Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Greenpeace eist Europees verbod op korte vluchten - Pagina 25 - Forum Wereldfietser

Greenpeace eist Europees verbod op korte vluchten

674 berichten
Flix schreef:
wo 19 mei, 2021 18:22
Ik heb nou niet het idee dat het een toeval is. Je zegt het wel goed: er lijken hier een paar mensen te zijn die menen wie en hoe anderen "een poging mogen doen om mee te doen".
Maar ik doelde meer dat er nogal op de man werd gespeeld tegen Bert S., een stukje eerder in dit draadje.

Hoe ik er tegen aan kijk is tgv mijn ervaring (lijkt me een open deur), en niet uit onderzoek. Wonende tussen 4 middelbare scholen, lijkt het alsof eigen afval meenemen naar huis, of in een prullenbak dumpen, niet bij de basis opvoeding van tegenwoordig te horen. Schrikbarend soms hoe groot de dagelijkse zooi is, en hoe achteloos verpakkingen, etc, ter plekke op straat worden gegooid. Ook ervaar ik dat veel jongeren een vliegreis als soort vastrecht zijn gaan zien. Daarom dus mijn gedachte.
Maar ik hoop dat ik het fout zie, hoor.
Bert S. zal goed voor zichzelf kunnen opkomen leert mijn ervaring.

Je teneur is je ziet afval en koppelt hieraan een mening die je net zo goed kan plakken op volwassenen die een dagje naar strand gaan en daar hun afval achterlaten. De plastic soap aan lege flesjes spreekt boekdelen. Ja ook jongeren laten rommel achter.
Of omdat ouderen een auto hebben rijden ze hun consumptiegoederen naar de recycling en dumpen het daar, gedoogd door gemeenten die dit in goede banen probeert te leiden. Het blijft afval vanwege onze welvaart en consumptie. In het beste geval betalen wij daar een basisprijs voor om het te verwerken.
Je kan onmogelijk de enorme dumpingen aan afval wijten aan schoolgaande jeugd!
De plastic soap in de rivieren en oceanen hebben hun oorsprong veelal vanuit andere bron.
Ik zit zelf tegenover een basisschool en een middelbare school met welgeteld 1 afvalbak!
Als omwonenden zijn wij diverse malen naar de middelbare school gestapt om jongeren aan te spreken op hun gedrag. Dat heeft geholpen. En omwonenden zorgen ervoor dat die ene afvalbak regelmatig geleegd wordt! Dat wordt participeren genoemd op een wereld die aan het veranderen is.

Je kan ook een prikstok meekregen van de gemeente en een extra pasje om straatafval in de ondergrondse afvalcontainer te werpen. Dat is participeren op je leefomgeving.
En heeft niks te maken met "de gemeente zoekt het maar lekker zelf uit mentaliteit". Generalisatie.

Ook ik liet vroeger in mijn jeugd veel troep en rotzooi achter als ik naar een open concert was gegaan of georganiseerd zoals Kralingen Popfestival. Je wilt niet weten hoeveel afval achterblijft op festivals. Beter wegblijven als je hieraan stoort :?

Volwassenen dumpen hun afval naast de ondergrondse afvalcontainer tegenwoordig.
Dat zijn vooralsnog excessen. Daar wil ik niet een generalisatie van maken.

Toevoeging; ik heb in mijn jeugd ooit strafwerk gehad om na schooltijd 3 weken lang het schoolplein moeten vegen samen met een klasgenoot. Andere optie was van school gestuurd worden :oops:
Ligsporter schreef:
wo 19 mei, 2021 14:05
].

En wat is productief? Door discussies op een forum kan het prima zijn dat de bewustwording bij een enkeling wordt vergroot. Dat vind ik dan al winst.

Verder verbaas ik me er altijd over dat mensen zich persoonlijk aangevallen voelen als je hun aanspreekt op hun keuzes. Als je andere keuzes maakt zie ik je niet als "minder" of minderwaardig mens. Het komt wel vaak voor dat mensen hun identiteit ophangen aan hun keuzes en dan kan vraagtekens bij die keuzes voelen als aanval op de persoon.
Mensen in de verdediging drukken is nooit productief, mensen een spiegel voorhouden of jouw keuzes voorleggen kan mensen aan het denken zetten. Dat gebeurt dus ook als je mensen te direct aanspreekt op hun gedrag / keuzes.
Volgens mij is het beter om mensen alleen uit te leggen waarom jij de keuzes maakt die je maakt.
Flix schreef:
di 18 mei, 2021 20:21
Tuurlijk gast, jij begrijpt het helemaal.
eh...gevoelige snaar geraakt? En geen gast hoor, meer vaste klant.
Flix schreef:
wo 19 mei, 2021 16:53
En ja, de klimaatcrisis stemt me niet vrolijk, en neem ik serieus. En toch zal ik dit jaar wel een keer vliegen. Moet ik nu gecanceld worden, willemm?!
Tuurlijk niet! Ik vul alleen context aan.

