Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vliegschaamte? - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Vliegschaamte?

712 berichten
Flix schreef:
ma 01 nov, 2021 22:19
Dat er wat moet gebeuren, is duidelijk. Voor mij is ook duidelijk dat dat 'van boven' moet komen (COP26?), in een gezamenlijke inspanning, en niet zozeer van mensen met een vorm van schaamte.
Als hier geen "echte" besluiten (en nee, zoveel % verminderen in 2050 is geen besluit) worden genomen, blijft het alleen strijdbaar voor de bühne. Wat waren de toespraken mooi gisteren hè.
joukon schreef:
di 02 nov, 2021 09:47
Het doet mij terug denken aan de jaren 30 waar Bertolt Brecht al zei; 'eerst het voer, dan de moraal'.
Er zit toch zeker een kern van waarheid in "Erst kommt das Fressen, dann kommt die Moral"? Hoe kan je goed maatregelen verkopen als daarmee de bevolking zwaar gepakt (zo voelt men dat dan) wordt? Ethiek is een luxegoed wat makkelijker wordt ingeleverd dan het dagelijks bestaan.

Kijk naar de Energiearmut in Duitsland die is voortgekomen uit het groene-stroom-streven. Leuk dat zo het energieverbruik omlaag gaat maar je kan het ook als een vorm van onderdrukking beschouwen.

Voor vliegen geldt dat imho wel veel minder omdat dat in heel veel gevallen (vakantievluchten) ook een "luxegoed" is.
Polling schreef:
di 02 nov, 2021 09:38
Edwin* schreef:
ma 01 nov, 2021 14:44
Voor de aardigheid eens gekeken voor een reis van Amsterdam naar Lyon, heenreis woensdag 17 november, terugreis maandag 22 november a.s.:

- vliegreis heen met KLM vertrek om 07:40 uur en ruim anderhalf uur later aankomst in Lyon om 09:15 uur, terugreis vertrek om 09:45 uur en ook weer ruim anderhalf uur later om 11:25 uur aankomst op Schiphol. Prijs vliegticket retour € 191,-.

- treinreis heen met de Thalys/TGV 2e klas vertrek om 9:15 uur en ruim 6,5 later aankomst in Lyon om 15:56 uur, terugreis vertrek om 09:04 uur, 1 x overstappen en ook weer ruim 6,5 uur later aankomst in Amsterdam. Prijs treinkaartje retour € 322,-.

Degene die er een lang weekend uit wil en daarvoor de trein verkiest boven het vliegtuig moet er dus € 131,- meer en 10 uur reistijd in totaal meer voor over hebben.
Dat verschil in reistijd en prijzen moet je wel een beetje relativeren, de wachttijden / inchecktijden op het vliegveld en de reistijden tussen stadscentrum en vliegveld / station zou je ook moeten meenemen. En over de prijs: een aantal jaren geleden vlogen we van Eindhoven naar Barcelona voor 25 euro, en van het vliegveld naar de stad met de bus kostte 45 euro (en meer dan een uur rijden).
Wat relativeren betreft is het maar net vanuit welke invalshoek dat dat gebeurt. Voor velen blijft een vliegreis toch een bijzonder, niet alledaags uitje en is de trein voor velen een stuk toegankelijker als (openbaar) vervoermiddel. En voor velen is een reisje ook bijzonder, zodat vliegen én goedkoper én minder alledaags is.

