Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsbagage reserveren bij vliegen met Delta - Forum Wereldfietser

Fietsbagage reserveren bij vliegen met Delta

Hoi allemaal!

Deze zomer gaan we The Great Divide fietsen! :)

Heenweg vliegen we met KLM en fietsbagage is al geboekt.

Terugweg met Delta konden we echter niet bijboeken. We vliegen van El Paso naar Atlanta en van Atlanta naar Amsterdam. Heb al gebeld met Delta Airlines en die zeiden dat het 'in principe altijd wel kan', maar ik kon telefonisch dus niet iets reserveren zoals dat bij KLM wel kan.

Waar ik benieuwd naar ben:
  • Iemand recent een fiets meegevlogen bij Delta? (2023 of liefst zo recent mogelijk, policy is onlangs gewijzigd)
  • Iemand ervaring met fiets shippen vanaf de VS naar NL voor een schappelijk tarief? Ik vind vooral aanbieders die het voor € 1.000+ doen, da's ongeveer m'n eigen vliegticket.
Hoor het graag! Heb het forum al even doorzocht maar zag vooral oude ervaringen en wat meer algemene info over Delta, vandaar dit topic.
Vliegen vanuit de USA;
Ruim op tijd aanwezig zijn, Ódd luggage ' opzoeken en inchecken maar niet te snel inpakken want dan komt de douane en DEA en kan je alles weer uitpakken.
Zowiezo $ 200 op 't laatste moment betalen voor de fiets.
Goede ervaringen met wrappen in de VS , dozen zijn er meest te klein en dan beschadigen zadelbuis en stuur alsnog. Zelf bij de scanner blijven staan om je fiets te redden uit te kleine apparaten .Alleen in de VS ben je zelf verantwoordelijk voor transfer van je bagage bij tussenstop . [ en bij tussenlanding in een ander land heb je een visum van dat land nodig !] Dus genoeg te doen.
Maar goed ; dit is dus persoonlijk.
Pier.
Thanks Pier. Sowieso (heel erg) ruim de tijd nemen dus. :)

Meer ervaringen welkom. Twijfel vooral nog om een shipper te zoeken in El Paso en die gewoon de fiets te laten verschepen. Helaas nog geen betaalbare kunnen vinden.
Afgelopen zomer van Portland OR naar Amsterdam, direct, met Delta (Airbus 330).

Fiets mee in doos; geen (grote) problemen.
- doos moest inderdaad weer open voor security check, dus tape 'm niet te stevig dicht.
- doe daarom ook geen andere spullen in de doos, zoals slaapzakken om 'm te beschermen. Want ze halen toch alles los.
- maximum gewicht was 22,7 kg (50 lbs), anders moest het als cargo aangemeld worden. Wat niet in overeenstemming was met hun eigen regels, want dan zou het simpelweg 'excess weight fee' zijn. Heb om er vanaf te zijn het voorwiel als handbagage mee genomen.
- volgens mij heb ik US$ 100 of minder betaald.
Deze had je vast al gevonden:

Bicycles
Bicycles, non-motorized touring or single seat racing, are allowed as checked baggage on most flights, with the exception of certain Delta Connection® carriers.

Standard baggage allowance and fees based on cabin and travel region apply
Bicycles weighing over 50 lbs. will be charged the applicable excess weight fee
If the outside linear dimensions (length + width + height) exceed 115 linear inches (292 cm) or exceeds 100 lbs, the item will not be accepted
Items in excess of baggage allowance will be subject to additional or overweight baggage fees
Non-motorized touring or single seat racing bicycles must be packed in a durable protective container designed specifically for bicycles.
A limited liability release form must be signed by the passenger in the case that the bike is not properly packed
If the bicycle is packaged in a hard shell case specifically designed for transporting bicycles, then a limited release form is not required
If the bicycle is packaged in a soft sided travel bag or anything other than a hard shell case, a limited release form will need to be signed
Delta is not responsible for damage noted at the time of check in or damage due to over packing the bag.


https://www.delta.com/us/en/baggage/spe ... -equipment
Flix schreef:
za 25 mar, 2023 10:30
Heb om er vanaf te zijn het voorwiel als handbagage mee genomen.
Mocht je voorwiel mee het vliegtuig in? Is dat niet te groot voor handbagage?
Flix schreef:
za 25 mar, 2023 10:30
- volgens mij heb ik US$ 100 of minder betaald.
In 2013 op dezelfde route US$150 betaald.

Edit: zie op de Delta site:
Flying With a Bike on Delta Airlines 2023
GOOD NEWS! - Bikes will no longer be charged the $150 special handling fee, and will be treated as a piece of regular luggage. Standard checked baggage fees may still apply.
Ik moest denk ik 40 of 80 dollar aan overweight fee betalen; weet niet meer precies het hoe en waarom. Heb gewoon het gevraagde betaald.
JanH schreef:
za 25 mar, 2023 12:05
Mocht je voorwiel mee het vliegtuig in? Is dat niet te groot voor handbagage?
Ja, dat verbaasde me ook enigszins. Paste ook niet in de scanner, maar de TSA beveiligers hebben ook een soort 'ruik' apparaat waarmee ze over het item gaan en daarmee springstoffen kunnen aantonen.
De zeer vriendelijke purser vond het wel een goede mop, want uiteindelijk lood-om-oud-ijzer (in cargohold of cabine), en heeft het wiel (27,5") een mooi plekje gegeven.
Goed om te lezen. Lijkt in de praktijk dus wel prima te gaan als ik het zo zie. We gaan ter plekke (El Paso) ergens nog een doos fixen bij een fietsenmaker (of op 't vliegveld). Zal die dan inderdaad niet te strak tapen.
Flix schreef:
za 25 mar, 2023 10:31
Deze had je vast al gevonden:

Bicycles
Bicycles, non-motorized touring or single seat racing, are allowed as checked baggage on most flights, with the exception of certain Delta Connection® carriers.

Standard baggage allowance and fees based on cabin and travel region apply
Bicycles weighing over 50 lbs. will be charged the applicable excess weight fee
If the outside linear dimensions (length + width + height) exceed 115 linear inches (292 cm) or exceeds 100 lbs, the item will not be accepted
Items in excess of baggage allowance will be subject to additional or overweight baggage fees
Non-motorized touring or single seat racing bicycles must be packed in a durable protective container designed specifically for bicycles.
A limited liability release form must be signed by the passenger in the case that the bike is not properly packed
If the bicycle is packaged in a hard shell case specifically designed for transporting bicycles, then a limited release form is not required
If the bicycle is packaged in a soft sided travel bag or anything other than a hard shell case, a limited release form will need to be signed
Delta is not responsible for damage noted at the time of check in or damage due to over packing the bag.


https://www.delta.com/us/en/baggage/spe ... -equipment
Yes had ik gevonden inderdaad. Ging mij er meer om dat je bij KLM van tevoren een plekje kan reserveren voor je fiets, terwijl het bij Delta gewoon 'altijd' mogelijk lijkt te zijn (m.u.v enkele specifieke lijnvluchten).
Misschien ouwe koek, maar in 1999 heb ik met Delta gevlogen van San Francisco naar Schiphol, met een overstap op JFK. Men deed het niet erg moeilijk, er was wel een fietsdoos beschikbaar en ik moest $ 75,-- betalen voor de fiets. Het toestel was op beide vluchten een tweemotorige Boeing 767 (zie foto op JFK) met veel te krappe beenruimte (ik ben 1,85 lang). De fiets in kwestie is een zwarte Giant welke nog steeds in Zweden staat.
Airport JFK.jpg