Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vliegschaamte? - Pagina 21 - Forum Wereldfietser

Vliegschaamte?

712 berichten
ik zie als deel van het probleem dat mensen niet geleerd hebben om bij iets minder (dus een keer minder op vakantie of in de supermarkt keuze uit twee in plaats van twaalf smaakjes/soorten toetjes) dan toch voldoende voldoening en tevredenheid te hebben van wat je wél hebt en kunt en mag en plezier van kunt hebben.

daarnaast: ons hele economische model is nog steeds gericht op 'groei' en 'meer' of (kleding/'mode') 'iets nieuws willen/moeten hebben'. dat is, ho, sorry: zie ik als een sterke drijfveer van wat er qua vervuiling enzovoort misgaat.
ik heb in les 1 bij economie op de middelbare school geleerd dat doel van een onderneming is om te blijven bestaan en niet om te groeien. dat hoor je nu alleen als er economisch een 'crisis' is. de gevolgen van telkens meer-meer-meer (of telkens denken dat iets nieuws er weer bij bedenken (vaak end-of-pipe-technologie) een oplossing is) zijn enorm, o.a. door allerlei (kosten- en effecten-)afwentelingsmechanismen. prijsvorming is ook z'n mechanisme... mensen hebben over het algemeen, denk ik (: mening. er zijn al genoeg absolute beweringen), geen idee waar de prijs van een product uit bestaat (en welke kosten er niet in de prijs zitten).
ik kan nog even zo door gaan, maar ja... ik ga het hondje uitlaten: "bijna gratis, wel wat vervuilend, beetje schaamte, wel plezierig" :wink:

terug naar het topic: 'schaamte' heeft te maken met een onderlinge norm of verwachting... ik zie 'rekening houden met een ander' als een belangrijk element in dingen doen/gebruiken/me-van-ontdoen... bijvoorbeeld via 'milieu' en niet vliegen als het 'niet nodig is'. ((wanneer is iets nodig?... we kunnen met dit topic nog even vooruit :D )
Nog even terug naar die lege vluchten.
Ik las gisteren een toelichting hier over op NOS nieuws.
Geen PAX, geen bracht, gewoon leeg.
Hier staat ook hoe het zit met die slots die zonodig vol gevlogen moeten worden.
Senior2 schreef:
wo 29 dec, 2021 23:56
Vervolgens wordt een regering dan voor het duivelse dilemma gesteld of ze datgene moeten doen wat de wetenschap zegt dat nodig is voor het klimaat, maar dat de nederlanders overdreven vinden, of dat ze de mening van de nederlanders moeten volgen, een mening die weer niet door de wetenschap wordt onderschreven.

Of bekijk ik het te negatief?
Er is de in Vlaanderen bekende uitspraak van politicus Bruno Tobback over de aanpak van de klimaatproblemen: „Bijna elke politicus weet wat je moet doen om het klimaatprobleem aan te pakken. Er is alleen geen enkele politicus die weet hoe hij daarna nog moet verkozen raken.”
fud0 schreef:
do 30 dec, 2021 13:19
Met een digitaal controlesysteem, kan men er oa. zo uitpikken dat je twee jaar geleden al gevlogen hebt en dat je nu weer over acht jaar mag vliegen, indien de regel is dat je bv. 1x per 10 jaar nog mag vliegen, voor privédoeleinden om het geheel te dienen ten behoeve van de wederom opgelegde 'sustainable goals' voor de 'Great Reset':
Ik ga niet mee in het complotdenken en geplande vermindering van de bevolking.

Maar er is heel wat te zeggen voor een koolstofbudget. Het probleem met de huidige systemen is dat als men genoeg geld heeft, men onbeperkt kan vervuilen en de hoeveelheid dat mensen vervuilen niet bepaald wordt door de duurzame grenzen van deze aarde. Het zou veel rechtervaardiger zijn als mensen niet meer zouden kunnen vervuilen dan hun eerlijke aandeel van de vervuiling die dit aardklootje aan kan. (Of zo'n systeem realistisch kan uitgewerkt worden is weer iets heel anders.)

