Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Greenpeace eist Europees verbod op korte vluchten - Pagina 16 - Forum Wereldfietser

Greenpeace eist Europees verbod op korte vluchten

674 berichten
dik5 schreef:
zo 07 feb, 2021 16:14
Kortom van leven ga je dood!! :!:
! ding is zeker bij je geboorte. Je moet ergens aan doodgaan.

Vervelende is;
‘Dat er na de dood niets is, dat is echt heel slecht geregeld’.
joukon schreef:
zo 07 feb, 2021 09:38
Helaas ook in eigen land dreigt natuur ingeruild te worden ten voordele van recreatie.
De mens is alom overal aanwezig. Onomkeerbaar.
Wat vind je dan van de nog te bouwen ruim 3000 grote windmolens en 70.000 voetbalvelden met zonnepanelen in NL? Over menselijke inmenging in de natuur / het landschap gesproken...
Waarom vinden we een klassieke windmolen wel in de "natuur" passen en een moderne niet? Enige voor mij relevante vragen zouden zijn: Zijn ze inderdaad rendabel en zijn ze veilig voor de in hun buurt levende flora en fauna. Met het grootschalig volleggen van percelen heb ik veel meer moeite zolang er nog massa's daken onbenut blijven. Echter als we van de fossiele brandstoffen af willen, moeten we naast terugdringen van het verbruik toch echt op zoek naar alternatieve energiebronnen en als dat niet snel genoeg gaat eindigen we alsnog weer bij kernenergie. Er wordt op dit moment al weer voorgesorteerd.
Fedor schreef:
zo 07 feb, 2021 20:28
Wat vind je dan van de nog te bouwen ruim 3000 grote windmolens en 70.000 voetbalvelden met zonnepanelen in NL?
Het kan ook elders.
https://www.vpro.nl/programmas/tegenlic ... terij.html
Fedor schreef:
zo 07 feb, 2021 20:28
joukon schreef:
zo 07 feb, 2021 09:38
Helaas ook in eigen land dreigt natuur ingeruild te worden ten voordele van recreatie.
De mens is alom overal aanwezig. Onomkeerbaar.
Wat vind je dan van de nog te bouwen ruim 3000 grote windmolens en 70.000 voetbalvelden met zonnepanelen in NL? Over menselijke inmenging in de natuur / het landschap gesproken...
Nederland heeft met de EU afgesproken om natuurgebieden in stand te houden. Boeren zouden in ruil voor landbouwsubsidies hun akker vergroenen. In 2018 maakten 90% van agrariërs hiervan gebruik, maar in plaats van planten van bomen en struiken, die biodiversiteit bevorderen maar ook veel onderhoud vragen, kiest het gros voor standaardgewassen zoals raaigras.
We kennen allemaal de destrateuse gevolgen hiervan. Het voegt niets toe aan de natuur.
Het beheer van natuur door boeren heeft gefaald.
Kosten hiervan? 11 miljard euro subsidie.
https://www.trouw.nl/duurzaamheid-natuu ... ~b095791d/

Ook de stikstofaanpak heeft tot nu toe gefaald.
Met een nieuw geitenpaadje redt landbouwminister Schouten haar stikstofwet.
https://fd.nl/economie-politiek/1367006 ... stofaanpak
De SGP heeft bedongen dat voor 6000 boeren die onder PAS vallen geen natuurvergunning aanvraag nodig is.
De natuur wordt nog steeds verkwanseld.

Het stikstofdossier is opnieuw een blamage aan het worden. Remkes was hierover klip en klaar; de uitstoot moet in 2030 met 50% omlaag. Waarom volgt het Kabinet dit niet?

Met een knipoog aan de natuur, die de natuurliefhebber tegemoet komt;
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b058029f/
Bert van Sprang schreef:
zo 07 feb, 2021 22:02
...naast terugdringen van het verbruik...
Dit bijzinnnetje. (weet ik veel of het een bijzin is). Hier gaat het al decennia fout. Er is geen enkele prikkel (en al zeker niet van overheidswege) om gebruik terug te dringen. Van wat dan ook. Terwijl dat de enige juiste weg is (en als ik dat al snap, zijn er veel slimmere mensen die het ook snappen).

