Additionally, paste this code immediately after the opening tag: KLM en fiets mee nemen - Forum Wereldfietser

KLM en fiets mee nemen

Heeft er iemand nog recent een fiets meegenomen met KLM? Niet eenvoudig om dit te boeken vind ik. Hoe had je de fiets verpakt? KLM lijkt mij niet zo fietsvriendelijk.
De info over het meenemen van de fiets is te vinden in Bagage>Speciale bagage>Sportuitrusting>Fiets:
https://www.klm.nl/information/baggage/ ... -equipment

Sportuitrusting
Soms moet u een reservering maken voor het vervoer van uw sportuitrusting of moet u er extra voor betalen, dus controleer de vereisten voor uw specifieke spullen.

Fiets
U kunt uw fiets of tandem meenemen tegen een vergoeding die wordt berekend op basis van uw reisroute. Zorg ervoor dat u uiterlijk 48 uur voor vertrek reserveert voor het vervoer. Hoe eerder u dit doet, hoe groter de kans dat er ruimte is voor uw fiets. U kunt reserveren via Mijn Reis, waar u ook de exacte prijs en de voorwaarden voor het vervoeren vindt.

Fiets inpakken
Uw fiets moet ingepakt worden in een fietsdoos of een ander soort verpakking speciaal ontworpen voor het vervoer van fietsen. Samen mogen de fiets en verpakking een maximaal gewicht hebben van 23 kg en een maximale afmeting van 176,5 x 23 x 101,5 cm.
Zorg ervoor dat u het stuur in de lengte langs het frame draait en dat u pedalen en andere uitstekende onderdelen verwijdert. We raden u ook aan om de banden leeg te laten lopen, zodat ze niet beschadigd raken door de verminderde luchtdruk in het ruim.

Elektrische fiets
U mag een elektrische fiets alleen meenemen als u de accu verwijdert.

Wat is je vraag hierover?
Heb zelf veelvuldig met KLM en skyteam partners gevlogen en ook vaak de fiets meegenomen. Laatste keer was vorig jaar februari. Vroeger moest je bellen om je fiets te reserveren, tegenwoordig kun je de fiets gewoon als extra bagage bijboeken. Wel altijd even nabellen ter bevestiging omdat ze moeten nagaan of er plek is in het ruim. Heb nog nooit gehad dat de fiets niet mee mocht. Fiets gaat altijd in een doos of in een speciale tas. Doos kun je of bij de klm balie of bij het Schiphol bagage depot kopen, afhankelijk van of je een blauwe of een bruine doos wilt. Die van de klm zijn wel iets kleiner geloof ik. Ik vind in het algemeen dat ze bij de luchtvaartmaatschappijen / afhandelaars redelijk ruig omgaan met de de bagage en dus ook met de fiets. Maar dat is dus niet enkel iets wat bij KLM gebeurd. Ondanks dat de doos altijd redelijk gebutst aankomt is de inhoud wel altijd intact. Wel oppassen dat je geen kleine losse onderdeeltjes in de doos hebt want die raak je geheid kwijt.

