Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Greenpeace eist Europees verbod op korte vluchten - Forum Wereldfietser

Greenpeace eist Europees verbod op korte vluchten

672 berichten
Dit bericht doet me m'n bloed koken: Greenpeace eist Europees verbod op korte vluchten. https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/ ... e-vluchten
Wéér wordt hier geen rekening gehouden met fietsliefhebbers die hun fietsen op de vakantiebestemming willen krijgen. Op veel Europese spoorlijnen is het erg moeilijk om uit te zoeken waar ik m'n fiets mee kan nemen. Vliegen naar Dublin bijvoorbeeld is heel makkelijk: in vijf kwartier ben je er zo, maar er gaat natuurlijk geen trein daarheen. Naar Parijs per trein heel moeilijk, ik moest wel vliegen. Evenals andere vele steden in Europa. Per trein naar München doe je een halve etmaal over. Te weinig fietsfaciliteiten in treinen. Ik wil graag een brief op poten aan Greenpeace schrijven. Wat voor tekst kan ik het beste gebruiken?
Dit wordt een interessant draadje. 😉
"Volgens Greenpeace is de werkelijke bijdrage van de luchtvaart aan de opwarming van de aarde twee keer zo hoog als voorheen aangenomen, en moet er daarom snel actie worden ondernomen vanuit Brussel."

Ik weet niet of het argument klopt, maar als dat zo is, is het toch niet onredelijk? Kun je aangeven waarom je bloed van zo'n boodschap gaat koken? En waarom 'moet' je eigenlijk perse vliegen? 'Moet' je naar Parijs, 'moet' je naar Dublin? Van mij niet. Volgens mij wil je dat.

Wacht even tot je bloed weer op 37 graden terug is en bekijk dan nog eens of je wilt reageren.
Martin E. van Doornik schreef:
wo 25 nov, 2020 19:53
Dit bericht doet me m'n bloed koken: Greenpeace eist Europees verbod op korte vluchten. https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/ ... e-vluchten
Wéér wordt hier geen rekening gehouden met fietsliefhebbers die hun fietsen op de vakantiebestemming willen krijgen. Op veel Europese spoorlijnen is het erg moeilijk om uit te zoeken waar ik m'n fiets mee kan nemen. Vliegen naar Dublin bijvoorbeeld is heel makkelijk: in vijf kwartier ben je er zo, maar er gaat natuurlijk geen trein daarheen. Naar Parijs per trein heel moeilijk, ik moest wel vliegen. Evenals andere vele steden in Europa. Per trein naar München doe je een halve etmaal over. Te weinig fietsfaciliteiten in treinen. Ik wil graag een brief op poten aan Greenpeace schrijven. Wat voor tekst kan ik het beste gebruiken?
Greenpeace is dan ook niet de fietsersbond, dus ik snap je reactie niet helemaal. Dit gaat meer om reizen in het algemeen, en ik denk dat het aantal verplaatsingen met fiets maar een zeer beperkt deel is van het totale aantal verplaatsingen met vliegtuig/trein/etc.

Ik kan me er eigenlijk wel in vinden, want die korte vluchten zijn lang niet allemaal nodig. Voor korte afstanden is de trein nu al een redelijk alternatief op veel trajecten (Dublin op een eiland met nog een eiland ertussen is niet zo'n goed voorbeeld). En wellicht dat wij als fietsfanaten ook profiteren van minder korte vluchten en meer reizen per spoor, want dat kan de kwaliteit van het Europese treinnetwerk alleen maar ten goede komen.
Beste Martin,

Je moet helemaal geen boze brief naar Greenpeace sturen. 1. Omdat het niet zo'n vaart zal lopen en 2. Omdat het dringend noodzakelijk iets te doen aan het ongebreidelde vliegverkeer en dat kan het beste op de korte afstand. Vooralsnog ga ik er niet van uit dat vluchten waarvoor geen goed alternatief is, zoals naar Dublin, snel zullen verdwijnen, echter een goed begin zou zijn als er op kerosine net zoveel belasting komt als op benzine. Als vliegen duurder wordt, dan wordt het voor bus- en treinmaatschappijen interessanter concurrerend vervoer aan te bieden.
Martin E. van Doornik schreef:
wo 25 nov, 2020 19:53
Dit bericht doet me m'n bloed koken...
Daar warmt de boel alleen maar meer van op.

Verder goed idee van Greenpeace. Pas je fietsplannen maar aan. Klimaat is veel belangrijker dan je fietsplannen.
Alleen houd ik niet zo van verbieden en Rutte volgens mij ook niet, dus voorlopig kansloos. Maar substantiële belasting heffen lijkt me een goed begin, zodat je niet meer voor € 50 naar Barcelona en terug kunt vliegen.
Martin E. van Doornik schreef:
wo 25 nov, 2020 19:53
Dit bericht doet me m'n bloed koken: Greenpeace eist Europees verbod op korte vluchten.
....
Ik wil graag een brief op poten aan Greenpeace schrijven. Wat voor tekst kan ik het beste gebruiken?
Afbeelding
De titel van dit draadje: "Greenpeace eist Europees verbod op korte vluchten" is een vette kop van luchtvaartnieuws.nl (en nu dus ook hier). Denk je dat luchtvaartnieuws.nl een objectieve partij is aangaande luchtvaart?

