treinen in Italië wel vaak heel veel vertraging, maar mijn recente ervaringen zijn een stuk beter. Op dit moment zou ik juist op het Duitse gedeelte zorgen hebben.
Niet te vroeg juichen. Hier is te lezen dat er tot het eind van 2021 geen fietswagon meerijdt met de nachttrein die uit Amsterdam vertrekt. En hier staan de nachttreinen waar wel een beperkt aantal fietsen (slechts 6) in kunnen: Wenen-Linz-Hannover-Hamburg v.v., Innsbrück-München-Hamburg v.v. en Wenen-Zürich v.v.
Vergeleken met de situatie tot 2015, toen er vanaf Amsterdam nog nachttreinen met soms plek voor wel 20 fietsen reden naar Kopenhagen, Praag, München en Zürich, dus nog erg karig.
In het nieuwste nummer van Down to Earth Magazine (hier scrollen naar pagina 24) staat een uitgebreid artikel over de comeback van de nachttrein.
keesswart schreef:
ma 26 okt, 2020 13:34
Niet te vroeg juichen. Hier is te lezen dat er tot het eind van 2021 geen fietswagon meerijdt met de nachttrein die uit Amsterdam vertrekt. En hier staan de nachttreinen waar wel een beperkt aantal fietsen (slechts 6) in kunnen: Wenen-Linz-Hannover-Hamburg v.v., Innsbrück-München-Hamburg v.v. en Wenen-Zürich v.v.
Vergeleken met de situatie tot 2015, toen er vanaf Amsterdam nog nachttreinen met soms plek voor wel 20 fietsen reden naar Kopenhagen, Praag, München en Zürich, dus nog erg karig.
In het nieuwste nummer van Down to Earth Magazine (hier scrollen naar pagina 24) staat een uitgebreid artikel over de comeback van de nachttrein.
Tijdig boeken dus!
Wim schreef:
ma 26 okt, 2020 12:33
Allemaal goed nieuws nu we wat van het vliegen af willen. Ik ben eind jaren zeventig een aantal malen met de trein tussen Amsterdam en Rome gereisd, en dat was een genoegen. Destijds hadden de treinen in Italië wel vaak heel veel vertraging, maar mijn recente ervaringen zijn een stuk beter. Op dit moment zou ik juist op het Duitse gedeelte zorgen hebben.
In 1975 met school op Romereis: Amsterdam-Roma Termini binnen 24 uur, zonder overstappen! Of je fiets mee mocht, zou ik niet weten.
ThomasG schreef:
ma 26 okt, 2020 11:36
bert sitters schreef:
zo 25 okt, 2020 13:35
Voor Rome-fietsers is er nu de volgende terugreismogelijkheid van maandag t/m vrijdag.
10:22 Vertrek Roma Termini
14:43 Aankomst Bologna Cie

15:50 Vertrek Bologna Cie
20:36 Aankomst Innsbruck Hbf

20:44 Vertrek Innsbruck Hf (nachttrein)
06:49 Aankomst Hannover Hbf

08:40 Vertrek Hannover Hbf
13:00 Aankomst Amsterdam Centraal
Vergeet niet dat er vanaf 13 december ook dagelijks een nachttrein rechtstreeks van Innsbruck naar Arnhem/Utrecht/Amsterdam gaat rijden! Die vertrekt ook om 20:44 vanuit Innsbruck, zal dus wel dezelfde trein zijn waarvan een deel afsplitst naar Nederland. Maar scheelt toch weer een overstap, en je bent om 09:58 al in Amsterdam

Dus:



20:44 Vertrek Innsbruck Hf (nachttrein)
09:58 Aankomst Amsterdam Centraal
Het deel van de trein naar Amsterdam heeft geen fietsplaatsen.
In Innsbruck vertrekt het deel naar Amsterdam gekoppeld aan het deel naar Hamburg, met stop in Hannover.
In Neurenberg wordt gerangeerd. De trein uit Innsbruck wordt hier gesplitst in een deel naar Amsterdam en een deel naar Hamburg. Treindelen die uit Wenen komen, worden hier aan beide treinen gekoppeld.
Op dit moment zijn er onvoldoende rijtuigen met fietsplaatsen. Wellicht vanaf december 2021
Kijk eens aan die Italianen :-)

Ik zou idd maar in de EC trein tot aan München blijven zitten, heb je een relaxtere overstap op dezelfde nachttrein....

Als alle rijtuigen nummer 3 (bar rijtuig) worden omgebouwd, dan komt daar volgens vagonweb.cz ook nog een IC 608 bij die
s'-ochtends om 6.23 uit Lecce vertrekt en de hele oostkust afrijdt. Aankomst 15.00 Bologna. verder volgens hetzelfde schema.

Voor wie graag in de laars van italie wil gaan starten kun je aansluitend op de nachttrein straks de EC 81 uit München nemen, vertrek 7.34 naar Bologna ( aankomst 14.10). Vanuit Bologna vertrekken dan na een relaxete pauze de volgende IC treinen:

IC 16.00 Bologna - 23.08 Bari centrale
IC 16.18 Bologna - 20.35 Roma termini

naar Venetie kan ook, maar dan al in Verona overstappen...

grt Hans
Klinkt mooi, maar is er ook een dienstregeling in omgekeerde richting, vanaf Amsterdam? Op welke stations binnen Nederland stopt deze trein? Dit vanuit Groningen gezien. Deventer soms?
Martin E. van Doornik schreef:
ma 23 nov, 2020 23:57
Klinkt mooi, maar is er ook een dienstregeling in omgekeerde richting, vanaf Amsterdam? Op welke stations binnen Nederland stopt deze trein? Dit vanuit Groningen gezien. Deventer soms?
Vanaf Deventer met de trein richting Berlijn naar Hannover Hbf.
Zie voor een reisroute op : https://www.bahn.de/p/view/index.shtml
Vink "Fahrradmitnahme" aan.