(Ik weet dat dit aardbolletje rustig verder zal draaien en de mens maar een stipje is in de geschiedenis en waarschijnlijk in de toekomst van deze aarde. Maar als we niet goed met deze aarde omgaan heeft dat niet enkel gevolgen voor heel wat dier- en plantensoorten maar worden daar ook medemensen het slachtoffer van. En waarschijnlijk in de eerste plaats medemensen die niet de grootste verantwoordelijkheid dragen in het toebrengen van schade.)
Flix schreef:
do 06 jan, 2022 00:14
Belangrijk gegeven is dat het goed is voor een vliegtuig, als systeem, dat het regelmatig vliegt. Een vliegtuig welke enige tijd stil staat, vraagt een behoorlijke complexe behandeling bij opslag, en voordat het weer luchtwaardig is. En daar zijn ook allerlei kosten aan verbonden, die boven op andere stallingskosten komen. Dus kan het goedkoper zijn, naast andere operationele voordelen als behoud van slots, maar ook behoud bevoegdheden van bemanningen, en sneller kunnen opstarten als er weer pax gevlogen gaan worden, om die kisten dan maar te laten vliegen.
Dat er ook technische redenen zijn om een vliegtuig regelmatig te laten vliegen, daar twijfel ik niet aan. Maar niets van de informatie die ik de laatste dagen las wijst er op dat dit iets is dat op dit ogenblik speelt bij het leeg laten vliegen van vliegtuigen. Het behoud van tijdslots zou wel degelijk een oorzaak zijn van het 'leeg' vliegen. En of dat met of zonder cargo is, is dan zelf relatief onbelangrijk. Het is de vraag of een deel van die vluchten niet zou gemaakt worden als er een andere regeling zou zijn rond de tijdsloten. En het antwoord daarop lijkt ja te zijn.
Flix schreef:
do 06 jan, 2022 00:45
En ik wil ook nog wel aangeven managers en werknemers van een luchtvaartmaatschappij ook stakeholders van deze wereld zijn, en dus niet met plezier brandstof down-the-drain gooien.
Ik zou het aantal mensen (ook managers en werknemers) niet de kost willen geven die vooral denken en handelen vanuit het streven naar (korte termijn) winstmaximalisatie.

En het aantal mensen met psychopatische kenmerken is onder CEO's relatief groot.
joukon schreef:
do 06 jan, 2022 15:55
Minder vliegen is mogelijk. Nu nog wij toeristen (vrije tijdsector).
Wat in discussies over vliegen echt te vaak vergeten wordt is dat vliegen weliswaar milieu-onvriendelijk is, maar per km niet zoveel milieu-onvriendelijker dan b.v. een klassieke brandstofwagen (met 1-2 inzittenden).

Het grootste probleem met goedkoop vliegen is dat het de drempel om veel kilometers te maken dusdanig verlaagd dan er ook veel kilometers gemaakt worden. Mensen gaan wel voor een weekendje (of een paar werkdagen) naar New York met het vliegtuig, maar niemand zou het in het hoofd halen om voor een even korte periode met de auto of met de trein naar Moskou te gaan (wat maar de helft van de afstand is).

En met de echt duurzame verplaatsingsalternatieven (fiets, te voet, zeilschip, ...) worden op een paar uitzonderingen na nooit zo'n afstanden afgelegd.
Shadow schreef:
do 06 jan, 2022 19:48
De oplossing is milieuvriendelijker transport, als ik jouw berichtjes vandaag lees wil je iedereen alles ontzeggen. Misschien is het tijd dat je je energie richt op het uitvinden van zoiets?
Het probleem is natuurkunde. Er is geen enkele reden om aan te nemen dat het realistisch is om snel grote afstanden af te leggen op een duurzame manier. Snelheid vreet sowieso energie, daarom dat die echte hogesnelheidstreinen in hetzelfde bedje ziek zijn als het vliegtuig: https://www.lowtechmagazine.be/2007/04/ ... op-wi.html
(Met dat verschil dat als er ooit een overschot aan duurzame energie zou zijn, dat makkelijker economisch rendabel zal ingezet kunnen worden voor treinreizen dan voor vliegen.)
Grandonneur schreef:
do 06 jan, 2022 23:39
Nee, door te voorkomen dat er nog veel meer veel grotere problemen zullen ontstaan voorkom je juist dat daarmee de bevolking de kans krijgt om substantieel te krimpen. Met een gecontroleerde bevolkingsgroei als resultaat, precies waar we al een paar duizend jaar mee bezig zijn.
De uitdagingen zouden kleiner zijn met minder mensen. Maar peak-child is reeds bereikt. De verdere bevolkingsgroei is voor het grootste deel te danken aan het ouder worden van de reeds geboren mensen en niet aan de groei van het aantal kinderen: https://www.youtube.com/watch?v=FACK2knC08E

