Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietsen in zwitserland - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

fietsen in zwitserland

belachelijk duur
Duur wel, belachelijk niet. Wij hebben 4x op een camping overnacht en daarvoor € 44 betaald. (1x niet betaald omdat 's-avonds het kantoor al dicht was en 's-morgens nog niet open), in de supermarkt koop je vanzelf minder en uit eten gaan moet je in Zwitserland gewoon niet doen. Als je onderweg iets wilt drinken, moet je wel een beetje opletten waar je gaat zitten en misschien het tweede kopje niet doen.
Flix schreef:
vr 19 feb, 2021 10:52
Wat ik nog niet heb gelezen hier, onafhankelijk van bergen of dalen, van bergachtig of vlak...vinden jullie Zwitserland ook niet belachelijk duur?!
Kamperen bij de boer en alleen brood, smeerkaas en pasta met tomatensaus kopen bij de Migros, dan is het nog net te doen.
Bert van Sprang schreef:
vr 19 feb, 2021 10:19
Het is natuurlijk doodzonde om als je in Zwitserland gaat fietsen, vanwege het vermijden van hellingen, langs rivieren gaat fietsen. Niets mooiers als bergop en dan boven van het uitzicht aan de andere kant van de berg te genieten. Zo ben ik deze zomer vanuit het westen de Col de la Faucille in de Vogezen op gefietst. Bovengekomen had ik een goddelijk uitzicht op de gehele Alpenketen.
Beste Bert als je route 1 combineert met andere route ga je over de Furkapas, of over de Grimselpas.
Op de Herzroute 99 ga je voortdurende over zeer kleine wegen naar eenzame hoogtes.
De Merenroute is prachtig. Ieder meer is anders. De kleuren verschillen van diep zwart, melkachtig gletsjerwater tot turquoise.
overigens is lang niet iedere fietser een echte berggeit. Het Zwitserse fietsnet biedt voor elk wat wils.
De prijzen in de supermarkten Migros of Coop vallen inderdaad mee. Je kunt er vaak ook eten en drinken. De Migros verkoopt uit principe geen alcohol
Italianen gaan naar Zwitserland om te tanken, omdat de benzine er goedkoper is. Daar heb je als fietser niet zoveel aan, behalve als je volop je benzinebrander gebruikt. .
Ben het wel een beetje met Bert eens. Als je het lichamelijke vermogen hebt dan is het echt zonde om niet te bergen te bedwingen als je in Zwitserland bent. Dat maakt dat land juist zo mooi. Natuurlijk moet iedereen zijn eigen keuzes maken maar een beetje zweten, schelden en tieren op een van de bergflanken geeft wel een beetje sjeu aan je tocht :D
202009 Zwitserland 037.jpg
Bert van Sprang schreef:
vr 19 feb, 2021 10:19
Het is natuurlijk doodzonde om als je in Zwitserland gaat fietsen, vanwege het vermijden van hellingen, langs rivieren gaat fietsen. Niets mooiers als bergop en dan boven van het uitzicht aan de andere kant van de berg te genieten. Zo ben ik deze zomer vanuit het westen de Col de la Faucille in de Vogezen op gefietst. Bovengekomen had ik een goddelijk uitzicht op de gehele Alpenketen.
Bert, als superberggeit zoals jij, kan ik jou de Glaubuehlenpas aanbevelen in de Emmenthaler Alpen. Aangelegd door het Zwitserse leger. Als je west-oost doet wordt je op de top verrast op een schitterend uitzicht over de Panorama Strasse.
Ik heb deze pas gedaan in mijn jonge jaren. Met volledige bepakking en je weet, ik ben geen grammenjager.
bert sitters schreef:
vr 19 feb, 2021 07:31
De alle routes zijn uitstekend bewegwijzerd, ook de afslagen naar de stations. Je kunt je GPS rustig in het Meer van Genève gooien, want die heb je niet nodig. want zo duidelijk zijn de bordjes in Zwitserland.
Maar soms moet je wel heel goed opletten:
a.png
b.png
c.png
d.png
wij hebben ook een beetje door Zwitserland gefietst en kan bovenstaande wel bevestigen. Wij hadden weinig moeite met wildkamperen, er is namelijk ook veel natuur. Maar ook bij mensen konden we prima staan. Als wij in dure supermarkten komen dan kopen we gewoon meer diepvries en potten. Peulvruchten geven de nodige eiwitten dus dat is alleen maar goed. Maar ja, niet s 'ochtends boodschappen doen dan... en wij mailen vooraf wel de campings om de prijzen in kaart te brengen dat bespaard heel veel. Want ook websites zijn lang niet altijd duidelijk en ook niet 100% betrouwbaar, bleek bij ons.