Al met al allemaal wel een beetje gedoe altijd, maar wel goed te doen. En hoe vaker je het doet hoe makkelijker het wordt :D
Ik ben op 2 december 2021 met de KLM van Amsterdam naar Bangkok gevlogen en op 30 januari 2022 terug naar Amsterdam.
Boeken met de fiets is geen enkel probleem. Ik doet dit wel altijd telefonisch, maar dat hoeft niet. Kan ook via de site of de app. Ik krijg snel de bevestiging dat mijn fiets in orde is. Staat ook bij mijn vluchtgegevens.
Bij de KLM betaal je voor de fiets een toeslag. De hoogte is afhankelijk van de bestemming. Zie de website van de KLM.
Mijn fiets mag bij de KLM gewoon in een hoes. De hoes moet wel gesloten zijn.
Ik breng ter bescherming karton en bubbeltjes plastic in de hoes aan.
Na aankomst gaat het karton naar de recycling.
De hoes weegt niets en gaat mee achterop.
Voor de terugvlucht scharrel ik weer karton op.
Ik heb nooit schade met de hoes. Deze wordt meestal apart geladen.
Dozen komen nog wel eens als tussenlaag tussen loodzware Samsonites terecht.
Bij de KLM moet je wel al bij het reserveren van een fietsplek de maten van de doos opgeven. Anders is reserveren niet mogelijk. Als je voor de terugweg ergens een doos wil regelen is dat lastig
alma schreef:
za 19 feb, 2022 09:50
Bij de KLM moet je wel al bij het reserveren van een fietsplek de maten van de doos opgeven. Anders is reserveren niet mogelijk. Als je voor de terugweg ergens een doos wil regelen is dat lastig
Je moet de maat van het pakket opgeven. Zie de posting van Flix.
De fietst hoeft niet in een doos. Als de verpakking maar geschikt voor een fiets en gesloten is.
alma schreef:
za 19 feb, 2022 09:50
Bij de KLM moet je wel al bij het reserveren van een fietsplek de maten van de doos opgeven. Anders is reserveren niet mogelijk. Als je voor de terugweg ergens een doos wil regelen is dat lastig
Ik geef dan gewoon de maximale maat op, als 'ie dan uiteindelijk kleiner blijkt te zijn dan maakt men er vast geen probleem van.
alma schreef:
za 19 feb, 2022 09:50
Bij de KLM moet je wel al bij het reserveren van een fietsplek de maten van de doos opgeven. Anders is reserveren niet mogelijk. Als je voor de terugweg ergens een doos wil regelen is dat lastig
Als je toch perse een doos wenst, dan regel je dat bij een fietsenzaak in de buurt van de luchthaven. Ik had dat op Fuerteventura. Ik kwam van een ander eiland, maar vloog terug met een maatschappij die een doos eiste.
Vooraf de fietsenzaak benaderd. De eigenaar bood mij zelfs aan de doos met de fiets erin naar de luchthaven te brengen. Hij hing een boodschap op de deur van zijn zaak: Volveré en poco tiempo (ik ben zo terug).
💡
Over het onderwerp 'Hoe neem ik mijn fiets mee in het vliegtuig?', inclusief de verpakkingswijze en hoe je desgewenst een doos regelt, is al veel informatie beschikbaar in eerdere topics op dit forum.

N.B.
Ik heb nooit grote problemen ondervonden met het meenemen van een fiets met KLM.
In 2019 fiets mee genomen naar op een vlucht van KLM naar Kenia. Eén doffe ellende. Overboekt en op laatste moment toch wel mee kunnen. Voor de fiets zou niet betaald zijn, dus nog maar een keer betaald en dit later weer terug gekregen.
Mijn ervaringen met KLM zij slecht. Betere ervaringen met low cost carriers zoals Ryanair. Die zijn streng maar je weet gewoon dat wat je boekt, dat krijg je. Bij KLM moet je altijd maar afachten of je mee kan. Veel stress en gezeur.
Info over het meenemen van je fiets in het vliegtuig.
Dit zijn mijn ervaringen / tips.
Doe je voordeel er mee. Het kan ongetwijfeld ook anders.

