Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Greenpeace eist Europees verbod op korte vluchten - Pagina 10 - Forum Wereldfietser

Greenpeace eist Europees verbod op korte vluchten

674 berichten
javb2812 schreef:
di 08 dec, 2020 22:44
De traditionele partijen laten zich maar al te vaak voor dit soort projecten paaien, in de (ijdele) hoop níet ooit overvleugeld te gaan worden door schreeuwerige open-rioolpartijen aan de andere kant van het cordon sanitaire, die ons verder de stront in zouden laten zakken.
Beetje veel Trumpiaans gewauwel, dunkt me.*)
Wordt het niet tijd om weer on-topic te gaan?!


*) = Waarom zeg ik dit?
Omdat ik vind dat je ondanks alles ook de groepen aan de andere kant van het spectrum hoort te respecteren, als voorwaarde voor een werkbare democratie. Dus niet zoals Trump alles afbranden wat niet 100% met je eens is.
Dan ga je er wel van uit dat kiezers een inhoudelijke keuze maken. Daarnaast hebben te kiezen partijen meerdere speerpunten op hun lijstje staan. En dan heb je nog coalitievorming en lobby.
Gewoon partij voor de dieren stemmen, zit je altijd goed en je stem gaat niet verloren. Heeft toch geen zin om op de bekende partijen te stemmen , doen toch wat ze willen. Ze beloven goude bergen in aan het einde van de rit is er niks veranderd.
Ben benieuwd of er al feedback is naar aanleiding van de brief naar greenpeace.
Flix schreef:
di 08 dec, 2020 23:21
javb2812 schreef:
di 08 dec, 2020 22:44
De traditionele partijen laten zich maar al te vaak voor dit soort projecten paaien, in de (ijdele) hoop níet ooit overvleugeld te gaan worden door schreeuwerige open-rioolpartijen aan de andere kant van het cordon sanitaire, die ons verder de stront in zouden laten zakken.
Beetje veel Trumpiaans gewauwel, dunkt me.
Wordt het niet tijd om weer on-topic te gaan?!
Flix, niet te beroerd om eens een steen in de vijver te gooien?
Je interpreteert (en ik vermoed dat je dat wel weet) mijn woorden duidelijk tegengesteld aan hoe ik ze bedoel.
Bij traditionele partijen denk ik aan de partijen die de laatste 75 jaar in Nederland om beurten hebben geregeerd, en waar ik meestal ook op stem. Als ik me daar in dit geval over beklaag, geeft het natuurlijk geen pas om mij (met of zonder knipoog) Trumpiaans gewauwel aan te smeren. Jij snapt ook wel, ook uit mijn woorden die je citeert, dat ik (varianten van) het Trumpisme als een verslechtering zie tov de status quo in Nederland.
Maar ik vermoed zo dat je dit schreef om te stangen. Moet af en toe kunnen. On topic mag ook.

edit: dit schreef ik vóórdat Flix zijn kleine lettertjes had toegevoegd.

Hans
Flix schreef:
di 08 dec, 2020 23:21

*) = Waarom zeg ik dit?
Omdat ik vind dat je ondanks alles ook de groepen aan de andere kant van het spectrum hoort te respecteren, als voorwaarde voor een werkbare democratie. Dus niet zoals Trump alles afbranden wat niet 100% met je eens is.
En Flix, hier spreek je een waar woord, dat voor mij evenzeer zou moeten gelden als voor Trump en eenieder.

Hans
Hans, je bent snel; ik wilde hier al naar verwijzen, maar je hebt die aanvulling al gevonden.👍🏻

Evengoed, kunnen we politiek niet beter buiten dit draadje laten, denk je niet?
Flix schreef: Hans, je bent snel; ik wilde hier al naar verwijzen, maar je hebt die aanvulling al gevonden.👍🏻

Evengoed, kunnen we politiek niet beter buiten dit draadje laten, denk je niet?
"Politiek" lijkt me in dit draadje moeilijk te vermijden als het over een eventueel verbod gaat. Als je er op een andere manier on topic over wil schrijven zal ik dat voortaan respecteren.