Dus hoewel het zinvol is om de vraag te stellen hoe vooral in Afrika er voor kan gezorgd worden dat de voorspelde bevolkingsgroei daar niet meer zo sterk doorzet, is het zich concentreren op het verminderen van de bevolkingsgroei als oplossing voor de klimaatuitdagingen iets dat de mensheid afleidt van wat er voor de rest noodzakelijk is.

In veel gevallen (dat is niet persoonlijk naar iemand op dit forum bedoeld) richt men de pijlen graag op de bevolkingsgroei om het vooral niet over noodzakelijke gedragsveranderingen te moeten hebben.
hoogframe schreef:
vr 07 jan, 2022 08:07
ik zie als deel van het probleem dat mensen niet geleerd hebben om bij iets minder (dus een keer minder op vakantie of in de supermarkt keuze uit twee in plaats van twaalf smaakjes/soorten toetjes) dan toch voldoende voldoening en tevredenheid te hebben van wat je wél hebt en kunt en mag en plezier van kunt hebben.
Klopt. Veel mensen zijn dusdanig verwent dat de minste tegenslag tot ontevredenheid leidt.
hoogframe schreef:
vr 07 jan, 2022 08:07
ik zie als deel van het probleem dat mensen niet geleerd hebben om bij iets minder (dus een keer minder op vakantie of in de supermarkt keuze uit twee in plaats van twaalf smaakjes/soorten toetjes) dan toch voldoende voldoening en tevredenheid te hebben van wat je wél hebt en kunt en mag en plezier van kunt hebben.
Om ontopic te gaan: iedereen zou dus eens een stuk moeten gaan fietsen en dan een paar weken de dagelijkse boodschappen moeten doen in piepkleine winkeltjes ergen in onooglijke plaatsjes op het verre platteland van een Zuid- of Oost Europees land. Geen keuzestress. Ze hebben anderhalve tomaat, een witte paprika en instantvanillepudding, dus dat wordt het.
Revanho schreef:
vr 07 jan, 2022 17:37
Er is de in Vlaanderen bekende uitspraak van politicus Bruno Tobback over de aanpak van de klimaatproblemen: „Bijna elke politicus weet wat je moet doen om het klimaatprobleem aan te pakken. Er is alleen geen enkele politicus die weet hoe hij daarna nog moet verkozen raken.”

Ik zou het aantal mensen (ook managers en werknemers) niet de kost willen geven die vooral denken en handelen vanuit het streven naar (korte termijn) winstmaximalisatie.
Korte termijn denken is gefundenes Fressen voor onze volksvertegenwoordigers in de Tweede Kamer en in het Kabinet.

Ze doen alles om in het gevlei te komen bij de kiezer.
Ze gaan zelfs zover dat ze niet eens nadenken voordat ze een voorstel in stemming brengen en er over besluiten.

