Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vliegschaamte? - Pagina 23 - Forum Wereldfietser

Vliegschaamte?

712 berichten
Schiphol, zijn daar de vliegtuigen bijgerekend? En hoe en tot hoever zijn ze dan geteld?
Leon schreef:
di 05 apr, 2022 15:28
Schiphol, zijn daar de vliegtuigen bijgerekend? En hoe en tot hoever zijn ze dan geteld?
Die vraag moet je niet hier stellen maar bij het RIVM of het ministerie.
Ik stip het even aan. Wie behoefte heeft aan zekerheid kan het natuurlijk zelf gaan vragen. Misschien krijg je wel antwoord via de privémail van de minister, want dat schijnt handiger te zijn. ( :roll: )
Interessant de stikstof top 100.
In datzelfde Kamervragen stuk wordt ook nog de top 100 ammoniak uitstoot vermeld. Hoofdveroorzakers hiervan vooral veebedrijven. Ammoniak is schadelijk voor de natuur, maar op andere wijze dan stikstofoxiden.
Bijlage 2: Top100 van ammoniak-bronnen.
https://www.rijksoverheid.nl/binaries/r ... ronnen.pdf

Zie ook https://www.rivm.nl/stikstof/ammoniak

Vliegschaamte, vleesschaamte, stookschaamte.
Je krijgt bijna het gevoel dat je je over van alles moet schamen tegenwoordig.
Toch heeft dit wel effect op mijzelf. Dat ik zelf minder of helemaal geen mede-veroorzaker wil zijn van die bronnen.

De zorg voor morgen begint vandaag.
https://rivm.shinyapps.io/BLG-tool/
WP_20190220_12_01_22_Pro.jpg
Dit zag ik omdat ik milieubewust de oude kranten in de bak ging doen.
Deze opname is uit 2019 dus voor Corona. Valt toch wel mee.

En nog even opmerken. De uitstoot van het vliegen boven de 10K telt niet mee. Dus die sporen tellen niet mee. Lachen toch.
Screenshot_1100.png
vliegverkeer Nederland
Wat zou de bron zijn van de vervuiling die als een lappendeken boven Nederland hangt?
Bekijk het op een kaart. Check je plek.
https://www.atlasleefomgeving.nl
Ja en nee.
Stikstof en ammoniak zijn geen problemen die overal ter wereld even erg zijn. In veel landen zouden de landbouwers er graag meer van hebben want kunstmest is duur.
Vliegtuigen vliegen op een bepaalde hoogte, behalve bij het opstijgen en landen natuurlijk.
Het punt van uitstoot op bepaalde hoogte is dat die niet snel naar beneden komt. Ik heb even geen zin om het heel precies op te zoeken maar ik denk niet dat er een zinnige hoeveelheid stikstof vanaf 5 km hoogte binnen Nederland naar beneden komt.
CO2 is wel wereldomvattend.

Nog een verschil: als je vandaag met uitstoot van stikstof en ammoniak stopt dan is loopt de depositie binnen dagen, weken of maanden terug tot vrijwel nul. Voor CO2 geldt dat niet, die blijft eeuwen of langer in de atmosfeer.
Methaan is wel wereldomvattend maar niet permanent. Het wordt in een aantal jaren in de lucht afgebroken.

Als je het nationale stikstofaandeel van vliegvelden wilt bepalen zul je dus een slag in de lucht moeten maken over tot welke hoogte je vliegtuigen meerekent. Hetzelfde geldt in principe voor fabrieken met een hoge schoorsteen in de buurt van de landsgrens. Zo stook Rockwool in Roermond veel ammoniak uit. Die gaat voor het overgrote deel direct naar Duistland. Wij in Nederland hebben daarentegen vooral plezier van de fabrieken in Antwerpen, Luik en het Ruhrgebied.
joukon schreef:
wo 06 apr, 2022 11:55
In datzelfde Kamervragen stuk wordt ook nog de top 100 ammoniak uitstoot vermeld.
Ik lees op dit moment op NOS.nl dat er een fout is gemaakt bij het maken van deze lijst: https://nos.nl/artikel/2424092-top-100- ... p-de-lijst
Leon schreef:
wo 06 apr, 2022 12:33
.
joukon schreef:
wo 06 apr, 2022 11:55
In datzelfde Kamervragen stuk wordt ook nog de top 100 ammoniak uitstoot vermeld.
Ik lees op dit moment op NOS.nl dat er een fout is gemaakt bij het maken van deze lijst: https://nos.nl/artikel/2424092-top-100- ... p-de-lijst
De lijsten zijn gecorrigeerd hier terug te vinden;
https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken ... 2D15746%20
Daar zijn ook de vragen van GL-kamerlid Laura Bromet en de ministeriele antwoorden te vinden, alsmede de aanbiedingsbrief van de gecorrigeerde versies zijdens het RIVM en wat andere correspondentie.
De gegevens zijn afkomstig uit de Nederlandse Emissieregistratie, die te vinden is op http://www.emissieregistratie.nl/erpubl ... er.nl.aspx
Er zijn kanttekeningen te plaatsen.
Feitelijke vraagstelling van Bromet ging over emissies en dus niet over immissies en/of depositie (simpel gezegd wat er in je neus komt resp. wat er op of in de grond komt). RIVM heeft al een depositierapport maar daar was niet om gevraagd. Dit is te vinden op https://www.rivm.nl/bibliotheek/rapporten/2021-0200.pdf
Vraagstelling van Bromet ging over stikstofbronnen (bedrijven/vergunningen), dus over inrichtingen. Dat betekent in praktijk industriële bedrijven, veehouderijen en vliegvelden. Het gaat dus niet om wegverkeer (want dat is geen inrichting). Dat maakt nogal uit want het wegverkeer is goed voor ongeveer de helft van alle uitgestoten stikstof.
Emissies van vliegvelden zijn van de luchthavens zelf en vliegtuigen tot 900m hoogte.
Bij agrarische bedrijven tellen de ammoniakemissies uit stallen en de mestopslag wel mee, en emissies door beweiding en bemesting tellen niet mee. Die zijn best wel relevant, maar om technische redenen waren ze niet in de lijst onder te brengen.
Gegevens over hun emissies worden door de inrichtingen zelf aan de Emissieregistratie aangeleverd.