Ook weer in dit draadje. Meer thuiswerken. Meer treinreizen. Meer alternatieven voor mezus en mezo. Absolute denkfout.

Alle elektrificatie. Binnen één generatie collectief verslaafd gemaakt aan E. De (royaal gestimuleerde) miljardenindustrie van die zonneweides en zwoepturbines is op zichzelf al een ongegeneerd vertoon van consumptie.

En alles is puur en alleen in het belang van de mens hè. Het milieu en de toekomst van de wereld zijn een dekmantel. Het is de puurste vorm van egoïsme, zonder daar verder een waardeoordeel aan te verbinden overigens. De wereld redt zich wel, dat deed 'ie al een tijdje vóór de mens en dat zal 'ie daarna ook gerust blijven doen.
Ik zie hier ook weer een hoop mensen die willen minderen.

Kunnen die milieutopics dan ook niet wat minder in aantal? ;)

Alles op 1 hoop en het wordt vast het best lopende topic op dit forum.

Scheelt ook weer topics die gekaapt worden en omgebouwd worden tot milieutopic.

En weet ik tenminste uit welk topic ik weg kan blijven ;)
Jurr schreef:
zo 07 feb, 2021 22:58
Ik zie hier ook weer een hoop mensen die willen minderen.

Kunnen die milieutopics dan ook niet wat minder in aantal? ;)

Alles op 1 hoop en het wordt vast het best lopende topic op dit forum.

Scheelt ook weer topics die gekaapt worden en omgebouwd worden tot milieutopic.

En weet ik tenminste uit welk topic ik weg kan blijven ;)
Ik zie wat anders. In dit draadje wordt van alles op een hoop gegooid (waar ik zelf aan bijdraag), waardoor het aantal milieutopics juist gering is. Daarentegen zijn er op dit forum juist veel materialistische topics: over fietsen, banden, fotocamera's, telefoonhouders, over welke (triviale) dingen men nu weer heeft gekocht of nog graag zou willen aanschaffen. Het is dus eerder andersom.

Een mogelijke oplossing is om meer te gaan fietsen en daarover verhalen en plaatjes te delen.
Dat geeft een betere balans. En ik denk dat iedereen daar wel vrolijk van wordt in deze coronatijd. Hier alvast een plaatje van hoog water. Afgelopen zaterdag geschoten tijdens een mooi fietstochtje vanuit Den Bosch op een fiets van 15 jaar oud.

PXL_20210206_115824891-01.jpeg
Jurr schreef:
zo 07 feb, 2021 22:58
Ik zie hier ook weer een hoop mensen die willen minderen.

Kunnen die milieutopics dan ook niet wat minder in aantal? ;)

Alles op 1 hoop en het wordt vast het best lopende topic op dit forum.

Scheelt ook weer topics die gekaapt worden en omgebouwd worden tot milieutopic.

En weet ik tenminste uit welk topic ik weg kan blijven ;)
Vliegen is slecht voor ons milieu. De korte vluchten tot zeker 500-800 km zouden gemakkelijk ook met spoor gedaan kunnen worden. Zijn er cijfers bekend hoeveel vliegtoeristen gebruik maken van fiets mee in vliegtuig? Om hoeveel gaat het eigenlijk?
Het "alles moet kunnen" heeft zijn keerzijde.
Minister Schouten is een mooi voorbeeld hiervan.
Vandaag weer in Trouw een artikel. Per jaar wordt in Nederland zo'n tweeduizend voetbalvelden kaalgekapt voor houtoogst.
Urgenda wijst erop dat bij vlaktekap ook veel jonge aanplant verloren gaat en bodemleven raakt verstoord. Zelfs de bosbodem wordt bewerkt met de bosfrees. Het bossenstrategie van minister Schouten staat vol onjuistheden en aannames. Bijvoorbeeld het strooien van steenmeel tegen verzuring en aanplant van zuidelijker boomsoorten is nog niet bewezen. Dat laatste heeft Staatsbosbeheer een proefveld o.a. in Kroller-Muller park. Vlaktekap is een negatieve vorm van bosbeheer. De nota lijkt opgesteld door de bosbouwsector. Er is niet gewacht op een inventarisatie van de stand van het Nederlandse bos. Oud-directeur Staatsbosbeheer Frits van Beusekom zegt; "soms is er gewoon sprake van misleiding".