Een voorbeeld.
Herman Finkers komt op de dag voordat er een kamerdebat is met een sentimenteel verhaal over afval van de oliewinning in Schoonebeek dat in Twente op ruim een kilometer onder de grond gestopt wordt.
Hij heeft het over kuieren an de kökntoafel en haalt er de boeren bij die ook niet meer weten welke regelgeving nou geldt.
Hij kijkt een beetje op z'n Finkers en ja hoor..... De Kamer is plat. (In kamertermen heet dat dat ze zich hebben laten overtuigen door de steekhoudende argumenten van meneer Finkers)

Wat wil nu het geval.
Die troep wordt op pak-em-beet 1 km diepte uit de grond gehaald, de olie wordt gescheiden en de resterende troep wordt vervolgens opnieuw op 1 km diepte onder de grond gestopt.
Als het kernafval was zouden we met z'n allen zeggen: "Nou, nou, dat is een goede oplossing, een veiliger opbergplaats is er niet.
Verduidelijking.
De Ultracentrifuge staat in Almelo omdat er in de West Europese laagvlakte geen enkele plek te vinden is met een stabielere bodem dan in Twente.

O ja, die boeren van Herman Finkers.
Finkers zegt dat die zich aan allerlei milieumaatregelen moeten houden.
Hoe moeten de boeren nou begrijpen dat afval op 1 km diepte dan ineens wel kan.
Weet je, die boeren werken aan de oppervlakte en komen nooit dieper dan een halve meter!
Daar gelden regels in verband met verontreiniging oppervlaktewater, bodemvervuiling en stikstofregels.
Dat is heel andere koek.
Slim gespeeld door meneer Finkers.

Er is een uitgebreid rapport van de Geologische Dienst waar uit en te na beschreven wordt wat de risico's zijn van dumping op grote diepte. Geen dus.
Dacht je dat er ook maar één Kamerlid is die de moeite heeft genomen het sentiment langs de meetlat van de wetenschap te leggen?
Of misschien zo slim is om argumenten te bedenken waarom de dumping zou moeten stoppen?
Een dapper kamerlid noemt nog het woord "Groningen". Totáál irrelevant in dit geval.

En wat besluit de Kamer?
De kamer neemt een motie aan waarin de Regering gevraagd wordt de dumping met onmiddelijke ingang te beëindigen.

Politiek: als ik niet lees, weet ik het niet, wist ik er niets van, kunnen ze mij niets maken, dus ik lees niet.
Poppink schreef:
vr 07 jan, 2022 22:19
en de resterende troep wordt vervolgens opnieuw op 1 km diepte onder de grond gestopt.

Als het kernafval was zouden we met z'n allen zeggen: "Nou, nou, dat is een goede oplossing, een veiliger opbergplaats is er niet”.
Persoonlijk ben ik fervent tegenstander van kernafval opbergen op een plaats waar je er daarna niet meer bij kunt om het in de gaten te houden, te meten en/of in te grijpen.
Zoals bijvoorbeeld in het Finse Olkiluoto; een van de problemen die men daar voor zich ziet is het bordje aan de ingang dat zegt dat je deze grot beter niet binnen kunt gaan; welke taal kunnen ze over 10.000 jaar nog lezen? (halfwaardetijd van een isotoop van plutonium is 24.000 jaar).
Revanho schreef:
vr 07 jan, 2022 17:37
joukon schreef:
do 06 jan, 2022 15:55
Minder vliegen is mogelijk. Nu nog wij toeristen (vrije tijdsector).
Wat in discussies over vliegen echt te vaak vergeten wordt is dat vliegen weliswaar milieu-onvriendelijk is, maar per km niet zoveel milieu-onvriendelijker dan b.v. een klassieke brandstofwagen (met 1-2 inzittenden).

Het grootste probleem met goedkoop vliegen is dat het de drempel om veel kilometers te maken dusdanig verlaagd dan er ook veel kilometers gemaakt worden. Mensen gaan wel voor een weekendje (of een paar werkdagen) naar New York met het vliegtuig, maar niemand zou het in het hoofd halen om voor een even korte periode met de auto of met de trein naar Moskou te gaan (wat maar de helft van de afstand is).

En met de echt duurzame verplaatsingsalternatieven (fiets, te voet, zeilschip, ...) worden op een paar uitzonderingen na nooit zo'n afstanden afgelegd.
Deel 2 Tijdens kerst en nieuwjaar heb ik een rijtje gemaakt van thema's aangaande luchtvaartindustrie.

