Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Verandering inpakregels Transavia - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Verandering inpakregels Transavia

Over het onderwerp 'Hoe verpak ik mijn fiets voor vliegtransport?' zijn al talloze draadjes op dit forum geweest. Tot nog toe haal ik uit dit draadje dan ook geen nieuwe inzichten.

Jammer dat we geen goede wiki (meer) hebben waarop de verschillende mogelijkheden goed vindbaar en 'neutraal' op een rij worden gezet. (Net zoals Wim dat voor beginnende vakantiefietsers doet, noodgedwongen op een eigen site.) Dat lijkt me een stuk duidelijker en efficiënter. Ik kan het ook op mijn eigen site doen, maar daar kijkt geen 🐶 naar; de WF site zou veel logischer zijn.
De wiki wordt niet meer zo goed bijgehouden. Zie de lijst van wijzigingen van de afgelopen 500 dagen:
https://fietsvakantiewiki.localhost.one ... lversion=2
Ik heb net een 'rinko' fietstas gekocht om te kijken of ik daar in NL wat flexibeler mee de trein kan pakken.
Het pakketje past in je hand/jaszak maar is wel van stevige kwaliteit. Het doet natuurlijk niets aan bescherming tegen stoten, gooien of een koffer er op. Maar je kan het wellicht combineren met schuim/plastic.
https://euro.montbell.com/products/disp ... id=1130426

Deze rinko tassen worden vaak in Japan gebruikt om een fiets mee in de trein te kunnen nemen. Maar daar gaan ze ver met het demonteerbaar maken van een fiets. JP Weigle maakt mooie rinko fietsen.
Handig lijkt me. Is dat sterk genoeg op een fiets van 20kg in te dragen?
nicolevelo schreef:
wo 16 mar, 2022 17:28
Handig lijkt me. Is dat sterk genoeg op een fiets van 20kg in te dragen?
Je draait de rollen om.
Niet ik moet de fiets dragen, maar de fiets mij.
Sterker nog; ben ík sterk genoeg om een fiets van 20 kilo plus 20 kg bagage te dragen.
nicolevelo schreef:
wo 16 mar, 2022 17:28
Handig lijkt me. Is dat sterk genoeg op een fiets van 20kg in te dragen?
De draagbanden maak je aan het frame vast. De tas is slechts ter bescherming/verpakking van je fiets.
Ik vloog op 21 feb van Asd naar Valencia. Ik had nog van vroeger de bekende hoes van de vakantiefietswikel. Vroeger vaak gebruikt maar de laatste jaren nam ik mijn fiets onverpakt mee Geen gedoe. Ik beschermde kwetsbare delen met PET-flessen en tape.

Nu helaas, wel ergens berijpelijk, zijn de regels veranderd.

Ik had veel gedoe met de dame van het grondpersoneel op Schiphol. Zij vond de hoes van de vakantiefietswinkel, gewoon een stuk plastic.. In haar ogen niet een fietshoes.
Anyway, supervisor erbij, en uiteindeijk mocht de fiets mee als ik tekende dat Transavia niet verantwoordelijk kon worden gesteld voor schade tijdens vervoer.

Terug afg week uit Lissabon, geen problemen.

Ik sprak bij terugkomst op Schiphol fietsers die met Transavia uit Malaga waren komen vliegen, met een fietshoes van de Amsterdamse vakantiefietser en hen werd op de heenvlucht het meenemen van de fiets in zo n hoes geweigerd. Ze moesten ter plekke op schiphol een doos kopen etc etc.

so be aware.
Precies. Door diverse ervaringsdeskundigen wordt er op dit forum al jaren gewaarschuwd voor de ongeschiktheid van de 'bekende' fietshoes vanwege de open onderzijde. Ik schreef er denk ik begin 2015 al over. Er zijn betere alternatieven, die niet duurder hoeven te zijn. Ik vind het dan ook suf dat men die hoes nog steeds verkoopt.
Ik fiets nu ongeveer 20 jaar door Europa en heb heel vaak gevlogen met oa transavia, vroeger met de open fietshoes, en ik nam mijn fiets vaak onverpakt, dat wil zeggen niet in een hoes of box mee.
Dus ik als ervaringsdeskundige zie geen problemen.