Hans
8)
Bert van Sprang schreef:
Er is in feite geen manier voor burgers om dit soort dingen tegen te houden
Dat is natuurlijk onzin. De meerderheid van de Nederlanders heeft gekozen voor partijen die dit soort dingen prima vinden, dan lijkt het mij ook correct dat individuele personen (=minderheden) dit niet tegen kunnen houden, hoe jammer ik het ook af en toe vind.
Leon schreef: ... Daarnaast hebben te kiezen partijen meerdere speerpunten op hun lijstje staan. En dan heb je nog coalitievorming en lobby.
Inderdaad. Dat een meerderheidscoalitie een besluit neemt, geeft nog niet de garantie dat de meerderheid hetzelfde besluit ook graag ziet komen.

Bij de on topic kwestie van een eventueel vliegverbod voor korte vluchten in Europa heb ik eigenlijk geen idee wat op dit moment de meerderheid van de Nederlanders en Belgen er van zou vinden. Dat het een logische en te billijken beperking zou zijn ten faveure van het klimaat in onze toekomst? Of dat we nou eenmaal het vliegtuig naar Parijs moeten kunnen pakken wanneer wij dat willen?

Net als er lobby's bestaan om voor datacenters en nieuwe vliegvelden te pleiten die (soms in de praktijk, soms in theorie) onze economie een boost geven, voeren Greenpeace en anderen lobby's om naar co2 reductie streven. Aangezien co2 reductie vooral voordelen biedt voor de generaties na ons (zoals door de meeste wetenschappers sterk wordt vermoed) maar op zichzelf niet zorgt voor een dikkere portemonnee in onze huidige tijd, moet deze lobby het meer van overtuigingskracht hebben dan van iets anders. Lastiger, ook omdat het tot dusver gevoerde klimaatbeleid helemaal niet zo overtuigend is, eerder inconsistent.

Niet meer met het vliegtuig naar de buurlanden gaan is één ding, maar een boel mensen zouden ook hun (bijvoorbeeld industriële) banen kunnen verliezen als gevolg van klimaatbeleid. Het mag geen wonder heten dat deze mensen zich niet snel laten overtuigen zolang er voor hen geen maatschappelijk waardig alternatief in het verschiet ligt. Daar zit ook weer een flinke bottleneck cq uitdaging voor iedere democratie.

De noodzaak van aanpassingen ten behoeve van het klimaat wordt er met deze kanttekeningen niet minder op. Misschien is er toch nog hoop dat we, door het verloop van 2020, wat meer op het spoor gekomen zijn dat we best iets van onze materiële welvaart kunnen inleveren om effectief de gezondheid van mens én planeet te beschermen? Ik ben er weleens cynisch over, maar wie weet.

Hans
Flix schreef:
di 08 dec, 2020 23:50
Evengoed, kunnen we politiek niet beter buiten dit draadje laten, denk je niet?
Liefst buiten élk draadje (OK evt. uitgezonderd een topic "Politiek").

Is imho dé grootste kans om de sfeer op een forum gesloopt te krijgen.
Fedor schreef:
wo 09 dec, 2020 07:42

Is imho dé grootste kans om de sfeer op een forum gesloopt te krijgen.
Ach, dat valt wel mee toch?

Je kunt zo'n topic ook prima mijden...

...zoals ik.

;)
Het in het eerste bericht aangehaalde nieuwsbericht begint geheel niet toevallig met "Greenpeace wil dat de Europese Commissie...".
Dit draadje gaat dus in de eerste plaats over politiek.
Klopt.
Maar wel over een specifieke zaak die overheidssturing of ingrijpen behoeft. En dan kom je snel op politiek.
Maar als iedereen hier gaat vertellen wat ie nog meer een probleem vindt, en welke politieke partij faalt om daar wat aan te doen, is het snel gedaan met zo'n draadje. Dat bedoelt Fedor, en dat bedoel ik.


Trouwens, een interessante overdenking van javb2812/Hans hierboven. Vat denk ik wel het probleem wat in dit topic wordt opgeworpen, goed samen.
Politiek.

Dit behoeft enige correctie.
Greenpeace dient een rechtszaak in tegen een besluit van de politiek en dat is op grond van een democratische rechtstaat een grondrecht. Tegenstanders voeren graag aan dat de rechter niet op stoel van de politiek moet gaan zitten. Daar moet dan wel eerst in een rechtszaal een uitspraak over gedaan worden. Dus niet op zaken vooruit gaan lopen graag.
Niet op die stoel van de rechter gaan zitten.

