Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Waarom vliegen slecht is voor je fiets en alle andere bagage - Forum Wereldfietser

Waarom vliegen slecht is voor je fiets en alle andere bagage

En wat moeten wij er dan mee? Je kunt ook het artikel kopieren en plakken als je wilt dat wij het lezen.
RIH schreef:
za 30 apr, 2022 12:02
Alleen voor abonnees.

https://www.volkskrant.nl/kijkverder/v/ ... l~v518920/
Bent u abonneewerver?
Bert van Sprang schreef:
za 30 apr, 2022 12:09
En wat moeten wij er dan mee? Je kunt ook het artikel kopieren en plakken als je wilt dat wij het lezen.
Dan zou Vereniging De Wereldfietser in overtreding zijn betreffende de auteurswet.

Parafrasen van een stukje mag wel. Ik heb het stuk wel gelezen (google is nog steeds erg slordig met teksten.) en lees dat de journalist een undercoverbaantje heeft genomen als bagage-afhandelaar en beschrijft dat het werk voor een groot deel bestaat uit op de knieën koffers uit het badkuipvormige ruim trekken of koffers in het ruim opstapelen. Afwijkende bagage is vervelend: fietsen, golftassen, ski’s en surfplanken. Als het druk is gooien ze alles op elkaar. Golftassen op dure fietsen, zware koffers op surfplanken. In elk ruim zie je losse handvatten, afgerukte wieltjes en verdwaalde bagagelabels. Om de zoveel tijd valt er bagage een aantal meters lager op het asfalt.

Bedenk als fietser dat dit elke vliegvakantie vier keer gebeurt... wil je nu nog?
Dank voor deze nuttige aanvulling Leon. Toch kijk ik hier niet van op c.q. het is geen nieuws voor wie een beetje heeft opgelet. Voor ons was dit enkele jaren geleden reden om beter beschermende fietstassen/-koffers te kopen. Maar zelfs die bieden geen 100% bescherming.
Leon schreef:
za 30 apr, 2022 12:38
Bert van Sprang schreef:
za 30 apr, 2022 12:09
En wat moeten wij er dan mee? Je kunt ook het artikel kopieren en plakken als je wilt dat wij het lezen.
Dan zou Vereniging De Wereldfietser in overtreding zijn betreffende de auteurswet.

Parafrasen van een stukje mag wel. Ik heb het stuk wel gelezen (google is nog steeds erg slordig met teksten.) en lees dat de journalist een undercoverbaantje heeft genomen als bagage-afhandelaar en beschrijft dat het werk voor een groot deel bestaat uit op de knieën koffers uit het badkuipvormige ruim trekken of koffers in het ruim opstapelen. Afwijkende bagage is vervelend: fietsen, golftassen, ski’s en surfplanken. Als het druk is gooien ze alles op elkaar. Golftassen op dure fietsen, zware koffers op surfplanken. In elk ruim zie je losse handvatten, afgerukte wieltjes en verdwaalde bagagelabels. Om de zoveel tijd valt er bagage een aantal meters lager op het asfalt.

Bedenk als fietser dat dit elke vliegvakantie vier keer gebeurt... wil je nu nog?
Dat is natuurlijk helemaal geen nieuws voor iedereen die weleens vanuit een vliegtuigraampje naar het beladen van het toestel heeft gekeken, vandaar de al jarenlang in dit forum en elders gepropageerde strategie om zoveel mogelijk zonder tussenstop te vliegen met de fiets, je fiets goed te verpakken in een stevige doos en het vliegtuig te mijden als je op redelijke auto- of OV-afstand reist.

Overigens is een kort relevant citaat uit het Volkskrant-artikel van Jeroen Van Bergeijk ook best toegestaan volgens de Auteurswet:
"De narigheid begint met afwijkende bagage: fietsen, golftassen, ski’s en surfplanken. Die laten zich allemaal niet zo makkelijk hanteren.
Valt het met de hoeveelheid gewone bagage wel mee, dan leg je die rare formaten apart, maar als het druk is en de bagage over de transportband binnen blijft stromen, dan gooien we alles onverbiddelijk op en door elkaar: golftassen op dure fietsen, zware koffers op surfplanken. In praktisch elke laadruimte kom je de stille getuigen tegen van de grofheid waarmee er met bagage wordt omgesprongen: losse handvatten, afgerukte wieltjes en verdwaalde bagagelabels. Regelmatig valt er bagage van de overvolle band drie, vier meter lager op het asfalt. Als dat met bijvoorbeeld een buggy gebeurt, overleeft die het doorgaans niet."
willem.m schreef:
za 30 apr, 2022 12:52
Toch kijk ik hier niet van op c.q. het is geen nieuws voor wie een beetje heeft opgelet.
Ja, het is nog altijd hetzelfde liedje als 12 jaar geleden, dat toen ook al niks nieuws was:
Leon schreef:
za 30 apr, 2022 12:38
...Afwijkende bagage is vervelend: fietsen, golftassen, ski’s en surfplanken. Als het druk is gooien ze alles op elkaar. Golftassen op dure fietsen, zware koffers op surfplanken. In elk ruim zie je losse handvatten, afgerukte wieltjes en verdwaalde bagagelabels. Om de zoveel tijd valt er bagage een aantal meters lager op het asfalt.