Daarmee wil ik niet goedpraten dat mensen daarom voor het vliegtuig kiezen, maar het speelt nog bij teveel mensen wel een rol. En dat roer moet om.
Belle schreef:
ma 01 nov, 2021 22:54
We denken ook wel eens dat sommige mensen het hebben opgegeven, de aarde is toch niet meer te redden. Type Trump-aanhanger. Of het ontkennen want dan kunnen we onszelf weer aankijken in de spiegel. Dan ben ik weer blij met mijn keuze, ik hoef me nl. geen zorgen te maken over de toekomst van mijn kinderen of kleinkinderen.
Hier vat je de boel goed samen. Het gaat niet om de aarde, het gaat om de toekomst van de mensheid. Het hele klimaatgebeuren komt voort uit egoïsme over het eigen bestaan. De aarde redt zich wel, ook (en vooral) als de mensheid verdwenen is.
Ik probeer al flink wat jaren zo min mogelijk te vliegen, al lukt dat niet steeds door gebrek aan bruikbare alternatieven. Privé heb ik de afgelopen tien jaar geloof ik maar een keer gevlogen, maar wel wat vaker voor het werk. Naar de VS kan het niet anders, en naar zuid Europa zijn de treinverbindingen toch ook wel erg problematisch geworden. Vroeger deed ik dat laatste altijd met de trein en ik verheug me over de berichten dat dat ook weer makkelijker gaat worden. De universiteit verbied ook dienstreizen per vliegtuig voor afstanden onder de 600 km, en wat mij betreft schuiven ze die grens nog wat verder op. Ik hoop echt dat de plannen om het Europese internationale spoornet te moderniseren snel vaster vorm krijgen, net als maatregelen om het vliegen fiscaal te ontmoedigen.
Wim schreef:
di 02 nov, 2021 11:06
Ik probeer al flink wat jaren zo min mogelijk te vliegen, al lukt dat niet steeds door gebrek aan bruikbare alternatieven.
Je doet alsof je verplicht bent het vliegtuig te gebruiken. Als iemand werkelijk 'zo min mogelijk wil vliegen' (en in de veronderstelling niet verplicht te worden voor het werk), dan vliegt iemand niet.

Ik begrijp het best dat mensen er soms voor kiezen te vliegen omdat men graag ergens naar toe gaat. (Ja, ik zal waarschijnlijk in de toekomst ook nog wel eens het vliegtuig gebruiken.) Maar wees dan ook zo eerlijk niet te doen alsof het 'niet anders kan'. (En vergeet niet, ruim 80% van de wereldbevolking heeft nog nooit gevlogen. Vliegen is luxe.)
Zoals ik al zei, privé eigenlijk (bijna) nooit. Voor het werk moet ik soms naar bestemmingen waar het ofwel helemaal niet anders kan, zoals de VS of Israel, of erg moeilijk/duur is. De uitdaging is dus te zorgen dat dat laatste makkelijker en competitiever wordt. Ik merk ook dat we meer met video conferencing doen, maar tegelijk moet ik zeggen dat online wetenschappelijke congressen me niet erg bevallen, al ben ik ervan overtuigd dat de infrastuctuur snel veel beter zal worden en de nadelen minder groot gaan worden..
Ik probeer dus op vele fronten tegelijk mijn emissies terug te dringen. Op dit moment wordt ons huis flink aangepakt met nieuwe dak en kruipruimte isolatie met een R van respectievelijk 6,5 en 7,5. Komend voorjaar komt er een gasloos warmtepompsysteem voor de verwarming. Als het huidige HR+ dubbel glas vervangen moet worden komt ook daar weer beter glas.
Voorlopig is het nog altijd zo, en daar was de Club van Rome in 1972 ook al duidelijk in, dat een kleine 2% van de rijksten op aarde veruit de meeste grondstoffen op souperen. Met alle gevolgen voor milieuvervuiling en klimaatverandering als gevolg. En uitbuiting & oorlogen (om grondstoffen).
Ook 'onze' Max Verstappen mag zich binnenkort verheugen om toe te treden tot de Quote 500 rijksten met minimaal 110 miljoen euro eigen vermogen.

"Wij" blij om een weekend naar Zandvoort te mogen genieten van de herrie en ongezonde lucht.
De overheid mag hier niet aan komen vind een grote groep liefhebbers.

Schaamte zie ik niet bij die 'rijken'.

Sommigen claimen zelfs om belasting heffing op hun vermogen in te voeren, maar de politici willen dit niet. Goede doelen in overvloed waar men zich filantropisch kan gedragen. Goed voor het eigen ego. Maar daar worden geen goede basisvoorzieningen in stand gehouden, of infrastructuur onderhouden (neem alleen al de elektra bekabeling die nodig zijn om van fossiele brandstoffen af te komen). Of goed onderwijs en gezondheidszorg. Allemaal basis voorzieningen die voor steeds meer mensen niet toegankelijk raakt.

Schaamte.
Schreef Anja Meulenbelt in de jaren 70 een boekje over. "De schaamte voorbij" zijn de meesten allang. Emancipatie en bewustwording zijn ervoor in de plaats gekomen.