Het lukt opeenvolgende Kabinetten makkelijker om belastingfraude bij onschuldige bijstandsmoeders te leggen dan diezelfde overheid bij boeren (slechts 150 zaken per jaar) weet te bewerkstelligen. Bij boeren gaat men uit van de eerlijkheid die men aanlevert. Het ene schandaal is nog niet opgelost of het volgende dient zich al aan.
Bron; https://www.groene.nl/artikel/ten-koste ... -en-milieu

Mag het misschien een beetje minder dier zijn in Nederland? Beetje veel aan minderen van vliegen op Europese vliegroutes. De werkelijke kosten van vliegen en eten van vlees verhalen op de gebruikers. Dus ook milieuschade verhalen op de daders.
Zoals nu met snelrecht gedaan kan worden met relschoppers die de wet op 'fatsoenlijk' gedrag ondermijnen.
Mag het misschien een beetje minder dier zijn in Nederland? Beetje veel aan minderen van vliegen op Europese vliegroutes. De werkelijke kosten van vliegen en eten van vlees verhalen op de gebruikers. Dus ook milieuschade verhalen op de daders.
Ik moest even filteren, maar wellicht kunnen we ons hier op focussen, lijkt me redelijk en haalbaar.
De topic starter , ons aller Martin , horen we niet meer. :shock:
Als je “geschoren “ wordt moet je stil zitten :D

Dirk
joukon schreef:
ma 08 feb, 2021 08:59
Jurr schreef:
zo 07 feb, 2021 22:58
Ik zie hier ook weer een hoop mensen die willen minderen.

Kunnen die milieutopics dan ook niet wat minder in aantal? ;)

Alles op 1 hoop en het wordt vast het best lopende topic op dit forum.

Scheelt ook weer topics die gekaapt worden en omgebouwd worden tot milieutopic.

En weet ik tenminste uit welk topic ik weg kan blijven ;)
Vliegen is slecht voor ons milieu. De korte vluchten tot zeker 500-800 km zouden gemakkelijk ook met spoor gedaan kunnen worden. Zijn er cijfers bekend hoeveel vliegtoeristen gebruik maken van fiets mee in vliegtuig? Om hoeveel gaat het eigenlijk?
Het "alles moet kunnen" heeft zijn keerzijde.
Minister Schouten is een mooi voorbeeld hiervan.
Vandaag weer in Trouw een artikel. Per jaar wordt in Nederland zo'n tweeduizend voetbalvelden kaalgekapt voor houtoogst.
Urgenda wijst erop dat bij vlaktekap ook veel jonge aanplant verloren gaat en bodemleven raakt verstoord. Zelfs de bosbodem wordt bewerkt met de bosfrees. Het bossenstrategie van minister Schouten staat vol onjuistheden en aannames. Bijvoorbeeld het strooien van steenmeel tegen verzuring en aanplant van zuidelijker boomsoorten is nog niet bewezen. Dat laatste heeft Staatsbosbeheer een proefveld o.a. in Kroller-Muller park. Vlaktekap is een negatieve vorm van bosbeheer. De nota lijkt opgesteld door de bosbouwsector. Er is niet gewacht op een inventarisatie van de stand van het Nederlandse bos. Oud-directeur Staatsbosbeheer Frits van Beusekom zegt; "soms is er gewoon sprake van misleiding".