Laat ik de vervuilende stofjes er eens bij halen die door de luchtvaartindustrie geproduceerd wordt. Het gaat hierbij om meer dan de CO2-uitstoot die je in de nieuwsvoorziening meestal aantreft. Wat wordt zoal op de luchthaven Schiphol aan vervuilde uitstoot aangetroffen; koolmonoxide, benzeen, loodverbindingen, naftaleen, kooldioxide, stikstofoxiden, zwaveloxiden, fijnstof PM 10 en PM 2.5 (kleiner wordt niet gemeten zoals PM 1.0 dat tot diep in de longen doordringt). Als je weleens van nabij een hartspier en longen van mijnwerkers (stoflongen) hebt bekeken dan stelt dat niet gerust.

En ja ook auto's veroorzaken fijnstof (vooral veroorzaakt door slijtage banden) waardoor ons leven in sommige steden (lokaal) gelijk staat aan passief meeroken van 6 sigaretten per dag. In 2020 is hiervoor het SLA akkoord afgesloten die helaas lang niet alle Nederlandse gemeenten mede ondertekent hebben. Schone Lucht Akkoord doet aanbevelingen om te werken naar schonere luchtkwaliteit. Vraag aan jouw gemeenteraadsleden kan zijn op welke manier zij denken te kunnen werken naar een schonere lucht? Een luchthaven is ook deel van een gemeente. Je kan lokaal je politiek lobbyen zoals grote vervuilers o.a. in Den Haag doen.
Milieudefensie heeft het een aantal jaren terug in een 7-tal steden samen met lokale burgers met succes gedaan. Om in de vergelijking van auto's te blijven; in veel steden zijn initiatieven om de stad leefbaar te maken door schonere lucht, meer groen en minder geluidshinder. De milieu zone kwam eruit voort. Ook Natuur & Milieu heeft nagedacht over hoe de autovrije stad eruit kan zien.
Rapport: https://www.natuurenmilieu.nl/wp-conten ... i-2019.pdf

Vervolg luchtvaart.
De cijfers tonen geen beeld van de emissiecijfers (de concentratie in de lucht op neushoogte).
Daar is een ander officieel model Geomilieu STACKS bij nodig.

Schipholwatch heeft via de Nationale Emissie Registratie uitgezocht hoeveel van de giftige stoffen op Schiphol in de lucht geloosd wordt. De redenering was dat als dit bij Tata Steel (om maar in vergelijk van auto's als andere vervuiler te blijven) van belang was, dat ook bij Schiphol van belang was.
Dat is overigens wel een ommezwaai want het zijn twee geheel verschillende bedrijfstakken.
Het lijkt er overigens op dat in de omrekening van de emissies naar emissies (wat er in je neus komt) een beter rekenmodel gebruikt moet worden. De concentratie is wel verhoogd, maar niet zoveel als Schipholwatch zegt.
Bron: https://schipholwatch.nl/2021/11/15/uit ... oven-norm/

De door de minister (op gezag van het RIVM) emissietabel ziet eruit als hieronder.
Bron: https://bvm2.nl/emissiecijfers-van-luch ... eindhoven/
Screenshot_538.png
Tabel
Je kunt de metingen van de luchtkwaliteit volgen via de sensor community en via het landelijk netwerk.
Bij de laatste kan je diverse componenten zoal NO2, PM10, PM2.5, Benzeen, Tolueen en zelfs UFP (ultra fine particles) kiezen.
Op Windy Maps zie je de verzamelde gegevens wereldwijd.