Uiteraard behoeft vliegen binnen Europa politieke sturing. Niemand die dat ontkennen zal.
Ik herinner mij nog de Schiphol Plaza actie die Greenpeace en een aantal andere milieu organisaties deed in december 2019.
Het was een lokale bestuurder, burgemeester van Haarlemmermeer, Marianne Schuurmans-Wijdeven, die dit verbood. En optrad met groot machtsvertoon van de Koninklijke Marechaussee om de actievoerders bestuurlijk te verplaatsen.
Dit laat dus zien dat lokale politiek invloed heeft op de luchthaven.

In 2018 vlogen 79,6 miljoen passagiers via Nederlandse luchthavens. Van en naar Schiphol vlogen 71 miljoen passagiers, een recordaantal. Het aantal passagiers via Schiphol groeide met 3,7 procent ten opzichte van een jaar eerder.
Dat zijn niet allemaal reizigers die als bestemming Nederland aandeden om hier hun geld uit te gaan geven.

Circa 1 miljoen Nederlanders van de 17 miljoen hebben luchtwegklachten. Velen hiervan hebben ernstige stress gerelateerde klachten t.g.v. de luchtvaart. Daar zit een economische schadepost aan vast. Een schadepost die vooral gevoeld wordt aan de onderkant van de Nederlandse samenleving in bijvoorbeeld omhoog schietende zorgkosten. In tekorten aan woningen. Nu al 1 miljoen tekort. Hoeveel schadepost wil je blijven negeren?
javb2812 schreef:
wo 09 dec, 2020 01:46
Aangezien co2 reductie vooral voordelen biedt voor de generaties na ons maar op zichzelf niet zorgt voor een dikkere portemonnee in onze huidige tijd...
Ik denk juist dat de meer behoudende partijen de afgelopen 10 jaar zijn gaan ingezien dat vergroening ook juist voor economische groei zorgt.

Als je je zelf namelijk ten doel stelt een waanzinnige massa windmolens, zonneparken, waterstoffabrieken, electrische auto's, opslagsystemen, isolatie, verwarmings- en koelsystemen (etc.) te bouwen dan kan dit niet anders dan een enorme boost zijn voor de economie. In die zin lijkt mij de term "Het is heel duur" niet veel anders dan "Stimuleert de economie".

Maar daarmee dient het volgende probleem zich al aan. Het heeft zich AFAIK al jaren geleden aangediend: de partijen die zo voor groene industrie zijn zijn vooral voor méér groene industrie. Het CO2 probleem is echter niet dat we te weinig groene energie gebruiken maar dat we te veel fossiel gebruiken (onthoud deze zin). En voor 'minder' is minder draagvlak, want het gros van de bevolking wil nu eenmaal per definitie meer van alles, en dan heb ik het niet speciaal over de minima.
Het besef dat dat niet kan en dat meer van het een onmiddellijk minder van het ander betekent dringt maar langzaam door.
Ook zal de mensheid misschien ook nog eens inzien dat automatisering en iets minder doen niet hoeft te betekenen dat een deel van de bevolking in werkloze armoede vervalt, maar dat, als je het resterende werk verdeelt, de hele bevoling zich minder hoeft uit te sloven om een aangenaam leven te hebben.
joukon schreef:
wo 09 dec, 2020 10:31
Circa 1 miljoen Nederlanders van de 17 miljoen hebben luchtwegklachten. Velen hiervan hebben ernstige stress gerelateerde klachten t.g.v. de luchtvaart. Daar zit een economische schadepost aan vast. Een schadepost die vooral gevoeld wordt aan de onderkant van de Nederlandse samenleving in bijvoorbeeld omhoog schietende zorgkosten. In tekorten aan woningen. Nu al 1 miljoen tekort. Hoeveel schadepost wil je blijven negeren?
Ja hoor, hier herken je de activist aan. Gooi allerlei zaken op één hoop en verbind het aan datgene waar je tegen bent, als een vorm van argumentatie.
Lekker bezig joukon! 🤪
Flix schreef:
wo 09 dec, 2020 10:50
joukon schreef:
wo 09 dec, 2020 10:31
Circa 1 miljoen Nederlanders van de 17 miljoen hebben luchtwegklachten. Velen hiervan hebben ernstige stress gerelateerde klachten t.g.v. de luchtvaart. Daar zit een economische schadepost aan vast. Een schadepost die vooral gevoeld wordt aan de onderkant van de Nederlandse samenleving in bijvoorbeeld omhoog schietende zorgkosten. In tekorten aan woningen. Nu al 1 miljoen tekort. Hoeveel schadepost wil je blijven negeren?
Ja hoor, hier herken je de activist aan. Gooi allerlei zaken op één hoop en verbind het aan datgene waar je tegen bent, als een vorm van argumentatie.
Lekker bezig Joukon! 🤪
Hier herken je de scepticus-tegen-alles aan: betrap de tegenpartij op een mogelijke onzorvuldigheid en presenteer dit als argument om zonder verdere beargumentering te vertellen dat het dan ook meteen allemaal onzin is.
Flix schreef:
wo 09 dec, 2020 10:50
Ja hoor, hier herken je de activist aan. Gooi allerlei zaken op één hoop en verbind het aan datgene waar je tegen bent, als een vorm van argumentatie.
Lekker bezig joukon! 🤪
Daar wil ik even dit van zeggen. Mij hebben ze in 2013 gezegd dat ik heb bronchiëctasieën heb en daar is gelukkig tot nu toe goed mee te leven. Bezoek graag de bijeenkomsten die door het longfonds worden georganiseerd.
Veel bezoekers daar hebben COPD en we weten dat deze kwaal heel vervelend is.
Als een longarts een presentatie houd en hij verteld dat je aan de longen kan zien waar iemand woont. Wat moet je daar dan mee.
Flix schreef:
wo 09 dec, 2020 10:50
joukon schreef:
wo 09 dec, 2020 10:31
Circa 1 miljoen Nederlanders van de 17 miljoen hebben luchtwegklachten. Velen hiervan hebben ernstige stress gerelateerde klachten t.g.v. de luchtvaart. Daar zit een economische schadepost aan vast. Een schadepost die vooral gevoeld wordt aan de onderkant van de Nederlandse samenleving in bijvoorbeeld omhoog schietende zorgkosten. In tekorten aan woningen. Nu al 1 miljoen tekort. Hoeveel schadepost wil je blijven negeren?
Ja hoor, hier herken je de activist aan. Gooi allerlei zaken op één hoop en verbind het aan datgene waar je tegen bent, als een vorm van argumentatie.
Lekker bezig joukon! 🤪
Je bent zoals Leon schrijft vooral een scepticus-tegen-alles aan. Je onthoud je van tegen argumenten. Je mocht eens op hetzelfde betrapt worden als waarvoor je de ander beticht :twisted:

Ik ken de persoonlijke verhalen van mensen die onder het vliegverkeer van Schiphol wonen en hier blijvend lichamelijke letsel aan hebben over gehouden. Onder andere in de vorm van stress gerelateerde klachten door continue ernstige geluidshinder.
Ik heb op een afdeling gewerkt waar patiënten behandeld werden met tinnitus klachten. Er komen steeds meer aanwijzingen dat dagelijks bloot staan aan bepaalde vormen van geluidshinder tinnitus kan veroorzaken.

Iedereen (?) kent vast wel het beeld van stoflongen van de mijnwerkers.
Of de schade veroorzaakt door fijnstof op de longblaasjes van je lichaam zoals bij roken, maar ook andere vormen van vervoer en industrie. Er bestaat hiervoor zelfs een Europese richtlijn in PM 10 en PM 2.5. De WHO hanteerd overigens een norm die de helft strenger is. Neem al die passagiers die met de auto (= uitstoot fijnstof) naar de luchthaven rijden.
Fijnstof kan zich ook door de lucht verplaatsen.
We kennen allemaal wel de paasvuren (veel uitstoot fijnstof) die op satellietbeelden aantoonbaar tot zelfs Amsterdam reiken.
Uiteraard zul je ook veel plaatselijke fijnstof neerslag hebben zoals bij het vuurwerk van de Oud & Nieuwwisseling. Dan kan je duidelijk aantoonbaar een piek zien van PM 10 en PM 2.5.

Ik doe zelf onderzoek naar fijnstof op lokaal niveau.
Ik heb mijn zelf gebouwd meetstation die PM 10, PM 2.5 meet. Binnenkort hoop ik hier de PM 1 waarden bij te krijgen.
Des te fijner de fijnstof des te dieper dringen die zich door in je longen/longblaasjes.
Ik laat de metingen callibreren door het RIVM. Als je wilt kan ik wel een workshop aanbieden in zelfbouw.
Ook in die zin ben ik activistisch ingesteld.
Ik deel graag mijn kennis met anderen.

Maar nu graag weer on topic. Is er al een antwoord op die brief gekomen gestuurd naar GP?