Het lukt opeenvolgende Kabinetten makkelijker om belastingfraude bij onschuldige bijstandsmoeders te leggen dan diezelfde overheid bij boeren (slechts 150 zaken per jaar) weet te bewerkstelligen. Bij boeren gaat men uit van de eerlijkheid die men aanlevert. Het ene schandaal is nog niet opgelost of het volgende dient zich al aan.
Bron; https://www.groene.nl/artikel/ten-koste ... -en-milieu

Mag het misschien een beetje minder dier zijn in Nederland? Beetje veel aan minderen van vliegen op Europese vliegroutes. De werkelijke kosten van vliegen en eten van vlees verhalen op de gebruikers. Dus ook milieuschade verhalen op de daders.
Zoals nu met snelrecht gedaan kan worden met relschoppers die de wet op 'fatsoenlijk' gedrag ondermijnen.
Bosbeheer, en natuurlijk ook natuurbeheer in het algemeen, is meer dan alleen ecologie. Recreatie en economie zijn ook onmisbare zaken in beheer. Hiermee wil ik dus absoluut niet zeggen dat ecologie ondergeschikt is aan de andere twee, maar alleen ecologie meenemen in je conclusie geeft geen totaal beeld.

Dat SBB ergens een proefveld heeft voor iets wat nog niet bewezen is is niet zo gek. Daarom heet het nl een proefveld.

Verder laten wij in Nederland vaak oud directeuren aan het woord, zie bijvoorbeeld ook de coronagesprekken aan de praatprogramma’s. Het valt mij wel op dat ze het altijd beter weten dan de huidige directeuren, maar misschien vergis ik me daarin.
Senior2 schreef:Verder laten wij in Nederland vaak oud directeuren aan het woord, zie bijvoorbeeld ook de coronagesprekken aan de praatprogramma’s. Het valt mij wel op dat ze het altijd beter weten dan de huidige directeuren, maar misschien vergis ik me daarin.
Die ouderen hebben nu eenmaal veel meer ervaring, hebben minder te maken met belangen en kunnen het zich veroorloven in begrijpelijke taal zeggen wat ze bedoelen. Dus niet: "Er is kans dat er mogelijk een aantasting plaatsvindt van ... ", maar: "op deze manier gaat het kapot".
Leon schreef:
ma 08 feb, 2021 10:58
Senior2 schreef:Verder laten wij in Nederland vaak oud directeuren aan het woord, zie bijvoorbeeld ook de coronagesprekken aan de praatprogramma’s. Het valt mij wel op dat ze het altijd beter weten dan de huidige directeuren, maar misschien vergis ik me daarin.
Die ouderen hebben nu eenmaal veel meer ervaring, hebben minder te maken met belangen en kunnen het zich veroorloven in begrijpelijke taal zeggen wat ze bedoelen. Dus niet: "Er is kans dat er mogelijk een aantasting plaatsvindt van ... ", maar: "op deze manier gaat het kapot".
Je hebt een punt dat oud bestuurders meer kunnen zeggen dan huidige bestuurders. Maar dat impliceert dus ook dat wat ze zeggen mogelijk minder realistisch is en meer idealistisch is. Niks mis mee, maar dat onderscheid moeten ze dan wel duidelijk maken.

En ja, ouderen hebben vaak meer ervaring, maar zitten ook regelmatig vast in bepaalde concepten (ook een stukje eigen ervaring). Nieuwe bestuurders brengen ook vaak nieuwe inzichten mee. Noch nieuw, noch oud is altijd beter of slechter.
Senior2 schreef:
ma 08 feb, 2021 11:13
Je hebt een punt dat oud bestuurders meer kunnen zeggen dan huidige bestuurders. Maar dat impliceert dus ook dat wat ze zeggen mogelijk minder realistisch is en meer idealistisch is.
Ik heb toch altijd de indruk gekregen dat de ouderen het meest door realisme gehinderd worden en de jongeren de meest idealistische ideeën hebben.
Naarmate mijn leeftijd vordert zijn er steeds meer forumdeelnemers die mij dat op de neus drukken op dit forum. :lol:
Fedor schreef; "Wat vind je dan van de nog te bouwen ruim 3000 grote windmolens en 70.000 voetbalvelden met zonnepanelen in NL? Over menselijke inmenging in de natuur / het landschap gesproken..."

