Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets mee vanaf Napels - Forum Wereldfietser

Fiets mee vanaf Napels

Hey iedereen, ik heb een beetje advies nodig. Ik ben ondertussen al even op pad, de Rome-route om precies te zijn. Ik zou daar graag ook nog Napels bij nemen als het even kan. Ik zou dan graag vanaf Napels terug huiswaarts vliegen. Nu is mijn vraag: Hoe pak ik het best aan? Want ik was niet echt voorzien op terugvliegen met de fiets... Ik zou denken: eerst even op de luchthaven zelf informeren, dan ergens in Napels een fietsenmaker zoeken in de hoop dat hij een fietsdoos heeft?

Gr Tim
Ik heb een keer bij Rome een sleutel 15 gekocht voor de trappers, bobbeltjes plastic voor de fiets en veel plakband. Bij de bouwmarkt.

Je tassen aan elkaar plakken, iedere losse tas is 1 stuks bagage en 2 Ortlieb aan elkaar is 1 stuks bagage.
Veel tijd er voor nemen.
Het scannen van de fiets op de afdeling uitzonderlijke bagage is hilarisch.
Waar heb je advies bij nodig? Waar wil je op de luchthaven informatie over krijgen? Ik snap niet precies hoe we je kunnen helpen.

Ik heb nooit mijn fiets meegenomen in 't vliegtuig maar mijn gezond (nouja.... :lol:) boerenverstand zegt dit: lijkt me een kwestie van vliegtickets incl fietsvervoer boeken, een fietsenmaker vinden die je een doos kan verstrekken, inpakmateriaal reglen, besluiten waar je je fiets wilt inpakken, dan inpakken en je fiets op het vliegveld krijgen. Mogelijk heb je gereedschap nodig voor demonteren van onderdelen, dat kun je wellicht lenen bij een aardige fietsenmaker. Ik ken zelf geen adressen maar misschien anderen hier wel en anders via een internationaal forum als bikeforums.net of Reddit. Als je bij je accomodatie je fiets inpakt zul je een busje moeten regelen voor vervoer naar vliegveld.

Op de website van de vakantie fietser staan trouwens ook nog praktische tips: https://www.vakantiefietser.nl/praktisc ... fietsdoos/
Je titel doet vermoeden dat je een reisgenoot zoekt.
@Tim1983: Er zijn op dit forum vele topics geweest over het verpakken van de fiets. Ook zijn er filmpjes te vinden. Welke antwoorden vind je daar niet? Mocht je geen doos vinden: Korte instructie: 1. ga naar bouwmarkt > 2. koop bubbelplastic en dozentape > 3. demonteer trappers, zadel laag, stuur draaien; 4. knip en plak > 5. klaar is kees. Mocht je luchtvaartmaatschappij een doos of tas eisen, koop dan wat touw en een goedkoop zeiltje, sla dat zeil dubbel over de (deels) in bubbelplastic ingepakte fiets en zorg dat er niks onder het zeil uitsteekt (want anders gaan ze daar weer moeilijk over doen).
Tim1983 schreef:
ma 31 mei, 2021 08:27
[...]dan ergens in Napels een fietsenmaker zoeken in de hoop dat hij een fietsdoos heeft?
Als je een fietsdoos wil hebben dan helpt het vaak wel om van tevoren eerst even te bellen. Het zou jammer zijn als de dag ervoor net het oud papier is opgehaald (-:

