Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vliegschaamte? - Pagina 10 - Forum Wereldfietser

Vliegschaamte?

712 berichten
joukon schreef:
di 09 nov, 2021 11:03
Edwin* schreef:
ma 08 nov, 2021 14:54
De urgentie van het probleem snap ik, de bereidheid om een steentje bij te dragen heb ik, het begrip voor sommige acties heb ik niet altijd.
Heel veel voor de leesbaarheid weggelaten.


En als we alles digitaal zouden doen is het ook weer niet goed, want hoeveel data centers zijn hiervoor nodig en koelwater en elektriciteit en apparaten die om de 3 jaar vervangen wordt voor weer een nieuwe model, snellere CPU of meer geheugen, of omdat een upgrade niet meer wil werken op "oudere" apparatuur die geen BIOS UEFI of TPD 2.0 heeft (lekker technisch). Allemaal terug naar het gebedshuis die in 50 jaar tijd leeggelopen zijn?
Heel veel voor de leesbaarheid weggelaten.

Moet ik hieruit concluderen dat de demonstraties in (bijv.) Glasgow en Amsterdam onlangs beter niet digitaal hadden kunnen plaatsvinden, omdat de digitale weg voor meer belasting van het milieu zorgt?

Als dat zo is kunnen we beter allemaal weg blijven van dit forum met ons vervuilende gedrag en kan er misschien wel een datacenter dicht, kunnen we wat langer met ons computertje doen, etc. Scheelt weer....

Wat een lumineus idee :idea:
Leon schreef:
di 09 nov, 2021 11:43
Andere uitleg waarom demonstreren nodig is:
................etc..............
Op de dijk staan mensen met scheppen die bezig zijn het gat nog groter (!) te maken.
...............etc...............
In zo'n situatie denk ik protesteren geen gek idee is.
?????en dat helpt het gat te dichten, denk je????
Edwin* schreef:
di 09 nov, 2021 16:45
Leon schreef:
di 09 nov, 2021 11:43
Andere uitleg waarom demonstreren nodig is:
................etc..............
Op de dijk staan mensen met scheppen die bezig zijn het gat nog groter (!) te maken.
...............etc...............
In zo'n situatie denk ik protesteren geen gek idee is.
?????en dat helpt het gat te dichten, denk je????
Als je het lukt ze uit te leggen dat het niet baat om het gat groter te maken heb je een kans dat het helpt.
Als je bedoelt dat je de verstandelijke vermogens van de mensheid niet erg hoog meer inschat kan ik je wel begrijpen.
Edwin* schreef:
di 09 nov, 2021 16:42


Moet ik hieruit concluderen dat de demonstraties in (bijv.) Glasgow en Amsterdam onlangs beter niet digitaal hadden kunnen plaatsvinden, omdat de digitale weg voor meer belasting van het milieu zorgt?

Als dat zo is kunnen we beter allemaal weg blijven van dit forum met ons vervuilende gedrag en kan er misschien wel een datacenter dicht, kunnen we wat langer met ons computertje doen, etc. Scheelt weer....

Wat een lumineus idee :idea:
Demonstranten moeten internet gebruiken voor protest en de politiek met hun lobby kunnen naar Glasgow afreizen om niet direct geconfronteerd te worden met media die berichten over demonstranten die door de straten van Glasgow hun bordjes met tekst tonen.
Meten met twee maten is dat.

Moet ik hieruit concluderen dat je bepaalde vormen van protest afwijst.
Alle protesten, voornemens en overleggen ten spijt geloof ik er niets van dat de wereld als geheel de CO2 uitstoot en het gebruik van fossiele bronnen gaat verminderen.
Ik denk echt niet dat dat een realistische verwachting is.
Daarvoor speelt er teveel kortzichtig eigenbelang, geopolitieke belangen, economische belangen, regelrechte corruptie en criminaliteit.
Een groot deel van de wereld heeft er op z’n Hollands gezegd lak aan en kiest voor gemak en de centen.
Ik zie het in de tussentijd allemaal aan, en ik denk er het mijne van.
In onze eigen buurt (NW Europa grofweg) kunnen we beter maatregelen treffen om schade door de gevolgen van klimaatverandering zoals noodweer en droogte tegen te gaan, praktisch gezien.
Want die klimaatverandering gaat door, daar helpt geen lieve moeder meer aan.
image_559887b2-4cbe-416e-bd93-fa3310e455b720211109_192540.jpg
joukon schreef:
di 09 nov, 2021 18:07
Edwin* schreef:
di 09 nov, 2021 16:42


Moet ik hieruit concluderen dat de demonstraties in (bijv.) Glasgow en Amsterdam onlangs beter niet digitaal hadden kunnen plaatsvinden, omdat de digitale weg voor meer belasting van het milieu zorgt?

Als dat zo is kunnen we beter allemaal weg blijven van dit forum met ons vervuilende gedrag en kan er misschien wel een datacenter dicht, kunnen we wat langer met ons computertje doen, etc. Scheelt weer....

