Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets als één van je bagagestukken - Forum Wereldfietser

Fiets als één van je bagagestukken

Hey,

In het reisbureau waar we onze tickets vastlegde, vertelde ze ons dat we onze fietsen zonder problemen mee konden nemen als ze in een doos staken en niet meer wogen dan 23kg. Bij American Airlines mag je namelijk 2 stuks van elk 23kg meenemen.
Nu lazen we op hun site dat je toch nog 80$ moet betalen voor je fiets :evil: , ook al valt die binnend e bagage limieten. Mag dat zomaar :?:

Heeft er iemand ervaring met fietsen op het vliegtuig van American Airlines?

Groetjes,

Karlien

Let ook even op de maximale afmetingen. Soms mag het totaal (lengte + breedte + hoogte) niet meer zijn dan 158 cm.

Ga je daaroverheen (tot een maximum van ik meende 259 cm), dan moet je dus extra betalen zoals in jouw geval

Ik zou even googelen voor de officiele regels.

Hallo,

Wij hebben ook een soort zelfde situatie meegemaakt. Ook verkeerd voorgelicht door reisbureau. Ik heb toen een brief gestuurd naar het reisbureau, om hen hierop te wijzen en er op deze manier ervoor te zorgen dat ze de goede voorlichting aan andere mensen gaven. Het reisbureau (d-reizen) was echter zeer vriendelijk en bood ons direct aan alle kosten voor het fietsvervoer te betalen. Dit deden ze dan ook meteen. Wij moesten dan achteraf alleen de bonnetjes van het vervoer naar hun opsturen. Altijd de moeite waard dus om je reisbureau te mailen/schrijven.
Succes!

Neem gewoon zelf contact op met de vliegmaatschappij.
En laat ze een bevestiging van de afspraken en aanmelding van de fiets per e-mail of fax sturen. Heb je ook een schriftelijk bewijs bij je voor de grondstewardes bij het inchecken. Het moge maar duidelijk zijn niet :wink:

vertelde ze ons
Ik zou de site maar geloven. Er staat wel een Exception op de $ 80,-:

If bicycle and container are less than 62 dimensional inches and under 50 lbs., the bike is free in place of one 62 inch bag in the free allowance.

Nog eens contact op genomen met het reisbureau, die hebben AA gebeld. We mogen de fietsen gratis meenemen, als onze doos de limieten niet overschrijdt.
Op de site die wij vonden, stond die exeption niet vermeldt. We zullen dat nog eens zoeken op de site en uitgeprint meenemen ...

Overigens Avianca een zeer goede Colombiaanse maatschappij neemt fietsen ook gratis mee. Vliegen alleen op Madrid en hoofdzakelijk Zuid en Noord Amerikaans continent.

Karlien,

Volgens mij heb je gelijk en mag je het inderdaad gratis meenemen als je binnen de limiet blijft. Maar de limiet is, zoals Eric al aangeeft, 157 cm in totaal voor de lengte, breedte en hoogte. En volgens mij is het niet mogelijk om een fiets zo klein in te pakken.

Waarschijnlijk zal je dus gewoon moeten betalen. Volgens mij vliegen jullie naar Zuid Amerika(?). Dat betekent dat het meenemen van fietsen redelijk duur gaat worden. 80 Dollar per stretch betekent dus dat het 160 dollar per fiets per enkele reis gaat kosten! We moeten maar blij zijn met de lage dollarkoers :D , wij zitten namelijk in het zelfde schuitje met Delta airlines.

ps. Als iemand een manier weet om een fiets in te pakken in een doos van minder dan 62 inch houdt ik mij aanbevolen!

Ik was nieuwsgierig en staan meten bij mijn worldtraveller maar dat betekend wielen eruit, spatborden en drager eraf, en eventueel stuur draaien of demonteren en dan moet het lukken. Overigens heb ik uit Lima ook gedaan (wielen eruit) omdat ik daar m'n eigen fietsdoos moest plakken van afvaldozen.
Uiteindelijk bleek - en blijkt iedere keer - de controle wel mee te vallen en valt men niet over een paar centimeters/kilo's. Maar je zult net die beambte treffen die slecht geslapen heeft. :evil:

Ik zelf ga maar voor zeker want je zou je vlucht missen door dat soort toestanden.......dan ben net zo ver van huis.

Hoe heb je het dan gemeten dan?

Als je uitgaat van 20 cm breedte heb je nog 142 cm over. Een normaal frame heeft een hoogte van +55cm. Dan heb je dus nog 87cm in de lengte over. En volgens mij is dat niet genoeg voor de lengte van je fiets.

Whow, is dat in totaal 157: tja, dat wordt moeilijk. De wielen als handbagage :D
We gaan inderdaad naar Zuid-America (heen: Santiago de Chili Terug: Buenos Aires) om precies te zijn. Als het echt 80$ per afzonderlijke vlucht dan zou dat voor ons tweetjes op en neer naar Zuid-America 80*2vluchten * 2 fietsen * 2heen en terug = 640 $ kosten. Hmm, daarvoor wil ik precies wel al wat onderdelen thuis voor laten om mijn fiets in een kleine doos te krijgen.