Juist het grijze gebied is interessant. Net als personages in films, series en boeken die een goede en een slechte kant hebben of ontwikkelen, en zich daarvan bewust worden.

Zelf heb ik een enorme berg boter op mijn hoofd als het op vliegen en autorijden aan komt. Totdat ik mijn gedrag wat dat betreft serieus aanpas, voelt het niet correct om te schrijven dat het klimaat me grote zorgen baart. Dat zou immers inconsistent zijn.
Zo te lezen knaagt het wel een beetje ...
joukon schreef:
wo 19 mei, 2021 18:51
Je teneur is je ziet afval en koppelt hieraan een mening die je net zo goed kan plakken op volwassenen die een dagje naar strand gaan en daar hun afval achterlaten.
[knipperdeknip]
Andere optie was van school gestuurd worden :oops:
Goed verhaal, helemaal 👍🏻
Maar het heeft allemaal niks met mijn ervaringen en het daaruit voortvloeiend gevoel te maken.
Flix schreef:
do 20 mei, 2021 10:23
Goed verhaal, helemaal 👍🏻
Maar het heeft allemaal niks met mijn ervaringen en het daaruit voortvloeiend gevoel te maken.
Ik snap je gevoel. Ik deel het gevoel zelfs. Toch weet ik ook dat het niet alle scholieren zijn die er een zooi van maken terwijl ze al append lachgas inhalerend tegen het verkeer infietsen met drie naast elkaar op het achterwiel van een opgevoerde scooter zonder kenteken of uitlaatdemper.

Ik heb er zelfs een extreem verhaal over.
Ergens In de jaren 90 merkte ik dat ik in de stad fietsen vaak last had van scootergeluid. Steeds vaker en steeds luider. Overal in de stad hoorde ik brommers die kennelijk geen enkele vorm van uitlaatdemping hadden; je kon ze vanaf grote afstand horen. Na enkele maanden begon ik er meer op te letten en begon ik ze te herkennen. Ze leken nogal op elkaar. Totdat ik er achter kwam: het is er maar één!
Hij bleek in mijn eigen wijk te wonen en ik kwam er achter dat hij van 's morgens 9 uur tot 's avonds 11 uur ongeveer elke drie kwartier op en neer reed van de wijk naar de stad. Ik denk dat de knul een handeltje had in 'het een en ander' en ook dat hij een deel van zijn geld inmiddels nodig heeft voor een hoorapparaat.
Hiermee probeer ik dus te illustreren dat een heel kleine minderheid (in dit geval zelfs één op 125.000) het voor de hele rest behoorlijk kan verstieren.
bert sitters schreef:
zo 16 mei, 2021 16:04
Ook ik vind de vergaderverhuizing van het Europees Parlement klinkklare onzin en een verkeerd voorbeeld, maar feitelijk is dat peanuts ten opzichte van 122 miljard kilometers die alleen al Nederlandse automobilisten jaarlijks in hun heilige koe maken.
Het topic gaat inderdaad over korte vluchten, maar door deze vliegbewegingen te vervangen door in een bolide te stappen los je niets op.
De realiteit is dat dat laatste helemaal niet gebeurt. Bijna niemand gaat even 5000 km met de auto rijden om ergens op vakantie te gaan. Met het vliegtuig vinden we die 5000 km helemaal niet zo ver.
Een (lange) vlucht zorgt nu eenmaal voor heel vele uitstoot van broeikasgassen. Dat er nog ander probleemgedrag is wijzigt daar niets aan maar word ook hier weer als een makkelijke uitvlucht gebruikt om het eigen gedrag goed te praten.
JandeFietser schreef:
zo 16 mei, 2021 20:58
vervuiler betaald, daar sta ik nog steeds achter.
Het is natuurlijk absurd dat de vervuiler nu meestal niet betaald dus ben helemaal voorstander van het internaliseren van de externe (dus ook milieu-)kosten.