In de tekst staat vervolgens (eerste zin, die moeten de meeste mensen nog wel kunnen halen): "Greenpeace wil dat de Europese Commissie meer werk maakt van het vervangen van korte vluchten door de trein."

Daar zit nog wel wat nuanceverschil tussen.
Ik vind Greenpeace een beetje eng clubje, maar hier hebben ze natuurlijk een punt. Het moet maar eens afgelopen zijn met het ongebreideld vliegen.
Enkele vragen aan TS Martin:
1. Geloof jij in de opwarming van de aarde?
2. Zo ja, zie jij de opwarming van de aarde als een probleem?
3. Zo ja, geloof jij dat opwarming van de aarde mede het gevolg is van activiteiten van de mens?
4. Zo ja, geloof jij dat de luchtvaart substantieel bijdraagt aan de opwarming van de aarde?
5. Zo ja, denk jij dat het beperken van vliegverkeer kan bijdragen aan beperking van de opwarming van de aarde?

Als jij 5x ja hebt geantwoord, dan praten we weer verder.

P.S.
Ik ben zelf niet zonder zonde als het op vliegen aan komt. Maar ik ben voor een verbod op korte afstandsvluchten (<500km?) en ontmoediging via prijsstelling van langere continentale vluchten.
willem.m schreef:
wo 25 nov, 2020 20:48
... Maar ik ben voor een verbod op korte afstandsvluchten (<500km?) ...
ronden we het af op 1000km?
1.000 autokilometers lijkt me prima, vliegen naar Dublin of Gothenburg snap ik, naar Lyon, Geneve, Salzburg, Praag of Berlijn kan ook met auto of trein.
LHTJoost schreef:
wo 25 nov, 2020 20:58
willem.m schreef:
wo 25 nov, 2020 20:48
... Maar ik ben voor een verbod op korte afstandsvluchten (<500km?) ...
ronden we het af op 1000km?
De afstand -as the crow flies- tussen Eelde en Parijs is 555km, dus doe dan maar 600km 🤭
willem.m schreef:
wo 25 nov, 2020 21:18
LHTJoost schreef:
wo 25 nov, 2020 20:58
willem.m schreef:
wo 25 nov, 2020 20:48
... Maar ik ben voor een verbod op korte afstandsvluchten (<500km?) ...
ronden we het af op 1000km?
De afstand -as the crow flies- tussen Eelde en Parijs is 555km, dus doe dan maar 600km 🤭
Vorig jaar nog naar Antwerpen gefietst, daar met de Boemel via via nog in Parijs beland op dezelfde dag. Dagje Parijs en via Benjaminse in 4 dagen weer naar huis gefietst. Mooi alternatief voor vliegen.
Ik snap sowieso de liefhebberij van het meenemen van de fiets in het vliegtuig niet. Het is zo'n karwei om een doos te zoeken, die op het vakantieadres onder te brengen (als je niet terugfietst), de fiets uit elkaar te halen en wellicht de eerste dag van je vakantie besteden aan het opduiken van onderdelen die tijdens de vlucht kapot zijn gegaan.
Voor mij is dat zo'n gedonder dat ik voor een treinreis van minder dan 24 uur überhaupt niet eens overweeg om te vliegen. Pas als ik langer dan 2 dagen in de trein moet zitten vindt ik al dat gedoe opwegen tegen de tijdsbesparing van het vliegen.
Misschien een andere insteek: Waarom moéten we altijd overal heen kunnen?

Als het te lastig wordt om sommige landen te bereiken, zijn er vrijwel altijd wel alternatieven.
Gewoon vliegtax invoeren van 50 euro op korte vluchten of wachten op de hyperloop. En je niet zo druk maken , scheelt ook enorm in opwarming en CO2 uitstoot
Als ze vliegen nu eens net zo duur maken als het kost om van A naar B met de trein te komen, dan neemt het aantal vliegbewegingen denk ik wel af.
Ik vindt wel dat je je als fietser moet schamen als je het in je bolle kop haalt om met het vliegtuig naar Parijs te gaan (of welke hoofdstad op het vaste land van Europa dan ook.) omdat het met de trein zo moeilijk is. vanuit Groningen is het 7 dagen fietsen (toegegeven waarschijnlijk niet de mooiste route) naar Parijs.
Zeker mensen die gepensioneerd zijn hebben het nog niet helemaal begrepen lijkt het, ze komen opeens tijd te kort en gaan dan maar verder met het afbreken van de wereld. Een goed voorbeeld gevend aan hun kinderen en klein-kinderen :evil:

Dus in plaats van boos te zijn op Greenpeace zou ik eens bij jezelf te rade gaan en zien wat jij er aan bij hebt gedragen het zover te laten komen, en hoe je dat weer goed kan maken.
Het vliegen moeten ze idd flink belasten. Het is onzin voor een schijntje een korte vlucht te nemen. Omdat we te weinig tijd hebben voor ff snel van a naar b te reizen. De maatschappij is veel te gejaagd tegenwoordig.