Decathlon heeft vaak ook nog wel een fietsdoos staan.
Ik stop mijn fiets altijd in een hoes, ook in Napels geen probleem gehad maar dat is al weer 7 jaar geleden:
http://moh.freehostia.com/index.html?2014/index
Google eerst hoe je terug kunt vanaf Napels. Een kijk dan naar de voorwaarden voor het meenemen van een fiets.
Lang niet iedere vliegmaatschappij eist een doos.
Transavia vliegt vanaf Napels op Schiphol. De fiets mag in een hoes. Transavia is verder fietsvriendelijk.
Let wel op dat de scanner voor afwijkende bagage op de luchthaven van Napels klein is. Je moet je fiets een stukje kleiner maken om deze door de scanner te krijgen. Voorwiel eraf, stuurlos en zadel naar beneden of eraf. Fietshoezen kun je onder andere bij Decathlon in Napels kopen. Er is een Decathlon op c.a. 1 km ten noorden van het centraal station van Napels aan de brede Via Arenaccia.
Ik begrijp niet hoe je met een fietsdoos op de rug of onder de arm naar een vliegveld kunt fietsen.
Vandaar mijn keuze voor bubbeltjesplastic.
.
20170705_172106_DSC_7579_F5121.JPG
Zoals Bert ook zegt, de scanner kan klein zijn.
Dus stuur dwars, zadel in de laagste stand en voorwiel tegen het frame verpakt.
Veel plakband.

Ergens in de vorige eeuw zijn we eens naar zuid Spanje geweest in april.
Heen met de trein naar Maastricht terug vanaf Torremolinos direct naar Amsterdam.
Fietsen waren toen gratis. Vanuit het vliegtuig zag ik ze gewoon bovenop de koffers liggen.
Niks verpakt of zo.
En op Schiphol fietsje pakken, bagage er op en op de fiets terug naar huis in Amsterdam.
Prachtig!
Poppink schreef:
ma 31 mei, 2021 10:48
Ik begrijp niet hoe je met een fietsdoos op de rug of onder de arm naar een vliegveld kunt fietsen.

[...]
Doos dubbelvouwen helpt een hoop (-:
Poppink schreef:
ma 31 mei, 2021 10:48
Ik begrijp niet hoe je met een fietsdoos op de rug of onder de arm naar een vliegveld kunt fietsen.
opgevouwen...
1579342D-F824-4A4D-8D45-2EC2E21F8FB2.png
Let op: een doos is geen garantie voor goede bescherming van je fiets. Dozen kunnen zelfs uitnodigen tot gooi -en smijtwerk. Ook kunnen er bij lokale zijdelingse belasting (bijv. uitstekende onderdelen van andere 'afwijkende bagage') gaten in het karton ontstaan. Mocht je bepaalde onderdelen van je fiets dus wat beter willen beschermen, dan kan dat door op die plekken wat extra karton of bubbelplastic toe te voegen. Maak dat echter niet te bont, want dat dikke karton is best wel zwaar, en voor je het weet zit je aan je gewichtslimiet.
bert sitters schreef:
ma 31 mei, 2021 10:38
Google eerst hoe je terug kunt vanaf Napels. Een kijk dan naar de voorwaarden voor het meenemen van een fiets.
Lang niet iedere vliegmaatschappij eist een doos.
Transavia vliegt vanaf Napels op Schiphol. De fiets mag in een hoes. Transavia is verder fietsvriendelijk.
Let wel op dat de scanner voor afwijkende bagage op de luchthaven van Napels klein is. Je moet je fiets een stukje kleiner maken om deze door de scanner te krijgen. Voorwiel eraf, stuurlos en zadel naar beneden of eraf. Fietshoezen kun je onder andere bij Decathlon in Napels kopen. Er is een Decathlon op c.a. 1 km ten noorden van het centraal station van Napels aan de brede Via Arenaccia.
Super! Bedankt Bert!
Wat ook nog eens een puntje kan zijn, is dat de vliegmaatschappij een goed ingepakte fiets voldoende vind, en dus niet per se een doos eist, de afhandelingsmaatschappij die door de eerste is ingehuurd, wel een doos eist. Meegemaakt op Geneve; Swissport doet daar de afhandeling voor de KLM en anderen, en eiste die doos. Heb de KLM voorwaarden erbij gehaald, maar dat maakte weinig indruk. Waarschijnlijk onterecht, want zij werken gewoon in opdracht van de KLM, maar ja, je hebt op zo'n moment weinig aan 'gelijk hebben'.

@Tim1983: misschien even 'omdenken', maar je zou ook, nu je zin & tijd in meer blijkt te hebben, weer (gedeeltelijk) kunnen terugfietsen. Misschien doe je Reitsma heen, dan pak je Benjaminse terug, of zo...