Maar het is ergens ook wel triest dat zo'n systeem een soort aflaat wordt waarbij rijke mensen zich vrij kunnen kopen van beperkingen op milieu-onvriendelijk gedrag. De vervuiler betaald is beter dan niets (en wat er nu is), maar het maakt een systeem nog niet rechtvaardig.

Ik zeg niet dat het realistisch is, maar een echt rechtvaardig zou werken met individuele vervuilingsmaxima. Wil iemand om de zoveel jaar een keer ver vliegen, prima, maar dan zal je wel voor de rest de auto niet meer kunnen gebruiken. Wil iemand veelvuldig de auto gebruiken. Dat kan, maar vergeet dan het vliegen en eet dan hoofdzakelijk plantaardig, ...

'We' zullen het in ieder geval met minder moeten doen en we komen er niet als iedereen de verantwoordelijkheid altijd bij de ander legt.
Ligsporter schreef:
wo 19 mei, 2021 14:05
Verder verbaas ik me er altijd over dat mensen zich persoonlijk aangevallen voelen als je hun aanspreekt op hun keuzes. Als je andere keuzes maakt zie ik je niet als "minder" of minderwaardig mens. Het komt wel vaak voor dat mensen hun identiteit ophangen aan hun keuzes en dan kan vraagtekens bij die keuzes voelen als aanval op de persoon.
Ik deel die verbazing. En vaak komen dan de stromannen, jij-bakken en andere drogredeneringen naar boven om vooral niet toe te moeten geven dat er best wel vragen bij bepaald gedrag gesteld mag worden.
Revanho schreef:
do 20 mei, 2021 23:44


De realiteit is dat dat laatste helemaal niet gebeurt. Bijna niemand gaat even 5000 km met de auto rijden om ergens op vakantie te gaan. Met het vliegtuig vinden we die 5000 km helemaal niet zo ver.
Beste Renaat,
Helaas is de realiteit anders. De autoroute du Soleil staat in de zomermaanden verstopt met automobielen uit Nederland en Vlaanderen. En maar klagen over de files. De kortste afstand van Amsterdam naar Nice is 2800 km heen en terug en van Amsterdam naar Barcelona is dat 3200 km, maar ook verder in Spanje kom je volop Dinky Toys met Nederlandse en Belgische nummerplaten tegen. Vaak worden kriskras-routes gemaakt, waardoor de afstanden aanzienlijk groter worden. Ook tijdens de vakantie wordt de bolide veelvuldig ingezet om dagelijks boodschappen te doen, naar het restaurant te gaan ( op restaurant op z'n Vlaams) of een attractie te bezoeken op grotere afstand. Ik heb op een camping gestaan, waar mijn buren met de auto naar het toiletgebouw gingen, omdat dit zo ver zou zijn. Dan zit je echt snel al een stuk meer dan die 5000 km
In de winter gaat men massaal met de gemotoriseerde vierwieler naar Oostenrijk.
Tussen de grote vakanties door wordt auto ook nog veelvuldig ingezet om met de fietsen achterop om ergens in binnen- en buitenland te gaan te fietsen.
Dan zijn jaarlijks de talrijke ritjes naar de Delhaize, de Colruyt, Pukkelpop, Werchter of een ander festival..
Tel al die vervuilende kilometers eens allemaal bij elkaar op. Dat kan niet gebagatelliseerd worden en alles afschuiven op vliegen.
490 berichten over een onderwerp, vol met herhalingen. Heeft iemand wel enig idee hoeveel energie het kost om een website in de lucht te houden. 🙁🙁
Senior2 schreef:
vr 21 mei, 2021 08:59
490 berichten over een onderwerp, vol met herhalingen. Heeft iemand wel enig idee hoeveel energie het kost om een website in de lucht te houden. 🙁🙁
Ik denk dat dat wel meevalt. Het is in elk geval klein bier vergeleken met de energie die het online kijken van video's kost. Lees dit aardige artikel: https://www.bbc.com/future/article/2020 ... -you-think. Op basis van dat artikel stel ik voor het forum op te doeken en over te gaan op sms.
Verhaaltje over CO2, verantwoordelijkheid en keuzes maken https://zerohplovecraft.wordpress.com/2 ... -new-deal/ :twisted:
willem.m schreef:
vr 21 mei, 2021 09:29
Ik denk dat dat wel meevalt. Het is in elk geval klein bier vergeleken met de energie die het online kijken van van video's kost.
Of het minen van en handelen in cryptocurrency... in het kader van milieu alleen al zouden die verboden moeten worden.
bert sitters schreef:
vr 21 mei, 2021 08:34
Revanho schreef:
do 20 mei, 2021 23:44
De realiteit is dat dat laatste helemaal niet gebeurt. Bijna niemand gaat even 5000 km met de auto rijden om ergens op vakantie te gaan. Met het vliegtuig vinden we die 5000 km helemaal niet zo ver.
Helaas is de realiteit anders. De autoroute du Soleil staat in de zomermaanden verstopt met automobielen uit Nederland en Vlaanderen. En maar klagen over de files. De kortste afstand van Amsterdam naar Nice is 2800 km heen en terug en van Amsterdam naar Barcelona is dat 3200 km,
Je graaft in de redenering je eigen graf met je voorbeelden.
Allereerst haal je met je voorbeelden niet eens de afstanden die Renaat noemt.
Vervolgens beperken autovakanties zich grotendeels tot de zomermaanden. Wie wel eens in juni op de Tolwegen in Frankrijk gereden heeft weet dat er dan vaak nauwelijks verkeer is. Vliegvakanties gaan het hele jaar door, zeker de verre vakanties.
Nog een punt is dat mensen zelden twee keer per jaar ver met de auto rijden. Vliegvakanties gebeuren vaak meerdere malen per jaar.
En dan is Renaat nog schappelijk met de kilometervoorbeelden.
Amsterdam-Florida of Antillen: 15000 km op en neer.
Amsterdam-Canarische eilanden: 6000 km.
Amsterdam-Zuid-Oost Azie: 18000 km.
Amsterdam-Bali: 24000 km.
Amsterdam-Autralië/NZ: 32000 km.
En dan vlieg ik nog in rechte lijn, wat in de praktijk niet zo is.