Ik heb nog nooit meegemaakt dat mijn fiets zodanig beschadigd was dat ik niet meer kon fietsen of dat ik naar een fietsenmaker moest. Ik lees over boxvervoer weleens andere berichten. De lak van mijn Koga is zwaar beschadigd en er zijn vele krassen hier en daar, dat wel.
Je kunt ook twee van die hoezen die aan de onderzijde open zijn gebruiken. Je brengt de "binnenhoes" omgekeerd aan om de fiets (dus met de openzijde naar boven). Vervolgens de "buitenhoes" met de openzijde naar beneden. Zo heb je een gesloten pakket.
Overigens is die handtekening geen vrijbrief voor de airline en de beladers om ruw met jouw fiets om te gaan. Als een schade-export constateert dat deze schade gekomen door een ruwe behandeling, dan is de luchtvaartmaatschappij aansprakelijk.
Dien na schade een claim in bij de reisverzekering. Deze betaalt uit als je de juiste verzekering hebt. De verzekering dient vervolgens een claim in bij de airline.
Net (eind Maart) vanuit Eindhoven naar Palma de Mallorca gevlogen met Transavia en in Eindhoven Airport weigerde ze mijn fiets in te checken die was ingepakt in een fietshoes, conform de richtlijnen van Transavia (of koffer, of doos, of hoes). Niemand op dat moment te bekennen van Transavia dus balie personeel bepaalt dan zelf blijkbaar de regels en de dame was onverzettelijk. Gelukkig waren er nog twee dozen beschikbaar in het boekenwinkeltje en daar maar een van gekocht en fiets als zodanig ingepakt. Bij de terugvlucht vanuit Palma geen probleem met het inchecken van de fiets, voorzien van de fietshoes (gelukkig meegenomen). Zeer hulpvaardig personeel.
Ik heb Transavia om een reactie gevraag maar dat gaat blijkbaar weken duren.
Hey PBos,
Altijd vervelend die discussies over het inpakken van de fiets (of over kosten, etc ).......maar zeer herkenbaar. Tot nu toe heb Ik het nooit gedaan, maar na jouw ervaring dacht ik: zal ik in het vervolg een printje of print-screen meenemen waarop staat welke regels de maatschappij hanteert bij het inpakken van de fiets (de engelse versie dan)
Die regels heb je toch binnen 2 min googlen op je telefoon staan?
PBos schreef:
di 05 apr, 2022 13:28
... was ingepakt in een fietshoes, conform de richtlijnen van Transavia (of koffer, of doos, of hoes)...
Zat de hoes aan alle kanten dicht?
Ook ik heb vaak een stevige fietshoes gebruikt. Op weg naar het vliegveld scharrelde ik in een container van een supermarkt wat wat karton bij elkaar waarmee ik de kwetsbare onderdelen van de fiets kon beschermen. Vervolgens de fiets in de hoes en dichtplakken met tape en spanbanden.
De hoes zat opgerold met een spanbandje bovenop mijn bagagedrager. En die zat daar de gehele reis. Ik vond het juist handig want hierdoor is het voor dieven wat lastiger om de tassen zo van de fiets te trekken omdat de hengsels en haken onder de opgerolde hoes zaten verstopt.
Onderstaand de formele reactie van Transavia op mijn vraag waarom ze een vervoer in een fietshoes weigeren (in Eindhoven) en wat dan wel:

Op de website van Transavia staat dat je fiets in een fietskoffer, fietsdoos of fietshoes verpakt moet worden.
De tekst fietshoes (bike cover) op de website van Transavia zegt niets over de aard en kwaliteit van de verpakking.
Het is aan Transavia / het bagage afhandelingspersoneel om te beoordelen of de fiets deugdelijk verpakt is om geaccepteerd te worden.
Het is je eigen verantwoordelijkheid om zorg te dragen dat je fiets zodanig verpakt wordt dat het niet geweigerd wordt.
Met de reeds ervaren weigering van je fiets in een fietshoes weet je nu dat je fiets weer wordt geweigerd indien je fiets weer in eenzelfde fietshoes wordt verpakt.
Om weigering van je fiets en om schade aan je fiets te voorkomen zou je kunnen overwegen om een "hardcase" fietskoffer te gebruiken voor het vervoeren van je fiets.
Kortom: Indien je fiets weer geweigerd wordt omdat het in een hoes is verpakt, is het je eigen verantwoordelijkheid en zijn de gevolgen van de weigering voor eigen rekening oftwel de eventuele kosten voor een doos en/of gemiste vlucht (mocht er geen doos zijn) komen niet in aanmerking voor vergoeding.
Kortom: Indien je fiets weer geweigerd wordt omdat het in een hoes is verpakt, is het je eigen verantwoordelijkheid en zijn de gevolgen van de weigering voor eigen rekening oftwel de eventuele kosten voor een doos en/of gemiste vlucht (mocht er geen doos zijn) komen niet in aanmerking voor vergoeding.
Dit is wel een serieus belabberde reactie, dus ze kunnen je volgens de regels verpakte fiets altijd weigeren en de opgelopen vervolgschade is geheel voor jou. Het lijkt me niet dat dit bij de rechter stand houdt.
willem.m schreef:
di 05 apr, 2022 19:58
PBos schreef:
di 05 apr, 2022 13:28
... was ingepakt in een fietshoes, conform de richtlijnen van Transavia (of koffer, of doos, of hoes)...
Zat de hoes aan alle kanten dicht?
Nogmaals mijn vraag.

Zo ja, dan heb je een punt.
Zo nee, dan heb je de vele adviezen hierover gemist.

Ik mis in het verhaal je eigen verantwoordelijkheid. Je bent alleen maar aan het afgeven op de andere partij.