Je kan ook je eigen sensor bouwen. (kosten < € 50 )
Directe metingen zijn extreem afhankelijk van lokale en tijdelijke condities, dus je hebt er weinig aan.
Denk aan windrichting. Als je in de buurt van bijvoorbeeld een snelweg fietst en de wind komt net van de andere kant dan is de lucht schoon. Komt de wind traag van de snelweg dan niet.
Zit je ergens waar in de buurt een relatief kleine bron is, zoals een wijkgenoot of boer die even wat takken opstookt of de open haard aan heeft dan gaat de meting in het rood als de wind daar precies vanadaan komt.
Sta je vlakbij een fabriek met een hoge schoorsteen dan is er soms niks aan het handje. Afhankelijk van de weersomstandigheden kan de rook echter kilometers tot vele kilometers later aan de grond komen. Zo kan ik waar ik woon soms de cementfabriek in Wallonië ruiken op 12 km afstand, of de vuilstort eraast op 14 km, maar dat zijn zeer specifieke omstandigheden.
De GFT-verwerking en de rubberfabriek op 2 km ruik ik helaas vaker, maar gelukkig is het dan NW-wind en dan zit ik gemiddeld vaker binnen.
Het is niet alleen de windrichting maar ook de temperatuuropbouw van de luchtlagen die bepaalt of een verontreiniging vroeg of laat aan de grond komt.
Klopt Leon,
Een individuele meting is never nooit betrouwbaar, maar als deel van een geheel heb je er heel veel aan.
Dat geldt bijvoorbeeld ook voor een meting van de bloeddruk bij de huisarts, een momentopname.
Een reeks metingen geeft een beter beeld.

Zo geven reeksen metingen van een individueel meetstation een goed beeld, evenals de samengestelde data van een aantal meetpunten.

De RIVM heeft een aantal meetstations die geijkt zijn, op goede locaties staan. De referentiemetingen.
Daarnaast gebruikt de RIVM de geaggregeerde data van de zelfbouwstations.
Hoewel die allemaal grote meetfouten hebben geven de data een vrij aardige indicatie van het geheel.
Poppink schreef:
za 08 jan, 2022 12:18
Zo geven reeksen metingen van een individueel meetstation een goed beeld
Gelukkig geef je daarna zelf aan dat ze op goede lokaties moeten staan, want dat maakt nogal uit. Ik zie vaak meetpalen langs de weg staan. Wetend waar de wind meestal vandaan komt weet ik dat het verplaatsen van die paal over 20 meter al een wereld van verschil kan opleveren.
Als er een huis in de buurt aan de ZW-kant vanaf september de open haard af en toe gebruikt is de waarde van de metingen al zeer beperkt.
Meetkaart Samen Meten RIVM waarbij je de plausibiliteit kan aanpassen zodat alleen die sensoren over blijven die de beste resultaten weergeven. Je kan focus leggen op gemeente. En ook weer inzoomen op een bepaald gebied.
Je kan een sensor eruit nemen en dan bij Tijdreeks de validatie aan/uitzetten van dichtstbijzijnde referentiemeetpunt en/of ruwe meetwaarde.
https://samenmeten.rivm.nl/dataportaal/

De ervaring van 2 jaar zelf metingen doen met diverse zelfbouw meetkastjes, en o.a. contact RIVM bevestigd dat je vooral 'moet' kijken naar clusters, en eigenlijk ook nog naar de lokale omstandigheden zoals ook Leon aan gaf. Op "afstand" zie je niet wat lokaal de omstandigheden zijn rond een meetpunt.

Ik zie zo'n zelfbouwkastje vooral als hulpmiddel in bewustwording.

Er bestaan geen 'goede locaties". Wel is een juiste plaatsing van belang.

Je zou ook in je eigen woning kunnen gaan meten bijvoorbeeld bij koken, bakken of braden, bij stofzuigen, bij hout stoken, schilderen enzovoorts. Of mobiel op de fiets.

PM 10 waarde, bruine lijn = ruwe data, oranje lijn = referentie verkeer belast, blauwe lijn is de sensor en de rode lijn is referentie achtergrond
Screenshot_541.png
PM 10 tijdreeks
Nadeel van dit soort kaartjes is dat je niet naar het verschil tussen twee sensoren kan kijken die vlak bij elkaar staan, en geen verschil tussen binnen en buiten. Bovendien worden alleen grafieken getoond van de data velden zoals RIVM deze laat zien.
Informatie over hoe het zit met die lege vluchten.
(zie eerdere berichten in deze Vliegschaamte)
DSC_5944.JPG
DSC_5945.JPG
Af te leiden valt dat de europese commissie de macht heeft om de regels tijdelijk op te schorten en daar kennelijk niet meer proactief in is, of eigenlijk gewoon de snor drukt. Jammer.