Wat een lumineus idee :idea:
Demonstranten moeten internet gebruiken voor protest en de politiek met hun lobby kunnen naar Glasgow afreizen om niet direct geconfronteerd te worden met media die berichten over demonstranten die door de straten van Glasgow hun bordjes met tekst tonen.
Meten met twee maten is dat.

Moet ik hieruit concluderen dat je bepaalde vormen van protest afwijst.
Nee, je moet me geen woorden in de mond leggen. Wat ik zeg is dat als je met één vinger naar een ander wijst, de andere drie vingers naar jezelf wijzen. Dat geldt voor iedereen, voor mij, voor jou en ook voor de demonstranten.
Wat ik ook zeg is dat als je (als demonstrant) ergens tegen bent en geen oplossing aandraagt je alleen maar hoopt dat je de ander aan het denken zet, zonder zelf wat te doen (oplossing aandragen). Zo gaat Leon er vanuit dat de mensen uit zijn verhaaltje stoppen met het groter maken van het gat in de dijk en kijkt hij toe of dat gebeurt.
Wat is jouw plan dan? Wat zou je de demonstranten aanraden te doen?
Leon schreef:
di 09 nov, 2021 21:15
Wat is jouw plan dan? Wat zou je de demonstranten aanraden te doen?
Kennelijk wil je mij niet begrijpen…. of heb je mijn eerdere berichten anders geïnterpreteerd.

https://www.wwf.nl/kom-in-actie/met-tijd/tips-gedrag

https://decorrespondent.nl/10792/de-gro ... 6-8275979a

https://www.natuurenmilieu.nl/blog/7-ti ... te-helpen/

https://www.ad.nl/wonen/zeven-tips-om-z ... ogle.nl%2F

https://www.eoswetenschap.eu/natuur-mil ... erandering

In ieder geval niet met een vervuilende boot naar Glasgow gaan….
joukon schreef:
di 09 nov, 2021 18:07
Moet ik hieruit concluderen dat je bepaalde vormen van protest afwijst.
Ja, want…. zo kan het ook: https://www.nu.nl/289997/video/tuvaluaa ... t-zee.html

Maar ja, Joukon, hoe zit het dan met: “hoeveel data centers zijn hiervoor nodig en koelwater en elektriciteit en apparaten die om de 3 jaar vervangen wordt voor weer een nieuwe model, snellere CPU of meer geheugen, of omdat een upgrade niet meer wil werken op "oudere" apparatuur die geen BIOS UEFI of TPD 2.0 heeft (lekker technisch).” als wij hier allemaal op onze laptop, desktop, smartphone, tablet, etc. naar kijken….

En nu stop ik ermee (met reageren)… want ik wil bovenstaande in het lichtblauw niet op m’n geweten hebben.
Joris Flemming schreef:
di 09 nov, 2021 19:15
Alle protesten, voornemens en overleggen ten spijt geloof ik er niets van dat de wereld als geheel de CO2 uitstoot en het gebruik van fossiele bronnen gaat verminderen.
Ik denk echt niet dat dat een realistische verwachting is.
Daarvoor speelt er teveel kortzichtig eigenbelang, geopolitieke belangen, economische belangen, regelrechte corruptie en criminaliteit.
Een groot deel van de wereld heeft er op z’n Hollands gezegd lak aan en kiest voor gemak en de centen.
Ik zie het in de tussentijd allemaal aan, en ik denk er het mijne van.
In onze eigen buurt (NW Europa grofweg) kunnen we beter maatregelen treffen om schade door de gevolgen van klimaatverandering zoals noodweer en droogte tegen te gaan, praktisch gezien.
Want die klimaatverandering gaat door, daar helpt geen lieve moeder meer aan.
Ik ben hier ook bang voor, maar in je laatste alinea lijkt het er op dat hier in NW Europa geen kortzichtig eigenbelang etc. woekert.
Edwin* schreef:
di 09 nov, 2021 21:06

Youkon schreef;
Moet ik hieruit concluderen dat je bepaalde vormen van protest afwijst.

Edwin schreef;
Nee, je moet me geen woorden in de mond leggen. Wat ik zeg is dat als je met één vinger naar een ander wijst, de andere drie vingers naar jezelf wijzen. Dat geldt voor iedereen, voor mij, voor jou en ook voor de demonstranten.
Wat ik ook zeg is dat als je (als demonstrant) ergens tegen bent en geen oplossing aandraagt je alleen maar hoopt dat je de ander aan het denken zet, zonder zelf wat te doen (oplossing aandragen). Zo gaat Leon er vanuit dat de mensen uit zijn verhaaltje stoppen met het groter maken van het gat in de dijk en kijkt hij toe of dat gebeurt.

joukon schreef: ↑
di 09 nov, 2021 18:07
Moet ik hieruit concluderen dat je bepaalde vormen van protest afwijst.
Ja, want…. zo kan het ook: https://www.nu.nl/289997/video/tuvaluaa ... t-zee.html
Je stelt dat als je naar de ander wijst er 3 vingers naar jezelf wijzen.
Daar wil ik dan toch wel wat over zeggen.

