Additionally, paste this code immediately after the opening tag: gevlogen vanuit Toulouse dat was de laatste doos - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

gevlogen vanuit Toulouse dat was de laatste doos

robgru schreef:
za 11 dec, 2021 18:23
M a w het vervoer van de fiets in trein of vliegtuig zou gestimuleerd en gefaciliteerd moeten worden meer dan nu het geval is.
Ja, dat kan je wel willen en ook ik zou dat graag willen, maar zo is het nou eenmaal niet.
Afgelopen zomer lukte het mij om in 1 dag tot Wesserling Alsace te komen met trein en fiets.
Dat reserveren van een fietsplekje in de trein in Duitsland is een hele heisa.

Ik heb zojuist naar die site van Camino gekeken en dat opent perspectieven.
Bijvoorbeeld met de TGV naar Avignon waar m'n fietsje klaar staat en dan de volgende dag met regionaal vervoer naar Nice.

Beetje fantasie, beetje soepelheid.
Ik heb me voorgenomen om niet meer te vliegen (zeg nooit nooit).

Ik kan me zo voorstellen dat je per TGV naar Narbonne gaat, daar een nachtje op de camping, volgende dag verder door Spanje en dan je fietsje ophaalt in Sevilla.
Poppink schreef:
za 11 dec, 2021 11:56
bert sitters schreef:
za 11 dec, 2021 11:10
Je moet wel vervoer regelen van de stad naar de luchthaven. Vraag aan de receptie van hotel of ze een taxibusje kunnen bestellen.
Dat wordt dan een dure reis als je alle extra kosten erbij telt.
Dan is de trein misschien toch een beter alternatief.
Wat is duur? Maken die paar tientjes voor dat ene taxiritje de vakantie extra duur.
Van Toulouse met de trein terug is lastig. Je kunt net de TGV of de intercites naar Parijs. Daar ontbreekt de aansluiting. Over goed een jaar kunnen fietsen mee in de Thalys. Van Parijs vier fietsen naar Brussel en twee naar Amsterdam. Een treinstel blijft achter in Brussel. Zijn er alleen nog maar fietsplaatsen tot Brussel-Zuid? Dan kun je daar overstappen op de Intercity naar Nederland.
Soetens had aangekondigd in 2021 geen fietsen te vervoeren vanwege het Corona-gedoe, maar zich niet uitgelaten over de toekomst.
Wat gaat concurrent Camino doen? Toulouse ligt een beetje uit hun rijroute vanaf Santiago de Compostella. Dan hebben ze ook een inleverhotel nodig.
Cycletours rijdt ook met bussen op verschillende bestemmingen in Europa, met aanhanger voor fietsen.
bert sitters schreef:
zo 12 dec, 2021 00:38
Poppink schreef:
za 11 dec, 2021 11:56
bert sitters schreef:
za 11 dec, 2021 11:10
Je moet wel vervoer regelen van de stad naar de luchthaven. Vraag aan de receptie van hotel of ze een taxibusje kunnen bestellen.
Dat wordt dan een dure reis als je alle extra kosten erbij telt.
Dan is de trein misschien toch een beter alternatief.
Wat is duur? Maken die paar tientjes voor dat ene taxiritje de vakantie extra duur.
Van Toulouse met de trein terug is lastig. Je kunt net de TGV of de intercites naar Parijs. Daar ontbreekt de aansluiting. Over goed een jaar kunnen fietsen mee in de Thalys. Van Parijs vier fietsen naar Brussel en twee naar Amsterdam. Een treinstel blijft achter in Brussel. Zijn er alleen nog maar fietsplaatsen tot Brussel-Zuid? Dan kun je daar overstappen op de Intercity naar Nederland.
Soetens had aangekondigd in 2021 geen fietsen te vervoeren vanwege het Corona-gedoe, maar zich niet uitgelaten over de toekomst.
Wat gaat concurrent Camino doen? Toulouse ligt een beetje uit hun rijroute vanaf Santiago de Compostella. Dan hebben ze ook een inleverhotel nodig.
Bordeaux ligt wel op de route van Camino Fietstransport, en vanuit Toulouse ben je met de trein in ruim 2 uur in Bordeaux.
Daar lever je dan de fiets in en treint dan naar huis.
Is inderdaad een mogelijkheid. Stuur ook alle bagage zoveel mogelijk mee, zodat je er in Parijs niet mee hoeft te slepen door de lange gangen van station Montparnasse naar de metro naar het Gare du Nord voor de Thalys.
Nadeel bij Camino in Bordeaux is wel dat het inleverhotel bij de luchthaven is en niet bij het station. Je moet van de luchthaven naar de stad zien te komen.
Ik weet dat een fietser bij Soetens de fiets kon inleveren in het Ibis Hotel bij het station van Bordeaux.
Dank voor alle ervaring en suggesties, we concluderen toch met elkaar dat het nu met de trein bijna niet te doen is vanuit Frankrijk en dat het vliegtuig ook mis kan gaan. De EU heeft veel geld gestoken in het ontwikkelen van doorgaande fietsroutes daarom is het niet nuttig te proberen, organisaties zoals de Fietsersbond etc. te motiveren om een lobby op te zetten dat vliegtuigmaatschappijen en de SNCF fietsvervoer gaan faciliteren in plaats van zoals het nu gaat?
Ik kan me voorstellen dat ontwikkelaars van fietsroutes zich richten op liefhebbers die de routes per fiets afleggen, en niet zozeer op zij die er met trein of vliegtuig heen reizen.
de meeste mensen lijken een enkele reis af te leggen bijvoorbeeld Nederland la Compostella of Rome de terugreis wordt niet gefiets maar je hebt gelijk het is beter wel terug te fietsen. In plaatst van het ter discussie stellen of je al dan niet terug moet fietsen zou ik ervoor willen pleiten dat de trein in Frankrijk wellicht ook andere landen fietsvervoer beter zou faciliteren dat is sowiesie minder milieu belastend dan vliegtuig of auto.
Goed nieuws: geen gehannes meer met fietsdozen en -hoezen. Ik heb even contact opgenomen met de luchtvaartsector. Zij adviseren de opblaasbare e-scooter: https://nos.nl/l/2409865. Je moet nog wel zelf een rekje bevestigen voor de fietstassen.