Hans
joukon schreef:
za 08 jan, 2022 10:02
De door de minister (op gezag van het RIVM) emissietabel ziet eruit als hieronder.
Niet een beetje teleurstellende tabel? Blijkt dat SPL maar weinig bijdraagt in procenten aan allerlei aspecten van de luchtvervuiling in NL. Lijkt me voor activisten nou niet de de getallen die je wilt zien om je acties mee te onderbouwen. Vind je niet?
Flix schreef:
zo 09 jan, 2022 23:05
joukon schreef:
za 08 jan, 2022 10:02
De door de minister (op gezag van het RIVM) emissietabel ziet eruit als hieronder.
Niet een beetje teleurstellende tabel? Blijkt dat SPL maar weinig bijdraagt in procenten aan allerlei aspecten van de luchtvervuiling in NL. Lijkt me voor activisten nou niet de de getallen die je wilt zien om je acties mee te onderbouwen. Vind je niet?
Joukon heeft zich weer laten verleiden om te veel gegevens er bij te zetten die jij dan kunt afschieten.
De catch zit hem, zoals vaak, in de voetnoten. Die 3000 voetgrens is leuk voor lokake verontreinigingstypes ivm plaatselijke/landelijke gezondheidseffecten maar is voor CO2 irrelevant. CO2 is een wereldwijd probleem en alléén een wereldwijd probleem. Dus om dat middels een 3000 voetgrens in een tabel te zetten is per definitie bedoeld als afleidingsmanoeuvre.

Verder zijn een aantal van de andere stoffen op hoogte ook schadelijk en die worden in deze tabel ook buiten beeld gehouden.
Leon schreef:
zo 09 jan, 2022 23:24
De catch zit hem, zoals vaak, in de voetnoten. Die 3000 voetgrens
Voetnoten 8)

Hans
Leon schreef:
zo 09 jan, 2022 23:24
...die jij dan kunt afschieten.
Ik schiet niks af; ik beschouw informatie zoals die hier wordt gegeven.
Flix schreef:
zo 09 jan, 2022 23:05
joukon schreef:
za 08 jan, 2022 10:02
De door de minister (op gezag van het RIVM) emissietabel ziet eruit als hieronder.
Niet een beetje teleurstellende tabel? Blijkt dat SPL maar weinig bijdraagt in procenten aan allerlei aspecten van de luchtvervuiling in NL. Lijkt me voor activisten nou niet de de getallen die je wilt zien om je acties mee te onderbouwen. Vind je niet?
#Flix :D activist = geuzennaam.

Het ging hierbij niet om bijdrage aan Nederland in zijn geheel. Je moet het zien vanuit perspectief van de circa 20.000 platformmedewerker die dagelijks bloot wordt gesteld aan hoge concentraties ultrafijnstof. De SPL is bekend met de gezondheidsrisico's, maar laat na de werknemers voldoende te beschermen. En vooral kinderen van omwonenden van SPL ondervinden de gevolgen als ze deze zeer kleine deeltjes inademen. RIVM deed hiernaar onderzoek in 2019. Langetermijneffecten van deze blootstelling is nog in onderzoek.
Persoonlijk vind ik het treurig als een Arbo dienst nodig is waar medewerkers naartoe moeten met werk gerelateerde gezondheidsklachten. En zelfs de vakbond ingeschakeld moet worden om de werknemer juridisch bij te staan. Of als de kritische journalisten vragen komen stellen.


Bron: https://www.hseactueel.nl/gevaarlijkest ... dewerkers/
Zie ook https://www.bnnvara.nl/zembla/videos/574867
Als voormalig arboverantwoordelijke van een bedrijf waar luchtkwaliteit een grote rol speelde kan ik wel zeggen dat als je tijdens je werk de halve tijd kerosine- en dieseldampen ruikt je kunt vermoeden dat er wat aan de hand is met betrekking tot de arbowet in relatie met je werknemers. En omdat de arbowet een zorgplicht kent en mijn inzichten bepaald niet nieuw zijn verwondert het me behoorlijk dat deze kwestie niet zeker 25 jaar geleden al is aangekaart.