https://henriopcamino2019kenya.blogspot ... gtuig.html
Henri op Camino schreef:
za 19 feb, 2022 13:06
In 2019 fiets mee genomen naar op een vlucht van KLM naar Kenia. Eén doffe ellende. Overboekt en op laatste moment toch wel mee kunnen. Voor de fiets zou niet betaald zijn, dus nog maar een keer betaald en dit later weer terug gekregen.
Mijn ervaringen met KLM zij slecht. Betere ervaringen met low cost carriers zoals Ryanair. Die zijn streng maar je weet gewoon dat wat je boekt, dat krijg je. Bij KLM moet je altijd maar afachten of je mee kan. Veel stress en gezeur.
Gold dit probleem alleen voor deze reis, of heb je tal van dezelfde ervaringen bij de KLM met andere vluchten?
Ik weet niet wat voor type ticket jij bij de KLM hebt geboekt en wat jouw status was voor vertrek, maar ik heb nooit problemen gehad. Als je online een stoel reserveert, dan is die stoel voor jou. Tenzij het geplande toestel wordt vervangen door een ander type.
Ik kan via de app altijd zijn wat de status is van mijn ticket en mijn vlucht. Als de fiets akkoord is, dan staat het erop.
Zorg wel dat je ruim op tijd bent.
Ik hoor nu juist veel over gedonder bij Ryanair.
Henri op Camino schreef:
za 19 feb, 2022 13:06
In 2019 fiets mee genomen naar op een vlucht van KLM naar Kenia. ... Mijn ervaringen met KLM zij slecht. ... Bij KLM moet je altijd maar afachten of je mee kan. Veel stress en gezeur.
Hoe vaak heb je met de fiets met KLM gevlogen? Hoe vaak waren jouw ervaringen met KLM negatief? En lag die negatieve ervaring aan KLM of de luchthaven?
alma schreef:
za 19 feb, 2022 09:50
Bij de KLM moet je wel al bij het reserveren van een fietsplek de maten van de doos opgeven. Anders is reserveren niet mogelijk. Als je voor de terugweg ergens een doos wil regelen is dat lastig
Die maten worden helemaal niet gecontroleerd. De fietsdozen die op Schiphol worden verkocht zijn de grootste die er bestaan, en daar zijn echt nooit problemen mee. Dus als er om de maten wordt gevraagd (zelf nooit meegemaakt) is de tip om dan gewoon de maten van die schipholdozen op te geven: 177 x 102 x 32 cm
Henri op Camino schreef:
za 19 feb, 2022 13:06
In 2019 fiets mee genomen naar op een vlucht van KLM naar Kenia. Eén doffe ellende. Overboekt en op laatste moment toch wel mee kunnen. Voor de fiets zou niet betaald zijn, dus nog maar een keer betaald en dit later weer terug gekregen.
Mijn ervaringen met KLM zij slecht. Betere ervaringen met low cost carriers zoals Ryanair. Die zijn streng maar je weet gewoon dat wat je boekt, dat krijg je. Bij KLM moet je altijd maar afachten of je mee kan. Veel stress en gezeur.
Ben wel benieuwd op hoeveel ervaringen dit gebaseerd is. Spoort namelijk totaal niet met mijn ervaring bij KLM.
Kortom: Bert, Berger en ik hebben vergelijkbare vragen. Hebben wij steeds geluk en heeft Henri keer op keer pech? Ben benieuwd.
1x na een terugvlucht met KLM m'n fiets in doos terug gekregen. De doos zag er nog keurig uit, er zat alleen 1 gat in. Die bleek precies op de plek te zitten waar achter in bescherming onderbuis van m'n frame zat, waar er nu helaas een grote deuk zat.

Gelijk foto's gemaakt, en ook de foto's van de vakantie van de fiets zonder deuk meegestuurd naar de KLM.

Het werd keurig en snel opgelost door ze, prima tevreden. En gelukkig was het op de terugreis en niet heen (-:
Henri op Camino schreef:
za 19 feb, 2022 13:10
Info over het meenemen van je fiets in het vliegtuig.
Dit zijn mijn ervaringen / tips.
Eerste tip: '= Banden leeg laten lopen.'
Dat ie al niet een beste tip, alhoewel de KLM dat ook beweert in de quote in mijn eerste reactie.
Dat is namelijk nergens voor nodig; de cabinedruk, dus ook vrachtruimdruk, varieert met een luchtdruk-hoogte van 1500 tot 2500 meter. Precies de hoogtes waar een wereldfietser zich ook nog wel eens in begeeft. Zonder zijn banden te hoeven laten leeglopen.
Laat er iets lucht uitlopen, zodat er iig geen maximale druk op staat, maar genoeg om stoot-lekken te voorkomen.
Banden leeg laten lopen: zin of onzin? Dit onderwerp is vaker voorbij gekomen op dit forum van Vereniging de Wereldfietser.
Feit is dat luchtvaartmaatschappijen dit eisen. De grondstewardess vraagt steevast bij het inchecken: "Zijn de banden leeg?" Het antwoord "ja" is meestal voldoende, maar de dame wil het ook wel eens contoleren. Het is te vaak voorgekomen dat de doos open moest. Heb je net alle moeite gedaan om je doos stevig met veel tape dicht te plakken.
Vervolgens constateert de incheckdame dat je banden onvoldoende leeg zijn . "De banden moeten helemaal leeg," is dan de onverbiddelijke opdracht. Jouw inbreng: "ik heb net over een pas van meer dan 3000 meter hoogte gefietst," gaat er daar echt niet in.
Leeg laten lopen, of de fiets gaat niet mee. Iets anders zit er dan op.
Flix schreef:
za 19 feb, 2022 23:41
Dat is namelijk nergens voor nodig; de cabinedruk, dus ook vrachtruimdruk, varieert met een luchtdruk-hoogte van 1500 tot 2500 meter. Precies de hoogtes waar een wereldfietser zich ook nog wel eens in begeeft.
“In the unlikely event of a pressure loss in the cabin” enz. enz. Zit ik in het vliegtuig net mijn zuurstofmaskertje op te friemelen, en voel mij dus al niet zo jofel, begint het onder je in het baggageruim te knallen. Ik vrees dat de eerste gedachte dan niet een fietsband is.