Niemand schuift hier alles af op vliegen zoals jij beweert. Dat maak jij er van.
Senior2 schreef:
vr 21 mei, 2021 08:59
490 berichten over een onderwerp, vol met herhalingen. Heeft iemand wel enig idee hoeveel energie het kost om een website in de lucht te houden. 🙁🙁
En nog steeds is de naam De Wereldfietser niet gewijzigd in De Vliegvrije Vakantiefietser!
Senior2 schreef:
vr 21 mei, 2021 08:59
490 berichten over een onderwerp, vol met herhalingen. Heeft iemand wel enig idee hoeveel energie het kost om een website in de lucht te houden. 🙁🙁
Bijna niks. Een website bestaat uit bestanden op een server. De data gaan pas stromen als iemand die data opvraagt.
Bovendien bestaat dit forum grotendeels uit tekst. Dat stelt helemaal niks voor in vergelijking met video. Wat ik in mijn hele leven bij elkaar heb getypt, en zoals jullie weten is dat aardig wat, stelt qua data minder voor dan een vrij willekerig videofilmpje. En dan komt 4K-video er nog hard aan ook.
Foto's zitten ergens daartussenin. En interactieve TV staat bij veel mensen altijd aan. 24/7/365 een HD-signaal. Dat is aardig wat.
Senior2 schreef:
vr 21 mei, 2021 08:59
490 berichten over een onderwerp, vol met herhalingen. Heeft iemand wel enig idee hoeveel energie het kost om een website in de lucht te houden. 🙁🙁
Om nog maar te zwijgen over de al meer dan 150 datacenters die in Nederland met open armen wordt ontvangen want Nederland heeft het ideale vestigingsklimaat voor multinationals. Belastingvrij schuift wat. Subsidie op energie. Belastingontwijking. Milieueisen Europese regels worden met voeten getreden.
En wij gebruikers betalen de hoofdprijs met belastingheffingen.
Kilometerheffing op autogebruik maar belastingvrije CO2 uitstoot voor vliegverkeer.
Wie het breed heeft zal dit weinig boeien.

Van het gas af zal vooral degenen raken die het geld niet hebben om te verduurzamen. Straks wordt de energieprijs op gas duurder en die op elektriciteit met subsidies goedkoper gemaakt. Of die elektriciteit duurzaam opgewekt wordt is niet met zekerheid te zeggen. Nederland kent een open energienetwerk die verbonden is met de Poolse steenkool elektriciteitscentrales. Of met kernenergie uit Frankrijk.