Maar ik wil vooral zeggen dat, hoe duur het ook is, Zwitserland zo ontzettend mooi is dat je echt een weg moet vinden om het wel aan te doen! En ook ik kan de 9 aanraden, Deze is trouwens helemaal niet makkelijk, dat wordt zwaar onderschat!

en nog een super belangrijk aandachtspunt. Er zit ergens een tunnel op de 9 die is levens gevaarlijk. De route voert je door een tunnel, zonder fietspad, met een looppaadje van iets van 60 cm. waar de auto's zomaar 80 rijden. Levensgevaarlijk!! De tunnels was denk ik wel ruim 1 km lang ook nog! Ik weet niet meer exact waar, maar ik heb doodsangsten uitgestaan die ochtend... VERMIJDEN! Andere tunnels waren wel prima te doen.
Edit: oeps, ik had pagina 2, die inmiddels is ontstaan, niet gelezen, dus mijn reactie was een beetje mosterd-na-de-maaltijd, dus weggehaald.

In ieder geval goed te lezen dat de fietsers met (veel) ervaring in Zwitserland het plezier van een prachtig (fiets-)land ruimschoots vinden opwegen tegen de hoge kosten van e.e.a.
Ik ben idd wat meer een 'restaurant/hotelletjes' fietser, maar pas me graag aan, en weet nu dat een tentje en aanverwanten meenemen een prima investering is voor fietsen in Zwitserland.
renel schreef:
vr 19 feb, 2021 12:08
bert sitters schreef:
vr 19 feb, 2021 07:31
De alle routes zijn uitstekend bewegwijzerd, ook de afslagen naar de stations. Je kunt je GPS rustig in het Meer van Genève gooien, want die heb je niet nodig. want zo duidelijk zijn de bordjes in Zwitserland.
Maar soms moet je wel heel goed opletten:a.pngb.pngc.pngd.png
Als je dit ziet, mail onmiddellijk met foto naar Veloland Schweiz en ze doen er wat aan. Dit is Zwitserland!
Voor zo'n duur en aangeharkt land met zulke pünktliche en nijvere inwoners mag je als fietstoerist inderdaad maximale service verwachten.

Ik sluit me ook bij de andere Bert aan. Naar de Alpen ga je om te klimmen. Vind je dat maar niks, dan is Flevoland een aanrader.
niet heel Zwitserland bestaat uit Alpen, het noordelijke deel is echt wel minder grillig. En ook de fietsroutes houden rekening met de zwaarte, ondanks de bergen. We moeten niet doen alsof alles daar heel erg zwaar is, zo is het ook weer niet.
luchtfietser schreef:
vr 19 feb, 2021 13:31
niet heel Zwitserland bestaat uit Alpen, het noordelijke deel is echt wel minder grillig. En ook de fietsroutes houden rekening met de zwaarte, ondanks de bergen. We moeten niet doen alsof alles daar heel erg zwaar is, zo is het ook weer niet.
Zwitserland heeft zelfs een stukje moeras in de Rijndelta bij de Bodensee. Dit vinden de Zwitsers zelf heel bijzonder. Door een verlegging van de waterstroom gaat het meeste Rijnwater nu en stukje door Oostenrijk.
De Franstalige Zwitsers kunnen beter tellen en rekenen dan de Fransen: ze weten wel hoeveel: 60 + 10 , 4 x 20 en 80 + 10 is.
luchtfietser schreef:
vr 19 feb, 2021 13:31
niet heel Zwitserland bestaat uit Alpen, het noordelijke deel is echt wel minder grillig. En ook de fietsroutes houden rekening met de zwaarte, ondanks de bergen. We moeten niet doen alsof alles daar heel erg zwaar is, zo is het ook weer niet.
Vanaf Basel kun je langs de Rijn tot bij Chur (richting Splügenpas) grotendeels vlak fietsen, bijna 400 km. Ook van Basel richting Gotthard (Veloland route 3) zijn er lange tamelijk vlakke trajecten, vanaf Aarau en het Vierwoudstedenmeer tot aan Altdorf bijvoorbeeld.
Op sommige postbussen die over Alpenpassen gaan, zoals over de Grimselpas, hangt achterop een fietsenrek.
Zwitserland heeft een dicht treinennet. Ook in alle van de vele particuliere spoorlijnen kan de fiets mee. Ook in de smalspoortjes die buiten het station op het stationsplein vertrekken, Dit geldt eveneens voor bootverbindingen. Een uitzondering geldt voor internationale treinen die niet door de Zwitserse spoorwegmaatschappij SBB gereden worden.