Het kloppend hart van de maatschappij wordt gevormd door ons burgers. Wij zijn de stad (Floor Milikowski) in Buitenhof laatst. Steeds vaker zie je dat buurtbewoners het heft in handen nemen.
Gelukkig voor ons sijpelt ook bij beleidsmakers mondjesmaat het besef dat zij hun plannen niet kunnen realiseren zonder ons burgers.
Nu nog de politiek dat besef bij brengen :roll:
joukon schreef:
di 02 nov, 2021 11:46
Nu nog de politiek dat besef bij brengen :roll:
Politici weten dat donders goed.
Ze komen in een circus terecht waar met meel in de mond wordt gesproken en zeer pragmatische keuzes worden gemaakt.
Ik kijk maar ik zie niets, ik luister maar ik hoor niets, ik spreek maar ik zeg niets. (Bram Vermeulen)

Sommigen geven de indruk duidelijk te spreken waarbij ze regelmatig de ander schofferen.
Schofferen vind ik een gebrek aan beschaving.
Uiteindelijk spreken ze holle woorden.
[quote=Poppink post_id=406908 time=1635851520 user_id=20171]
[quote=joukon post_id=406904 time=1635849976 user_id=17831]
Nu nog de politiek dat besef bij brengen :roll:
[/quote]
Politici weten dat donders goed.
Ze komen in een circus terecht waar met meel in de mond wordt gesproken en zeer pragmatische keuzes worden gemaakt.
Ik kijk maar ik zie niets, ik luister maar ik hoor niets, ik spreek maar ik zeg niets. (Bram Vermeulen)

Sommigen geven de indruk duidelijk te spreken waarbij ze regelmatig de ander schofferen.
Schofferen vind ik een gebrek aan beschaving.
Uiteindelijk spreken ze holle woorden.
[/quote]

Ik begrijp niet zoveel van deze tekst, maar ik weet wel dat het niet erg zinvol is te spreken over "de politiek". Dat vind ik wat al te populistisch en gaat voorbij aan de echte verschillen tussen partijen. Opmerkelijk genoeg zijn het juist de partijen die afgeven op "de politiek" die weinig moeten hebben van maatregelen om de opwarming van de aarde tegen te gaan.
Leuke discussie.
Ik heb in de jaren 90 en 00 wat gevlogen, maar vond over landreizen veel leuker (Ned-Thailand over land, Nederland-Israel met de fiets, beide keren met het vliegtuig terug :oops: Leuker was geweest om ook over land terug te gaan) Maar toen was je nog een looser als je niet vloog en ik denk dat ik beïnvloedbaar was (nee, ben:)

Juist door dit forum en mensen die ik op weekenden ontmoette, ben ik gaan vliegen. Ook de Wereldfietser (bestuurs) leden organiseerden reisje van een weekje of wat naar bijv. Turkije en enkele leden, die misschien nu wel het hardst om het milieu roepen (niet te bewijzen) waren heel stoer dat ze een weekje in bv. Jordanië gingen biken.
Dus in 2007 ik en man ook een paar x weekje met het vliegtuig weg. Je wordt toch nieuwsgierig na al die verhalen.. Kostte idd geen drol, maar echt leuk was het niet. Wat een gedoe, eerst naar Eindhoven/ Amsterdam/ Weeze toen boel vertraging, gezeik met fiets etc. . Ik was er al snel klaar mee. Vliegen heeft mij niet kunnen overtuigen. Ook niet zonder fiets. Ik vond de slaaptrein naar München veel fijner.
Sindsdien niet meer gevlogen...! Al willen mijn kinderen (geen kindschaamte hier) het wel een keer heel graag en dat snap ik.
Moraal van dit verhaal; De leden van de WF hebben mij ooit zo weten te beïnvloeden dat ik ging vliegen :D
Wim schreef:
di 02 nov, 2021 11:38
Zoals ik al zei, privé eigenlijk (bijna) nooit. Voor het werk moet ik soms naar bestemmingen...
Niks moet
Belle schreef:
di 02 nov, 2021 12:24
Goed nieuws voor wie geen (geschikt/eigen) dak heeft voor zonnepanelen. Kijk eens bij ****
Daar kan je tot 10 zonnepanelen aanschaffen die bijvoorbeeld in een zonnepark langs de snelweg zitten of op het dak van een industriecomplex. In de app zie je wat ze dagelijks opwekken en wat je zelf verbruikt. Tip met zonne-energie gebruiken: laat de was- en vaatmachine overdag draaien. Wat je panelen opwekken gaat van je energierekening.
Eh, dit soort initiatieven zijn er bij de honderden. Vanwaar deze ene dan noemen in een reclamebericht? Daar was jij toch wars van? :wink:
Spinnetje schreef:
di 02 nov, 2021 13:03
Leuke discussie.
Moraal van dit verhaal; De leden van de WF hebben mij ooit zo weten te beïnvloeden dat ik ging vliegen :D
Lekker makkelijk. De ander heeft gemaakt dat ik ervoor zorgde dat ik net zo hard mee ging doen aan vervuilen van mijn eigen nest.
Belle schreef:
di 02 nov, 2021 12:24