Zie ook: https://www.bjmgerard.nl/18189-2/

Al met al een mooie publicitaire stunt.
Je hebt goed geslapen. Je staat op je voelt dat het mooi weer is dan draai je de luxaflex open.

Bijlagen

Oh jee, chemtrails! Luxaflex dicht en wegduiken!

:lol:
Overgenomen van de site https://zomerzondervliegen.be/vragen/co ... berekening

CO2 is het belangrijkste broeikasgas. Een vliegtuig heeft al snel enkele duizenden liter kerosine mee aan boord. Per liter kerosine wordt bij de verbrandingsreactie ongeveer 2,5 kilogram CO2 en 1 kilogram waterdamp gevormd. Naast CO2 zijn er ook minimale fracties van andere broeikasgassen (bijvoorbeeld CO). De totale uitstoot van de verschillende broeikasgassen wordt steeds uitgedrukt in totaal aantal CO2-equivalenten (CO2e), waarmee kan uitgedrukt worden hoeveel een broeikasgas bijdraagt aan de opwarming van onze planeet, gebruikmakend van een equivalente concentratie CO2.

Jeetje per liter.

Ik zoek ook nog het getal hoeveel roet er bij de verbranding van kerosine overblijft.
Is gelezen, een vliegtuig op waterstof maakt geen condenssporen. Condens ontstaat op vaste deeltjes in de lucht dus op het roet van de verbrande kerosine. Denk ik dan. Die zooi zal in de loop van de tijd op onze aarde neerdalen.
WimB schreef:
zo 01 mei, 2022 22:58
Ik zoek ook nog het getal hoeveel roet er bij de verbranding van kerosine overblijft.
Dat is geen vast geval, ook niet heel ongeveer. Het hangt van een boel zaken af. Moderne vliegtuigmotoren zijn wel een stuk betere dan vroegere, waar zoveel roet uit kwam dat je de zwarte strepen gewoon kon zien vanaf de grond. Er waren toen wel veel minder vliegtuigen.
Leon schreef:
zo 01 mei, 2022 23:05
WimB schreef:
zo 01 mei, 2022 22:58
Ik zoek ook nog het getal hoeveel roet er bij de verbranding van kerosine overblijft.
Dat is geen vast geval, ook niet heel ongeveer. Het hangt van een boel zaken af. Moderne vliegtuigmotoren zijn wel een stuk betere dan vroegere, waar zoveel roet uit kwam dat je de zwarte strepen gewoon kon zien vanaf de grond. Er waren toen wel veel minder vliegtuigen.
Er zijn van die filmpjes van de Phantom F4
GROTE VLOEK! GROTE VLOEK!
Lees ik vandaag in de Volkskrant dat een ticket naar Cabo Verde vroeger 1300 euro kostte en nu 369 EURO!
Mensen die een weekendje naar Barcelona gaan feesten.
GROTE VLOEK! GROTE VLOEK!
Heeft Schiphol, heeft de overheid en hebben die mensen dan gewoon lak aan alles?

Liem (16) uit Zevenaar en een groot liefhebber van vliegtuigen en treinen verwoord het aldus:
"Wat goed is voor ons en wat we goed vinden voor onszelf is toch niet helemaal hetzelfde"
Tip: gebruik je energiesurplus om de opgave van Martin in raadplaatje te raden.
Poppink schreef:
vr 27 mei, 2022 11:05
Heeft Schiphol, heeft de overheid en hebben die mensen dan gewoon lak aan alles?
Ik sta inderdaad dagelijks perplex van het gebrek aan moreel besef bij mensen. Bij achttienjarigen kun je je dat nog voorstellen, maar iedereen er om heen zou zo iemand een beetje moeten bijsturen.
https://eenvandaag.avrotros.nl/item/met ... handhaafd/
Voor het ministerie moeten er dus eerst een aantal doden vallen en daarvoor moet de app eerst voldoende gebruikt worden.
willem.m schreef:
vr 27 mei, 2022 11:19
Tip: gebruik je energiesurplus om de opgave van Martin in raadplaatje te raden.
Ik heb een fietstochtje gemaakt en ga nu taart bakken.
Poppink schreef:
vr 27 mei, 2022 13:00
Ik heb een fietstochtje gemaakt en ga nu taart bakken.
Ik ben net terug van een fietstochtje en verlang hevig naar taart. Kun je ons de taart op zijn minst laten zien? Dank.
DSC_6994.JPG
Hij was weer mooi gelukt.
Vanmiddag bezoek = de helft al op.
Dit is voor morgen en net zo'n stuk in de vriezer.
Uiteraard opgesmikkeld met zelf geklopte slagroom er op.
🍰 😋