En als het aan de politiek ligt is Nederland in de uitverkoop voor wat betreft zijn dekking van energiebehoefte.
Buitenlandse grootverbruikers zoals Google, Microsoft en Amazon gebruiken onze ruimte voor hun honger naar groene stroom.
De belastingbetalende burger is de gedupeerde. Die levert in op zijn woongenot en recreatiegenot.
"Windpark-eigenaren Eneco en Shell hebben de helft van de stroomproductie van het nog te bouwen windpark in de Noordzee verkocht aan Amazon. De Amerikaanse webwinkel is een grootverbruiker van stroom voor zijn distributiecentra en datacenters en heeft de ambitie om in 2025 op 100 procent groene energie te draaien".
https://nos.nl/artikel/2367804-webwinke ... dpark.html

"BV Nederland is in handen van buitenlandse investeerders".
joukon schreef:
ma 08 feb, 2021 12:51
En als het aan de politiek ligt is Nederland in de uitverkoop voor wat betreft zijn dekking van energiebehoefte.
Buitenlandse grootverbruikers zoals Google, Microsoft en Amazon gebruiken onze ruimte voor hun honger naar groene stroom.
De belastingbetalende burger is de gedupeerde. Die levert in op zijn woongenot en recreatiegenot.
"Windpark-eigenaren Eneco en Shell hebben de helft van de stroomproductie van het nog te bouwen windpark in de Noordzee verkocht aan Amazon. De Amerikaanse webwinkel is een grootverbruiker van stroom voor zijn distributiecentra en datacenters en heeft de ambitie om in 2025 op 100 procent groene energie te draaien".
https://nos.nl/artikel/2367804-webwinke ... dpark.html

BV Nederland is in handen van buitenlandse investeerders.
Precies. En die stijgende energiebehoefte van Amazon is er vooral voor hun datacenters - het meest lucratieve bedrijfsonderdeel.

Als we zelfvoorzienender willen worden in onze duurzame energieproductie, kunnen we dat maar beperkt in Noord-Holland en in de Noordzee bereiken, want het trekkingsrecht daar is blijkbaar vergeven aan bedrijven met vooral buitenlandse klanten. Gevolg is nog meer druk op het binnenland, waar weilanden worden omgetoverd in zonneweiden, wat niet voor meer bloemetjes en bijtjes zorgt, en meer windmolens, die minder rendabel zijn dan op/langs de zee, met bovendien negatieve effecten voor de lokale bevolking. (Dit draagt bij aan de verrommeling van het landschap, die twintig jaar geleden een boost heeft gekregen dankzij de politieke keuze om ruimtelijke ordening verder te decentraliseren.)

Dat is toch bizar? Alsof je huurbaas je wc aan iemand anders verkoopt, waardoor je in je eigen woonkamer moet gaan kakken.
Dat is toch bizar? Alsof je huurbaas je wc aan iemand anders verkoopt, waardoor je in je eigen woonkamer moet gaan kakken.
Alleen is het in dit geval niet je huisbaas, maar de door ons gekozen overheid. Het is bijzonder dat ook lokale overheden vooral voor het geld en niet voor het welzijn van hun burgers kiezen.
joukon schreef:
ma 08 feb, 2021 12:51
De belastingbetalende burger is de gedupeerde. Die levert in op zijn woongenot en recreatiegenot.
En op de financiering van zaken die voor de burger (of natuur) wel van belang zijn.

Nu krijgen de windmolenparken zwaar overheidssubsidie (dus belastinggeld) om te bouwen, en daarna verkopen ze de rechten ook nog aan derden die nergens bij betrokken zijn. Het rendement voor de burger is dus bijzonder laag, nog los van de afname in woongenot en recreatiegenot.

Als Amazon & co. echt betrokken waren, zouden ze de windmolens zelf betalen.