Goed nieuws voor wie geen (geschikt/eigen) dak heeft voor zonnepanelen. Kijk eens bij energieleverancier Vrij Op Naam. Daar kan je tot 10 zonnepanelen aanschaffen.
Het aantal zonnepanelen bij Vrij op Naam dat je kan leasen (9 jaar) is beperkt tot het aantal kilowatt verbruik dat je hebt. In mijn situatie maximaal 2 + 1 gratis.
Ik kan mij niet voorstellen dat ik met 3 zonnepanelen mijn verbruik dek.
Er bestaan betere alternatieven zoals coöperaties in windturbines en zonnepanelen soms tot 85 panelen toe, waarbij je ook nog eens belastingvoordeel kan doen.
joukon schreef:
di 02 nov, 2021 13:33
Ik kan mij niet voorstellen dat ik met 3 zonnepanelen mijn verbruik dek.
Ik schat dat je dan toch gauw zo'n 8-10 panelen nodig hebt. Hier een 2-persoons huishouden dat in de zomer met 12 panelen ongeveer 2 keer het verbruik opwekt (daarnaast nog gas voor koken, warm water en verwarming). Met een bewolkte lucht is dat veel minder.
Spinnetje schreef:
di 02 nov, 2021 13:03
Juist door dit forum en mensen die ik op weekenden ontmoette, ben ik gaan vliegen. Ook de Wereldfietser (bestuurs) leden organiseerden reisje van een weekje of wat naar bijv. Turkije en enkele leden, die misschien nu wel het hardst om het milieu roepen (niet te bewijzen) waren heel stoer dat ze een weekje in bv. Jordanië gingen biken.
Ik herken dit wel. Het aantal kilometers dat ik in Afrika heb afgelegd is verwaarloosbaar klein vergeleken met wat ik in Europa heb gefietst. Toch willen wereldfietsers die mij niet goed kennen, het altijd weer over die Afrikaanse tochten hebben – zoals een redacteur van het tijdschrift enkele maanden terug tijdens een interview met mij: als het thema toen niet Noord-Frankrijk was geweest (alleen daar al heb ik waarschijnlijk meer banden versleten dan in Afrika, zie bv. dit draadje), had hij het met mij misschien alleen maar over Afrika willen hebben, terwijl ik daar 13 jaar terug voor het laatst geweest ben ;-).
Lekker makkelijk. De ander heeft gemaakt dat ik ervoor zorgde dat ik net zo hard mee ging doen aan vervuilen van mijn eigen nest
Wat is hier makkelijk aan?
Belle schreef:
di 02 nov, 2021 12:24
Goed nieuws voor wie geen (geschikt/eigen) dak heeft voor zonnepanelen. Kijk eens bij energieleverancier Vrij Op Naam. Daar kan je tot 10 zonnepanelen aanschaffen die bijvoorbeeld in een zonnepark langs de snelweg zitten of op het dak van een industriecomplex. In de app zie je wat ze dagelijks opwekken en wat je zelf verbruikt. Tip met zonne-energie gebruiken: laat de was- en vaatmachine overdag draaien. Wat je panelen opwekken gaat van je energierekening.
Zoek op Postcoderoos.
joukon schreef:
di 02 nov, 2021 13:30
Lekker makkelijk.
Dus, iemand verteld hier in alle eerlijkheid hoe het hem/haar/hen vergaan is, en dan kom jij aanzetten met “lekker makkelijk”?

Pfffff :roll:

Groet,
Tom.