Kennelijk moet over onze energiehonger geschreven worden.
De afhankelijkheid van onze consumptie lijkt op die van een verslaafde.
Rapport Club van Rome uit 1972 schreef al dat er grenzen aan groei zitten.
Zijn er sinds die tijd al veel rapporten geschreven en de boodschap lijkt nog steeds niet binnen te komen, laat staan dat er naar gehandeld wordt.

De miljarden klotsen over de plinten als het gaat om verspilling bij overheidsprojecten.

Bijlagen

Gelukkig doet de reaguurder het altijd beter.
Gisteren: Spanje bestudeert de opties om korte vluchten af te schaffen,

https://simpleflying.com/spain-domestic-flight-ban/

Paar weken terug: de Noorse groenen laten een ballon op voor een persoonlijk vliegquotum (en willen korte vluchten laten vervangen door treinverbindingen).

https://thepointsguy.com/news/norway-flight-quota/
Leon schreef:
vr 21 mei, 2021 09:56
bert sitters schreef:
vr 21 mei, 2021 08:34
Revanho schreef:
do 20 mei, 2021 23:44
De realiteit is dat dat laatste helemaal niet gebeurt. Bijna niemand gaat even 5000 km met de auto rijden om ergens op vakantie te gaan. Met het vliegtuig vinden we die 5000 km helemaal niet zo ver.
Helaas is de realiteit anders. De autoroute du Soleil staat in de zomermaanden verstopt met automobielen uit Nederland en Vlaanderen. En maar klagen over de files. De kortste afstand van Amsterdam naar Nice is 2800 km heen en terug en van Amsterdam naar Barcelona is dat 3200 km,
Je graaft in de redenering je eigen graf met je voorbeelden.
Allereerst haal je met je voorbeelden niet eens de afstanden die Renaat noemt.
Vervolgens beperken autovakanties zich grotendeels tot de zomermaanden. Wie wel eens in juni op de Tolwegen in Frankrijk gereden heeft weet dat er dan vaak nauwelijks verkeer is. Vliegvakanties gaan het hele jaar door, zeker de verre vakanties.
Nog een punt is dat mensen zelden twee keer per jaar ver met de auto rijden. Vliegvakanties gebeuren vaak meerdere malen per jaar.
En dan is Renaat nog schappelijk met de kilometervoorbeelden.
Amsterdam-Florida of Antillen: 15000 km op en neer.
Amsterdam-Canarische eilanden: 6000 km.
Amsterdam-Zuid-Oost Azie: 18000 km.
Amsterdam-Bali: 24000 km.
Amsterdam-Autralië/NZ: 32000 km.
En dan vlieg ik nog in rechte lijn, wat in de praktijk niet zo is.

Niemand schuift hier alles af op vliegen zoals jij beweert. Dat maak jij er van.
Wat is ik zie is aan de ene kant een opsomming van extreme voorbeelden van vliegbewegen, maar aan de andere kant de eigen vervuiling door autogebruik bagatelliseren met de term “Het gaat bij mij slechts om een paar duizend kilometer per jaar”
Ik denk dat slechts weinig mensen een dergelijk vliegschema hebben gedaan. Zelfs als ze het uitsmeren over meerdere jaren.

Ik ken de situatie op de Franse tolwegen tijdens de maand juni niet, want ik rijd geen auto. Ik zie wel de beelden van juli en augustus en hoor de geluiden van de alarmcentrales.
Ik ben wel in juni in Frankrijk en Spanje geweest en zie daar volop gele nummerplaten op de campings en ook op veel andere plaatsen. Tijdens een autovakantie wordt vaak een veelvoud aan kilometers gemaakt dan puur de netto heen- en de terugreis van en naar Nederland. Ook vakantiegangers met fietsen op of in de auto rijden tussendoor vaak grote afstanden van camping naar camping.
In de winter staan volop files op de Duitse autowegen richting wintersport. Vaak gaat het om dezelfde mensen die in de zomer met de automobiel naar het zuiden trekken. Daar tussendoor wordt de auto ook nog ingezet voor tripjes naar buitenlandse steden.

“Het gaat bij slechts om een paar duizend kilometer per jaar,” betekent waarschijnlijk een flink aandeel in de 122 miljard autokilometers die Nederlanders jaarlijks maken en zorgen voor een mega-uitstoot. Juist deze autoritten vervangen door een andere wijze van verplaatsen, kan een aanzienlijke reductie geven. “Iets laten” en de juiste keuzes maken begint vaak dichtbij huis, bijvoorbeeld voor je voordeur en zeker niet op een kerkhof.