Bedenk als fietser dat dit elke vliegvakantie vier keer gebeurt... wil je nu nog?
Nee, maar dat wilde ik sowieso al niet ;)

Bij documentaires (over Britten die bijv. fietsvakanties in Spanje organiseren) zie ik regelmatig racefietsen in de meest stevige (harde!) (en dure) fietskoffers langskomen. Dat snap ik wel als ik het verhaal zo lees.
Dit brengt me bij de vraag 'Waarom fietsen met bagage slecht is voor vliegen en alle andere insecten'. Immers, hoeveel van deze nuttige beestjes pletten we door (met fietstassen) te gaan fietsen?
Leon schreef:
za 30 apr, 2022 13:03
willem.m schreef:
za 30 apr, 2022 12:52
Toch kijk ik hier niet van op c.q. het is geen nieuws voor wie een beetje heeft opgelet.
Ja, het is nog altijd hetzelfde liedje als 12 jaar geleden, dat toen ook al niks nieuws was:
Leuk liedje!
Leon schreef:
za 30 apr, 2022 12:38
Bert van Sprang schreef:
za 30 apr, 2022 12:09
En wat moeten wij er dan mee? Je kunt ook het artikel kopieren en plakken als je wilt dat wij het lezen.
Bedenk als fietser dat dit elke vliegvakantie vier keer gebeurt... wil je nu nog?
Als je geen overstap hebt dan, anders dus nog vaker.
Een goede en stevige fietskoffer is uitsluitend geschikt voor fietsers die ergens een ronde gaan fietsen en weer terugvliegen van hetzelfde vliegveld als waar men aankwam.
Als ik naar mezelf kijk is dat nog nooit voortgekomen. Dan blijft het dus een hoes en wat buisisolatie en hope for the best.
Tip:

Afbeelding
Joris Flemming schreef:
za 30 apr, 2022 18:43
Dan blijft het dus een hoes en wat buisisolatie en hope for the best.
Meestal ook een hoes gebruikt (tenzij een doos verplicht was). Valt me nog mee dat van al die vluchten bij mij het tot nu toe nog maar één keer goed fout ging (voorvork en voorwiel kapot).
Ik heb, met mijn beperkte fiets-vliegervaring, nog geen beschadigingen gehad. Mijn fiets heeft een carbon voorvork, die pak ik dan ook goed in.
Ik voegde voor de zekerheid onlangs een stalen beschermingsbeugel toe tpv de achterderailleur. De wielen/spaken blijven vogelvrij.
Nog een citaat.
Dat ervaar ik zelf als ik voor het eerst een halfuur in het benauwde, badkuipvormige bagageruim van een Airbus A320neo heb gezeten. Direct neem ik me voor: de volgende keer dat ik met het vliegtuig ga, koop ik een stevige koffer. Want ik heb al van twee rolkoffers de wieltjes afgetrokken en van een weekendtas het handvat kapotgescheurd.

Deze A320 is een 'handbakkie', zoals mijn collega's het noemen. Dat betekent dat de bagage van deze vlucht van Barcelona naar Amsterdam met de hand uit het toestel gehaald moet worden. Dat gaat zo: omdat de laadruimte slechts 1,24 meter hoog is, moet je op je knieën zitten. Je rukt een koffer van de berg bagage achter in het ruim en smijt, schuift of rolt die naar een collega die bij de laaddeur zit. Die gooit de koffer op een transportband, waarna er beneden op het platform nog twee mensen staan die de bagage weer op een karretje mieteren. Het idee dat al die tassen, rugzakken en koffers van mensen zijn die misschien niet zo blij zijn dat er zo met hun spullen wordt omgesprongen - dat idee is iedereen die hier werkt binnen de kortste keren kwijt.

Ik neem me nog iets voor: een koffer kopen met vier wieltjes. Want het maakt voor de koffergooier nogal een verschil of je een koffer van achter uit het ruim op zijn wieltjes kan zetten en met een zwierig duwtje vier, vijf meter verder kan laten glijden naar je collega bij de laaddeur, of dat je bagage met al je kracht over de vloer naar de uitgang moet duwen.

DSC_6838.JPG
Dat artikel in de VK hakte er wel in. Zowel voor de fiets als voor de hond. Die gaan niet mee in het vliegtuig
Biedt het artikel in de VK ook inzicht in de scope en statistieken? Hoe representatief is de geschetste situatie? Kan je op basis van het onderzoek algemene conclusies trekken?
Wat een goede vragen Willem! Indrukwekkend.
willem.m schreef:
zo 01 mei, 2022 12:56
Biedt het artikel in de VK ook inzicht in de scope en statistieken?
Geen idee wat je hiermee bedoelt.
Scope?

Mijn 'scope' over vliegen en mijn onderzoek met n=1

Ik had al een afkeer van vliegen.
De wereld van Peter Stuyvesant, weet je nog wel?
Nou de werkelijkheid is dat je uren van te voren present moet zijn, in lange rijen wachten, dat je volledig gecontroleerd wordt, je vervolgens in een belachelijk duur gebied moet 'verpozen', weer in de 'gate' moet wachten, in een buis wordt geleid waarin op elkaar gepropte zitplaatsen, weer wachten, wachten, wachten, uitstappen, wachten op bagage, gecontroleerd en uitgespuugd door het systeem dat consumenten verwerkt.

Uit overwegingen van milieubelasting heb ik grote moeite met dat gevlieg.
Weet je nog? Dat heldere voorjaar van 2020 zonder vliegverkeer en de condens sporen die de lucht mistig maken?
Weet je nog met die vulkaan op IJsland toen de lucht ook zo mooi helder was?

Komt dat gesmijt met de bagage er nog bovenop. Het liefst zouden ze ook zo smijten met de mensen.
Het verschil in de omgang met de mensen en de bagage wordt wel steeds kleiner.
Nog even en we zijn als die hondjes in die kooitjes in het ruim.