Klimaatkwaad en milieuvervuiling is een verantwoordelijkheid van degene die hiervan bezitter is. Die een monopolie op fossiele brandstoffen bezit door miljarden erin te investeren. Wereldwijd zijn slechts een honderdtal bedrijven verantwoordelijk voor de uitstoot van 71% van alle CO2-uitstoot.
Hoe kunnen we braaf minder vliegen, korter douchen en elektrisch rijden terwijl de staat vrolijk fossiele brandstoffen subsidieert met 7,8 miljard euro per jaar?

Het individualiseren van klimaat- en milieu schuld komen de groot gebruikers wel erg gelegen.

Klimaat- en milieuproblemen zijn verdelingsvraagstukken. Wie genereert de rommel? Wie draagt hiervan de kosten? Een zeer kleine groep grootvervuilers viert feest en de dragers van de lasten zijn hiervan buiten gesloten. De gevolgen van milieuvervuiling wordt disproportioneel gedragen door hen die weinig te maken hebben met creëren ervan.

Demonstreer vooral door en kom met actie.
Laat het Kabinet, de bedrijfstop en aandeelhouders nerveus worden van een veranderde publieke opinie, een belastingstelsel waarbij de grootvervuiler betaalt. Klimaatgerichte rechtszaken zijn nodig tegen de staat en bedrijfsleven. Zoals dus ook gebeurt.
De gele hesjes de straat op.

Ik wil best op mijn geweten hebben dat er geweldloos acties- en demonstraties plaats vinden.

Naschrift; wel ben ik van mening dat een fietsforum niet de meest geschikte plek is hiervoor. Of dit topic moet naar kletspraat verhuizen.
Misschien dat een fietsforum niet het ultieme forum is voor deze discussie, een verplaatsing naar kletspraat zou geen recht doen aan de urgentie van het probleem.
Het zou juist wereldvreemd zijn als je het onder het kopje 'fiets en vliegtuig' niet over 'vliegschaamte' mocht hebben. Juist omdat dit een fietsforum is. Een unique selling point voor fietsreizen is immers dat fietsen nu juist de mogelijkheid biedt om de wereld te ontdekken zonder deze onleefbaar te maken, zolang het op een verstandige manier gebeurt. In een tijd dat zelfs de meest vervuilende bedrijven van alles uit de kast halen om een groen imago op te kunnen houden, is het fantastisch als je kernactiviteit al heel groen is. In Glasgow werd de fiets deze week zelfs met grote lichtbeelden en de slogan 'This machine fights climate change' gepromoot.
Op dit forum is het thema 'milieu' jarenlang inderdaad als kletspraat behandeld, zoals dit topic uit 2006 laat zien. Daar kom je anno 2021 niet meer mee weg.
keesswart schreef:
wo 10 nov, 2021 18:16
In een tijd dat zelfs de meest vervuilende bedrijven van alles uit de kast halen om een groen imago op te kunnen houden, is het fantastisch als je kernactiviteit al heel groen is.
Kernactiviteit
Als Tata Steel bijvoorbeeld op kernenergie zou gaan draaien en daarbij 0 CO2 uit wil stoten dan moeten ze op hun terrein 3 van deze kerncentrales bouwen plus nog een beetje.

Tegenwoordig is het gemiddelde vermogen van een Nederlandse windmolen ongeveer 1 megawatt (MW = 1.000 kW). Moderne molens hebben een vermogen van 3 MW, en er zijn zelfs al molens met een vermogen van 8 MW
Tata Steel verbruikt ongeveer heel veel energie.
Het schijnt dat ons totale windmolenpark moet verdubbelen om alleen al Tata Steel van energie te voorzien.

Wat een grote getallen!
joukon schreef:
wo 10 nov, 2021 09:14

Klimaatkwaad en milieuvervuiling is een verantwoordelijkheid van degene die hiervan bezitter is. Die een monopolie op fossiele brandstoffen bezit door miljarden erin te investeren. Wereldwijd zijn slechts een honderdtal bedrijven verantwoordelijk voor de uitstoot van 71% van alle CO2-uitstoot.
Hoe kunnen we braaf minder vliegen, korter douchen en elektrisch rijden terwijl de staat vrolijk fossiele brandstoffen subsidieert met 7,8 miljard euro per jaar?
Kleine nuance lijkt me op zijn plaats: achter deze bedrijven zitten miljarden consumenten. Die consumenten zijn ieder in een bepaalde mate verantwoordelijk. Ik durf te stellen: nog meer dan die bedrijven zelf.

(vrij naar: de eeuwige soldaat van Boudewijn de Groot. "Hij maakt van zichzelf een wapen dat gebruikt wordt in de strijd"
Zo maar een beeld van vanavond.
Capture.JPG
NO2 wereldwijd.
Wat een pokkezooi.
Poppink schreef:
wo 10 nov, 2021 22:13
Wat een pokkezooi.
Wat zien we hier? Opwarming? Uitstoot van CO2, methaan, stikstof of ultrafijnstof? Verspreiding van covid, vogelgriep of wappies?
NO2 (stikstofdioxide), schrijft Poppink.
En duidelijk zichtbaar het scheepvaartverkeer vanuit het Verre Oosten naar Europa.
Met allemaal spulletjes die wij graag zo goedkoop mogelijk willen hebben.

Groet,
Tom.