Giantus, ben je zeker dat je dat per vlucht moet betalen (Brussel-NewYork èn NY-Santiago)??

Het hoofdstuk op de website van American Airlines over sportequipmenet begint met de volgende zin:
website American Airlines schreef:Sports Equipment
The following guidelines for sports equipment being transported on American are effective for travel within the United States, Puerto Rico and the U.S. Virgin Islands.
Het aldaar vermelde tarief van $80 geldt dus niet persé voor intercontinentale vluchten.

In beginsel mag je fiets binnen het piece-systeem (2 stuks bagage van max 23 kg) gratis mee. Het probleem is dat daarbij altijd geldt dat er - formeel - een maximum is aan de afmetingen: lengte + breedte + hoogte mag maximaal 157 cm zijn. Slechts kinderfietjes of in stukken gezaagde fietsen kunnen binnen deze afmetingen ingepakt worden.
Gelukkig wordt dit afmetingsmaximum door verreweg de meeste luchtvaartmaatschappijen niet strikt toegepast. De enige zekere uitzondering is onze - niet meer - nationale trots: de KLM. Vraag maar aan Bert!

Ik zou er dus maar vanuit gaan dat jullie reisbureau gelijk heeft, maar voor de zekerheid wel proberen het zwart op wit te krijgen.

Ben

Ik moet zeggen dat ik niet 100% zeker ben dat het inderdaad geldt voor vlucthten van American Airlines. Ik weet wel dat het klopt voor Delta Airlines. Die hebben een soortgelijke regeling op de website opgenomen. Daar betaal je 100 dollar per strech per vlucht.

Maar misschien heeft Bent gelijk en geldt het niet voor intercontinentale vluchten. Bij Delta airlines geldt het echter OOK voor continentale vluchten :evil:

Hoe heb je het dan gemeten dan?
umpf :shock: sorry had alleen de lengte op 1,57 m. M.a.w. alleen voor een bromtonfietsje dus.

Karlien schreef:Nog eens contact op genomen met het reisbureau, die hebben AA gebeld. We mogen de fietsen gratis meenemen, als onze doos de limieten niet overschrijdt.
Op de site die wij vonden, stond die exeption niet vermeldt. We zullen dat nog eens zoeken op de site en uitgeprint meenemen ...
Op de site van AA staat volgens mij alleen dat je voor de voorwaarden de afdeling reserveringen moet bellen voor intercontinentale vluchten.
Ik zou AA zelf even bellen op 020-2013610, dan krijg je definitief antwoord op je vraag. Wel even om een schriftelijke of e-mailbevestiging vragen, zoals Blanche al zei.

Wij vliegen over enkele dagen via Madrid naar Buenos Aires en zullen 2 maanden later vanaf Mendoza via Santiago de Chile en Madrid terug naar AMS vliegen.
Dat is alles met Iberia. In ons geval komt het er op neer (als ik het goed begrepen heb) dat in alle gevallen het gewichtssysteem geldt en dat de fietsen er onderdeel van uit maken. Over max. afmetingen wordt niet gesproken.
De grote vraag is dus of we alles meekrijgen en onder de bagagelimiet blijven van 20kg + 10 kg handbagage. Dat zal zeker niet helemaal lukken, dus knijpt men een oogje dicht of wordt elke kilo extra in rekening gebracht?
Is het eerste het geval, dan krijgt Iberia van mij het etiket "fietsvriendelijk". Over een paar dagen zullen we het weten.

Wij vliegen eind van de week met KLM naar Mexico en dat zou uiteindelijk 4 keer 150 euro gaan kosten. Ik denk erover om een fietskoffer te huren, maar dan kom je ook niet uit met de afmetingen. Heeft iemand daar ervaring mee? Ik vind dat overigens een krankzinnig criterium, dat je de afmetingen van een verpakking bij elkaar moet optellen. Als het nou nog om inhoud ging, dus kubieke (centi)meters.

Wij gingen met KLM naar Quito en dat kostte € 80,- per fiets enkele reis.
Overigens kost het inchecken van een fiets in andere steden goedkoper.
Bij KLM op Willemstad - Curacao was het € 45,- (90 NAF) naar Schiphol

Wij vliegen binnenkort met MartinAir naar Cuba en mogen ieder 2 stuks bagage van ieder 23 kg meenemen waarvan we 1 stuks als fiets mee kunnen nemen. De 2 stuks bagage van 23 kg gelden overigens niet voor alle vliegbestemmingen van MartinAir.

Harry

Meestal vragen ze hoeveel kilo de fiets weegt. WWaarna ik 20 kilo zeg dan kan ik hem zo inladen. Wel volgens het piece principe dus.
Meestal is de stress voordat je bij het loket staat groter als aan het loket zelf.